×

آئین نامه استخدام پیمانی

آئین نامه استخدام پیمانی

آئین-نامه-استخدام-پیمانی-
شماره 44892 29و12و47
سازمان امور اداری و استخدامی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 28و12و47 بنا به پیشنهاد شماره 45042/ط م 22و11و47 سازمان امور اداری و استخدامی کشور به استناد ماده 35 آئین نامه استخدام پیمانی مصوب 22و7و46 آئین نامه مذکور را با تغییرات و اصلاحاتی که بعمل آمده بشرح زیر تصویب نمودند.
فصل یکم
در قرارداد استخدامی
ماده 1 - وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری می توانند برای تصدی پستهای تخصصی ثابت سازمانی در حدود تبصره ماده 5 و برای پستهای موقت موضوع تبصره 1 ماده 8 قانون مزبور اشخاص مورد احتیاج را به عنوان مستخدم پیمانی به موجب قراردادی که طبق مقررات این آئین نامه بین وزارتخانه یا موسسه دولتی از یک طرح و داوطلب خدمت پیمانی از طرف دیگر امضا و مبادله می شود استخدام نمایند. فرم نمونه قرارداد توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و در اختیار وزارتخانه ها و موسسات دولتی مربوط گذاشته می شود.
ماده 2 - استخدام افراد به عنوان پیمانی برای تصدی پستهای ثابت سازمانی بنا به پیشنهاد وزارتخانه یا موسسه دولتی و تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور صورت خواهد گرفت ولی استخدام برای تصدی پستهای موقت که جنبه استمرار ندارند راسا بوسیله وزارتخانه یا موسسه دولتی مربوط انجام خواهد شد.
ماده 3 - انتصاب مستخدمین موسسات دولتی مستثنی شده از قانون استخدام کشوری به پستهای تخصصی ثابت سازمانی در وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول قانون مزبور به پیشنهاد وزارتخانه یا موسسه دولتی و تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور و موسسه محل خدمت مستخدم به موجب قرارداری که برای این ماموریت بین وزارتخانه یا موسسه دولتی مربوط و مستخدم با رعایت کامل مقررات این آئین نامه منعقد می شود بعمل خواهد آمد.
ماده 4 - حداکثر مدت قرارداد برای مستخدمین مشمول این آئین نامه یکسال خواهد بود.
تبصره 1 - تمدید قرارداد در مورد متصدیان پستهای ثابت سازمانی بنا به پیشنهاد وزارتخانه یا موسسه دولتی و تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور امکان پذیر است.
تبصره 2 - تمدید قرارداد در مورد متصدیان پستهای موقت که جنبه استمرار ندارند با وزارتخانه یا موسسه دولتی مربوط است و در هیچ مورد از یکبار تجاوز نخواهد کرد مگر آنکه مدت لازم برای انجام کار بیش از این باشد که در این صورت نسبت به مدت زائد تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور ضرور است.
ماده 5 - استخدام افراد برای پستهای موقت در طرحهای عمرانی غیرمستمر که مجری آنها وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری می باشند نیز مشمول این آئین نامه خواهد بود ولی مدت قرارداد مستخدمین طرحها و میزان اجرت آنان بین حداقل و حداکثر طبق خود ضمن طرح مربوط به تصویب هیئت عامل برنامه می رسد.
