×

آئین نامه اجرائی قانون ایجاد شهرهای جدید

آئین نامه اجرائی قانون ایجاد شهرهای جدید

آئین-نامه-اجرائی-قانون-ایجاد-شهرهای-جدید

وکیل


شماره 6892/ت26822ه- 24/6/1382
وزارت مسکن و شهرسازی - وزارت کشور - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیات وزیران درجلسه مورخ 15/5/1382 بنا به پیشنهاد شماره 02/100/1879 مورخ 18/4/1381 وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد ماده ( 15 ) قانون ایجاد شهرهای جدید - مصوب1380- آئین نامه اجرائی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :
آئین نامه اجرائی قانون ایجاد شهرهای جدید
فصل اول - تعاریف ، کلیات ، ضوابط و مقررات مربوط به ایجاد شهر جدید
بخش اول - تعاریف
ماده 1 - اصطلاحات بکاررفته در این آئین نامه در معانی مشروح زیر به کار می روند :
1 - قانون : قانون ایجاد شهرهای جدید - مصوب1380 - .
2 - شورای عالی : شورای عالی شهرسازی و معماری ایران .
3 - شرکت مادر : شرکت عمران شهرهای جدید ( مادر تخصصی ) .
4 - شرکت وابسته : شرکت عمران شهر جدید ، وابسته و زیر مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید ( مادر تخصصی ) .
5 - متقاضی غیردولتی : متقاضی غیردولتی مجوز ایجاد شهر جدید .
6 - مجری ، شهرساز یا سازنده شهر جدید : سازنده بخش دولتی یا متقاضی غیردولتی مجاز .
7 - آماده سازی اراضی : تعیین بروکف ، تسطیح و آسفالت معابر ، جمع آوری و دفع آبهای سطحی می باشد .
8 - محدوده شهر جدید : آن بخش از اراضی مکان یابی شده برای ایجاد شهر جدید است که برای سکونت و ایجاد ساختمانها و تاسیسات موردنیاز عمومی ، خدماتی ، اجتماعی و اقتصادی آن در یک دوره زمانی معین در طرح جامع شهر جدید مشخص و به تصویب شورای عالی برسد .
9 - حوزه استحفاظی شهر جدید : آن بخش از اراضی پیرامون و متصل به محدوده شهر جدید که نظارت و کنترل هرگونه فعالیت عمرانی و ساخت و ساز در آن برای حفظ شهر ، توسعه بلندمدت و برنامه ریزی شده آن ضرورت دارد . حوزه یادشده منطبق بر حریم استحفاظی شهرهای جدید بوده و می باید در آن ، محدوده روستاهای موجود براساس طرحهای توسعه و عمران روستایی مورد توجه قرارگیرد .
بخش دوم - کلیات ، شرایط ، ضوابط و مقررات مشترک برای بخش دولتی و متقاضی غیردولتی به منظور ایجاد شهر جدید .
ماده 2 - ضرورت و مکان ایجاد شهرجدید با تعیین سقف جمعیتی ( حداقل سی هزار نفر ) با رعایت سیاستهای دولت در قالب طرح کالبدی ملی ، منطقه ای و یا ناحیه ای به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی به تصویب شورای عالی می رسد .
ماده 3 - در مواردی که ضرورت ایجاد شهر جدید در طرحهای کالبدی ملی و منطقه ای به تصویب نرسیده باشد ، مطالعات مکان یابی درقالب مطالعات طرح ناحیه ای و یا طرحهای ویژه ، موضوع تصویبنامه شماره 55837/ت21414ه- مورخ 20/10/1378 هیئت وزیران به انجام می رسد .
نتیجه این مطالعات باید متضمن یافتن مناسبترین مکان با لحاظ سقف جمعیتی موردنظر و سطح لازم برای ایجاد شهر جدید و حوزه آن به عنوان بخشی از اراضی متصل به محدوده شهر جدید که نظارت و کنترل هرگونه فعالیت عمرانی در آن برای حفظ شهر جدید ضرورت دارد باشد . همچنین حدود حوزه استحفاظی شهر جدید باید روی نقشه معین و مشخص گردد . این نقشه نیز به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی به تصویب شورای عالی می رسد .
