×

مصوبه شورایعالی اداری درخصوص وظایف واحدهای استانی سازمان حفاظت محیط زیست

مصوبه شورایعالی اداری درخصوص وظایف واحدهای استانی سازمان حفاظت محیط زیست

مصوبه-شورایعالی-اداری-درخصوص-وظایف-واحدهای-استانی-سازمان-حفاظت-محیط-زیست
شماره34379/1901 4/3/1383
سازمان حفاظت محیط زیست- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
شورای عالی اداری در صد و هشتمین جلسه مورخ 20/10/1382 در اجرای بند د از ماده 2 قانون برنامه سوم توسعه و بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، به منظور اعطای اختیارات لازم به مسئولین واحدهای استانی در خصوص تصمیم گیری، اجرا و تخصیص منابع و محدود نمودن فعالیت های حوزه ستادی به اعمال حاکمیت و امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت) و انتقال وظایف اجرائی به واحدهای استانی تصویب نمود:
1 - وظایف واحدهای استانی سازمان حفاظت محیط زیست به شرح پیوست این مصوبه تعیین می شود. سازمان مذکور مکلف است بر اساس وظایف تعیین شده حداکثر ظرف مدت یک سال وظایف اجرائی را به واحدهای استانی منتقل و متناسب با آن نسبت به اصلاح تشکیلات حوزه مرکزی و واحدهای استانی اقدام و پیشنهاد لازم را برای تایید به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نماید.
2 - سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است اختیارات لازم را متناسب با وظایف تعیین شده و اختیارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها (موضوع پیوست شماره 2 مصوبه شماره 159758/1901 مورخ 2/9/1381 شورای عالی اداری) در حد هر استان به مدیران استانی واگذار نماید. مدیران استانی نیز در حد هر شهرستان اختیارات لازم را به مدیران شهرستانی واگذار نمایند.
تبصره 1ـ سازمان حفاظت محیط زیست موظف است متناسب با وضعیت زیست محیطی هر استان ساز و کارهای لازم را برای اجرای این مصوبه ضمن هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فراهم نماید. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است ساز و کارها و امکانات مذکور را فراهم و در اختیار استان ها قرار دهد.
تبصره 2ـ اجرای این بند در استان هایی که بنا به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست ظرفیت های لازم را داشته باشند، شروع می شود.
3 - سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظفند پس از ابلاغ این مصوبه در تدوین آئین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه ها به گونه ای عمل نمایند که تسهیلات لازم برای انجام امور و فعالیت های اجرائی در واحدهای استانی فراهم گردد.
4 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است بر اجرای این مصوبه نظارت نموده و گزارش اجرای آن را در مقاطع 6ماهه به شورای عالی اداری ارائه نماید.
معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری- حمید شرکاء
وظایف واحدهای استانی سازمان حفاظت محیط زیست:
1 - صدور مجوز جهت تهیه نمونه از گونه های گیاهی و جانوری به منظور انجام برنامه های تحقیقاتی.
2 - تهیه نمونه برای موزه تاریخ طبیعی و نمایشگاه های حیات وحش با هماهنگی دفاتر تحقیقاتی ذیربط.
3 - مطالعه، شناسایی و ارزیابی بیوم های استان جهت مکان یابی برای کاربری های گوناگون زمین با استفاده از شاخص های زیست محیطی منطقه ای به منظور ممانعت از تخریب محیط و کاهش تخریب تا حدممکن و نیز تهیه ضوابط مکان یابی بر اساس شرایط منطقه ای با مشارکت بخش غیردولتی.
4 - بررسی و تحقیق به منظور شناخت علل بروز اثرات زیست محیطی ناشی از طرح های توسعه شهری، صنعتی، کشاورزی، خدماتی و تولیدی بر محیط زیست و اعلام گزینه های مناسب جهت کاهش و یا جبران اثرات نامطلوب آنها به دستگاه های اجرائی و واحدهای غیردولتی.
5 - بررسی و شناخت اثرات کمی و کیفی آلودگی هوا ناشی از منابع مختلف آلاینده آن بر محیط زیست با مشارکت بخش غیردولتی در سطح استان.
6 - بررسی ظرفیت قابل تحمل محیط از نظر پذیرش مواد آلاینده هوا و عوامل تشدیدکننده پدیده وارونگی هوا با مشارکت بخش غیردولتی در سطح استان.
7 - بررسی برای ارائه شیوه های کاهش آلودگی های هوا و پیش بینی وضعیت آلاینده محیط با توجه به ظرفیت قابل تحمل آن با مشارکت بخش غیردولتی در سطح استان.