تبصره - وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول مکلفند وضع مستخدمین طرحهای غیرمستمر عمرانی برنامه سوم را که عملیات ارجائی آنها در برنامه چهارم ادامه می یابد با مقررات این آئین نامه نطبیق دهند. مستخدمینی که تطبیق داده می شوند هرگاه مجموع اجرت و فوق العاده مخصوص آنها که براساس مقررات این آئین نامه تعلق می گیرد از مجموع اجرت و مزایای شغلی که در آخر اسفند ماه 1346 طبق آئین نامه بکار گماردن کارکنان طرحهای عمرانی غیرمستمر مصوب جلسه مورخ 5و11و45 هیئت عامل برنامه دریافت می داشته اند، کمتر شود تا زمانی که در آن مشاغل یا مشاغل مشابه در طرحهای مزبور اشتغال دارند مابه التفاوت آن را دریافت خواهند داشت لیکن هرگونه افزایش اجرت یا فوق العاده مخصوص که با اجرای این آئین نامه بعدا به آنان تعلق گیرد از مابه التفاوت مذکور کسر خواهد شد و هرگاه مجموع اجرت و فوق العاده مخصوص که براساس مقررات این آئین نامه به مستخدمین مورد بحث تعلق می گیرد از مجموع اجرت و مزایای شغلی آنها که در آخر اسفند 1346 طبق مقررات سابق دریافت می داشته اند بیشتر شود در صورتی از اجرت و فوق العاده مخصوص شغل مورد تصدی به میزان مقرر در این آئین نامه استفاده خواهند کرد که واجد شرایط احراز طبقه شغلی خود باشند.
ماده 6 - کسانی که به مشاغل کارگری گمارده می شوند مشمول قانون کار و از شمول مقررات این آئین نامه مستثنی خواهند بود.
ماده 7 - کسانی که خرید خدمات آنان در وزارتخانه ها و موسسات دولتی و از غیر محل اعتبارات هزینه های پرسنلی بودجه کشور بعمل می آید خارج از شمول این آئین نامه هستند و در هر مورد تابع مقررات مربوط به خود خواهند بود.
ماده 8 - استخدام مستخدمین بازنشسته دولت در وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری به عنوان پیمانی ممنوع است.
ماده 9 - وزارتخانه یا موسسه دولتی طرف قرارداد می تواند در صورت ضرورت یا یکماه اعلام قبلی قرارداد را فسخ نماید مگر مهلت کمتری در قرارداد قید شده باشد.
ماده 10 - داوطلبان استخدام پیمانی باید علاوه بر داشتن شرایط اختصاصی شغل مورد نظر دارای شرایط زیر نیز باشند.
الف - حداقل 18 سال تمام سن.
ب - تابعیت ایران.
پ - برگ خاتمه خدمت نظام وظیفه یا معافیت قانونی در صورت مشمول بودن.
ت - گواهینامه نداشتن سابقه محکومیت جزائی موثر.
ث - گواهینامه نداشتن اعتیاد به مواد مخدره.
ج - صحت مزاج و توانائی انجام دادن کار.
ماده 11 - استخدام مجدد افرادی که سابقه خدمت پیمانی دارند به شرط اظهار رضایت وزارتخانه یا موسسه دولتی محل خدمت قبلی آنان بلامانع است ولی باید حداقل بین پایان خدمت قبلی و استخدام مجدد یک ماه تمام فاصله باشد.
فصل دوم
در اجرت و مزایا
ماده 12 - مشاغل مستخدمین پیمانی بر حسب شرایط اختصاصی لازم برای احراز آنها به هفت طبقه طبق جدول پیوست این آئین نامه تقسیم می شود.
ماده 13 - اجرت ماهانه مستخدمین پیمانی مشمول این آئین نامه به چهار درجه در هر طبقه تقسیم و به موجب جدول واحد بر مبنای عدد صد بشرح زیر تعیین می شود.
طبقه - درجه 1 2 3 4
1 100 115 135 155
2 135 160 190 220
3 190 225 265 305
4 265 310 360 410
5 360 415 475 535
6 475 540 635 705
7 635 710 790 870
ماده 14 - ضریب ریالی جدول اجرت 40 ریال تعیین می شود و هرگاه بعلت افزایش هزینه زندگی و عوامل دیگری تغییر آن ضرورت یابد این تغییر با پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
ماده 15 - تعیین اجرت هر مستخدم بین حداقل تا حداکثر در طبقه مربوط با وزارتخانه یا موسسه دولتی استخدام کننده است و در صورت وجود اعتبار و رضایت از خدمت مستخدم می تواند اجرت وی را پس از یکسال خدمت به میزان 5% حداقل اجرت طبقه شغل مورد تصدی افزایش دهد.
تبصره - وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول این آئین نامه هنگام تمدید پیمان در صورت لزوم و وجود اعتبار می توانند اجرت مستخدم را بین حداقل و حداکثر طبقه مربوط افزایش دهند.
