×

آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو

آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو

آئین-نامه-ضوابط-فنی-واردات-خودرو
شماره18758/ت 28817ه- 10/4/1382
وزارت صنایع و معادن - وزارت بازرگانی - وزارت نفت - سازمان حفاظت محیط زیست - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 1/4/1382 بنا به پیشنهادشماره 103984 مورخ 20/3/1382 وزارت صنایع و معادن و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو را به شرح زیر تصویب نمود :
آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو
ماده1- واردات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی ( به استثنای مواردی که به تصویب هیئت وزیران می رسد ) منوط به وجود نمایندگی رسمی خدمات پس ازفروش در ایران می باشد . تعیین ضوابط مربوط به تایید نمایندگیها و نظارت بر فعالیت آنها برعهده وزارت بازرگانی خواهدبود . تنظیم و نظارت بر این ضوابط باید با هماهنگی و همکاری وزارت صنایع و معادن صورت پذیرد . تا تنظیم و اعلام ضوابط جدید ، ضوابط موجود و موردعمل وزارت صنایع و معادن اجرا خواهدشد .
ماده2- شرکتهای واردکننده خودرو باید هنگام ثبت سفارش متعهد گردند که ضوابط خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی ، موضوع ماده ( 1 ) و همچنین الزامات مواد ( 3 ) ،( 4 ) و( 5 ) این آئین نامه را رعایت نمایند .
ماده3- خودروهای وارداتی ازنظر آلایندگیهای محیط زیست ، باید با استانداردهای موردتصویب هیئت وزیران و شورای عالی حفاظت محیط زیست انطباق داشته باشد . مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان حفاظت محیط زیست خواهدبود .
ماده4- خوردهای وارداتی ازنظر استانداردهای ایمنی و کیفیت باید با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته و مسئولیت نظارت برآن ، به عهده موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشد .
ماده5- خودروهای وارداتی باید با معیارهای مصرف سوخت موردتصویب کمیته موضوع ماده ( 121 ) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ( و یا مرجع دیگری که براساس قانون تعیین می شود ) انطباق داشته و مسئولیت نظارت بر این امر به عهده موسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران می باشد . تا تدوین و اعلام معیارهای یادشده ، معیارهای روز پذیرفته شده در کشورهای اتحادیه اروپایی ملاک عمل خواهدبود .
ماده6- ورود کامیون و اتوبوس و شاسی های متحرک نو ( کارنکرده ) که از سال ساخت آنها کمتر از دوسال سپری شده باشد ، مجاز است .
ماده7- ورود انواع خودروهای سواری که از تاریخ تولید آنها بیش از یک سال گذشته باشد ممنوع است .
ماده8- واردات خودروهای نو ( کارنکرده ) باقدمت تا دو سال از زمان ساخت ، صرفا برای کاربری تاکسی و وانت عمومی ( پلاک قرمز ) بلامانع است .
ماده9- ورود ماشین آلات راهسازی و معدنی نو و یا کارکرده که از سال ساخت آنها کمتر از پنجسال سپری شده باشد مجاز است . در مواردی که به تشخیص وزارت صنایع و معادن مشابه آنها در داخل کشور ساخته می شود به ازای هرسال که از سال ساخت گذشته باشد دو واحد به میزان سود بازرگانی آنها اضافه می شود .
ماده10- سود بازرگانی خودروهای سوز ( گازسوز و دوگانه سوز ) نوددرصد ( 90% ) کمتر از سود بازرگانی خودروهای بنزینی و دیزلی مشابه تعیین می گردد .
ماده11- مارک ، مدل و مشخصات اصلی خودروهای قابل ورود در چارچوب الزامات ماده ( 2 ) توسط وزارت صنایع و معادن با همکاری وزارتخانه های نفت ، بازرگانی ، سازمان حفاظت محیط زیست و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ظرف مدت حداکثر دو ماه اعلام و هرشش ماه یک بار بازنگری خواهدشد .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17137

تاریخ تصویب : 1382/04/01

تاریخ ابلاغ : 1382/10/06

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.