×

آئین نامه اجرائی تبصره ماده( 2 ) قانون اصلاح لایحه قانونی احداث پایانه های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری برون شهری در داخل شهر تهران - مصوب1372

آئین نامه اجرائی تبصره ماده( 2 ) قانون اصلاح لایحه قانونی احداث پایانه های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری برون شهری در داخل شهر تهران - مصوب1372

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-ماده(-2-)-قانون-اصلاح-لایحه-قانونی-احداث-پایانه-های-مسافربری-و-ممنوعیت-تردد-اتومبیلهای-مسافربری-برون-شهری-در-داخل-شهر-تهران---مصوب1372

وکیل


- شماره57322/ت27518ه- 29/10/1382
وزارت راه و ترابری - وزارت کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 18/8/1382 بنابه پیشنهاد مشترک شماره 37/3/1/2769 مورخ 28/5/1382 وزارتخانه های راه و ترابری و کشور و به استناد تبصره ماده ( 2 ) قانون اصلاح لایحه قانونی احداث پایانه های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری برون شهری در داخل شهر تهران - مصوب 1372- آئین نامه اجرائی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :
آئین نامه اجرائی تبصره ماده( 2 ) قانون اصلاح لایحه قانونی احداث پایانه های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری برون شهری در داخل شهر تهران - مصوب1372-
ماده1- شهرداریهای غرفه های موجود و قابل واگذاری در پایانه های مسافربری برون شهری را به شرکتهای حمل و نقل مسافربری برون شهری که در این آئین نامه به اختصار شرکت نامیده می شوند و براساس ضوابط وزارت راه و ترابری تشکیل و معرفی می گردند ، جهت انجام خدمات مسافربری تحت شرایط مندرج در این آئین نامه و به صورت نمایندگی در مقابل اخذ اجاره بها و از طریق انعقادقرارداد واگذار می نمایند .
تبصره1- سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مکلف است شرکتها را براساس عواملی چون کیفیت ارایه خدمات ، سابقه عملکرد ، تعداد و عمر ناوگان ، ایمنی در تردد ، تخلفات و نظایر آن حداکثر تا ( 4 ) درجه ، درجه بندی نموده و جهت شرکت در مزایده غرفه های شرکتهای مسافربری به شهرداری هر شهر معرفی نماید .
تبصره2- شهرداریها مکلفند غرفه های مسافربری را برمبنای ارزش عرصه و اعیان ، موقعیت ، امکانات ، کیفیت و سایر خدمات ، براساس دستورالعملی که به تایید سازمان شهرداریهای کشور رسیده و ابلاغ می گردد ، حداکثر تا ( 4 ) درجه ، متناسب با درجه بندی شرکتهای معرفی شده ، درجه بندی نموده و از طریق مزایده واگذار نماید .
تبصره 3- پس از انجام مزایده ، هیچگونه تغییری در وضعیت غرفه یا سالن غرفه ها که به موقعیت شرکتهای مسافربری مستقر در پایانه نسبت به قبل از برگزاری مزایده لطمه وارد سازد ، توسط شرکتهای مسافربری و یا شهرداری مجاز نخواهد بود .
ماده2- مبنای اجاره بهای ماهانه غرفه های قابل واگذاری به شرکتها ، بوسیله یک نفر از کارشناسان رسمی دادگستری که توسط شهرداری انتخاب می گردد ، تعیین می شود تا با انجام تشریفات مزایده در حضور نمایندگان شهرداری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ،مبلغ قطعی اجاره بها مشخص گردد .
تبصره1- کارشناس منتخب مذکور ، اجاره بهای ماهانه غرفه واگذار شده را با رعایت ارزش عرصه و اعیان و موقعیت غرفه متناسب با آن مقدار از سطح پایانه که وسایط نقلیه شرکت مسافربری در آن توقف یا مورد سایر استفاده ها قرار می دهند و همچنین با ملحوظ داشتن درجه بندی غرفه و هزینه هایی که برای نگهداری و سایر خدمات از طرف شهرداری مصروف می گردد ، به صورت یکجا به عنوال اجاره بهای غرفه اختصاصی شرکت مسافربری استفاده کننده ، به صورت قیمت پایه برآوردمی نماید .
تبصره 2- شرکت مسافربری استفاده کننده از غرفه واگذار شده ، مکلف است اجاره بهای مندرج در قرارداد را بدون هیچگونه عذر و تعلل در سررسید معین در قرارداد واگذاری ، به شهرداری تادیه نماید .
تبصره3- واگذاری غرفه های غیرحمل و نقلی ( نظیر رستورانها ) نیز مشمول مقررات این آئین نامه خواهد بود و نقش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، صرفا در خصوص غرفه های شرکتهای مسافربری می باشد .
