×

آئین نامه اجرائی بند ( الف ) تبصره ( 20 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور

آئین نامه اجرائی بند ( الف ) تبصره ( 20 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-(-الف-)-تبصره-(-20-)-قانون-بودجه-سال-1383-کل-کشور
شماره 18686/ت30620هـ 22/4/1383
وزارت جهاد کشاورزی - وزارت نیرو - وزارت امور اقتصادی و دارایی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیات وزیران در جلسه مورخ 23/2/1383 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد بند ( الف ) تبصره ( 20 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور ، آئین نامه اجرائی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :

آئین نامه اجرائی بند ( الف ) تبصره ( 20 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور
ماده 1ـ اهداف طرحهای مندرج در بند ( الف ) تبصره ( 20 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور به شرح زیر تعیین می شوند :
الف - طرح طوبی : طرحی است که با هدف حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک کشور و ایجاد فرصت شغلی از طریق احداث باغ با استفاده از درختان مثمر ( به ویژه زیتون ) و غیرمثمر ( زراعت چوب ) اجرا می گردد . اراضی مشمول این طرح عبارت است از اراضی که حسب قوانین و مقررات مربوط واگذار شده یا می شود و مستثنیات که پس از شناسایی و استعدادیابی و تهیه طرح برای کشت گونه های چند منظوره مشمول اجرای طرح خواهد شد .
ب - طرح افزایش دانه های روغنی : هدف از اجرای این طرح افزایش تولید دانه های روغنی ( به ویژه کلزا و گلرنگ ) از طریق افزایش سطح زیر کشت و ایجاد زمینه های شغلی است .
پ - طرح عمل آوری و بهبود کیفیت چای : این طرح به منظور ارتقای کیفیت برگ سبز چای ، بهسازی و نوسازی کارخانجات چای اجرا می شود .
ت - طرح افزایش کمیت و بهبود و کیفیت محصولات باغبانی : این طرح با هدف افزایش کمی و بهبود کیفیت محصولات خشکباری صادراتی و استانداردسازی این محصولات اجرا می شود .
ماده 2ـ مبلغ سیصد و چهل و چهار میلیارد ( 000/000/000/344 ) ریال از اعتبارات بند ( الف ) تبصره ( 20 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور به عنوان وجوه اداره شده و مبلغ پنجاه و شش میلیارد ( 000/000/000/56 ) ریال از اعتبار بند مذکور بابت انجام هزینه های پشتیبانی اجرای طرحهای موضوع ماده ( 1 ) این آئین نامه اختصاص می یابد . وزارت جهاد کشاورزی موظف است به منظور عقد قرارداد با بانک عامل یا صندوق قرض الحسنه توسعه اشتغال روستایی حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این آئین نامه اعتبار وجوه اداره شده و پشتیبانی مذکور را بین چهار طرح موضوع ماده ( 1 ) این آئین نامه توزیع و موافقتنامه های مربوط را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نماید .
تبصره - دستگاه اجرائی موظف است یک نسخه از قراردادهای تنظیم شده با بانک عامل مبنی بر چگونگی استفاده از وجوه اداره شده و تعیین میزان یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطا شده و سهم کمک بلاعوض را حداکثر یک ماه پس از مبادله موافقتنامه ها به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نماید .
ماده 3ـ تـامین اعتبار طرحهای موضوع این آئین نامه به صـورت حداقل هفت درصـد ( 7% ) آورده متقاضیان و نود و سه درصـد ( 93% ) از محـل تسهیلات اعطا شده به متقاضیان ( سرجمع وجوه اداره شده و منابع بانکی ) انجام می گیرد .
تبصره - در صورتـی که متقـاضیـان از فارغ التحصیـلان رشته های بخش کشاورزی باشند و یا در طرح از یکی از فارغ التحصیلان رشته های یادشده به صورت تمام وقت استفاده نمایند و نیز کشتکاران کلزا و گلرنگ و احداث کنندگان باغ زیتون در اراضی آبی از سهم آورده متقاضی معاف می گردند .
ماده 4ـ اعتبار وجوه اداره شده تخصیص یافته برای اجرای طرحهای موضوع بند ( الف ) تبصره ( 20 ) قانون بودجه سال 1383 کل کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی به حساب مخصوصی که نزد بانک عامل افتتاح می شود ، واریز و توسط ذی حساب به هزینه قطعی منظور خواهد شد .
ماده 5 - تنظیم روابط بانک با متقـاضـی اجرای طـرح ، براساس مفاد این آئین نامه و قرارداد منعقد شده بین وزارت جهاد کشاورزی و بانک می باشد .
ماده 6 - طـول مدت بـازپرداخت با احتساب دوران مشارکت برای عملیات مندرج در تبصره مزبور به شرح زیر خواهد بود :
الف - دانه های روغنی : برای تولید ، تهیه بذر و دستگاههای خشک کن به ترتیب مدت یک سال ، دو سال و هفت سال از تاریخ اعطای تسهیلات .
