×

آئین نامه اجرائی بند (ح) تبصره (3)قانون بودجه سال 1383 کل کشور

آئین نامه اجرائی بند (ح) تبصره (3)قانون بودجه سال 1383 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-(ح)-تبصره-(3)قانون-بودجه-سال-1383-کل-کشور

وکیل


شماره7541/ت 30573 هـ 21/2/1383
وزارت امور اقتصادی و دارایی - وزارت تعاون - وزارت جهاد کشاورزی - وزارت صنایع و معادن وزارت نیرو - وزارت نفت - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیئت وزیران در جلسه مورخ 16/2/1383 بنا به پیشنهاد شماره 18317/101مورخ 9/2/1383سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد بند (ح) تبصره (3) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، آئین نامه اجرائی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:
آئین نامه اجرائی بند (ح) تبصره (3)قانون بودجه سال 1383 کل کشور
فصل اول - تعاریف
ماده1ـ وجوه اداره شده: اعتباراتی است که طی قراردادهای منعقده شده با بانکهای عامل در اختیار آنها قرار می گیردتا براساس ضوابط این آئین نامه و با نظارت دولت برای سرمایه گذاری در جهت اشتغال زایی و تحقق اهداف قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگـی جمهوری اسلامی ایـران - مصوب1379 - به صورت تسهیلات در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی بخشهای تعاونی وخصوصی قرار دهند. سقف وجوه اداره شده با توافق واگذارنده اعتبار و بانک عامل از محل منابع بانک عامل قابل افزایش است.
ماده 2ـ واگذارنده اعتبار: دستگاه اجرائی (ملی یا استانی) است که با عقد قرارداد با بانک عامل اعتبارات لازم را در اختیار بانک قرار می دهد.
ماده3ـ بانک عامل: بانک ، صندوق تعاون ،صندوق حمایت از فرصتهای شغلی و یا موسسات اعتباری است که به حکم قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده اند و طرف قرارداد واگذارنده اعتبار است.
فصل دوم - استفاده از اعتبارات پیش بینی شده در برنامه کمکهای فنی و اعتباری و سایر اعتبارات مصوب برای سرمایه گذاری در زمینه های اشتغال زا و توسعه فعالیتهای اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی بخشهای تعاونی و خصوصی به صورت وجوه اداره شده در اختیار دستگاههای اجرائی ملی و استانی.
ماده 4ـ واگذارنده اعتبار موظف است طبق مفاد موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، اعتبارات مربوط به وجوه اداره شده را در اختیار بانک عامل قرار دهد.
ماده 5 - واگذارنده اعتبار مجاز است در ازای خدمات بانک عامل شامل بررسی و ارزیابی توجیه فنی ، اقتصادی ، مالی و بازار طرح برآورد میزان سرمایه گذاری لازم ، زمان اجرای طرح ، ارزیابی وثیقه ها و تضمینها ، تنظیم و انعقاد قراردادها و چگونگی بازپرداخت اصل و سود وجوه وتسهیلات اعطاء شده ، نظارت بر مصرف وجوه و تسهیلات در طول اجرای طرح و وصول مطالبات حداکثر یک درصد (1%) از وجوه اداره شده را طبق قرارداد منعقد شده به عنوان کارمزد به بانک عامل پرداخت نماید.
ماده 6ـ واگذارنده اعتبار نسبت به بررسی و پذیرش طرحهای دارای اولویت در بخش مربوط و معرفی آنها به بانک عامل اقدام می نماید. واگذارنده اعتبار موظف است با هماهنگی دفتر امور مناطق محروم کشور حداقل بیست درصد (20%) از مجموع تسهیلات قابل اعطای موضوع این آئین نامه را به طرحهای پیشنهاد شده برای مناطق توسعه نیافته اختصاص دهد.
تبصره - چگونگی و میزان حمایتهای دولت حداکثر تا میزان بیست و پنج درصد (25%) جمع وجوه اداره شده به عنوان تفاوت سود و کارمزد توسط واگذارنده اعتبار با توافق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ضمن موافقتنامه مبادله شده تعیین می شود.
ماده 7ـ بانک عامل موظف است حداکثر تا چهل و پنج روز در مورد طرحهای معرفی شده توسط واگذارنده اعتبار از نظر توجیه فنی ، مالی و اقتصادی بررسی و به واگذارنده اعتبار اعلام نظر نماید و حسب اعلام واگذارنده اعتبار اقدام لازم را در مورد طرحهای موجه به عمل آورد.