ماده3- در هنگام عقدقرارداد از سوی شرکتها باید معادل شش ماه اجاره بهای ماهانه هرسال و از سوی دیگر غرفه ها نیز معادل سه ماه اجاره بهای ماهانه هرسال به صورت ضمانتنامه بانکی یا وجه التزام به منظور حسن انجام خدمات و تعهدات برابر قرارداد منعقد شده ، در اختیار شهرداری قرار گیرد تا در صورت تعلل در پرداخت اجاره بها یا حدوث هرگونه خسارت به تاسیسات ، ساختمان ، لوازم و تجهیزات پایانه از جانب بهره بردار یا عوامل وی ، شهرداری بتواند خسارت خود را از آن محل برداشت نماید .
تبصره 1- تشخیص میزان خسارت ، با کارشناس رسمی منتخب شهرداری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان می باشد .
تبصره2- چنانچه قبل از خاتمه قرارداد ، شهرداری از محل ضمانت نامه مذکور مبلغی وفق مقررات برداشت نماید ، طرف قرارداد مکلف است ظرف مدت بیست روز بعداز اعلام کتبی شهرداری آنرا تامین نماید ، بطوری که همواره ضمانت نامه بانکی یا وجه التزام معادل حدنصاب مقرر در این ماده ، تامین شده باشد . بدیهی است در صورت عدم تامین شرایط فوق ، شهرداری بلافاصله قرارداد واگذاری را لغو خواهد نمود . پس از لغو قرارداد ، بهره بردار موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به تخلیه غرفه و تحویل به شهرداری اقدام نماید . شهرداری نیز مکلف است در صورت خاتمه مدت قرارداد و یا لغو قرارداد و پس از تحویل گرفتن غرفه بلافاصله باقیمانده وجه التزام یا ضمانتنامه بانکی شرکت را به آن شرکت مسترد دارد .
تبصره3- دریافت هرگونه وجه یا تضمین دیگر علاوه بر مال الاجاره و تضمین فوق الذکر تحت هر عنوان از قبیل سرقفلی ، پیش پرداخت و غیره توسط شهرداری از شرکتهای مسافربری استفاده کننده از غرفه های پایانه های مسافربری ممنوع است .
تبصره4- استرداد سپرده غرفه های غیرحمل و نقلی مستلزم ارایه مفاصاحساب بیمه ، دارایی و تسویه حساب می باشد . ماده4- قرارداد واگذاری غرفه های پایانه های مسافربری برون شهری به مدت دو سال منعقد می شود و تمدید قرارداد برای سه سال متوالی دیگر از یک دوره پنجساله که با عقدقرارداد اولیه که از طریق تشریفات مزایده آغاز می شود ، با رعایت سایر مقررات این آئین نامه بلامانع است . غرفه های غیرحمل و نقلی مستقر در پایانه ، فقط برای یکسال واگذار می گردد و تمدید آن برای دو دوره یکساله بلامانع می باشد .
تبصره1- شهرداری می تواند در صورت عدم انجام تعهدات مالی از سوی شرکتها و یا عدم رعایت مفاد قرارداد و پس از کسب نظر از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای استان که حداکثر ظرف مدت پانزده روز اظهار نظر خواهند نمود از تمدید قرارداد خوددارای نماید .
تبصره2- مفاد و شرایط قرارداد نمونه توسط وزارت کشور ( سازمان شهرداریهای کشور ) با کسب نظر از وزارت راه و ترابری تهیه و به مورد اجرا گذاشته می شود .
تبصره3- چنانچه قبل از خاتمه قرارداد ، شرکت حمل و نقل مسافربری ، شرایط و ضوابط وزارت راه و ترابری را که بر مبنای آن تشکیل شده است از دست بدهد ، با اعلام کتبی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده های استان ، شهرداری با تسویه کلیه حقوق خود قرارداد واگذاری را لغو و حداکثر ظرف مدت یکماه به ترتیب مقرر در تبصره ( 2 ) ماده ( 3 ) این آئین نامه نسبت به تخلیه غرفه اقدام خواهد نمود .
تبصره4- واگذاری غرفه های غیرحمل و نقلی بعداز پنج سال صرفا از طریق تشریفات مزایده امکان پذیر خواهد بود . ماده5 - افزایش اجاره بها به هنگام تمدید قرارداد برای مدت سه سال متوالی دیگر و بر مبنای نظر کارشناسی رسمی دادگستری منتخب شهرداری بلامانع است .
تبصره - افزایش اجاره بهای غرفه های غیر حمل و نقلی برای دو دوره یکساله دیگر بر مبنای نظر کارشناس رسمی دادگستری منتخب شهرداری بلامانع است .
ماده6 - از تاریخ ابلاغ این آئین نامه ، آئین نامه اجرائی تبصره ماده ( 2 ) قانون اصلاح لایحه قانونی احداث پایانه های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری برون شهری در داخل شهر تهران ، موضوع تصویبنامه شماره9941/ت15139ه- مورخ 14/8/1374 لغو و شرکتهایی که در تاریخ ابلاغ این آئین نامه در پایانه ها مستقر هستند تا انقضای مدت قراردادهای مربوط ، طبق مفاد قرارداد ، اقدام و پس از آن تابع این آئین نامه خواهند بود .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17165

تاریخ تصویب : 1382/08/18

تاریخ ابلاغ : 1382/11/08

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.