×

آئین نامه و مقررات حفاظتی ماشینهای بهم زن و مخلوط کننده

آئین نامه و مقررات حفاظتی ماشینهای بهم زن و مخلوط کننده

آئین-نامه-و-مقررات-حفاظتی-ماشینهای-بهم-زن-و-مخلوط-کننده
شماره 31781 21و12و47

ماشینهای بهم زن
ماشینهای مخلوط کننده
بشگه های مخلوط کننده
تعاریف
ماشین های بهم زن
ماشین بهم زن از محور پره دار یا پاروک داری است که به منظور بهم زدن یا مخلوط کردن مایعات یا مایعات و مواد دیگر در داخل مخزن یا ظرفی حرکت می کند.
ماشین مخلوط کننده
ماشین مخلوط کننده عبارت از ماشینی است که روی پایه ای ثابت شده یا قابل حمل بوده و مجهز به بازوهای مخلوط کننده یا چرخهای پره دار یا سایر وسائل باشد و بطور مکانیکی عمل مخلوط کردن - مالش یا ورزدادن جامدات یا مایعات یا مخلوطی از مایع و جامد را انجام دهند.
بشگه مخلوط کننده
بشگه مخلوط کننده عبارتست از استوانه گردنده ای که بطور مکانیکی مواد مختلف را با هم مخلوط می کند.
مقررات کلی
ماده 1 - ماده 1 - در کلیه مواردی که کار ماشینهای مخلوط کننده توام با متصاعد شدن غبار - دود - گاز یا بخار مضر باشد عمل اختلاط در فضاهای بسته باید به قسمی انجام گردد که غبار و گاز و بخار ایجاد شده را به خارج از محیط کار هدایت کند.
(ماشین های بهم زن و ماشین های مخلوط کننده روباز)
ماده 2 - در مواردی که ماشین های بهم زن یا ماشین های کوبنده سرباز بوده و در ارتفاعی کمتر از یک متر بالای کف زمین یا کف محل کار قرار گرفته باشد باید نرده های حافظتی مخصوص در تمام اطراف باز ماشین نصب گردد.
ماده 3 - در موردیکه ماشین های بهم زن سرباز در ارتفاعی کمتر از 2 سانتیمتر از کف کارگاه قرار گرفته باشد باید اطراف ماشین علاوه بر نرده مجهز به پاگیر نیز باشد.
(اجزاء ماشین بهم زن)
ماده 4 - اگر ماشین بهم زن مجهز به وسایل متوقف کننده انفرادی نباشد باید برای وسائل قطع کننده نیروی محرکه آن تجهیزاتی در نظر گرفت تا در موقع نظافت یا تعمیر ماشین به کار افتادن بازوها - پرده های مارپیچی یا هلیس های بهم زن گردد.
ماده 5 - در ماشین های بهم زن مکانیکی که دارای طشتک قابل برداشتن می باشد باید ضامنهائی پیش بینی شود که هنگام کار برداشتن طشتک ممکن نگردد.
(ماشین های مخصوص کشش خمیر قند)
ماده 6 - اطراف ماشین های مخصوص کشش قند (آب نبات سازی) باید قاب حفاظتی نصب شود که با جزئی فشار دستگاه قطع کننده ای را به کار اندازد و در موقع کار مانع تماس کارگر یا بازوهای مخلوط کننده گردد.
ماده 7 - طشتک ماشین های مخلوط کننده خمیر باید دارای درپوش باشد.
ماده 8 - ماشین های افقی مخلوط کننده که برای تخلیه خمیر کج نشده و دارای سرپوش لولادار می باشد باید مجهز به ضامنهائی بشرح زیر باشد.
الف) قبل از متوقف شدن قسمتهای محرک پاروکها برداشتن یا بازکردن سرپوش را غیرممکن سازد.
ب) قبل از اینکه سرپوش کاملا روی طشتک ماشین مخلوط کننده قرار گیرد حرکت پاروکها را غیرممکن سازد.
ماده 9 - ماشین های افقی مخلوط کننده خمیر که برای خالی کردن بار کج می شود و پاروکهای گردنده آن عمل خالی کردن بار را انجام نمی دهد باید مجهز به ضامن یا قطع کننده خودکاری باشد. تا به محض اینکه طشتک ماشین به منظور خالی کردن بار شروع به کج شدن می کند قوه محرکه پاروکهای مخلوط کننده را قطع کند و تا موقعی که طشتک وضع عادی کار را به خود نگرفته از بکار افتادن مجدد پاروکها جلوگیری کند.