ب - طرح طوبی و افزایش سطح زیر کشت زیتون بر حسب نوع گونه : حداکثر ده سال .
پ - تولید نهال برای طرح طوبی : حداکثر پنج سال .
ت - طرح عمل آوری و بهبود کیفیت چای : حداکثر هفت سال .
ث - طرح بهبود و کیفیت محصولات باغبانی : حداکثر پنج سال .
ماده 7 - سود و کارمزد مورد انتظـار بانک برای پرداخت تسهیلات بانکی ، حداقل نرخ تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار برای هر بخش و فعالیتهای ذیربط خواهد بود .
ماده 8 - حداکثر چهل درصد ( 40% ) از سود و کارمزد تسهیلات اعطایی شده به متقاضیان و تا مبلغ یکصدمیلیارد ( 000/000/000/100 ) ریال به ترتیب به عنوان ( یارانه سود و کارمزد تسهیلات ) و ( کمک بلاعوض دولت ) محسوب می گردد . بار مالی موارد مذکور در موافقتنامه های مربوط منظور می گردد .
ماده 9 - حجم عملیات اجرائی و اعتبار پیش بینی شده برای هر یک از عملیات موضوع ماده ( 1 ) این آئین نامه به تفکیک استان در موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین خواهد شد . در صورتی که حجم کار استانها با توجه به شرایط فنی و یا توان اجرائی استانها تغییر یابد ، اصلاحیه موافقتنامه تهیه و مبادله خواهد شد .
ماده 10ـ بانک عامل موظف است حسابهای مربوط به اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه را به صورتی نگه دارد که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک اصل و سود تسهیلات اعطایی به طرحها و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده مصرف نشده قابل تحصیل باشد .
ماده 11ـ بانک عامل موظف است مبالغ دریافتی از بابت بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی موضوع این آئین نامه را که از محل بودجه عمومی تامین شده است شامل اصل ، سود و کارمزد متعلقه ، با رعایت مفاد ماده ( 7 ) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب 1380 - به حساب ویژه ای در خزانه داری کل براساس موضوع ماده ( 4 ) آئین نامه ماده مذکور واریز نماید .
ماده 12ـ به منظور هماهنگی امور اجرائی و نظارت بر اقدامات انجام شده در طرح طوبی ، ستاد هماهنگی ، اجرائی و دبیرخانه مربوط در سطح ملی و استان توسط وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می گردد .نمایندگان وزارت نیرو ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک عامل در آن عضویت خواهند داشت .
ماده 13ـ سازمان جهاد کشاورزی در استان موظف است طرحهای موضوع ماده ( 1 ) این آئین نامه را از نظر فنی ، میزان تسهیلات بانکی موردنیاز ، میزان کمک بلاعوض دولت ، یارانه سود و کارمزد تسهیلات و شرایط مجری طرح بررسی و به بانک عامل معرفی نماید .
ماده 14ـ بانک عامل موظف است پس از اخذ معرفی نامه متقاضی طرح ، حداکثر ظرف یک ماه نسبت به بررسی و تصویب طرح اقدام نماید و طرحهایی را که برای اعطای تسهیلات موجه تشخیص نمی دهد با ذکر دلایل طی مدت مذکور به دستگاه اجرائی عودت نماید . مهلت مقرر برای عقد قرارداد با متقاضیان حداکثر بیست روز تعیین می گردد . در صورت عدم مراجعه متقاضی در مهلت مذکور ، با اعلام بانک حسب نظر دستگاه اجرائی در مورد جا یگزینی طرح ، تصمیم گیری خواهد شد .
ماده 15ـ در استفاده از امتیازات موضوع این آئین نامه ، تشکلهای تعاونی مرتبط ( اعم از تعاونیهای تحت پوشش وزارتخانه های جهاد کشاورزی و تعاون ) دارای اولویت می باشند .
ماده 16ـ شناسایی اراضی و تعیین مشخصات کلیه طرحهای موضوع این آئین نامه و انطباق آن با قوانین موضوعه برعهده واگذارنده اعتبار ( وزارت جهاد کشاورزی ) است .
ماده 17ـ ارسال گزارش پیشرفت عملیات اجرائی و مالی طرحهای موضوع این آئین نامه در سطح کشور در مقاطع سه ماهه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، برعهده وزارت جهاد کشاورزی است . بانک عامل نیز موظف است گزارش عملکرد تسهیلات و طرحهای تصویب شده را در پایان فصول سال به وزارت جهاد کشاورزی ارسال نماید . تخصیص اعتبار موافقتنامه های موضوع طرحهای ماده ( 1 ) این آئین نامه بر حسب گزارش پیشرفت فیزیکی عملیات در طول سال انجام خواهد شد . بانک عامل و دستگاه واگذارنده اعتبار مکلفند در رابطه با کلیه دستورالعملهای اجرائی و قراردادهای فیمابین تا پایان خرداد ماه سال بعد ، نسبت به انجام عمل حسابرسی و شفاف سازی حسابهای وجوه اداره شده اقدام نمایند .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17296

تاریخ تصویب : 1383/02/23

تاریخ ابلاغ : 1383/04/27

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.