×

تصویبنامه در مورد دشت قزوین و معمور نمودن آن

تصویبنامه در مورد دشت قزوین و معمور نمودن آن

تصویبنامه-در-مورد-دشت-قزوین-و-معمور-نمودن-آن
شماره 1392 / 6 18/9/41
وزارت کشاورزی
نظر باینکه از استعداد طبیعی دشت قزوین یا طرز کشاورزی متداول تا بامروز استفاده صحیحی نشده و اینک قسم اعظم آن در نتیجه زلزله دهم شهریور 1341 بصورتی درآمده که بایستی از طرف دولت سرمایه گذاری معتنابهی بشود تا برای کشاورزی و سکونت قابل استفاده گردد و در معمور نمودن آن منطقه اسلوب و روشی نوین باید پیروی شود که کشاورزان و مالکین آن منطقه توانائی فنی و مالی آن را ندارند.
هیات وزیران در جلسه مورخ 5/9/41 بنا به پیشنهاد شماره 18326 مورخه 9/7/41 وزارت کشاورزی تصویب نمودند.
ماده 1 - مالکین کلیه دهات محدود بحدودیکه در نقشه و صورت پیوست این تصویبنامه قانونی معین شده و مشمول قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی نمیباشد مکلفند ظرف ششماه طبق برنامه و نقشه عمرانی که از طرف وزارت کشاورزی با آنان داده خواهد شد نسبت بعملیات دهسازی و خانه سازی در دهات خود اقدام نمایند.
تبصره 1 - مالکین دهات مذکور در ماده 1 و همچنین مالکین باغات واقع در محدوده مقرر در ماده مزبور مکلفند در مقابل آبیاری اراضی و باغات خود از آب حاصله ا زعملیات عمرانی و با استفاده از مجاری و انهار اصلاحی یا احداثی از طرف وزارت کشاورزی حقابه لازم بپردازند و درصورت عدم پرداخت بهیچ وجه حق استفاده از آب یا مجاری و انهار فوق الذکر نخواهد داشت.
تبصره 2 - مالکینی که از تقبل و اجرای نقشه و برنامه عمرانی مقرر در ماده 1 ظرف مدت معین خودداری نمایند املاک آنان بدون رعایت مستثنیات مندرج در لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی مصوب 1340 طبق لایحه مزبور تقویم و بدولت واگذاریهای آن بطور قسطی بصاحبان آنها پرداخت میگردد.
ماده 2 - وزارت کشاورزی مکلف است در مرحله اول خانه های لازم برای اهالی که در تاریخ دهم شهریور ماه 1341 در آن منطقه سکونت داشته اند بنا نماید و تا آخر سال 1341 وسایل زراعت ساکنین دهات واقعه در آن منطقه را از حیث شخم و آب و بذر بمیزان احتیاجات فعلی باقیمانده ساکنین فراهم نماید.
ماده 3 - وزارت کشاورزی مکلف است در مرحله دوم در ظرف حداکثر ششماه برنامه ده سازی و عمران منطقه را بر اساس اسلوب های جدید زراعی و آبیاری تنظیم و بتدریج بموقع اجراء گذارد.
ماده 4 - برای انجام عملیات موضوع مواد 2 و 3 وزارت کشاورزی از اعتبارات زیر استفاده خواهد نمود.
الف - وجوه و اجناس اهدائی به آسیب دیدگان باستثناء وجوه شیر و خورشید سرخ.
ب - اعتبارات برنامه سوم عمرانی یا اعتباراتی که از داخل و خارج جهت تامین این پروژه با تصویب سازمان برنامه تهیه میشود.
5 - برای واگذاری اراضی و خانه ها و تاسیسات آبیاری و غیره در درجه اول حق تقدم با دهقانان ساکن ده هنگام زلزله دهم شهریور ماه خواهد بود.
در هر حال دهقانیکه به او زمین و خانه و سایر تاسیسات واگذار میشود باید بهای تمام شده اموال واگذاری را به اقساط 15 ساله بوزارت کشاورزی پرداخت نماید.
تاسیسات عمومی بشرکتهای تعاونی واگذار میگردد و بهای آنها از شرکتهای مزبور به اقساط 15 ساله دریافت خواهد شد.
تبصره 1 - در محاسبه بهای خانه ها و تاسیسات اعانات اهدائی اعم از نقدی و مخارجی که برای خانه سازی شده یا بشود به تناسب از قیمت تمام شده کسر خواهد شد.
تبصره 2 - دهقانانی حق خرید خانه و زمین را دارا خواهند بود که عضو شرکتهای تعاونی باشند و بموجب لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی میتوانند صاحب زمین مزروعی در ده شوند.
6 - در درجه دوم خرده مالکین که دهم شهریور 1341 شاغل امر زراعت بوده اند حق خرید خانه و زمین زراعی را خواهند داشت بشرط اینکه قیمت زمین را به بهای خریداری شده از طرف وزارت کشاورزی و مبلغی را که برای خانه سازی عمران از طرف وزارت کشاورزی خرج شده به اقساط 15 ساله بپردازند.
7 - وزارت کشاورزی میتواند در دهات تازه ساز که زمین زیاد و وسائل تازه کشت دارد برای اسکان مازاد جمعیت دهات نقاط مجاوران ده یا سایر نقاط کشور اقدام کند بشرط آنکه بموجب این تصویب نامه و مقررات لایحه اصلاحی و قانون اصلاحات ارضی مستحق دریافت زمین باشند.
8 - استفاده کنندگان از تاسیسات آبیاری سالانه حقابه که بر ماخذ استهلاک تاسیسات اولیه و هزینه بهره برداری محاسبه خواهد شد به ترتیبی که وزارت کشاورزی مقرر میدارد پرداخت خواهند نمود.
9 - کلیه امور خانه سازی و عمرانی مربوط به منطقه مشمول این لایحه قانونی از نظر هم آهنگی در وزارت کشاورزی متمرکز شده و سازمان های عمران که به موجب لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی تشکیل می شود مامور اجرای عملیات خانه سازی و عمرانی دهات خواهند بود و اگر وزارت کشاورزی لازم بداند می تواند سازمان های دیگری را در این امر سهیم نماید.
10 - کلیه وجوه مورد احتیاج تازه سازی دهات و خانه سازی و آبیاری و سایر تاسیسات از هر قبیل که باشد در حساب مخصوصی بنام وزارت کشاورزی در بانک کشاورزی ایران متمرکز میشود.
وزارت کشاورزی پس از انتقال اراضی و خانه و تاسیسات قبوض اقساطی مربوط به بهای آنها را به بانک کشاورزی ایران برای وصول میسپارد و بانک کشاورزی ایران به نمایندگی دولت و وزارت کشاورزی قبوض اقساطی مزبور را وصول و وجوه آنها را بحساب های مربوط منظور مینماید.
11 - سازمانهای دولتی و ملی و با افرادی که بخواهند راسا (مستقلا) انجام قسمتی از عملیات خانه سازی و تاسیسات عمومی ( از قبیل مدرسه و مسجد و درمانگاه و امثالهم) را عهده دار شوند از نظر هم آهنگی باید قبلا موافقت وزارت کشاورزی را جلب نمایند.
12 - وزارت کشاورزی مکلف است پس از افتتاح مجلسین و مجوز قانونی این لایحه را تحصیل نماید.
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است از طرف نخست وزیر
41732 / ت - 7/9/1341
رونوشت جهت اطلاع و اجرا بوزارت دادگستری ابلاغ میگردد.
از طرف نخست وزیر

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 5199

تاریخ تصویب : 1341/09/05

تاریخ ابلاغ : 1341/09/26

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.