ماده 16 - در صورتیکه شرایط بازار کار و سایر عوامل موثر اقتضا نماید که برای استخدام برخی از متخصصین به عنوان پیمانی وجهی علاوه بر اجرت و مزایای مذکور در این آئین نامه پرداخته شود این وجه تحت عنوان فوق العاده مخصوص و حداکثر معادل اجرت وی با پیشنهاد وزارتخانه یا موسسه دولتی مربوط و تصویب کمیته ای متشکل از وزیر دارائی و دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور و رئیس دفتر بودجه مرکزی سازمان برنامه یا نمایندگان تام الاختیار آنان پرداخت خواهد شد.
تبصره - در صورتیکه در موارد استثنائی به مشاغل بسیار تخصصی نیاز باشد و استخدام افراد متخصص از طریق پرداخت اجرت و مزایا و فوق العاده مخصوص مندرج در ماده مذکور مقدور نشود پرداخت فوق العاده مخصوص بیش از میزان مقرر در این آئین نامه منوط به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران خواهد بود.
ماده 17 - وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول این آئین نامه می توانند به مستخدمین پیمانی علاوه بر اجرت مقرر مزایای موضوع مواد 39 و 40 قانون استخدام کشوری را با رعایت آئین نامه مربوط بپردازد.
ماده 18 - وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول این آئین نامه می توانند در پایان هر سال به شرط رضایت از خدمت مستخدم و وجود اعتبار از ابتدای سال 47 به ازاء هر سال خدمت حداکثر معادل 20 روز اجرت و فوق العاده مخصوص به عنوان پاداش به مستخدمین پیمانی پرداخت نمایند.
ماده 19 - وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول این آئین نامه می توانند در پایان مدت قرارداد در صورت حصول رضایت و وجود اعتبار به ازاء هر سال خدمت حداکثر معادل 15 روز اجرت و فوق العاده مخصوص بعنوان پاداش پایان خدمت به مستخدمین پیمانی پرداخت نمایند.
ماده 20 - هرگاه مستخدم پیمانی در حین خدمت علیل یا بعلت حادثه ای ناقص شود به نحوی که ادامه خدمت وی میسر نباشد به ازاء هر سال خدمت معادل دو ماه اجرت و فوق العاده مخصوص برای یکبار بوی پرداخت خواهد شد.
ماده 21 - هرگاه مستخدم پیمانی به سبب انجام وظیفه فوت شود بازاء هر سال خدمت معادل دو ماه اجرت و فوق العاده مخصوص برای یکبار به وراث قانون متوفی پرداخت خواهد شد.
ماده 22 - وزارتخانه ها و موسسات دولتی نمی توانند اضافه بر اجرت و مزایای مذکور در این آئین نامه هیچگونه وجهی بابت خدمت موضوع قرارداد به مستخدمین پیمانی بپردازند.
فصل سوم
در حقوق و تکالیف
ماده 23 - مستخدمین پیمانی در قبال هر ماه خدمت حق استفاده از دو روز مرخصی با استفاده از اجرت و مزایای مربوط را خواهند داشت.
تبصره - حق استفاده از مرخصی به مدت 12 روز در سال برای مستخدم پیمانی الزامی است.
مستخدم پیمانی می تواند قبل از انقضاء مدت قرارداد از مرخصی ذخیره شده استفاده نماید و در صورتیکه استفاده نکند حق مذکور ساقط می گردد.
ماده 24 - مستخدمین پیمانی در صورت ابتلاء بیماریهائی که مانع کارکردن آنان باشد از مرخصی استعلاجی استفاده خواهند کرد اجرت و مزایای ایام معذوریت مستخدمینی که از مرخصی استعلاجی استفاده می کنند حداکثر بیست و چهار روز در سال قابل پرداخت است و به ایام معذوریت زائد بر آن اجرت و مزایائی تعلق نمی گیرد.
ماده 25 - به زنان باردار برای زایمان حداکثر شصت روز معذوریت داده می شود که بیست و چهار روز از آن به حساب مرخصی استعلاجی موضوع ماده 23 این آئین نامه منظور می شود و به بقیه آن اجرت و مزایائی تعلق نخواهد گرفت.
ماده 26 - عدم حضور مستخدم پیمانی در پست خود که از سه روز تجاوز نکند اگر بواسطه بیماری باشد جزو مرخصی استعلاجی والا جزو مرخصی استحقاقی وی محسوب می شود.
