×

آئین نامه و مقررات حفاظتی در ماشین های کنکاسور، خردکن ، آسیاب

آئین نامه و مقررات حفاظتی در ماشین های کنکاسور، خردکن ، آسیاب

آئین-نامه-و-مقررات-حفاظتی-در-ماشین-های-کنکاسور،-خردکن-،-آسیاب
شماره 5659 17و4و48

تعاریف
الف - کنکاسور - منظورار کنکاسور ماشینی است که در آن مواد جامد خشک تا حدود یک متر و نیم ضخامت در نیتیجه فشار ضربه یا اصطکاک تبدیل به قطعات از ضخامت 5 تا 15 سانتیمتر میشود.
ب - خردکن - منظور از خردکن ماشینی است که معمولا برای خردکردن موادی به کار میرود که ضخامت آنها در حدود 15 سانتیمتر باشد.
ج - آسیاب - منظور از آسیاب ماشینی است که ذرات ریز مواد خشک یا مربوط درآن بصورت پودر در می آید.
مقررات
ماده 1 - عملیات خردکردن - ریزکردن و آسیاب نمودن که همراه با تولید گرد و غبار می باشد و در محل های مسقف و محصور انجام می گیر باید در ماشین های سربسته که مجهز به دستگاه مکنده باشد انجام شود تا از انتشار گرد و غبار جلوگیری گردد همچنین در صورت لزوم کارگاه نیز باید مجهز بوسیله مکنده موثر باشد.
ماده 2 - قسمتهای متحرک کنکاسور - خردکن و آسباب که خطراتی دربردارد باید طبق مقررات آئین نامه حفاظتی وسائل انتقال نیرو حفاظگذاری شود. در جائی که نصب حفاظ عملی نباشد این قسمتها را باید با نردههای حفاظتی محصور نمود در صورتیکه فاصله این قسمتها تا سطح محل کار کمتر از 15 سانتیمتر باشد، باید پاگیری نزی در نظر گرفت.
ماده 3 - در صورتیکه دهانه کنکاسور - خردکن و آسیابها فاقد حفاظ باشد باید مجهز بوسیله تغذیه مکانیکی گردد.
ماده 4 - وقتی قیف کنکاسور - خردکن - آسیاب که با دست تغذیه می شود طوری قرار گرفته باشد که احتمال پاگذاردن یا سقوط کارگران در آن برود باید دهانه آن پوشانده شده و یا بوسیله نرده حفاظتی و پاگیر محصور گردد.
ماده 5 - کنکاسور - خردکن ها یا آسیابهائی که بوسیله محور انتقال نیروی مشترک به حرکت درمی آید باید دارای دو شاخه تسمه یا کلاج اصطکاکی مطمئن برای براه انداختن و از کار بازداشتن ماشین باشد بطوریکه:
ابف - بتوان در موارد اضطراری ماشین را فورا متوقف کرد.
ب - شروع کار مجدد ماشین قبل از آزادکردن دو شاخته تسمه یا کلاج اصطکاکی مقدور نباشد.
ماده 6 - سطح داخل محفظه خردکنندهها و آسیاها که مواد خشک قابل احتراق در آنها خرد می شود باید از برنج برنز و یا سایر موادی که تولید جرقه نمی کنند ساخته شود.
ماده 7 - خردکردن و آسیا نمودن موادی که تولید غبار قابل انفجار می نماید باید با وسایل خاصی صورت گیرد و در انجام این اعمال باید مقررات حفاظتی مربوط به آئین نامه حفاظتی مواد خطرناک و قابل اشتعال - قابل احتراق و انفجار رعایت شود.
ماده8 - مواد قابل احتراق را قبل از ورود بدستگاه خردکن یا آسبا باید از روی یک جداکننده مغناطیسی با ابعاد و قدرت کافی که دارای تمیزکننده خودکار باشد عبور داد تا کاملا اطمینان حاصل شود که میخ - مفتول و یا سایر مواد آهنی موجود درآن جذب آهن ربا شده است.
ماده 9 - جداکننده مغناطیسی که در دستگاه خردکننده یا آسیاب مورد استفاده قرار می گیرد باید مجهز بضامن خودکاری باشد تا در موقع عمل کردن دستگاه جداکننده جریان ورود مواد را قطع نماید و یا اینکه دارای وسیله اعلام خطر مطمئنی باشد که در چنین مواردی بطور خودکار بکار افتد.
ماده 10 - در صورتیکه مواد قابل احتراق تهیه شده در چند دستگاه خردکن به داخل دهانه مشترک تخلیه شود در صورت وقوع احتراق برای جلوگیری از توسعه آن باید هر یک از دستگاهها بوسیله دریچه گردان اختصاصی یا خفه کن از سایر دستگاهها مجزا شود.
ماده 11 - کنکاسورها باید مجهز بحفاظ محکمی باشند تا کارگران را در مقابل خطرات ناشی از پرتاب مواد به خارج محفوظ نماید.
ماده 12 - کارگرانی که در بالای دهانه های باز کنکاسورهای گردان کار می کنند باید با کمربند حفاظتی و طنابی که به تکیه گاه محکمی متصل شده مجهز باشند.
ماده 13 - دهانه های ورودی و خروجی مواد خرد شده در کلیه دستگاههای خردکن باید بنحوی ساخته و یا محافظت شده باشد که دستهای کارگر نتواند با قسمتهای متحرک ماشین در داخل آن تماس پیدا کند.
ماده 14 - برای دو طرف دستگاه های خردکن گلوله ای و لوله ای که فاصله قسمت زیر آنها تا کف محل کار کمتر از 6و2 متر میباشد باید حفاظ یا نرده حفاظتی پیش بینی شود.
ماده 15 - راهروهای زیر دستگاههای خردکن گلوله ای یا لوله ای باید در دو طرف و بالا مجهز به حفاظ یا نرده حفاظتی باشد.
ماده 16 - گوههائی که برای بازکردن درهای دستگاه های خردکن گلوله ای به کار می رود باید بوسیله کابل قابل انعطاف یا زنجیر به درپوش متصل شده و یا اینکه بوسیله گیره هائی نگهداری شود تا در حین کار از پرتاب شدن و اصابت آن به کارگران جلوگیری گردد.
ماده 17 - تخماقهای با سقوط آزاد برای خردکردن قطعات چدن با مواد مشابه باید در محلی قرار گیرد که از مسیر عبور کارگران دور بوده و بوسیله جدارهای محکم بتونی - فولادی یا چوبی با ارتفاع کافی محصور شود تا حفاظت افرادی را که با این دستگاهها کار کرده یا از مجاور آن میگذرند در مقابل پرتاب ذرات فلز خرد شده تامین نماید.
این آئین نامه مشتمل بر 17 ماده میباشد باستناد ماده 47 قانون کار در سیصد و چهارمین جلسه مورخ 21و11و47 شورایعالی حفاظت فنی به تصویب نهائی رسیده و قابل اجرا است.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 7129

تاریخ تصویب : 1347/11/21

تاریخ ابلاغ : 1348/05/09

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.