×

آئین نامه تشکیل هیات امنا در مدارس خیرساز

آئین نامه تشکیل هیات امنا در مدارس خیرساز

آئین-نامه-تشکیل-هیات-امنا-در-مدارس-خیرساز

وکیل


شماره8/847/120 5/3/1383
(مصوبه هفتصد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به تاریخ 8/2/1383)
شورای عالی آموزش و پرورش به منظور گسترش مشارکت مردم در اداره امور مدارس و ترغیب و تشویق خیرین و نیکوکاران و در راستای سیاست مدرسه محوری بنا به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و جامعه خیرین مدرسه ساز با موارد زیر موافقت می نماید.
ماده 1ـ مدارسی که حداقل نیمی از هزینه های احداث و تجهیز آنها توسط خیر تامین شده باشد و خیر مزبور تمایل به استمرار حمایت مالی و مشارکت در اداره امور مدرسه را داشته باشد آن مدرسه به پیشنهاد کتبی خیر و تصویب شورای آموزش و پرورش شهرستان (یا منطقه) زیر نظر هیات امنا اداره می شود.
ماده 2ـ اعضای هیات امنا مدرسه عبارتند از:
1ـ2ـ مدیر مدرسه.
2ـ2ـ نماینده شورای معلمان.
3ـ2ـ خیر یا نماینده تام الاختیار وی.
4ـ2ـ رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه.
5ـ2ـ یک نفر از شخصیتهای فرهنگی (ترجیحا از اساتید دانشگاه) با تایید شورای آموزش و پرورش منطقه.
6ـ2ـ حداکثر دو نفر از افراد معتمد و صاحب نظر با تصویب سایر اعضاء هیات امنا.
تبصره 1ـ چنانچه شخص حقوقی یا چند نفر از خیرین در احداث مدرسه مشارکت داشته باشند نماینده تام الاختیار و واجد شرایط آنان در هیات امنا عضویت خواهد داشت.
تبصره 2ـ رئیس و دبیر هیات امناء از بین اعضاء و با اکثریت آرا انتخاب می شوند.
تبصره 3ـ افراد بند 5 ـ2 و 6ـ2 برای مدت 2 سال انتخاب شده و تمدید عضویت آنها بلامانع است.
تبصره 4ـ دستورالعمل نحوه تشکیل و انحلال و چگونگـی تصمیم گیری هیات امنا توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ می شود.
ماده 3ـ وظایف و اختیارات هیات امنا:
1ـ بررسی و تصویب برنامه و بودجه سالانه مدرسه در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه (شامل فعالیت هایی که به بهبود کیفیت آموزش های رسمی مدرسه مربوط می شود ، فعالیت هـای آموزشی و پرورشی فوق برنامه و مکمل ، بازدیدهــای علمی و اردوهای تفریحی و تربیتی دانش آموزان ، برگزاری دوره های آموزشی مناسب برای کارکنان ، امور رفاهی و بهداشتی کارکنان و دانش آموزان مدرسه ، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به اولیاء و دانش آموزان و نظایر آن).
2ـ نظارت کلی بر اجرای برنامه های مصوب هیات امناء و ارزیابی عملکرد سالانه مدرسه و عوامل آن.
3ـ تصمیم گیری در مورد به کارگیری منابع انسانی واجد شرایط مازاد برنیروهای رسمی مدرسه و تعیین و تامین حق الزحمه آنها.
4ـ تصمیم گیری در مورد توسعه ساختمان و تجهیزات مدرسه و تامین اعتبار مورد نیاز آن.
5ـ بررسی و تامین امکانات برای توسعه دوره های تحصیلی مدرسه و پیشنهاد آن به اداره آموزش و پرورش محل برای اتخاذ تصمیم.
6ـ بررسی و تصمیم گیری درباره سایر مـواردی کـه جهت بهبود کیفیت فعالیت های آموزشی و تربیتی پیشنهاد می شود و اعتبارات مورد نیاز آنها باید از محل منابع غیردولتی تامین شود.
ماده 4ـ مدیر این قبیل مدارس از بین 3 نفر افراد واجد شرایط مندرج در مصوبه شرایط احراز مدیریت مدارس (مصوب جلسه 691 شورا مورخ 11/6/1382) که توسط کمیته ای مرکب از نماینده رئیس آموزش و پرورش مــنطقه ، نماینده معلمــان و فرد خیر به اداره آموزش و پرورش منطقه معرفی می شوند انتخاب و منصوب می شود.
ماده 5 - مدیر مدرسه در اجرای برنامه ها و فعالیت های مصوب هیات امناء با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه در برابر هیات امناء مسئول است.
ماده 6ـ مدیر مدرسه موظف است در تابستان هر سال برنامه مدرسه در سال تحصیلی آینده (شامل رئوس برنامه ها و دلایل توجیهی - برآورد اعتبارات - محل تامین اعتبارات) را تهیه و به هیات امنا ارائه دهد و پس از تصویب و تامین منابع مورد نیاز آنرا اجرا کند. همچنین مدیر موظف است ضمن همـاهنگی مستمر با هیات امناء و ارائه گزارش های مورد نیاز ایشان ، در پایان سال تحصیلی گزارش عملکرد مدرسه را به تایید هیات امنا برساند.
ماده 7ـ ارکان مدرسه مندرج در آئین نامه اجرائی مدارس در چارچوب وظایف خود با هیات امناء همکاری خواهند کرد و از توانمندی و ظرفیت هیات امناء برای بهبود و ارتقاء کیفیت فعالیت های آموزشی و تربیتی استفاده مطلوب را به عمل خواهند آورد.
ماده 8 - در صورت بروز ناهماهنگی در اجرای مصوبات هیات امناء و همچنین اختلاف نظر میان اعضای هیات امنا که منجر به اختلال در انجام فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدرسه شود ، موضوع از طریق رئیس اداره آموزش و پرورش به شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه جهت بررسی و اتخاذ تصمیم ارجاع می شود.
ماده 9ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارشی از عملکرد این مدارس و تاثیر این مصوبه در ارتقاء فرایند فعالیتهای آموزشی و تربیتی آنها را پس از یک سال از اجرای مصوبه به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه نماید.
ماده 10ـ آئین نامه تشکیل هیات امناء در مدارس خیرساز مشتمل بر 10 مـاده و 4 تبصره در هفتصد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به تاریخ 8/2/1383 به تصویب رسید.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش - مهدی نوید

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17270

تاریخ تصویب : 1383/02/08

تاریخ ابلاغ : 1383/03/27

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

آئین-نامه-اجرائی-مدارس

آئین نامه اجرائی مدارس

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.