ماده 4 - در مواردی که طرح ناحیه ای قبلا تهیه و تنها ضرورت ایجاد و سقف جمعیتی شهر جدید در این طرح یا طرح های بالادست به تصویب رسیده باشد ، مطالعات مکان یابی به شرح ماده فوق بصورت موردی در سطح ناحیه و با توجه به طرح ناحیه ای مصوب تهیه و توسط دبیرخانه شورای عالی جهت بررسی و تصویب به شورای عالی پیشنهاد می شود .
ماده 5 - در مواردی که بنا به وضعیت خاص ، اراضی مکان یابی شده برای ایجاد شهر جدید در محدوده بیش از یک بخش یا واحدهای تقسیماتی بزرگتر قرارگرفته باشد ، شورای عالی با کسب نظر از وزارت کشور در هنگام تصویب طرح مکان یابی ، تعیین می نماید که شهر جدید جزء محدوده کدام بخش یا شهرستان محسوب شود و متعاقب آن ، وزارت کشور نیز به منظور اصلاح حدود بخش یا شهرستان مربوط با طی مراحل قانونی آن اقدام می نماید .
ماده 6 - تهیه طرح جامع شهر جدید ، پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی درخصوص ضرورت ، محدوده مکان و سقف جمعیتی آن به عهده سازنده شهر جدید می باشد .
ماده 7 - از تاریخ تصویب طرح جامع ، شهر جدید در زمره شهرهای موضوع ماده ( 4 ) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان - مصوب1374 - قرارگرفته و هرگونه ساخت و ساز در آن موکول به رعایت ماده ( 30 ) قانون یادشده می باشد .
ماده 8 - بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی و نقشه های تفکیکی اراضی و تغییرات بعدی آنها در صورتی که با طرح جامع مغایرت اساسی نداشته باشد به عهده کمیسیون موضوع ماده ( 5 ) قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران - مصوب1351- است که در ترکیب کمیسیون مزبور تا استقرار شهرداری ، مدیر عامل شرکت وابسته و برای بررسی پیشنهاد متقاضی غیردولتی ، مدیرعامل شرکت مادر یا نماینده وی به جای شهردار حضور خواهد داشت و در صورتی که هنوز شورای شهر تشکیل نشده باشد رئیس شورای شهر مرکز شهرستان مربوط ، در کمیسیون شرکت خواهد نمود . حضور متقاضی غیردولتی در کمیسیون بدون حق رای بلامانع است .
ماده 9 - سازندگان شهر جدید مکلفند اراضی ملکی خود با کاربری آموزشی را وفق ماده ( 18 ) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها ، شهرستانها و مناطق کشور - مصوب1372 - و اصلاحات بعدی آن و سایر کاربریهای خدماتی از قبیل فضاهای سبز ، فضاهای فرهنگی ، پارکها ، معابر ، میادین ، گذرگاهها ، محل بازی کودکان ، گورستان ، محلهای ورزشی ، مذهبی ، درمانی ، ایستگاه آتش نشانی ، ایستگاه جمع آوری زباله و محل دفن آنها ، محل احداث تصفیه خانه های آب و فاضلاب ، مکان نیروی انتظامی ( غیر از اراضی با کاربری تجاری ) را پس از ارائه طرح زمان بندی شده و تامین اعتبار لازم برای ساخت ساختمانها و تاسیسات ذیربط و تخصیص آن و متناسب با پیشرفت کار به طور رایگان حسب مورد در اختیار دستگاه های دولتی خدمات دهنده ، شهرداری و شرکتهای آب و فاضلاب قراردهند تا نسبت به احداث بناهای مورد نیاز اقدام کنند . تغییر کاربری یا واگذاری اراضی یادشده به غیر ، ممنوع است .
ماده 10 - کلیه وزارتخانه ها ، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، موسسات و شرکتهای دولتی و سایر شرکتها و موسساتی که شمول قانون برآنها مستلزم ذکر نام است ، مکلفند پس از تصویب طرح جامع شهر جدید و حوزه استحفاظی آن به منظور ایجاد شهر جدید به گونه ای برنامه ریزی و اقدام به تامین اعتبار کنند که متناسب با پیشرفت عملیات احداث و اسکان در شهر جدید ، خدمات مورد نیاز را همانند خدماتی که به سایر شهرهای مشابهی که در همان محدوده جغرافیایی قراردارند ارائه نمایند .
