×

ابطال مقررات ماده 13 آئین نامه اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم تجارتی واختراعات - ( علامت ثبت شده ظرف مدت 3 سال از تاریخ ثبت آن بدون عذرموجه مورداستفاده تجارتی در ایران یا در خارجه قرارنگیرد قابل ابطال نیست )

ابطال مقررات ماده 13 آئین نامه اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم تجارتی واختراعات - ( علامت ثبت شده ظرف مدت 3 سال از تاریخ ثبت آن بدون عذرموجه مورداستفاده تجارتی در ایران یا در خارجه قرارنگیرد قابل ابطال نیست )

ابطال-مقررات-ماده-13-آئین-نامه-اصلاحی-اجرای-قانون-ثبت-علائم-تجارتی-واختراعات---(-علامت-ثبت-شده-ظرف-مدت-3-سال-از-تاریخ-ثبت-آن-بدون-عذرموجه-مورداستفاده-تجارتی-در-ایران-یا-در-خارجه-قرارنگیرد-قابل-ابطال-نیست-)

وکیل


تاریخ:26/11/1382                                     کلاسه پرونده: 81/251 شماره دادنامه: 453

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
        طبق ماده 2 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب1310 ( حق استعمال انحصاری علامت تجارتی فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد ) و در ماده 14 قانون مزبور مدت اعتبار علائم تجاری ثبت  شده ده سال تعیین شده و در صورت تقاضای تجدید ثبت بمدت ده سال دیگر قابل تمدید  اعلام گردیده و در این قانون موارد اعتراض نسبت به ثبت علائم تجاری و مرجع صالح برای رسیدگی و در صورت لزوم ابطال علامت تجاری ثبت شده تبیین و مشخص گردیده است . نظر باینکه وضع قاعده آمره درخصوص مدت اعتبار حقوق مکتسب قانونی و ایجاد حق اعتراض  و تعیین مرجع رسیدگی نسبت به آن اختصاص به مقنن دارد، ماده 13 آئین نامه اجرای قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات که مقررداشته ( در صورتی که علامت ثبت شده برای محصولات مقرر در ماده یک قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب اول تیر ماه 1310 ظرف مدت 3 سال از تاریخ ثبت آن از طرف صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او بدون عذرموجه مورداستفاده تجارتی در ایران یا در خارجه قرارنگیرد هر ذینفعی می تواند ابطال آن را از دادگاه شهرستان تقاضا نماید . ) خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد .
 رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - دری نجف آبادی

شماره ه - /82/251                                                   27/12/1382
       مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری .
       شاکی: شرکت روغن نباتی پارس .
       موضوع شکایت و خواسته: ابطال مقررات ماده 13 آئین نامه اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم تجارتی واختراعات .
       مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است . بموجب مقررات مواد 2 و 14 قانون ثبت علائم و اختراعات اشخاصی که علامت خود را مطابق مقررات قانونی به ثبت رسانیده باشند دارای حق استعمال انحصاری بوده و از تاریخ تسلیم اظهارنامه حمایت شده و مدت اعتبار ثبت علامت آنها ده سال خواهدبود و صاحب علامت می تواند درصورت انقضاء مدت، تقاضای تجدید ثبت علامت را نیز بنماید . ازسوی دیگر در مواد 16، 18 و20 و 21 و 22 همین قانون موارد اعتراض مشخصات معترضین به ثبت علامت حقوق و تکالیف و نحوه اعتراض آنها و ابطال ثبت علامتهای ثبت شده تعیین و احصاء گردیده است که مداول ماده 13 آئین نامه اصلاحی قانون ثبت علائم و اختراعات مبنی بر ( تجویز ابطال ثبت علامتی که ظرف مدت3 سال از تاریخ ثبت آن از طرف صاحب علامت بدون عذرموجه مورداستفاده تجارتی در ایران یا خارجه قرارنگرفته ) نه تنها با هیچ یک از شقوق و فروض مندرج در مواد قانونی یادشده منطبق نمی باشد بلکه با نص و روح قانون موردبحث درخصوص حمایت از علامت ثبت شده و حفظ حقوق صاحب علامت مخالفت و مغایرت دارد . عنایت دارند امتیازات و حقوق مکتسبه ای راکه به موجب قانون به افراد تعلق گرفته  ومنشاء قانونی دارد صرفا بموجب قانون و نه آئین نامه می توان از افراد سلب نمود . علاوه بر آن در هیچ یک از مواد قانونی قانون مطروحه مستند و مجوزی جهت اعمال مفاد ماده 13 آئین نامه دائر بر ابطال ثبت علامت و نتیجتا محرومیت افراد و سلب حقوق مکتسبه آنان وجود ندارد . علیهذا نظر بمراتب فوق تقاضای ابطال مقررات ماده 13 آئین نامه اصلاحی قانون ثبت علائم تجارتی واختراعات را به لحاظ مخالفت مدلول آن با قوانین و مقررات موضوعه علی الخصوص قانون ثبت علائم و اختراعات برابر مقررات ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری دارم .
مدیرکل دفتر حقوقی و اموربین الملل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 5539/11 مورخ 13/9/1382 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره35122/م/32 مورخ 3/9/1382 رئیس اداره مالکیت صنعتی نموده است . در این نامه آمده است، وفق ماده 13 آئین نامه اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات مصوب اسفندماه 1337 ( درصورتی که علامت ثبت شده ظرف مدت 3 سال از تاریخ ثبت آن از طرف صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او بدون عذر موجه مورد استفاده تجارتی در ایران یا در خارجه قرارنگیرد هر ذینفعی می تواند ابطال آن را از دادگاه تقاضا نماید ) با عنایت بمراتب فوق ملاحظه می گردد ماده مذکور در جهت حمایت از حقوق اشخاص ثالث و ذینفع و مالکین علامت تجارتی که علامت ثبت شده خود را به مورداستفاده نمی گذارند تدوین گردیده و این  موضوع مجددا در تنظیم و تدوین لایحه قانونی جدید ثبت علائم تجارتی و اختراعات نیز پیش بینی و لحاظ شده است و ارتباطی موضوعی با این اداره ندارد .
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید .
مرجع : روزنامه رسمی شماره 17219= 26/1/1383

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 453

تاریخ تصویب : 1382/11/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.