ماده 8 - سهم آورده مجری در مورد طرحهای مربوط به بخش کشاورزی ، فرهنگی ، صنایع روستایی ،مدارس غیرانتفاعی و خوداشتغالی به پیشنهاد واگذارنده اعتبا ر در حد توان مجری طرح حداقل هفت درصد (7%) و در مورد طرحهای پژوهشی و خدمات فنی ، مهندسی و آزمایشگاهی حداقل ده درصد (10%) مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تعیین می شود و طرحهای مربوط به آب و خاک ، آبیاری و زهکشی و حوداث غیرمترقبه و آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی از سهم آورده مجری طرح معاف هستند و برا ی بقیه طرحها سی و پنج درصد (35%) تعیین می شود.
ماده 9ـ تعاونی های تولید کشاورزی با موضوع فعالیت یکپارچه سازی اراضی برای اصلاح نظام بهره برداری و تعاونیهایی که هفتاد درصد (70%) اعضای آنها را ایثارگران (شامل رزمندگان ، آزادگان ، جانبازان و خانواده معظم شهدا) ، فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ، زنان ، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ، عشایر و بانوان یا افراد ساکن در مناطق توسعه نیافته کشور یا ترکیبی از آنها تشکیل می دهد ، با تایید وزارت تعاون و یا وزارت جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای ذیربط ازپرداخت سهم آورده معاف هستند.
ماده 10ـ در اجرای ماده (67) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، به وزارتخانه های صنایع و معادن ، نیرو و نفت اجازه داده می شود ، حسب مورد به منظور ارتقای سطح طراحی ، مهندسی ، ساخت تجهیزات ، نمونه سازی ماشین آلات ، مطالعات و عملیات اکتشافی و معدنی به طرحهای مورد تایید در بخش ذیربط از محل بودجه عمومی در قالب وجوه اداره شده نزد بانک عامل نسبت به تامین تسهیلات اعتباری اقدام کرده و مابه التفاوت نرخ سود و تسهیلات یاد شده را پرداخت کنند. اعتبارات لازم برای این امر از محل اعتبارات دستگاههای مندرج در قسمت چهارم پیوستهای قانون بودجه سال 1383 کل کشور به پیشنهاد وزارتخانه های ذیربط و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تامین می شد. در صورت لزوم بخشی از نیازهای اعتباری طرحهای یادشده که از محل بودجه عمومی دولت تامین می شود ، می تواند به عنوان کمک بلاعوض تلقی شود. بررسی توجیه فنی اقتصادی طرحهای موضوع این ماده و سهم حمایت دولت در قالب کمک بلاعوض و یارانه سود انتظاری آنها برای دریافت این کمک حسب مورد توسط وزارتخانه ذیربط و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می شود. این گونه طرحها نیازی به بررسی مجدد اقتصادی توسط بانکها ندارند. مطالبات معوق وصول نشده طرحهای یادشده از محل وجوه موضوع این ماده تامین می شود.
تبصره - پرداخت تسهیلات به طرحهای موضوع این ماده از شرایط مندرج در ماده (11) این آئین نامه از نظرطول مدت قرارداد و دوره بازپرداخت مستثنی هستند.
ماده 11ـ روابط بانک عامل با متقاضی براساس مقررات و آئین نامه های اعتباری بانک عامل مصوب شورای پول و اعتبار یا ضوابط مورد عمل صندوق ها و موسسات اعتباری مربوط حسب مورد و این آئین نامه و قرارداد منعقد شده بین واگذارنده اعتبار و بانک عامل تنظیم می شود. طول مدت قرارداد شامل دوره اجرا حداکثر سه سال و دوره بازپرداخت برای بخش مسکن حداکثر پانزده سال و برای سایر بخشها حداکثر پنج سال.
ماده 12ـ دستگاه اجرائی موظف است وجوه اداره شده از محل درآمد عمومی موضوع فصل دوم این آئین نامه را به ترتیب در موافقتنامه مبادله شده و براساس قرارداد منعقد شده بین واگذارنده و بانک عامل در اختیار آن بانک قراردهد. ذی حساب موظف است وجوه پرداختی به بانک عامل را به هزینه قطعی منظور نماید.
ماده 13ـ بانک عامل موظف است مبالغ دریافتی از بابت بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی موضوع فصل دوم این آئین نامه راکه از محل بودجه عمومی تامین شده است. شامل اصل ، سود و کارمزد متعلقه ، با رعایت مفاد ماده (7) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب 1380 - به حساب ویژه ای در خزانه داری کل موضوع ماده (4)آئین نامه ماده مذکور واریز نماید.