ماده 11 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است در اجرای ماده ( 5 ) قانون و ماده ( 10 ) این آئین نامه و با توجه به برنامه مرحله بندی و زمان بندی شده اجرای شهر جدید و متناسب با پیشرفت کار ، اعتبارات موردنیاز دستگاههای خدمات دهنده را در بودجه سالانه آنها منظور و تامین نماید .
ماده 12- اجرای صحیح طرح شهر جدید ، با رعایت ضوابط و مقررات طرح ، صدور مجوز احداث بنا ، گواهی پایان کار و عدم خلاف ، حفظ و حراست اراضی و نگهداری شهر ، وصول عوارض مقرر برابر قانون وصول برخی از درآمدهای دولت ومصرف آن در موارد معین - مصوب 1369- در محدوده شهر جدید و حوزه استحفاظی آن ، تا قبل از استقرار و شروع کار شهرداری حسب مورد به عهده سازندگان شهر جدید است . سازنده مجاز است وجوه دریافتی را طبق مقررات مربوط ، صرف احداث و ارایه خدمات در شهر جدید نماید .
ماده 13 - سازنده شهر جدید به منظور حفظ و حراست اراضی و جلوگیری از تعرضات و تجاوزات به اراضی و مستحدثات شهر جدید و تخلفات ساختمانی و شهرسازی در محدوده شهر و حوزه استحفاظی آن ، موظف است با درخواست از نیروی انتظامی از تعرضات و تجاوزات یا ادامه تخلفات جلوگیری و پس از تشکیل پرونده در ارتباط با تخلفات ساختمانی و شهرسازی ، مراتب را به کمیسیون موضوع تبصره ( 2 ) بند ( 3 ) الحاقی به ماده ( 99 ) قانون شهرداری ها - مصوب1372- اعلام کنند . کمیسیون مزبور با توجه به ضوابط طرح جامع و تفصیلی شهر جدید و نظرات کارشناسی سازنده شهر جدید به موضوع رسیدگی و وفق قانون مربوط ، نسبت به صدور رای قلع بنا یا جریمه معادل پنجاه تا هفتاد درصد قیمت روز اعیانی احداث شده اقدام می نماید . درصورت جریمه ، عواید حاصل شده حسب مورد به حساب سازنده و یا از طریق خزانه به حساب شرکت وابسته واریز می شود تا در جهت خدمات عمومی شهر جدید به مصرف برسد . به هرحال تا زمان رسیدگی به تخلفات ساختمانی و شهرسازی در کمیسیون یادشده و صدور رای ، سازنده شهر جدید موظف است از ادامه تخلفات جلوگیری نماید و نیروی انتظامی و سایر مراجع ذی صلاح نیز مکلف به همکاری با سازنده شهر جدید می باشند .
ماده 14 - سازنده شهر جدید تا قبل از استقرار و شروع به کار شهرداری مجاز است برای مالکان اراضی که در محدوده شهر جدید قرارمی گیرند براساس ضوابط طرح جامع و تفصیلی و کاربری زمین اجازه تفکیک ، افراز و عمران اعم از آماده سازی و ساخت و سازها صادر نماید . صدور مجوزهای یادشده برای مالکان اراضی مازاد بر یکهزار مترمربع مشروط براینکه مالک یا مالکان سهم اراضی خدماتی خود را بابت تامین فضاهای لازم برای معابر ، خدمات تاسیسات و تجهیزات شهری به میزان سرانه های طرح جامع مصوب شورایعالی به رایگان به شرکت وابسته و از طریق توافق به متقاضی غیردولتی واگذارنمایند ، امکان پذیر خواهد بود .
تبصره 1 - چنانچه میزان سهم اراضی خدماتی تعلق یافته ، قابل تفکیک و یا بهره برداری مناسب نباشد ، متقاضی می تواند سهم خود را به صورت معوض ، یا خدمات مورد توافق و یا معادل قیمت کارشناسی روز ، پرداخت یا دریافت نماید .