ماده 10 - در ماشین های افقی مخلوط کننده خمیر که هنگام تخلیه بار کج شده و عمل تخلیه به کمک پاروکها انجام می شود باید درپوش آن مجهز به ضامنی باشد که هنگام تخلیه بار دسترسی به پاروکها مقدور نباشد و مقدار بازشدن درپوش فقط به قدری باشد که عمل تخلیه به آسانی انجام گردد.
(ماشین های مخلوط کننده در صنایع مختلف)
ماده 11 - ماشین های زیر باید طبق مواد 7 تا 10 این آئین نامه دارای وسائل حفاظتی باشد تا از خطر رله کردن یا بریدن اعضاء بدن کارگر بین پاروکها یا بین پاروک و طشتک ماشین جلوگیری شود.
ماشین های مخلوط کننده مخصوص تهیه نان شیرینی - ماشین های کرم زنی - ماشین های مخلوط کننده خمیر شکلات و سایر مواد غذائی - ماشین های مخصوص بهم آمیختن گوگرد یا مواد دیگر با لاستیک خام - ماشین های مخلوط کننده مواد آسفالتی برای اندود کردن کاغذ یا مقوای مخصوص پوشش سقف – ماشین های مخلوط کننده ماسه برای کار ریخته گری.
ماشین های خردکننده و مخلوط کننده ماسه
ماده 12 - ماشین های خردکننده چرخ دار یا سنگ دار مخصوص مخلوط کردن ماسه ریخته گری یا مواد مشابه با آن باید بوسیله صفحه حفاظتی یا وسائل موثر از قبیل پره هائی به شکل خیش که از مرکز ماشین تا قسمت خارجی خطی که در اثر گردی چرخها ایجاد شده ادامه داشته باشد محفوظ شود تا اشخاصی را که به محل خطر نزدیک می شوند از جلوی چرخها دور کند در موردی که طشتک ماشین خردکننده حرکت دورانی داشته باشد باید بوسیله صفحات مخصوص محفوظ گردد این صفحات حفاظتی باید حداقل هم ارتفاع با لبه طشتک باشد.
ماده 13 - برای نمونه برداری ماسه از داخل ماشین مخلوط کننده باید ظروف مخروطی از ورق آهن تهیه کرد تا در موقع حرکت پره ها از واردکردن دست در داخل ماشین ممانعت به عمل آورد.
ماده 14 - ماشین هائی که در صنایع کاغذسازی برای مرطوب کردن خمیر و مخلوط کردن آن با مواد شیمیائی یا در صنایع شیمیائی برای خمیرکردن نیترات سلولز به منظور استعمال آن در مواد منفجره – لاکها یا مواد پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد باید دارای سرپوشهائی باشد که غلطکهای بهم زن را پوشانده خطری ایجاد نکند.
طشتکهای پره دار و بشگه های مخلوط کننده که در صنایع چرمسازی مورد استفاده قرار می گیرد.
ماده 15 - طشتک های پره دار و بشگه های مخلوط کننده افقی دورا که در صنایع چرمسازی و صنایع مشابه از قبیل بشگه های مخصوص تهیه (کزانات الکالی سلولزیک) یا مواد مشابه آن مخلوط کننده های خمیر مخصوص تهیه خمیر اکسید سرب برای صفحات باطری
بشگه های مخصوص تهیه مکانیکی (مالت جو) در آبجوسازیها.
استوانه های مخصوص نم زدن برگهای توتون
ماشین های رنگرزی با استوانه های دوار افقی مشبک که در طشتک ها یا ظروف رنگ میچرخد مورد استفاده قرار می گیرد باید محصور شده و مجهز به ضامن یا چفت های حفاظتی باشد.
بشگه های مخلوط کننده که در سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.
ماده 16 - روی بشگه های مخلوط کننده دوار افقی که در صنایع مختلف مذکور در ماده 15 مورد استفاده قرار می گیرد باید پوشش ها حفاظها یا چفت ها و ضامن های حفاظتی موجود باشد.
این آئین نامه که مشتمل بر 16 ماده می باشد باستنادماده 47 قانون کار تدوین و در دویست و هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی حفاظت فنی مورخ 11و6و47 به تصویب نهائی رسیده و قابل اجراست.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 7028

تاریخ تصویب : 1347/06/11

تاریخ ابلاغ : 1348/11/14

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.