×

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-بین-المللی-جاده-ای-کالا-و-مسافر-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-کرواسی

وکیل


شماره14334                                                            4/3/1382
حضرت  حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره32177/27141 مورخ 6/7/1381 دولت در مورد موافقتنامه  حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری کرواسی که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 23/2/1382 مجلس شورای اسلامی عینا تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد وبیست و سوم ( 123 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی
شماره11253                                                    13/3/1382
وزارت راه و ترابری
قانون موافقتنامه  حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و  دولت جمهوری کرواسی که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و سوم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 31/2/1382  به تایید شورای نگهبان رسیده  و طی نامه شماره 14334 مورخ 4/3/1382 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد .
رئیس جمهور - سیدمحمد خاتمی
قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی
ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا ومسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی مشتمل بر یک مقدمه وسیزده ماده به شرح  پیوست  تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود .
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی
مقدمه :
 دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی که از این پس ( طرفهای متعاهد ) نامیده  می شوند با تمایل به تسهیل حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین دو کشور  و به صورت ترانزیت ( عبوری ) از طریق قلمرو کشورهای خود ، در موارد ذیل به توافق رسیدند :
مقررات مقدماتی
ماده 1 - تعاریف از نظر این موافقتنامه :
1- اصطلاح ( متصدی حمل و نقل ) عبارت است از هر شخص حقیقی  یا حقوقی که به ترتیب در جمهوری کرواسی یا جمهوری اسلامی ایران بر طبق قوانین و مقررات کشور خود مجاز به انجام حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا از طریق جاده می باشد .
2 - اصطلاح ( وسیله نقلیه )  عبارت است از هر وسیله نقلیه جاده ای موتوری که :
الف - برای حمل بیش از نه نفر از جمله راننده ( وسیله نقلیه مسافربری ) یا برای حمل و نقل کالا ( وسیله نقلیه باربری ) ساخته شده می باشد .
ب - در قلمرو هریک از طرفهای متعاهد به ثبت رسیده باشد ( در خصوص وسیله  نقلیه مفصل دار ، ثبت کشنده موردنیاز می باشد ) اصطلاح وسیله نقلیه عبارت است از هر وسیله نقلیه واحد و یا ترکیبی از یک  وسیله نقلیه با نیمه یدک یا یدک .
ماده 2 -  دامنه شمول مقررات این موافقتنامه به متصدیان حمل و نقل این حق را می دهد که با استفاده از وسایل نقلیه به حمل و نقل مسافر یا کالا از طریق جاده بین قلمروهای طرفهای متعاهد یا به  صورت عبوری از طریق قلمرو آنان ، یا از/به کشورهای ثالث مبادرت ورزند .
ماده 3 - حمل و نقل مسافر
1 - حمل و نقل مسافر تحت شرایط ذیل از تحصیل پروانه معاف خواهدبود :
الف - حمل و نقل مسافر با  وسیله نقلیه معین در طول تمام مسافرتی که در آن نقاط مبداء و مقصد در قلمرو ( طرف متعاهدی ) که  وسیله نقلیه درآنجا به ثبت رسیده است واقع  بوده و در طول مسیر یا به هنگام توقف در خارج از کشور مذکور ، هیچ مسافری به  وسیله نقلیه سوار یا از آن پیاده نشود ( مسافرت دربست ) .
ب - حمل و نقل یک گروه مسافر از نقطه ای واقع در کشور محل ثبت  وسیله نقلیه به نقطه ای دیگر واقع در قلمرو طرف متعاهد به شرط اینکه وسیله نقلیه مزبور قلمرو طرف متعاهد یادشده را بدون مسافر ترک کند .
ج - مسافرت دربست به صورت عبوری از طریق قلمرو ( طرف متعاهد ) دیگر .
2 - جهت اجرای عملیات حمل و نقل بند ( 1 ) فوق الذکر  وسیله نقلیه باید دارای  صورت مشخصات سفر باشد تا در صورت درخواست مقامات صلاحیتدار به آنان ارائه گردد . محتوی و شکل صورت مشخصات سفر با توافق مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد یا در کار گروه مشترکی که مطابق با ماده ( 12 ) این موافقتنامه تشکیل می شود ، تعیین خواهدشد .