تبصره 2 - در تفکیک و افراز باغات موجود در محدوده شهر جدید باید قوانین ، ضوابط و مقررات مربوط به تفکیک و افراز باغات رعایت شود .
تبصره 3 - انجام هرگونه معامله و نقل و انتقال توسط مالکانی که اراضی آنها در محدوده شهر جدید و حوزه استحفاظی آن واقع شده ، در صورت رعایت ضوابط طرح جامع و تفصیلی و کاربری زمین و سایر مقررات مربوط ، پس از استعلام از سازنده شهر جدید بلامانع است .
تبصره 4 - سازمان اوقاف و امور خیریه نیز موظف است در قراردادهای واگذاری اراضی وقفی در محدوده شهر جدید و حوزه آن ، الزام به رعایت طرح تفصیلی و نوع کاربری زمین را قید و خود نیز ملحوظ نظر قراردهد .
ماده 15 - بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است برای روستاهای واقع در حوزه استحفاظی شهر جدید با هماهنگی سازنده آن و در چارچوب طرح جامع ، نسبت به تهیه یا بازنگری طرحهای هادی روستایی و تصویب آنها در مراجع ذیربط اقدام نماید .
ماده 16 - سازنده شهر جدید موظف است برنامه زمان بندی و مراحل اجرائی طرح را از جنبه های تامین مالی ، اجرائی و کالبدی ، تهیه و پس از تصویب آن توسط وزارت مسکن و شهرسازی ، طبق برنامه یاد شده اقدام نماید .
ماده 17 - سازنده شهر جدید موظف است اراضی مورد خریداری و تملک خود را با توجه به برنامه مرحله بندی ، تفکیک و آماده سازی نموده و مطابق کاربری های طرح های جامع و تفصیلی به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذارنماید . تنظیم سندقطعی به نام خریدار موکول به ارائه گواهی پایان کار می باشد . متقاضی غیردولتی ، در واگذاری اراضی شهر جدید علاوه بر شرایط فوق باید ضوابط مندرج در ماده ( 30 ) این آئین نامه را نیز رعایت نماید .
تبصره - تعیین شرایط متقاضیان ، نحوه تعیین بها ، شرایط واگذاری و اعمال تخفیف در مورد شرکتهای سازنده دولتی به عهده مجمع عمومی شرکتهای وابسته و در مورد شرکتهای سازنده غیردولتی با خود سازنده خواهدبود .
ماده 18 - سازنده شهر جدید می تواند هزینه های مشترک نگهداری شهر جدید تا قبل از استقرار شهرداری را با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی ، در قالب قرارداد واگذاری یا در سند انتقال پیش بینی نماید .
ماده 19 - اوراق قرارداد واگذاری زمین در شهرهای جدید ، در مراحل مرتبط با اعطای تسهیلات بانکی و تسهیلاتی که سازمان تامین اجتماعی به مشمولان قانون تامین اجتماعی می دهد و یا سایر سازمانها یا موسسات اعتباری به مشتریان خود اعطاء می کنند ، در حکم سند رسمی بوده و شرکت وابسته مجاز است اسناد تنظیمی را منحصرا از جهت تجویز رهن امضاء نماید و در هرحال درصورت عدم انجام تعهدات از ناحیه وام گیرنده ، سازنده شهر جدید با جانشینی بانک یا سازمان یا موسسه اعتباری وام دهنده یا هر شخص دیگری که از ناحیه آنها معرفی شود بجای متقاضی یا خریدار موافقت خواهد نمود .
ماده 20 - پس از اسکان حداقل ده هزار نفر جمعیت در شهر جدید شرکت مادر براساس گزارش شرکت وابسته یا متقاضی غیردولتی مراتب را به وزارت مسکن و شهرسازی اطلاع می دهد و وزارت یادشده پس از حصول اطمینان از اسکان جمعیت مذکور ، مراتب را به وزارت کشور اعلام می کند . وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ اعلام وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به تشکیل شورای شهر و ایجاد شهرداری حتی اگر طرح شهر جدید به پایان نرسیده باشد ، اقدام کند .
