×

آئین نامه اجرائی جزء (3) بند (ر) تبصره (19) قانون بودجه سال1383 کل کشور

آئین نامه اجرائی جزء (3) بند (ر) تبصره (19) قانون بودجه سال1383 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-جزء-(3)-بند-(ر)-تبصره-(19)-قانون-بودجه-سال1383-کل-کشور

وکیل


        شماره2853/ت30455ه -                                          29/1/1383
وزارت کشور - وزارت بازرگانی - وزارت راه و ترابری - وزارت دادگستری - وزارت امور اقتصادی و دارایی
      هیئت وزیران در جلسه مورخ16/1/1383 بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد جزء (3) بند (ر) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور، آئین نامه اجرائی جزء یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:
      ماده 1 - مبارزه با قاچاق کالاهای خارجی که جنبه تجاری داشته و از طریق غیرمجاز و بدون پرداخت حقوق ورودی وارد کشور می شوند، در مراحل نگهداری، حمل و نقل، توزیع و فروش مطابق این آئین نامه سامان می یابد و مسئولیت ایجاد هماهنگی و نظارت بر اجرای آن به عهده ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق، موضوع ماده (30) اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز ، موضوع تصویبنامه شماره 33578/ت26504ه - مورخ15/7/1381 می باشد .
      ماده 2 - در این آئین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
        1 - کالاهای دارای جنبه تجاری : کالاهایی که به تشخیص گمرک جمهوری اسلامی ایران برای فروش وارد می گردند، اعم از اینکه به همان شکل یا پس از انجام عملیات (تولید، تفکیک و بسته بندی) به فروش برسند .
        2 - طریق غیر مجاز : ورود کالا از طرقی به غیر از موارد مذکور در فهرست جزء (2) بند ( ر ) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور، اعلامی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران .
      3 - بدون پرداخت حقوق ورودی: هر گونه فعل و یا ترک فعلی که سبب عدم پرداخت حقوق گمرکی، مالیات، حق ثبت سفارش کالا، انواع  عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی مصوب هیئت وزیران که جنبه تجاری دارد، گردد .
      4 - نگهداری: نگهداشتن کالای دارای جنبه تجاری در اماکن عمومی و خصوصی می باشد .
      5 - حمل و نقل : جابه جایی کالاهای دارای جنبه تجاری از هرطریق و به هر وسیله ای اعم از زمینی، هوایی، دریایی و ریلی .
      6 - توزیع و فروش: عرضه و پخش کالا به صورت تجاری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی .
      7 - کالاهای مشمول: فهرست کالاهای مصوب (اولویت دار) ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق که دارای جنبه تجاری بوده و از طریق غیرمجاز و بدون پرداخت حقوق ورودی وارد کشور شده می باشد .
        ماده 3 - کلیه صاحبان حقیقی و حقوقی اماکن رسمی نگهداری کالا مانند انبارها، بنگاههای باربری و باراندازهای مشمول این آئین نامه موظفند میزان موجودی کالاهای خود را در مقاطع زمانی یک ماهه به سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات اعلام نمایند .
      تبصره - نگهداری کالاهای مشمول این آئین نامه در اماکن غیررسمی تخلف محسوب شده و صاحبان اماکن مذکور موظفند ضمن رفع تخلف، آدرس محل نگهداری، موجودی کالا و نام صاحبان را به طور دقیق و مستمر به سازمان بازرگانی استان (بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات) اعلام و اسناد مثبته گمرکی مربوط به آن کالاها را ارایه نمایند .
      ماده 4 - واحدهای صنفی که به عرضه کالاهای خارجی موضوع این آئین نامه مبادرت مینمایند، در صورت عدم ارایه مدارک معتبر و اسناد مثبته درخصوص واردات قانونی کالاهای یادشده، متخلف محسوب شده و مشمول مجازاتهای مندرج در قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز می شوند .
      تبصره - مجامع امور صنفی و اتحادیه های مربوط در سراسر کشور موظفند با مشارکت و همکاری دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی، تمهیدات لازم را برای اجرای این آئین نامه در سطح واحدهای صنفی به عمل آورند .
      ماده 5 - بازرسی از انبارها و مکانهای نگهداری و عرضه کالاها توسط سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران براساس مقررات مربوط صورت می پذیرد .
      تبصره 1 - بازرسی از انبارهای عمومی در اسکلهها و بنادر، بازارچه های مرزی، فرودگاهها و سایر اماکنی که گمرک در آن مستقر می باشد به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران می باشد .