3 - کلیه انواع دیگر عملیات حمل و نقل مسافر به استثناء  بند ( 1 ) فوق الذکر ، منوط به  مجوزی است که پس از هماهنگی با مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد صادر خواهدشد .
ماده 4 - حمل و نقل کالا عملیات مشروحه در زیر جهت حمل و نقل کالا توسط  وسایل نقلیه اعم از خالی یا  با بار موکول به صدور مجوز از طرف مقامات صلاحیتدار هریک از طرفهای متعاهد خواهدبود :
الف - بین هر نقطه توافق شده در قلمرو یکی از طرفهای متعاهد و هر نقطه توافق شده در قلمرو طرف متعاهد دیگر .
ب - به صورت عبوری از طریق قلمرو طرف متعاهد دیگر
. ج - از/ به کشورهای ثالث . اخذ تصمیم در مورد  اعتبار و نوع مجوزها با کارگروه مشترک مقرر در ماده ( 12 ) موافقتنامه حاضر می باشد . تبادل پروانه بدون هیچگونه سهمیه و محدودیتی به صورت سالانه و براساس درخواست مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد و  توسط آنها انجام خواهد گرفت . پروانه حمل مذکور برای استفاده  وسیله نقلیه واحد  یامرکب و فقط برای یک سفر معتبر می باشد .
مقررات عمومی
ماده 5 -  وزن و ابعاد وسایل نقلیه
1 - هریک از طرفهای متعاهد تعهد می نماید که در خصوص وزن و ابعاد و همچنین  فشار محوری وسایل نقلیه ثبت شده در قلمرو طرف متعاهد دیگر ، شرایط محدودکننده تری از وسایل نقلیه ثبت شده در کشور خود اعمال نکنند .
2 - در صورتی که وزن ، ابعاد و یا فشار محوری  وسیله نقلیه از حداکثر حدود مجاز در قلمرو هریک از طرفهای متعاهد تجاوز نماید ، لازم است جهت  وسیله نقلیه ، مجوز مخصوصی از طرف مقامات صلاحیتدار ذیربط اخذ شود . چنانچه مجوز یادشده مسیر خاصی را جهت تردد  وسیله نقلیه معین نماید ، حمل و نقل تنها در آن مسیر مجاز خواهدبود .
ماده 6 - ممنوعیت حمل و نقل داخلی مقررات این موافقتنامه به متصدیان حمل و نقل هریک از طرفهای متعاهد اجازه حمل و نقل مسافر و کالا از نقطه ای به نقطه دیگر در قلمرو  طرف متعاهد دیگر را نمی دهد .
ماده 7 - عوارض و مالیاتها متصدیان حمل  و نقل دو کشور ، جهت انجام عملیات حمل کالا و مسافر در قلمرو طرف متعاهد دیگر ، باید عوارض مربوط به استفاده از جاده را به استثنای موارد مربوط به حمل ونقل منظم مسافر پرداخت نمایند . میزان عوارض استفاده از جاده توسط طرفهای متعاهد و براساس عمل متقابل تعیین می شود .
ماده 8 - تشریفات گمرکی
1 - وسایل نقلیه ای که به طور موقت وارد قلمرو طرف متعاهد دیگر می شود از پرداخت عوارض و مالیاتهای ورود معاف بوده و مشمول ممنوعیتها و محدودیتهای وارداتی طبق قوانین و مقررات داخلی طرف متعاهد مربوط نخواهد بود .
2 - مواد سوختی موجود در مخازن سوخت استاندارد وسیله نقلیه یکی از طرفهای متعاهد که به طور موقت به قلمرو طرف متعاهد دیگر وارد می شود از پرداخت عوارض و مالیاتهای ورود معاف بوده و مشمول ممنوعیت و محدودیتهای وارداتی نخواهدبود ، مشروط برآنکه مخازن مزبور از ابتدا توسط کارخانه سازنده وسیله نقلیه برروی آن نصب شده باشد .
3 - قطعات یدکی واردشده به منظور تعمیر یک وسیله نقلیه معین که قبلا مطابق با شرایط بند ( 1 ) این ماده وارد گردیده ، به صورت موقت بدون ممنوعیت و محدودیت  وارداتی از پرداخت عوارض و مالیاتهای ورود معاف خواهدبود . طرفهای متعاهد ممکن است لازم بدانند که جهت این گونه قطعات پروانه موقت وارداتی ثبت گردد . قطعات یدکی تعویض شده می بایست تحت نظارت مقامات ذیربط گمرکی و یا برطبق قوانین و مقررات ملی کشوری که قطعات یادشده به قلمرو آن وارد گردیده است ، ترخیص ، یا عودت داده شود .
4 - خدمه وسایل نقلیه جاده ای مجاز خواهندبود لوازم شخصی و وسایل و ابزار تعمیر را که عرفا در وسیله نقلیه با خود دارند و در طول سفر موردنیاز می باشد ، به طور موقت با خود حمل نمایند .
ماده 9 - اجرای قوانین ملی متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسایل نقلیه یک طرف متعاهد در کلیه موارد غیرمذکور در این موافقتنامه یا سایر موافقتنامه های بین المللی که هر دو کشور در آن عضویت دارند ، موظف می باشند که قوانین و مقررات حقوقی طرف متعاهد دیگر را رعایت نمایند .
ماده 10 - تخلفات