ماده 21 - پس از ایجاد و استقرار شهرداری ، سازنده شهر جدید موظف است حداکثر ظرف یک ماه ، طی صورتجلسه تحویل و تحول ، فضاهای عمومی ( فضای سبز ، پارکها ، معابر ، میادین ، گذرگاهها ، گورستان و غسالخانه ) پیش بینی شده در طرح و تاسیسات زیربنایی مربوط را پس از تکمیل و آماده شدن نقشه ها واسناد و مدارک مربوط به پروانه ها ، پایان کارها و گواهی عدم خلاف صادرشده و نقشه های مرحله بندی ساخت ، به صورت بلاعوض به شهرداری تحویل دهد . شهرداری نیز مکلف است پروانه ها ، پایان کارها و گواهی عدم خلاف صادرشده را مورد قبول و رعایت قراردهد .
ماده 22 - از تاریخ تنظیم صورتجلسه تحویل و تحول ، شهر جدید در زمره سایر شهرهای کشور محسوب می شود و شهرداری وفق مقررات مربوط ، موظف به ارائه کلیه خدمات و همچنین جلوگیری از تخلفات ساختمانی و شهرسازی طبق ماده ( 100 ) قانون شهرداری ها و تبصره های آن و سایر قوانین مربوط می باشد .
تبصره - پیگیری شکایات مربوط به تخلفات ساختمانی و شهرسازی که قبل از استقرار شهرداری به مراجع ذیربط اقامه شده تا صدور رای نهایی کماکان به عهده سازنده شهر جدید است و جرایم وصولی نیز به حساب سازنده شهر جدید واریز خواهدشد .
فصل دوم - ضوابط و مقررات مربوط به شرکت مادر و شرکتهای تابعه
ماده 23- کلیه شرکتهای وابسته اعتبارات جاری و عمرانی مورد نیاز شهر جدید را برای احداث و اجرای طرحهای مربوط ، از طریق منابع پیش بینی شده در بودجه مصوب هرسال شرکت تامین می نمایند .
ماده 24 - سرمایه گذاری هایی که از منابع داخلی شرکتهای وابسته برای ایجاد فضاهای آموزشی ، خدماتی ، فرهنگی ، هنری و مذهبی صورت گرفته یا می گیرد به عنوان پیش پرداخت مالیاتی به حساب مالیاتهای قطعی شده شرکتهای وابسته منظور می شود .
تبصره - کلیه هزینه هایی که توسط شرکت وابسته جهت ایجاد فضاهای مذکور در این ماده و یا به منظور ارائه خدمات عمومی و آماده سازی اعم از احداث ، نگهداری ، تعمیرات و بهره برداری صورت گرفته یا می گیرد جزء اعتبارات طرحهای عمرانی منظور و تعرفه بیمه آن براساس تعرفه طرحهای عمرانی محاسبه می شود .
ماده 25 - به منظور امکان اجرای ماده ( 7 ) قانون ، اعتبارات و درآمدهای شرکتهای وابسته در یک حساب که توسط شرکت مادر نزد خزانه معین می شود ، تمرکز می یابد و شرکت مادر موظف است شرکتهای وابسته زیانده را تعیین و در قالب بودجه مصوب آنها نسبت به جابجایی اعتبار و درآمد بین شرکتهای وابسته و تامین هزینه های خود اقدام نماید . این جابجایی اعتبارات درآمد محسوب نمی گردد .
فصل سوم - ضوابط و مقررات خاص متقاضی غیردولتی
ماده 26 - متقاضی غیردولتی موظف است تقاضای خود را مبنی بر آمادگی ایجاد شهر جدید مشخص شده در طرح ناحیه ای مصوب ، به انضمام مدارک زیر به وزارت مسکن و شهرسازی ارائه نماید :
1 - اعلام مساحت درنظرگرفته شده ( حداقل سیصد هکتار ) و ارائه مدارک کافی مبنی براینکه در صورت تصویب نهایی طرح ، متقاضی غیردولتی امکان تهیه و تامین اراضی مورد نیاز را خواهد داشت .
2 - تایید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر بی مانع بودن استفاده از اراضی موردنظر .
3 - تعیین و معرفی مهندسین مشاور شهرسازی و معماری ذی صلاح مسوول تهیه طرح و نظارت .
