×

آئین نامه گسترش مشارکتهای مردمی در مدارس

آئین نامه گسترش مشارکتهای مردمی در مدارس

آئین-نامه-گسترش-مشارکتهای-مردمی-در-مدارس
شماره8/1311/120 31/3/1383
آئین نامه گسترش مشارکتهای مردمی در مدارس
( مصوب هفتصدوششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به تاریخ 19/3/1383 )
شورای عالی آموزش و پرورش به منظور ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی و پرورشی مدارس و استفاده بهینه از کمک ها و مشارکتهای مردمی و در اجرای سیاست مدرسه محوری و به استناد قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش با موارد ذیل موافقت می نماید :
ماده1ـ مدارس دولتی واجد شرایط می توانند به پیشنهاد انجمن اولیاء و مربیان مدرسه و تایید شورای آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه زیر نظر هیات امناء اداره شوند .
تبصره - استانداردها و شرایط مورد نیاز این مدارس و نحوه ارزیابی عملکرد و ادامه فعالیت آنها توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین و ابلاغ می شود .
ماده 2ـ اعضای هیات امنای این مدارس عبارتند از :
1 - مدیر مدرسه ( دبیر هیات امناء ) .
2 - یکی از معاونان مدرسه به انتخاب مدیر .
3 - دو نفر از کارکنان آموزشی و پرورشی مدرسه به انتخاب شورای معلمان .
4 - رئیس انجمن اولیاء و مربیان .
5 - دو نفر از اولیای دانش آموزان عضو انجمن اولیاء ومربیان به انتخاب انجمن .
6 - یک نفر از صاحب نظران آموزشی و فرهنگی ( ترجیحا از استادان دانشگاه یا مدرسان مراکز تربیت معلم ) .
7 - یک نفر از خیرین و یا معتمدان محل .
8 - دو نفر از مدیران و صاحب نظران مراکز و موسسات تولیدی و خدماتی .
تبصره 1ـ در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش افراد مذکور متناسب با رشته و فعالیت هنرستان از بین صاحبان حرف و مشاغل مرتبط انتخاب می شوند .
تبصره 2ـ رئیس هیات امناء از بین اعضاء و با رای اکثریت برای مدت 2سال انتخاب می شوند .
تبصره 3 ـ افراد مندرج در بندهای 6 و 7 و 8 به پیشنهاد و تایید سایر اعضاء هیات امناء انتخاب می شوند .
تبصره 4 ـ دستورالعمل نحوه تشکیل ، چگونگی تصمیم گیری ، پیگیـری مصوبات ، آئین نامه داخلی و همچنین شرح وظایف دبیر هیات امناء توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و پس از تصویب کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ می شود و مراتب به اطلاع شورای عالی می رسد .
تبصره 5 - احکام اعضـای هیات امناء توسط رئیس آموزش و پرورش منطقه برای مدت دو سال صادر می شود و تمدید آن نیز بلامانع است .
ماده 3ـ وظایف واختیارات هیات امناء :
1 - بررسی و تصویب برنامه بودجه سالانه مدرسه در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه به پیشنهاد مدیر مدرسه ( ازقبیل فعالیت های مربوط به بهبود کیفیت برنامه های رسمی مدرسه ، فعالیتهای آموزشی و تربیتی فوق برنامه و مکمل ، برگزاری دوره های آموزشی مناسب برای کارکنان ، امور رفاهی و بهداشتی کارکنان و دانش آموزان مدرسه ، خدمات راهنمایی و مشاوره به اولیاء و دانش آموزان ، تجهیز ، تعمیر و نگهداری مدرسه ) .
2 - نظارت بر اجرای مصوبات هیات امناء و ارزیابی عملکرد سالانه مدرسه .
3 - تصمیم گیری در مورد به کارگیری منابع انسانی مازاد برنیروی های رسمی مدرسه از محل منابع مدرسه با رعایت قوانین و ضوابط مربوط .
4 - همکاری و تعامل با شورای آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه جهت جلب و جذب بیشتر مشارکتهای مردمی .
5 - پیش بینی و تامین منابع مورد نیاز مدرسه .
6 - انجام وظایفی که وزارت آموزش و پرورش براساس اختیارات قانونی خود به هیات امنای مدرسه یا مدارس واگذار می کند .
تبصره - برنامه های آموزشی و پرورشی مصوب مدرسه در آغاز سال تحصیلی به اطلاع اولیاء دانش آموزان ، اداره و شورای آموزش و پرورش شهرستان و منطقه مربوط برسد .