ماده 14ـ سود مورد انتظار بانک برای پرداخت تسهیلات موضوع این آئین نامه به طرحهایی که به تشخیص واگذارنده اعتبار مستحق دریافت یارانه نرخ سود هستند ، از حداقل نرخ تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار برای بخشها و فعالیتها تجاوز نمی کند. میزان یارانه سود یادشده از محل وجوه اداره شده تضمین ، تامین و پرداخت می شود.
ماده 15ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور سهم هر یک از دستگاههای اجرائی را از محل اعتباراتی که به طور مشخص در قانون بودجه تعیین نشده است ، تعیین و پس از اطلاع دولت ابلاغ می نماید.
ماده 16ـ بانک عامل موظف است گزارش پیشرفت فیزیکی و ریالی طرحهای تصویب شده را هر سه ماه یک بار به واگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه نماید.
ماده 17ـ بانک عامل موظف است حسابهای مربوط به اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه را به صورتی نگهداری کند که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک اصل و سود تسهیلات اعطاء شده به طرحها و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده مصرف شده قابل تحصیل باشد.
ماده 18ـ واگذارنده اعتبار موظف است گزارش عملکرد وجوه اداره شده را با توجه به اهداف تعیین شده در موافقتنامه ذیربط هر سه ماه یکبار در اختیارسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار دهد.
ماده 19ـ واگذارنده اعتبار موظف است اولویتهای مصرح موضوع ماده (57) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و دستورالعمل های مربوط را رعایت نماید.
ماده 20ـ دستگاههای اجرائی مشمول فصل دوم این آئین نامه موظفند در ابتدای هر ماه گزارش آخرین وضعیت انعقاد قرارداد عاملیت اعتبارات موضوع فصل مذکور را با بانکهای عامل به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام نمایند.
تبصره - در صورت عدم انعقاد قرارداد عاملیت توسط هر یک از دستگاههای اجرائی با بانکهای عامل تا پایان آذرماه سال 1383 ، اعتبار مربوط به آن دستگاه با پیشنهاد سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور و تصویب هیئت وزیران به سایردستگاههای اجرائی اختصاص خواهد یافت.
فصل سوم - استفاده از حداکثر 10% از اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای دستگاههای اجرائی ملی و استانی
ماده 21ـ کلیه دستگاههای اجرائی ملی واستانی می توانند حداکثر ده درصد (10%) از اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای سال 1383 خود را با رعایت مفاد موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و یا استانها حسب مورد به امور زیر اختصاص دهند:
الف - پرداخت هزینه های مربوط به ارائه آموزش ها و مشاوره های فنی و اقتصادی به متقاضیان تسهیلات بانکی و کمک به عملیات زیربنایی سرمایه گذاری بخش غیردولتی.
ب - پرداخت حداکثر تا چهل درصد (40%) از سود کارمزد تسهیلات بانکی اعطائی به طرحهای سرمایه گذاری بخشهای تعاونی وخصوصی.
ج - اعطای تسهیلات به متقاضیان طرحهای سرمایه گذاری بخش تعاونی و خصوصی به شکل وجوه اداره شده از طریق انعقاد قراردادهای عاملیت با بانک عامل.
ماده 22ـ دستگاههای اجرائی ملی و استانی که در نظر دارند از اعتبارات مصوب سال 1383 طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای و تا سقف مجاز در ماده (21) این آئین نامه برای پرداخت بابت موارد (الف) ، (ب) و (ج) مندرج در ماده مذکور استفاده نمایند ، موظفند در قالب جدول شماره (1) پیوست این آئین نامه و با امضای بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط ، موارد و میزان اعتبار مورد نظر برای شمول مفاد ماده (21) این آئین نامه را حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ این آئین نامه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و در استانها به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مربوط ارسال نمایند.