8 - تهیه طرح های لازم برای مقابله با آلودگی هوای شهرها و برکنار ماندن شهروندان از اثرات زیان آور آن در شرایط بحرانی نظیر پیشنهاد برقراری محدودیت های مقتضی در سطح استان با مشارکت بخش غیردولتی.
9 - بررسی راه حل های مناسب برای مقابله با بحران های زیست محیطی ناشی از بلایای طبیعی و یا حوادث غیرمترقبه در رابطه با آلودگی هوا با مشارکت بخش غیردولتی در سطح استان.
10 - تهیه اطلاعات به منظور ارائه هشدارهای لازم در ارتباط با آلودگی هوا و ارائه راه حل رفع آلودگی ها از طریق اقدامات فرهنگی، قانونی و ... در سطح استان.
11 - بررسی برای تعیین ظرفیت قابل تحمل محیط از نظر پذیرش مواد آلاینده آب و خاک و تعیین قدرت خودپالایی منابع پذیرنده آب با مشارکت بخش غیردولتی در سطح استان.
12 - انجام مطالعات و اقدامات لازم به منظور جلوگیری از آثار مخرب عوامل مختلف آلاینده آب و خاک با مشارکت بخش غیردولتی در سطح استان.
13 - انجام آزمایش های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک برروی نمونه های پساب های صنعتی، شهری، کشاورزی، همچنین آنالیز کامل مواد جامد به منظور شناخت کمی وکیفی عوامل آلاینده در جهت کنترل آلودگی های زیست محیطی با مشارکت بخش غیردولتی.
14 - انجام آزمایش های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بر روی نمونه های آب دریا و محیط های آبی وابسته به دریا و آب های داخلی حسب نیاز با مشارکت بخش غیردولتی.
15 - انجام آزمایش های لازم بر روی دریاچه ها، دریاها، تالاب ها و رودخانه ها به منظور شناخت آلودگی ها و تعیین قدرت خودپالایی آنها با مشارکت بخش غیردولتی.
16 - سنجش مستمر پارامترهای آلاینده هوا جهت آگاهی از وضعیت آلودگی هوا درنقاط مختلف استان با مشارکت بخش غیردولتی.
17 - سنجش میزان آلاینده های هوا ناشی از فعالیت صنایع به منظور شناخت و کنترل آلودگی هوا با مشارکت بخش غیردولتی.
18 - انجام آزمایش های لازم برروی نمونه های جانوران وحشی، پرندگان و آبزیان به منظور شناخت بیماری ها و تعیین علل مرگ و میر آنها و تعیین اثرات آلودگی های محیطی با مشارکت بخش غیردولتی.
19 - انجام آزمایش های لازم بر روی گیاهان به منظور تعیین اثرات عوامل مختلف زیست محیطی برروی آنها با مشارکت بخش غیردولتی.
20 - انجام اقدامات لازم در زمینه های پوست آرایی، پوست پیرایی، دیوراماسازی (طراحی محیط) و پانل سازی از طریق بخش غیردولتی.
21 - فراهم نمودن امکانات و تسهیلات لازم جهت بازدید عموم از موزه ها و نمایشگاه ها با مشارکت بخش غیردولتی.
22 - نظارت بر اجرای عملیات جمع آوری و تکمیل اطلاعات علمی و تخصصی مربوط به حیات وحش و آبزیان استانی با مشارکت فعال واحدهای تابعه و همکاری دانشگاه ها و موسسات پژوهشی به منظور تهیه اطلاعات پایه و نظارت پیوسته آنها.
23 - ایجاد ارتباط با تشکل های غیردولتی و باشگاه های شکار به منظور آشنا نمودن افراد متخصص و علاقمند با اهداف و اقدامات سازمان در جلب حمایت و همکاری در موارد لازم.
24 - بررسی به منظور شناسایی منابع آلاینده دریاها و آب های داخلی و زیستگاه های آبی و اقدام در جهت کنترل و کاهش آلاینده های این گونه مناطق با مشارکت بخش غیردولتی.
25 - مطالعه و بررسی در زمینه تاثیر نوسانات سطح آب بر محیط ساحلی و تعادل اکولوژیک در اکوسیستم های آبی با مشارکت بخش غیردولتی.
26 - ارزیابی پیامدهای سوء بهره برداری از منابع موجود در بستر دریاها و آب های داخلی ازجمله اکتشاف و استخراج نفت و غیره.
27 - تهیه و تدوین برنامه های ضروری در جهت ارتقاء سطح آگاهی های زیست محیطی مسئولان استان و جلب حمایت آنان برای دستیابی به اهداف سازمانی.
28 - تـرغیب و تشویق مردم درخصوص موانست بـا طبیعت و مراقبت از محیط زیست با مشارکت بخش غیردولتی.
29 - توسعه، تجهیز و اداره امور کتابخانه و تقویت و تدارک کتابخانه استان با مشارکت بخش غیردولتی.
30 - توجه خاص به مشارکت جوانان و نوجوانان به ویژه دانش آموزان در فعالیت های زیست محیطی با مشارکت بخش غیردولتی.
31 - تهیه برنامه و برگزاری بازدیدها و مراسم انس با طبیعت از طریق بخش غیردولتی.
32 - انجام سایر وظایف و اموری که به موجب قوانین و مقررات به عهده سازمان حفاظت محیط زیست استان می باشد

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17259

تاریخ تصویب : 1382/10/20

تاریخ ابلاغ : 1383/03/13

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.