×

آئین نامه ستاد پیشگیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه

آئین نامه ستاد پیشگیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه

آئین-نامه-ستاد-پیشگیری-و-مدیریت-بحران-در-حوادث-طبیعی-و-سوانح-غیرمترقبه

وکیل


شماره17623/ت30409هـ 8/4/1383
نهاد ریاست جمهوری
هیات وزیران در جلسه مورخ 7/4/1383 به استناد اصول ( 134 ) و ( 138 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، به منظور هماهنگـی اجرائی کلیه دستگاههـا و اعمال مدیریت عالی موثر بحران در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیرمترقبه ، آئین نامه ستاد پیشگیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه را به شرح زیر تصویب نمود :
آئین نامه ستاد پیشگیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه
ماده 1ـ ستاد پیشگیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه که در این آئین نامه به اختصار ( ستاد ) نامیده می شود ، به ریاست معاون اول رئیس جمهور با عضویت وزرای کشور ، مسکن و شهرسازی ، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ، روسای سازمان های مدیریت و برنامه ریزی کشور ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و دو نفر متخصص به انتخاب رئیس ستاد تشکیل می گردد .
تبصره - از وزیر یا وزرای ذیربط یا رئیس سازمانهای مستقل ، حسب مورد در جلسات دعوت بعمل خواهد آمد .
ماده 2ـ وظایف ستاد به شرح زیر است :
الف - تعیین وظایف دقیق و نقش وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی ، نهادهای عمومی غیردولتی ، سازمانها و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و رسانه های گروهی و تشکل های مدنی و مردمی و هماهنگی جهت ایجاد آمادگی ، پیش بینی ، پیشگیری و آموزش مردم و چگونگی تامین منابع مالی و تدارکاتی و سایر امور مربوط و نیز تصویب آئین نامه هـا و ضوابط اجرائی موارد یادشده .
ب - تصویب قاعده های دریافت سریع اطلاعات مربوط به حوادث و سوانح غیرمترقبه ( بحران ) و چارچوب های اطلاع رسانی سریع و تسهیل شده در این موارد .
ج - اطلاع گیری سریع در کلیـه موارد وقوع یـا محتمل الوقـوع بودن حــوادث و سوانح غیرمترقبه داخل بحران و مشخص کردن نحوه اطلاع رسانی به مسئولان حکومتی ، دولتی ، رسانه ها و جامعه .
د - تصویب درجه بندی بحرانها در زمینه انواع حوادث و سوانح غیرمترقبه .
هـ - اتخاذ تصمیم درباره اقدامـات احتیاطی پس از دریافت اطلاعات مبنی براحتمال وقوع حوادث غیرمترقبه ( بحران ) .
و - تشخیص حالت اضطرار در موقع بحران توسط ستاد و اعلام وضعیت بحران در سطح ملی و تشخیص ضرورت درخواست کمکهای مردمی داخلی و کمکهای خارجی و هماهنگی های لازم .
ز - اعلام فاجعه ملی توسط رئیس ستاد .
ح - تعیین فرماندهی عملیات مقابله با بحران ملی در موارد ضرورت متناسب با شرایط بحران و ابلاغ به کلیه دستگاههای دولتی و حکومتی ، نهادهای عمومی غیردولتی ، سازمانها و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است ، نیروهای نظامی و انتظامی .
ط - راهبری عالــی و نظارت و ارزیابی عملکــرد مدیریت بحران ، ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه و حسن اجرای طرح جامع امداد و نجات کشور .
ظ - تصویب سیاستهـــای تبلیغاتی و تعیین چگونگــی برنامه هــای تبلیغاتی و اطلاع رسانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه های گروهی و نقش آنها قبل از وقوع بحران و یا در شرایط بحران .
تبصره 1ـ اختیاراتی که در قوانین در موارد یادشده به عهده هیات وزیران محول شده است ( از جمله مـاده ( 44 ) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 - و مـاده ( 10 ) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب 1380 - و قانون تشکیل کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی و سایر قوانین ) براساس اصل ( 138 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به وزرای عضو ستاد تفویض می شود . ملاک اعتبار مصوبات موافقت اکثریت وزرای عضو ستاد است که در صورت تایید رئیس جمهور با رعایت ماده ( 19 ) آئین نامه داخلی هیات دولت قابل ابلاغ می باشند .
تبصره 2ـ معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد بنا به پیشنهاد رئیس جمهور به عنوان نماینده ویژه مـوضوع اصل ( 127 ) قانون اساسـی جمهوری اسلامـی ایران و نیز نماینده رئیس جمهور در اصل ( 126 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ( درخصوص امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه مربوط به وظایف ستاد ) تعیین می گردد . همچنین رئیس ستاد و در غیاب وی قائم مقام رئیس ستاد که توسط رئیس ستاد تعیین می شود ، می تواند در موارد اضطرار و عدم امکان تشکیل به موقع ستاد راسا تصمیمات اجرائی مربوط به موارد موضوع این ماده را اتخاذ نماید .
تبصره 3ـ قائم مقام رئیس ستاد همتراز مقامات موضوع بند ( ج ) تبصره ( 2 ) ماده ( 1 ) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب 1370 - می باشد .
ماده 3ـ تصمیمات ستاد و رئیس ستاد در چارچوب وظایف مندرج در ماده ( 2 ) این آئین نامه برای کلیه دستگاههای دولتی و دستگاههای تحت پوشش قوای سه گانه و موسساتی که شمول قوانین و مقررات بر آنها مستلزم ذکر نام است و نیز موسسات عمومی غیردولتی ( از جمله دستگاههای تحت نظر مقام معظم رهبری ) و نیروهای مسلح با عنایت به اذن فرماندهی کل قوا موضوع نامه شماره 7146/1 مورخ 31/3/1383 دفتر مقام معظم رهبری لازم الاجرا خواهدبود .
ماده 4ـ مسئولیت پیگیری تصمیمات ستاد برعهده رئیس ستاد و دبیرخانه آن است .
ماده 5 - دستگاهها و سازمانها و مقامات مسئول در زمینه حوادث و سوانح غیرمترقبه ( بحرانها ) و ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه موضوع ماده ( 6 ) طرح امداد و نجات کشور در چارچوب وظایف و اختیارات طرح جامع امداد و نجات کشور ، موضوع تصویبنامه شماره 2282/ت24412هـ مورخ 23/1/1382 و اصلاحات بعدی آن به فعالیت خود ادامه خواهند داد .
ماده 6 - دبیرخانه ستاد در نهاد ریاست جمهوری تشکیل می گردد . دبیر ستاد توسط معاون اول رئیس جمهور تعیین می شود و مسئولیت دبیرخانه و اطلاع گیری و اطلاع رسانی فوری در مورد بروز یا احتمال وقوع حوادث طبیعی و سوانح غیرمترقبه ( بحران ) را برعهده خواهد داشت .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17284

تاریخ تصویب : 1383/04/07

تاریخ ابلاغ : 1383/04/13

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.