×

اعاده به خدمت کسانی که محکومیت به انفصال از شغل داشته اند - تفاوت و تمایز ماهیت حقوقی انفصال از شغل با انفصال از خدمت

اعاده به خدمت کسانی که محکومیت به انفصال از شغل داشته اند - تفاوت و تمایز ماهیت حقوقی انفصال از شغل با انفصال از خدمت

اعاده-به-خدمت-کسانی-که-محکومیت-به-انفصال-از-شغل-داشته-اند---تفاوت-و-تمایز-ماهیت-حقوقی-انفصال-از-شغل-با-انفصال-از-خدمت

وکیل


تاریخ:21/10/1382 کلاسه پرونده: 82/112 شماره دادنامه:413
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
نظرباینکه شاکیان هر دو پرونده به حکم قطعی مراجع قضائی به انفصال از شغل محکوم شده اند و بلحاظ تفاوت و تمایز ماهیت حقوقی انفصال از شغل با انفصال از خدمت ، مراجع ذیصلاح محکومیت کیفری آنان را از مصادیق انفصال از خدمت ندانسته اند و قلمرو احکام کیفری مذکور را منحصرا در حدانفصال از شغل مورد تصدی اعلام داشته اند ، با عنایت به اعتبار احکام قطعی مراجع قضائی مزبور و لزوم تبعیت از آنها در مقام اجرای احکام قطعی ، دادنامه شماره 947 مورخ 19/9/1374 شعبه هجدهم بدوی دیوان از جهت اینکه متضمن این معنی می باشد ، موافق اصول و موازین قانونی تشخیص داده می شود. این رای به استناد قسمت دوم ماده 20 اصلاحی قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع ذیربط در موارد مشابه لازم الاتباع است.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - دری نجف آبادی

شماره هـ/82/112 12/2/1383
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای کریم رسولی راد
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض آراء صادره از شعب14 و 18 دیوان عدالت اداری.
مقدمه: الف - شعبه چهاردهم در رسیدگی به پرونده کلاسه74/423 موضوع شکایت آقای کریم رسولی راد بطرفیت اداره ثبت اسناد و املاک کشور بخواسته ابطال حکم کارگزینی و اعاده بخدمت بشرح دادنامه شماره 158 مورخ 2/3/1375 چنین رای صادرنموده است ، بموجب حکم کارگزینی مورخ 14/8/1370 و با استناد به رای 22/1/1369 دادگاه انقلاب اسلامی ورامین به انفصال دائم از شغل محکوم شده و شاکی بموجب دادخواست تقدیمی تقاضای ابطال حکم کارگزینی مذکور و اعاده بخدمت را نموده است. باتوجه به اینکه صدور حکم مذکور در اجرای رای قطعی دادگاه انقلاب اسلامی ورامین بوده حکم برد شکایت صادر و اعلام می گردد.
ب - شعبه هجدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 74/252 موضوع شکایت آقای غلامرضا عسگری بطرفیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بشرح دادنامه شماره947 مورخ19/9/1374 چنین رای صادرنموده است ، شاکی طی حکم دادگاه انقلاب ورامین به انفصال دائم از خدمت و شغل و ... محکوم شده است. حاکم شرع صادرکننده رای طی دادنامه اصلاحی و به استناد ماده 189 قانون آیین دادرسی مدنی حکم اخیرالذکر را اصلاح و کلمه خدمت را بلحاظ آنکه با قانون منطبق نیست از حکم حذف نموده است و صرفا انفصال از شغل را موردنظر قرارداده است. معاونت اجرائی وزارت دادگستری هم طی نامه مورخ 14/9/1372 انفصال از شغل را با انفصال از خدمت متمایز دانسته و اشتغال کسانی را که به انفصال از شغل محکوم شده اند در سمت دیگری تجویز نموده است. علی ایحال صدور حکم سازمان ثبت دائر به انفصال دائم از خدمت و شغل بلحاظ مخالف و مغایر با احکام صادره از محاکم کیفری مخدوش بنظر رسیده و حکم به ابطال آن و الزام ثبت بصدور حکم براساس احکام صادره از محاکم دادگستری صادر و اعلام می گردد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.

نوع : رای وحدت رویه

شماره انتشار : 413

تاریخ تصویب : 1382/10/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.