×

ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی

ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی

ضوابط-ناظر-بر-فعالیت-نشریات-دانشگاهی
شماره2345/دش                                            14/4/1383

ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی
(مصوب جلسه 540 مورخ 26/3/1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
       شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 540 مورخ 26/3/1383 به منظور ضابطه مند نمودن فعالیت های نشریات دانشگاهی و در راستای نهادینه کردن حقوق این نشریات ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی را به شرح ذیل تصویب کرد:
       ماده 1ـ تعریف نشریات دانشگاهی
1        ـ 1ـ کلیه نشریاتی که به صورت ادواری یا گاهنامه و نیز نشریات الکترونیکی که با نام ثابت در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری، ادبی و ورزشی توسط هر یک از اساتید و اعضای هیئت علمی، دانشجویان، تشکل های اسلامی و یا گروهی از اعضـای هیات علمی یا دانشجویان در دانشگاه هــا، مراکز آموزش عالــی و واحدهای دانشگاهی منتشر و در محدوده دانشگاه ها توزیع می شوند، نشریات دانشگاهی محسوب و تحت شمول این ضوابط قرار می گیرند.
       تبصره ـ  نشریات علمی که توسط دانشگاه ها، انجمن های علمی و یا سایر سازمان ها با مجوز وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می شوند از شمول این ماده مستثنی هستند.
1       ـ 2 ـ توزیع نشریات دانشگاهی در خارج از محدوده دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و واحدهای دانشگاهی منوط به کسب مجوز از مراجع ذی ربط است.
       ماده 2ـ مراجع رسیدگی به درخواست های صدور مجوز انتشار، نظارت بر نشریات، رسیدگی به تخلفات و شکایات ناشی از عملکرد نشریات دانشگاهی
2       ـ 1ـ رسیدگــی ابتدایی بــه درخواست های صدور مجوز انتشار نشریات دانشگاهی و نظارت بر عملکرد آنها و همچنین رسیدگی به تخلفات نشریات دانشگاهی و انجام سایر وظایفی که در این خصوص در دستورالعمل اجرایی پیش بینی می شود، در هر دانشگاه، مرکز آموزش عالی و واحد دانشگاهی در صلاحیت کمیته ای تحت عنوان «کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی» خواهد بود که زیر نظر شورای فرهنگی دانشگاه یا مرکز آموزش عالی و یا واحد دانشگاهی فعالیت می نماید.
       تبصره ـ به منظور رعایت اختصار در این ضوابط شورای فرهنگی دانشگاه یا مرکز آموزش عالی و یا واحد دانشگاهی «شورای فرهنگی دانشگاه» عنوان می شود.
2       ـ 2ـ ترکیب «کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی» به شرح ذیل می  باشد:
       ـ معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، مرکز آموزش عالی و یا واحد دانشگاهی (رئیس کمیته).
       ـ نماینده تام الاختیار دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و یا واحد دانشگاهی.
       ـ یک حقوقدان به انتخاب رئیس دانشگاه یا واحد دانشگاهی.
       ـ دو نفر عضو هیات علمی دانشگاه به انتخاب شورای فرهنگی دانشگاه.
       ـ دو نفر نماینده از مدیران مسوول نشریات موجود در دانشگاه به انتخاب مدیران مسوول نشریات دانشگاهی دانشگاه یا واحد دانشگاهی که یک نفر از آنها به عنوان عضو علی البدل محسوب می گردد.
       ـ مدیر امور فرهنگی دانشگاه یا واحد دانشگاهی (دبیر کمیته).
2       ـ 3ـ شورای فرهنگی هر دانشگاه مرجع تجدیدنظر نسبت به تصمیمات و آرای کمیته ناظر همان دانشگاه، مرکز آموزش عالی و یا واحد دانشگاهی می باشد.
2       ـ 4ـ به منظور تجدیدنظر در تصمیمات شورای فرهنگی دانشگاه و رسیدگی به اعتراضات ناشی از تصمیمات و عملکرد این شورا و انجام سایر وظایفی که در دستورالعمل اجرایی پیش بینی می شود در هر وزارتخانه یا دستگاه مربوطه شورایی با عنوان «شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی» با ترکیب ذیل تشکیل می شود:
       ـ معاون فرهنگی وزارت یا دستگاه متبوع (رئیس شورا).
       ـ مدیر کل فرهنگی وزارت یا دستگاه متبوع (دبیر شورا).
       ـ معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبر ی در دانشگاه ها یا نماینده تام الاختیار رئیس نهاد.
       ـ یک نفر حقوقدان به انتخاب معاون فرهنگی وزارت یا دستگاه متبوع.
       ـ دو نفر از نمایندگان مدیران مسوول نشریات دانشگاهی به انتخاب مدیران مسوول نشریات دانشگاهی دانشگاه های کشور که یک نفر از آنها به عنوان عضو علی البدل محسوب می گردد.
       تبصره ـ تصمیمــات شورای مــرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهــی، قطعــی و لازم الاجرا است.
       ماده 3ـ حقوق و حدود نشریات فرهنگی
3       ـ 1ـ نشریات دانشگاهـی از کلیــه حقوق مصرح در قانون مطبوعـــات جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده و در انتشار مطالب و تصاویر جز در موارد اخلال به مبانی و احکام اسلامی و حقوق عمومی و خصوصی مطابق ماده 6 قانون مطبوعات آزاد هستند.
3       ـ 2ـ کسب و انتشار اخبار داخل و خارج دانشگاه که به منظور افزایش آگاهی جامعه دانشگاهی و حفظ مصالح جامعه باشد با رعایت قانون مطبوعات و این ضوابط و دستورالعمل  های اجرایی ذی ربط، حق مسلم نشریات دانشگاهی است.
3       ـ 3ـ اعمالی که از نظر این ضوابط برای نشریات دانشگاهـی، تخلف محسوب و مستلزم رسیدگی و صدور رای در مراجع پیش بینی شده در ماده 2 می باشد، همان موارد مصرح در فصل ششم قانون مطبوعات است. ضمانت اجرای نحوه رسیدگی به تخلفات و صدور رای در این موارد با در نظر داشتن صلاحیت مراجع فوق الذکر مطابق با دستورالعمل اجرایی موضوع ماده 5 این ضوابط خواهد بود.
3       ـ 4ـ در کلیه مواردی که تخلف ارتکابی نشریه براساس قوانین موضوعه کشور جرم تلقی شود، شورای فرهنگی دانشگاه می تواند مدیر مسوول نشریه را به کمیته انضباطی دانشگاه و یا واحد دانشگاهی معرفی کند و کمیته مزبور پس از رسیدگی می تواند مراتب را به دادگاه های صالحه منعکس نماید.
       ماده 4ـ وزیر یا رئیس دستگاه، مسوول نظارت بر حسن اجرای این ضوابط می باشد.
       ماده 5 ـ دستورالعمل اجرایی این ضوابط با محتوا و شکل واحد در جلسه مشترک شوراهای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارتخانه هـای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاداسلامی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف مدت دو ماه به تصویب نهایی می رسد و پس از ابلاغ از سوی وزیر و یا رئیس دستگاه متبوع لازم الاجرا است.
       این ضوابط مشتمل بر 5 ماده و 3 تبصره در جلسه 540 مورخ 26/3/1383 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدمحمد خاتمی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17292

تاریخ تصویب : 1383/03/26

تاریخ ابلاغ : 1383/04/22

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.