ماده 4ـ برا ی انتصاب مدیر این نوع مدارس ، سه نفر از افراد واجد شرایط مندرج در مصوبه شرایط احراز مدیریت مدارس ( مصوب جلسه 691 شورای عالی مورخ 11/6/1382 ) توسط کمیته ای مرکب از نماینده رئیس آموزش و پرورش منطقه ، نماینده معلمان و رئیس هیات امناء به اداره آموزش و پرورش محل پیشنهاد و یک نفر از آنها توسط رئیس اداره انتخاب و منصوب می شود .
ماده 5 - مدیر مدرسه علاوه بر شرح وظایف مصوب خود ، مسئول اجـرای مصوبات هیات امنا می باشند .
ماده 6ـ توزیع نیروی انسانی این مدارس براساس ضوابط اداره آموزش و پرورش با تاکید بر حفظ کیفیت در سایر مدارس منطقه انجام می شود .
ماده7ـ منابع مالی این مدارس با استنادبه ماده11 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها ، شهرستانها و مناطق کشور عبارتند از :
1 - اعتبارات دولت که به صورت سرانه دانش آموزی پرداخت می شود .
2 - کمک های مردمی .
3 - سهمی که از طریق شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه در اختیار مدرسه قرار می گیرد .
4 - وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه .
ماده8 - برگزاری هرگونه آزمون ورودی و تعیین شرط معدل برای گزینش و ثبت نام دانش آموزان در مدارس مشمول این آئین نامه مجاز نیست .
تبصره - در مواردی که ظرفیت مدارس با تعداد متقاضیان متناسب نباشد اداره آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه ضمن تلاش برای گسترش مدارس واجد شرایط ، محدوده جغرافیایی ثبت نام دانش آموزان را تعیین می کند .
ماده 9ـ میزان مشارکت های مردمی به ازای هر دانش آموز متناسب با خدمات آموزشی و پرورشی مدرسه و با رعایت ضوابط مصوب شورای آموزش و پرورش شهرستان/منطقه توسط هیات امناء تعیین می شود . تصمیم هیات امناء در این زمینه به اطلاع اداره و شورای آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه خواهدرسید .
تبصره 1ـ کلیه وجوه دریافتی پس از واریز به حساب مدرسه و براساس ضوابط مصوب شورای آموزش و پرورش شهرستان/منطقه به مصرف خواهدرسید . میزان حق التدریس ، حق الزحمه و اعطای پاداش به کارکنان این گونه مدارس به پیشنهاد مدیر و تصویب هیات امناء تعیین می شود .
تبصره 2ـ در هر مدرسه دانش آموزانی که امکان تامین هزینه های مربوط را ندارند با نظر مدیر واحد آموزشی و تایید هیات امناء مدرسه و با رعایت کامل ملاحظات تربیتی می توانند از معافیت یا تخفیف برخوردار شوند .
ماده 10ـ عملکرد هیات امنای مدارس ، توسط شورای آموزش و پرورش شهرستان/منطقه ارزیابی می شود . چنانچه نتایح این ارزیابی برا ی شورای آموزش و پرورش شهرستان/منطقه رضایت بخش نباشد ، شورای مذکور می تواند نسبت به انحلال هیات امناء اقدام کند در این صورت وظایف هیات امناء تا پایان سال تحصیلی به شورای مدرسه واگذار می شود . تشکیل هیات امنای جدید برای سال تحصیلی بعد با رعایت مفاد این آئین نامه صورت می گیرد .
ماده 11ـ وزارت آموزش و پرورش گزارش تحلیلی اجرای این آئین نامه را به صورت سالانه ( تا 5 سال ) به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه خواهد کرد .
ماده 12ـ باتصویب این آئین نامه ، در مدارس دارای هیات امناء ، کلیه مصوبات مغایر با آن ( به ویژه در شرح وظایف شورای مدرسه و انجمن اولیاء و مربیان مدرسه ) لغو و مفاد این آئین نامه جایگزین آن خواهدشد .
موضوع : آئین نامه گسترش مشارکتهای مردمی در مدارس در 12ماده و 10 تبصره در هفتصد و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 19/3/1383 به تصویب رسید .
1ـ این آئین نامه در راستای مفاد بند ج تبصره 8 قانون بودجه 1383 تدوین و تصویب شده است .
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش - مهدی نوید

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17296

تاریخ تصویب : 1383/03/19

تاریخ ابلاغ : 1383/04/27

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

آئین-نامه-اجرائی-مدارس

آئین نامه اجرائی مدارس

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.