4 - تعهدنامه مبنی بر منظور داشتن زمین مورد نیاز براساس سرانه های طرح جامع مصوب برای معابر عمومی ، فضاهای سبز ، میادین ، تاسیسات عمومی و اجتماعی و تجهیزات غیرقابل تملک خصوصی و واگذاری رایگان اراضی ملکی خود با کاربریهای مذکور در ماده ( 9 ) این آئین نامه و رعایت کلیه ضوابط و مقررات مندرج در قانون و این آئین نامه ، مصوبه های شورای عالی و ضوابط وزارت مسکن و شهرسازی .
ماده 27 - وزارت مسکن و شهرسازی پس از اخذ مدارک و تشکیل پرونده ، موضوع تقاضا و توانمندیهای متقاضی ، نوع و موقعیت اراضی و مکان ارائه شده را بررسی و در صورت تایید و صدور موافقت اصولی به متقاضی غیردولتی اعلام می نماید تا نسبت به تهیه طرح مکان یابی در قالب طرح ناحیه ای اقدام و برای تصویب به شورای عالی ارائه نماید .
تبصره - چنانچه در طرحهای ناحیه ای مصوب ، مکان شهر جدید مشخص نشده باشد ، ضروری است متقاضی غیردولتی قبل از مکان یابی دقیق شهر جدید در سطح ناحیه ، اقدام به اخذ موافقت مقدماتی بنماید . بررسی و اتخاذ تصمیم مقدماتی در مورد پیشنهاد احداث شهر جدید و مکان تقریبی آن با توجه به طرحهای کالبدی ملی ، منطقه ای و ناحیه ای و مسایل امنیتی ، سیاسی ، اجتماعی و سایر مقتضیات و نیازهای هر منطقه در مرکز هر استان به عهده شورای برنامه ریزی و توسعه استان می باشد . تصویب نهایی مکان شهر جدید بر عهده شورای عالی خواهد بود .
ماده 28 - پس از تصویب طرح جامع شهر جدید ، وزارت مسکن و شهرسازی برای متقاضی ، پروانه احداث شهر جدید صادر می کند . متقاضی غیر دولتی بدون موافقت کتبی وزارت مسکن و شهرسازی اجازه واگذاری یا انتقال پروانه مذکور را به دیگری ندارد .
ماده 29 - وزارت مسکن و شهرسازی موظف است راسا و یا از طریق سازمان مسکن و شهرسازی استان بر کلیه اقدامات و ساخت و سازهای متقاضی غیردولتی و اجرای دقیق طرح جامع و تفصیلی نظارت نماید و در صورت مشاهده تخلف از طرحهای مذکور و یا عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی موارد تخلف را به طورکتبی به متقاضی غیردولتی و مهندس مشاور طرح ابلاغ کند . همچنین وزارت یادشده مجاز است در صورت عدم همکاری متقاضی غیردولتی و عدم توجه به تذکرات کتبی پس از دو اخطار کتبی ( 45 ) روزه نسبت به لغو پروانه احداث شهر جدید اقدام نماید .
تبصره - تعرفه حق نظارت به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید .
ماده 30 - هرنوع واگذاری اراضی در شهرهای جدید توسط سازنده غیردولتی قبل از تفکیک ، آماده سازی و اتمام عملیات زیربنایی هرمرحله و سپردن تعهد مناسب به وزارت مسکن و شهرسازی مبنی بر انجام خدمات عمومی مورد نیاز ساکنین آن فاز و ادامه عملیات زیربنایی فازهای بعدی ، ممنوع است .
ماده 31 - در مواقعی که برای ایجاد یک شهر جدید هم شرکت مادر و هم بخش غیردولتی متقاضی باشند ، اولویت با متقاضی غیردولتی است .
ماده 32 - متقاضی غیردولتی ایجاد شهر جدید از کلیه مزایا و تسهیلاتی که وزارت مسکن و شهرسازی برای انبوه سازان مسکن منظور نموده یا می نماید ، بهره مند می باشد .
ماده 33 - کلیه مفاد این آئین نامه مشمول شهرهای جدیدی که تاکنون مصوب ، ایجاد و احداث شده اند نیز می باشد .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17069

تاریخ تصویب : 1382/05/15

تاریخ ابلاغ : 1382/07/12

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.