1 - مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد نظارت خواهندکرد که متصدیان حمل و نقل ، مقررات موافقتنامه حاضر را رعایت نمایند .
2 - مقامات طرف متعاهدی که وسیله نقلیه در آنجا به ثبت رسیده است ، موظفند بنابر درخواست مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر ، در مورد متصدیان حمل و نقل یا رانندگان وسایل نقلیه خود که در قلمرو طرف متعاهد اخیرالذکر از مقررات موافقتنامه حاضر و نیز از قوانین ومقررات لازم الاجرای مربوط به عبور و مرور و حمل و نقل در آن قلمرو تخطی نموده اند ، اقدامات زیر را معمول دارند :
الف - اخطار
ب - سلب اجازه جهت انجام حمل و نقل به طورموقت ، جزیی یا کلی در قلمرو طرف متعاهدی که تخلف در آنجا وقوع یافته است ، براساس هماهنگی مقامات صلاحیتدار طرف های متعاهد .
3 - مقامات صلاحیتدار طرف متعاهدی که چنین تدابیری را به نحو مصرح در بند ( 2 ) این ماده اتخاذ نموده اند ، مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر را از اقدامات به عمل آمده مطلع خواهندنمود .
4 - این ماده بدون هیچ گونه لطمه ای به اقدامات مقتضی مقرر طبق قانون که توسط دادگاهها یا مقامات اجرائی طرف متعاهدی که تخلف در آن قلمرو صورت گرفته است ، به اجراء گذارده خواهدشد .
ماده 11 - مقامات صلاحیتدار مقامات صلاحیتدار جهت اجرای این موافقتنامه به شرح زیر تعیین خواهندشد :
- از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران : وزارت راه و ترابری
- از طرف دولت جمهوری کرواسی : وزارت امور دریائی ، حمل و نقل و ارتباطات
ماده 12 - کار گروه مشترک
1 - به منظور نظارت بر اجرای این موافقتنامه و بررسی مسایل و مشکلات حل نشده در حداقل زمان ممکن ، مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد کارگروه مشترکی مرکب از نمایندگان خود را تشکیل خواهندداد . وظایف کار گروه مشترک به شرح زیر می باشد :
الف - بررسی و ارائه پیشنهادات جهت برطرف نمودن مشکلات احتمالی مندرج در ماده ( 11 )  این موافقتنامه  که مستقیما توسط مقامات صلاحیتدار دو طرف حل و فصل نگردیده است .
ب - بررسی تمامی مشکلات مربوطه دیگر که در حیطه این موافقتنامه بوده و ارائه پیشنهادات جهت حل موارد مزبور .
ج - رسیدگی به سایر مشکلات مربوط به حمل و نقل جاده ای که باید به طور دوجانبه مورد توافق طرفها قرارگیرد . کار گروه مشترک می تواند پیشنهاد اصلاح هر ماده از این موافقتنامه را ارائه و جهت تصویب مقامات صلاحیتدار ارسال دارد . طرفهای متعاهد ملزم به اجرای تصمیمات متخذه توسط کار گروه مشترک می باشند .
2 - کار گروه مشترک بنا به درخواست مقامات صلاحیتدار هریک از طرفهای متعاهد به طور متناوب در قلمرو هریک از طرفهای متعاهد تشکیل جلسه خواهدداد .
ماده 13 - لازم الاجراءشدن و مدت اعتبار
1 - طرفهای متعاهد یکدیگر را کتبا از طریق مجاری دیپلماتیک مطلع خواهندنمود که به کلیه شرایط برطبق مقررات ملی خود درباره لازم الاجراءشدن این موافقتنامه عمل نموده اند . این موافقتنامه سی روز پس از وصول آخرین اعلامیه به مورد اجراء گذارده خواهدشد .
2 - این موافقتنامه پس از لازم الاجراءشدن برای یک دوره سه ساله معتبر بوده و پس از این دوره نیز خود به خود تمدید می شود مگر آنکه یکی از طرفهای متعاهد طی اعلامیه شش ماهه از طریق مجاری دیپلماتیک انقضای آن را اعلام نماید .
این موافقتنامه به تاریخ هشتم خرداد ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و چهار هجری شمسی در شهر زاگرب مرکز جمهوری کرواسی ، در یک مقدمه و سیزده ماده در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی ، کرواسی و انگلیسی به امضاء رسید . کلیه متون دارای اعتبار یکسان بوده و در صورت بروز اختلاف در تفسیر ، متن انگلیسی معتبر خواهدبود .
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران
از طرف دولت جمهوری کرواسی
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و سیزده ماده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و  سوم اردیبهشت ماه یکهزار وسیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 31/2/1382 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 16976

تاریخ تصویب : 1382/02/23

تاریخ ابلاغ : 1382/03/24

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.