ماده 23ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استانها پیشنهادهای دستگاههای اجرائی ملی و استانی را بررسی نمایند و چانچه کسر مبالغ پیشنهادی از اعتبار هر طرح تملک داراییهای سرمایه ای تغییر عمده ای در برنامه زمان بندی و اهداف طرح مربوط ایجاد ننماید ، میزان اعتبار قابل برداشت و عناوین فعالیتهای مورد تایید ، منطبق بر اهداف فصل مربوط را براساس اطلاعات جداول مذکور به دستگاه اجرائی مربوط (جهت درج در موافقتنامه ذیربط) ابلاغ می نمایند.
ماده 24ـ گردش کار و مراحل پرداخت یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطایی به طرحهای جدید سرمایه گذاری بخش تعاونی و خصوصی مشمول مفاد فصل سوم این آئین نامه به شرح زیر تعیین می شود:
الف - ارائه طرح سرمایه گذاری توسط بخش تعاونی یا خصوصی به دستگاه اجرائی ملی یا استانی ذیربط.
ب - بررسی و تطبیق عملیات فنی طرح سرمایه گذاری با وظایف قانونی دستگاه اجرائی ملی یا استانی و عملیات مندرج در موافقتنامه طرحهای دردست اجرا توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استانها حسب مورد.
ج - معرفی طرح سرمایه گذاری توسط دستگاه اجرائی (ملی یا استانی) به بانک عامل ضمن مشخص نمودن میزان یارانه سود کارمزد در نظر گرفته شده آن.
د - بررسی توجیه فنی و اقتصادی طرحهای سرمایه گذاری توسط بانک عامل و اعلام مشخصات طرحهای مورد تایید به دستگاه اجرائی ، ظرف(20) روز پس از معرفی آنها توسط دستگاه اجرائی.
هـ - تامین منابع لازم برای پرداخت یارانه سود و کارمزد طرحهای موردتایید تا سقف تعیین شده براساس مفاد فصل سوم این آئین نامه از محل سقف مجاز اعتبارات طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای دستگاه اجرائی معرفی کننده طرح.
و - عقدقرارداد با متقاضی و پرداخت تسهیلات توسط بانک عامل. ز - نظارت مستمر بر پیشرفت عملیات طرح توسط بانک عامل و دستگاه اجرائی معرفی کننده طرح.
تبصره 1ـ استفاده از تسهیلات موضوع این فصل در غیر از عملیات مربوط به طرح متقاضی تسهیلات بنا به تشخیص بانک عامل و یا دستگاه اجرائی موجب حذف یارانه سود کارمزد پیش بینی شده برای طرح خواهدشد و متقاضی تعهد لازم را در این زمینه به بانک عامل قبل از دریافت تسهیلات ارائه می نماید.
تبصره 2ـ پرداخت یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی قبلی به طرحهای سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی تا سقفهای تعیین شده در قوانین و آئین نامه های مربوط به مجریان طرحهای مذکور از محل منابع موضوع این فصل ، از سوی دستگاه اجرائی ذیربط بلامانع می باشد.
ماده 25ـ نحوه استفاده از وجوه اداره شده موضوع بند (ج) ماده (21) این آئین نامه تابع موارد مندرج در فصل اول و دوم این آئین نامه می باشد.
ماده 26ـ بانکهای عامل و دستگاههای اجرائی ملی و استانی موظفند گزارش عملکرد پرداخت تسهیلات به طرحهای مصوب و سهم یارانه سود و کارمزد متعلقه موضوع فصل سوم این آئین نامه را مطابق جدول شماره(2) پیوست در مقاطع سه ماهه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور واستانها حسب مورد ارسال نمایند.
ماده 27ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دستگاههای اجرائی ملی و استانی ، حداقل سی و پنج درصد (35%) از تسهیلات و کمکهای موضوع این آئین نامه را به تعاونی هـای معرفـی شده از سوی وزارت تعاون اختصاص خواهند داد.
تبصره 1ـ مهلت معرفی تعاونیهای متقاضی استفاده از تسهیلات موضوع این ماده توسط وزارت تعاون تا پایان بهمن ماه سال 1383 می باشد.
تبصره 2ـ در صورت عدم معرفی تعاونیها برای استفاده از تسهیلات موضوع این ماده تا سقف تعیین شده در مهلت زمانی موضوع تبصره (1) ، دستگاه اجرائی مجاز است سهمیه مذکور را به طرحهای پیشنهادی بخش خصوصی و تعاونی اختصاص دهد.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف
جداول موضوع ماده
به روزنامه رسمی شماره 17243 - 23/2/1373 مراجعه شود

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17243

تاریخ تصویب : 1383/02/16

تاریخ ابلاغ : 1383/02/23

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.