آئین نامه انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای کارگاه وهیئت حل اختلاف

آئین نامه انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای کارگاه وهیئت حل اختلاف

آئین-نامه-انتخاب-نمایندگان-کارگران-و-کارفرمایان-در-شورای-کارگاه-وهیئت-حل-اختلاف
شورای عالی کار در جلسه مورخ 7و12و1347 آئین نامه انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای کارگاه و هیئت حل اختلاف را در 21 ماده و 13 تبصره به شرح زیر تصویب نمود.
آئین نامه انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای کارگاه و هیات حل اختلاف
فصل اول - انتخاب نماینده کارگران و کارفرمایان در شورای کارگاه
الف - انتخاب نماینده کارگران در شورای کارگاه
ماده 1 - در هر کارگاه کارگرانی که دارای هیجده سال تمام باشند میتوانند در انتخاب نماینده کارگر شرکت نمایند.
تبصره - هر کارگر حق یک رای داشته و فقط به یک نفر می تواند رای بدهد.
ماده 2 - کارگرانی می توانند داوطلب نمایندگی کارگاه شوند که واجد صلاحیت بوده و حائز شرایط زیر باشند.
الف - تابعیت ایران
ب - داشتن حداقل بیست و پنج سال تمام
پ - داشتن سواد فارسی کافی برای خواندن و نوشتن.
ت - لااقل ده درصد کارگران واجد شرایط کارگاه تمایل خود را کتبا نسبت به نمایندگی داوطلب اعلام نموده باشند.
ث - نداشتن سابقه محکومیت کیفری که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی گردد.
ج - کارگر همان کارگاه باشد .
چ - دارای سمت مدیریت در قسمت اداری کارگاه نباشد.
ح - حداقل یک سال سابقه کار در آن کارگاه داشته باشد جز در مورد کارگاه هائی که کمتر از یک سال از شروع بکار آن گذشته باشد. در صورتی که کارفرما دارای کارگاه های متعدد باشد سوابق خدمت داوطلب نمایندگی مجموع مدتی است که در کارگاههای تابعه کار می کرده است.
ماده 3 - در کارگاهی که به تشخیص وزارت کار و امور اجتماعی سندیکای ثبت شده حائز اکثریت وجود دارد داوطلب نمایندگی کارگران از طرف سندیکا معرفی خواهد شد و در صورتی که داوطلب مزبور واجد شرایط مندرج در ماده 2 آئین نامه باشد اعتبارنامه نمایندگی از طرف اداره کار و امور اجتماعی صادر می شود.
تبصره - در کارگاهی که سندیکای ثبت شده حائز اکثریت نباشد سندیکا فقط میتواند داوطلب نمایندگی معرفی نماید.
ماه 4 - آگهی انتخابات که از طرف اداره کار و امور اجتماعی منتشر می شود در تابلوی آگهی های کارگاه و یا در جای مناسب دیگر نصب و یا با وسائل مقتضی به اطلاع کارگران خواهد رسید داوطلب موظف است ظرف 10 روز بعد از اعلام انتخابات داوطلبی خود را ضمن تسلیم برگ اظهار تمایل کارگران به اداره کار و امور اجتماعی کتبا اعلام و ظرف یک ماه از تاریخ آگهی انتخابات مدارک مربوط را تکمیل و تحویل نماید.
ماده 5 - اداره کار و امور اجتماعی موظف است به صلاحیت و مدارک داوطلبان رسیدگی نموده و با توجه به شرایط کار در کارگاه ضمن تعیین روز و ساعت و محل مناسب اخذ رای اسامی داوطلبان واجد شرایط را 7 روز قبل از اخذ رای در تابلوی آگهیهای کارگاه و یا در جای مناسبی و یا با وسائلی مقتضی برای اطلاع کارگران آگهی نماید.
ماده 6 - انتخابات هر کارگاه تحت نظر هیئت نظارتی مرکب از نماینده اداره کار و امور اجتماعی و دو نفر از کارگران با سواد و با سابقه همان کارگاه که مورد مخالفت اکثریت داوطلبان نباشند و به تشخیص و انتخاب رئیس اداره کار و امور اجتماعی انجام میگیرد.
تبصره - کارگران عضو هیات نظارت نباید داوطلب نمایندگی باشند.
ماده 7 - در روز انتخابات با توجه به تعداد داوطلبان صندوق هائی برای اخذ آراء در کارگاه آماده گردیده و عکس هر یک از داوطلبان بر یک صندوق الصاق خواهد شد و هر کارگر ورقه سفیدی را که از طرف هیات نظارت مهر و امضاء شده باشد در صندوق مورد نظر خود خواهد ریخت.
تبصره - اخذ رای باید مسقتیم و مخفی باشد.
ماده 8 - پس از اتمام اخذ رای بلافاصله شمارش آراء شروع خواهد شد و به ترتیب تعداد آراء نفر اول نماینده اصلی و نفر بعدی نماینده علی البدل خواهد بود.
ماده 9 - حضور داوطلبان در موقع بازکردن صندوقها و شمارش آراء آزاد است. پس از شمارش آراء نتیجه انتخابات در صورتمجلسی که بامضاء هیئت نظارت خواهد رسید تنظیم و خلاصه آن به اطلاع کارگران خواهد رسید و نسخههائی نگهداری خواهد شد.
ماده 10 - رای دهندگان معترض به نحوه انتخابات می توانند ظرف یک هفته اعتراضات خود را کتبا به اداره کار و امور اجتماعی تسلیم دارند.