      تبصره 2 - بازرسی از انبارها و اماکن نگهداری و عرضه کالا در بخش خصوصی، تعاونی و دولتی به عهده سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات می باشد .
      تبصره 3 - نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سایر سازمانهای مسئول امر کنترل مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با رعایت مقررات مربوط،  بازرسی از اماکن نگهداری و عرضه کالاهای مشمول طرح را به عهده خواهند داشت .
      ماده 6 - ضوابط اجرائی نحوه اعلام موجودی کالا توسط سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات تهیه و به اطلاع عموم خواهد رسید .
      ماده 7 - چنانچه در حین بازرسی از اماکن مذکور، مدارکی دال بر ورود قانونی کالاهای موجود ارایه نشود مراتب بلافاصله توسط مأمورین سازمان بازرسی کننده براساس قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز - مصوب 1374 - به مراجع ذی ربط ارجاع می گردد .
      تبصره - عدم ارایه گزارش مکتوب موضوع این ماده ظرف (24)ساعت تخلف محسوب می شود .
      ماده 8 - حمل و نقل کالاهای خارجی مشمول این آئین نامه که از طریق غیرمجاز و بدون پرداخت حقوق ورودی وارد کشور می شود، ممنوع و قاچاق محسوب شده و مجازاتهای پیش بینی شده در قوانین مربوط به قاچاق کالا و ارز بر آن حاکم می باشد .
      تبصره 1 - اخفا و جاسازی کالاهای یادشده در هر نوع وسیله نقلیه ممنوع و قاچاق محسوب می شود .
      تبصره 2 - سازمان بنادر و کشتیرانی در حمل و نقل دریایی،سازمان هواپیمایی کشوری در حمل و نقل هوایی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حمل و نقل ریلی کالاهای مشمول این آئین نامه براساس وظایف قانونی محوله موظفند با مشاهده تخلف، بلافاصله مراتب را به مراجع ذی ربط به صورت همزمان اعلام نمایند تا نسبت به تشکیل پرونده و در صورت لزوم پیگیری قضایی اقدام گردد .
        تبصره 3 - نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در محورهای مواصلاتی و آبهای سرزمینی و مرزهای زمینی (غیر از مبادی رسمی) و گمرک جمهوری اسلامی ایران در فرودگاهها، اسکله ها، بنادر و سایر مبادی رسمی با همکاری سازمانهای یادشده  برابر مقررات مربوط مکلف به انجام اقدامات قانونی می باشند .
      تبصره 4 - حمل و نقل کالاهای مشمول این آئین نامه صرفاً با پته های گمرکی و ترخیص نامه گمرکی مجاز می باشد . شرکتها و مؤسسات حمل و نقل کالا و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران موظفند قبل از بارگیری و صدور بارنامه جهت حمل کالاهای یادشده، از ارسال کننده (صاحب کالا یا نماینده وی) اسناد مثبته گمرکی را مطالبه نمایند . شرکت یا مؤسسه حمل و نقل پس از بارگیری و صدور بارنامه مکلف است مشخصات اسناد مثبته شامل شماره پروانه ورودی یا پته گمرکی، تاریخ ترخیص و گمرک ترخیص کننده و شماره بارنامه را در برگه جداگانه ای قید و مهر نموده و ضمیمه بارنامه کند تا راننده در طول مسیر آن را همراه داشته باشد . شرکت و مؤسسات یادشده موظفند یک نسخه از اوراق مذکور را در بایگانی خود نگهداری نمایند .
        تبصره 5 - شرکتها و مؤسسات حمل و نقلی که مفاد تبصره(4) این ماده را رعایت ننمایند، موضوع تخلف آنها توسط سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور مورد رسیدگی قرار گرفته و وفق مقررات با آنان برخورد خواهد شد .
        ماده 9 - اطلاع رسانی درخصوص چگونگی اجرای این آئین نامه به لحاظ شفاف سازی اذهان عمومی و فعالان اقتصادی با هماهنگی دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق بنا به مورد ازطریق روابط عمومی وزارت بازرگانی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی،سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاههای ذی ربط صورت می پذیرد .
        ماده 10 - برای تأمین هزینه های تبلیغاتی، موضوع ماده (9) این آئین نامه بنا به درخواست ریاست دستگاههای اجرائی ذی ربط، از طریق دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق اقدام مقتضی به عمل می آید .
        ماده 11 - به منظور تسهیل در اجرای این آئین نامه درصورت ضرورت، دستورالعملهای اجرائی توسط وزارت بازرگانی با همکاری دستگاههای ذی ربط تهیه و پس از تأیید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ابلاغ خواهد شد .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17225

تاریخ تصویب : 1383/01/16

تاریخ ابلاغ : 1383/02/05

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.