ماده 27 - عدم حضور مستخدم پیمانی در پست خود که از سه روز تجاوز کند و مسبوق به اطلاع و مستند به عذر موجه نباشد ترک خدمت محسوب است و بابت آن اجرت و مزایائی بوی پرداخت نخواهد شد.
ماده 28 - در صورتیکه مستخدم پیمانی مدت هفت روز بدون اطلاع و عذر موجه در محل خدمت حاضر نشود وزارتخانه یا موسسه دولتی می تواند قرارداد استخدام را بدون رعایت یک ماه مهلت مقرر در ماده 9 این آئین نامه از تاریخ ترک خدمت فسخ نماید.
ماده 29 - وظائف و مسئولیتهای پست مورد تصدی مستخدم پیمانی به قراری است که در شرح شغل مربوط به استناد ماده 24 قانون استخدام کشوری توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور شناخته می شود.
ماده 30 - هرگاه شغل مستخدم پیمانی از مشاغل شناخته شده توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور نبوده و در جدول ضمیمه درج نشده باشد وزارتخانه یا موسسه دولتی استخدام کننده شرح شغل مربوط را تهیه و به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارسال خواهند نمود و سازمان شغل مذکور را به یکی از طبقات هفتگانه جدول پیوست تخصیص خواهد داد.
ماده 31 - اوقات کار و تحصیل مستخدمین پیمانی همانست که برای مستخدمین رسمی وزارتخانه و یا موسسه دولتی طرف قرارداد مقرر است ولی هرگاه در قرارداد استخدام به اقتضای نوع کار به ترتیب دیگری توافق شده باشد مطابق آن ترتیب عمل خواهد شد.
ماده 32 - هرگاه مستخدم پیمانی بخواهد در غیر ساعات کار در موسسات دیگری مشغول بکار شود باید قبلا به وزارتخانه یا موسسه دولتی محل کار خود اطلاع دهد.
کار کردن مستخدم پیمانی در موسساتی که طرف معامله یا وزارتخانه یا موسسه دولتی طرف قرارداد باشند ممنوع است.
ماده 33 - رسیدگی به خطاهای اداری مستخدمین پیمانی و تعیین مجازات آنان مشمول آئین نامه دادرسی اداری است.
فصل چهارم
در مقررات متفرقه
ماده 34 - تغییر شغل مستخدم پیمانی استخدام جدید محسوب می شود و مستلزم انقعاد قرارداد جدید است. در مورد تغییر پست متصدیان پستهای ثابت سازمانی موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور در مورد متصدیان پست های موقت که جنبه استمرار ندارند رعایت مهلت مقرر در ماده 11 این آئین نامه الزامی است.
ماده 35 - انتقال مستخدم پیمانی از وزارتخانه یا موسسه دولتی طرف قرارداد به سایر وزارتخانه ها و موسسات دولتی ممنوع است.
ماده 36 - وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری مکلفند رونوشتی از قرارداد استخدامی هر مستخدم پیمانی در بدو استخدام و در صورت تمدید، رونوشتی از قرارداد تمدیدی وی را به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارسال دارند.
ماده 37 - سازمان امور اداری و استخدامی کشور می تواند راسا یا به پیشنهاد هر یک از وزارتخانه ها و موسسات دولتی در شرایط احراز مشاغل جدول پیوست تجدیدنظر نماید ولی تغییر طبقه مشاغل موقوف به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران است.
ماده 38 - از تاریخ تصویب این آئین نامه وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری مکلفند در استخدام اشخاص بعنوان مستخدم پیمانی منحصرا طبق مقررات این آئین نامه عمل نمایند.
ماده 39 - هرگونه تغییری در این آئین نامه منوط به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران خواهد بود.
اصل تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور - محمود کشفیان

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 7050

تاریخ تصویب : 1347/12/28

تاریخ ابلاغ : 1348/02/09

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.