ماده 11 - در صورتیکه تعداد معترضین حداقل 1 درصد تعداد کل رای دهندگان باشد اداره کار و امور اجتماعی پس از پایان مهلت مقرر در ماده 10 هیئت مرکزی نظارت انتخابات را ظرف ده روز جهت رسیدگی به اعتراضات واصله دعوت مینماید.
ماده 12 - هیئت مرکزی نظارت انتخابات عبارتند از نمایندگان فرمانداری - اداره دادگستری - اداره کار و امور اجتماعی و دو نفر از نمایندگان کارگران شورای کارگاه به تشخیص رئیس اداره کار و امور اجتماعی.
ماده 13 - هیئت مزبور که با دعوت قبلی در محل اداره کار و امور اجتماعی تشکیل میگردد ظرف 10 روز به اعتراضات رسیدگی و نظریه اعلام میدارد.
تبصره - تصمیمات هیئت مزبور با اکثریت آراء قطعی است.
ماده 14 - در صورت وارد بودن اعتراضات هیئت مرکزی انتخابات ابطال انتخابات را اعلام و بلافاصله تجدید انتخابات از طرف اداره کار و امور اجتماعی بعمل خواهد آمد و در غیر این صورت و یا عدم وصول اعتراض اداره کار و امور اجتماعی اعتبارنامه های نمایندگی اصل و علی البدل کارگران را صادر و ابلاغ خواهد نمود.
ماده 15 - مدت نمایندگی کارگران از تاریخ صدور اعتبارنامه به مدت دو سال خواهد بود.
تبصره 1 - در صورت تجدید انتخابات هیئت مدیره سندیکا نماینده کارگران در شورای کارگاه از طرف هیئت مدیره جدید سندیکا قابل تغییر است.
تبصره 2 - در صورت انقضاء مدت نمایندگی چنانچه به عللی انجام انتخابات به تعویق افتد نماینده قبلی می تواند تا تجدید انتخابات در سمت نمایندگی انجام وظیفه نماید مشروط بر اینکه این مدت از یکسال تجاوز نکند.
تبصره 3 - چنانچه 2 از 3 کارگران کتبا اظهار عدم اعتماد به ناینده کارگران نمایند و یا نماینده کارگران در مدت نمایندگی فاقد صلاحیت و شرایط مندرج در بند الف و ث و ج و چ از ماده 2 گردد اداره کار و امور اجتماعی مراتب را جهت اتخاذ تصمیم در مورد لغو اعتبارنامه و تجدید انتخابات به هیئت مرکزی نظارت انتخابات ارسال خواهد داشت.
ماده 16 - در صورت فوت یا استعفاء نماینده اصلی نماینده علی البدل برای بقیه دوره وظائف نمایندگی را انجام خواهد داد.
ب - انتخاب نماینده کارفرما در شورای کارگاه
ماده 17 - نمایندگی کارفرما در شورای کارگاه با خود کارفرما و یا نماینده تام الاختیاری که کتباً به اداره کار و امور اجتماعی معرفی می نماید خواهد بود.
ماده 18 - نماینده تام الاختیار کارفرما بایستی ازمیان مدیران ریا کارکنان همان کارگاه اتتخاب شود.
تبصره - در صورتیکه کارفرمائی دارای چند کارگاه باشد میتواند یک نماینده تام الاختیاربرای نمایندگی شوراهای کارگاههای خود ا نتخاب و معرفی نمایید.
فصل دوم - انتخاب نمایندگی
و کارفرمایاندر هیات حل اختلاف
ماده19 – بمنظور انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیات حل اختلاف مقرردرماده 40 قانون کار اداره کاروامور اجتماعی نزکلیه نمایندگان کارگران و کارفرمایان شوراهای کارگاههای و سندیکاهای ثبت شده کارگران ئ کارفرمایان جداگانه دعوت نموده و نمایندگان کارگران و کارفرمایان هر دسته سه نفر نماینده اصلی و سه نفر نماینده علی البدل با رای مخفی انتخاب مینمایند. اداره کارو امور اجتناعی اعتبارنامه بنام نمایندگان مزبور صادر خواهد نمود.
تبصره1 - سندیکاهائی برای شرکت در انتخاب نمایندگان دعوت می شوند که حائز اکثریت باشند.
تبصره 2 - کارگران کارگاهی که دارای نماینده بوده و هم دارای سندیکای حائز اکثریت باشند فقط از نماینده کارگران باید واجد شریاط مندرج در ماده 2 این آئین نامه باشند.
ماده 20 - نظارت بر انتخابات فوق بوسیله هیئتی مرک از نماینده اداره کار و امور اجتماعی و دو نفر از نمایندگان حاضر در جلسه بعمل خواهد آمد نتیجه انتخابات پس از اخذ رای بلافاصله اعلام و در صورتمجلسی که به امضاء هیئت مذکور خواهد رسید تنظیم و نسخهای از آن در اداره کار و امور اجتماعی نگاهداری می شود.
ماده 21 - مدت نمایندگی از تاریخ صدور اعتبارنامه دو سال خواهد بود.
تبصره - نمایندگان کارگران در هیئت مذکور در صورتیکه فاقد صلاحیت و شرایط مندرج در بند الف و ث از ماده 2 آئین نامه شوند اعتبارنامه نمایندگی آنان لغو و برای تعیین جانشین آنان به همان نحو اقدام خواهد شد.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 7045

تاریخ تصویب : 1347/12/07

تاریخ ابلاغ : 1348/02/03

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.