×

آئین نامه معاملات سازمان غله کشور

آئین نامه معاملات سازمان غله کشور

آئین-نامه-معاملات-سازمان-غله-کشور

وکیل


فصل اول
تعریف و حدود معاملات
ماده اول - معاملات سازمان غله کشور از نظر مبلغ به سه طبقه تقسیم می شود:
1 - معاملات جزئی که مبلغ آن از پنجهزار ریال تجاوز نکند.
2 - معاملات متوسط که مبلغ آن از پنجهزار ریال بیشتر بوده و از یکصد هزار ریال تجاوز نکند.
3 - معاملات عمده که مبلغ آن از یکصد هزار ریال تجاوز کند.
فصل دوم
ترتیب - انجام معامله
ماده دوم - در مورد معاملات جزئی متصدی امر مکلف است پس از تحقیق کامل از قیمت جنس یا اجرت کار معامله را با رعایت کامل صرفه سازمان انجام داده و مراتب را گواهی نماید.
ماده سوم - در مورد معاملات متوسط متصدی امر باید از معامله کنندگان عده انها کمتر از سه نفر نباشد ( مگر در مواردی که عده آنها در محل کمتر باشد) از هر کدام روی ورقه جداگانه استعلام بهای کتبی بعمل آورد به این ترتیب که نوع کالا و یا موضوع کار مورد معامله و مقدار و مشخصات آن در برگ استعلام بها بطور واضح تعیین شود و معامله کننده بهای مورد نظر خود را در برگ استعلام بها تصریح و با قید تاریخ و نشانی کامل خود امضاء کند.
معامله با پیشنهاد دهنده حداقل قیمت در مورد خرید و حد اکثر قیمت در مورد فروش قابل انجام است.
تبصره 1 - در مواردی که معامله کننده کمتر از سه نفر باشد متصدی امر باید موضوع را در متن سند گواهی و امضاء کند.
تبصره 2 - در مواردی که معامله کنندگان در اوراق استعلام بها ضرب الاجلی برای انجام معامله قید می نمایند متصدی امر باید طوری اقدام کند که در صورت ضرورت انجام معامله قبل از انقضای مدت قید شده معامله بصرفه سازمان انجام و خسارتی متوجه نگردد.
ماده چهارم - معاملات عمده باید از طریق انتشار آگهی مناقصه یا مزایده طبق مقررات این آئین نامه انجام گیرد مگر در مورد مذکر در بند 12 ماده دوازدهم اساسنامه سازمان و موارد مندرج در ماده پنجم این آئین نامه که ترک مناقصه یا مزایده مجاز شناخته شده است.
در معاملات عمده مناقصه و مزایده به طریق زیر انجام می شود:
الف - آگهی مناقصه یا مزایده از یک تا سه نوبت به اقتضاء و اهمیت معامله در مرکز، بوسیله روزنامه رسمی کشور شاهنشاهی و حداقل یکی از جراید کثیرالانتشار و در شهرستانها بوسیله روزنامه محلی و الصاق در معابر و در صورت اقتضا هم در مرکز و هم در شهرستانها از طریق انتشار آگهی در جراید به اطلاع عموم خواهد رسید و ممکن است یک نسخه از آگهی برای معامله کنندگان ذیصلاحیت ارسال گردد.
شرایط زیر باید در مناقصه و مزایده رعایت و در آگهی قید شود:
1 - تعیین نوع جنس و میزان آن یا نوع کار و میزان آن محل تحویل جنس و انجام کار - مدت تحویل - محل اخذ اسناد مناقصه و تسلیم پیشنهادها. در مواردی که معامله طبق نمونه یا مشخصات جداگانه انجام می شود باید در آگهی صریحا قید گردد که طبق نمونه ممهور یا صورت مشخصات موجود در اداره مربوطه معامله انجام خواهد شد.
2 - مدت قبول پیشنهادها از تاریخ انتشار اولین آگهی در داخل کشور کمتر از ده روز و در خارجه کمتر از دو ماه نباید باشد.
3 - پیشنهاد دهنده باید مبلغی که سازمان به تناسب و میزان معامله یا نوع کار معین می نماید و از صدی پنج مبلغ برآوردی کمتر نخواهد بود به عنوان سپرده (با رعایت قانون اسناد خزانه) به حساب سازمان در مرکز در بانک مرکزی و در شهرستانها در شعب بانک ملی تودیع و قبض آنرا ضمیمه پیشنهاد خود نماید تا هرگاه برنده مناقصه یا مزایده از قبول پیشنهاد خود عدول نمود سپرده او به نفع سازمان ضبط گردد و همچنین سپرده نفر دوم نیز به همین منظور تا قطعیت معامله با نفر اول در حساب سازمان باقی خواهد ماند تا در صورتی که نفر اول حاضر به معامله نشد معامله با نفر دوم ( با رعایت مفاد تبصره 2 این بند) انجام شود و در صورت عدول نفر دوم از انجام معامله سپرده او نیز به نفع سازمان ضبط و معامله با تجدید آگهی و یا به هر نحوی که سازمان با رعایت مقررات این آئین نامه مقتضی بداند انجام خواهد شد.
به پیشنهادهای فاقد سپرده ترتیب اثر داده نمی شود.
تبصره 1 - سازمان می تواند بنا به تشخیص خود میزاد سپرده را در مواردی که 05/0 معامله زائد بر پانصد هزار ریال باشد تا پانصد هزار ریال محدود کند.
تبصره 2 - در صورت عدول نفر اول از پیشنهاد خود معامله به شرطی که با نفر دوم انجام می شود که تفاوت رقم پیشنهادی او با نفر اول از مبلغ سپرده معامله بیشتر نباشد.
4 - در صورتی که مقتضیات ایجاب نماید که به طرف معامله پیش قسط داده شود میزان آن که از 025/0 مبلغ کل معامله تجاوز نخواهد کرد باید در آگهی قید شود.
پرداخت پیش قسط منوط به اخذ ضمانت نامه بانکی خواهد بود و این مطلب نیز باید در آگهی قید گردد.
5 - نسبت به مناقصه هائی که محتاج به نقشه و دفترچه مشخصات باشد باید قبل از نشر آگهی نقشه های کار به انضمام دفترچه مشخصات جامعی که تمام نکات و دقایق فنی در آن ملحوظ شده باشد تهیه و در آگهی قید شود که بوسیله دفتر سازمان در مقابل دریافت بها در دسترس داوطلبان گذارده خواهد شد.
6 - هرگاه مناقصه یا مزایده به منظور معامله با خارج از کشور باشد علاوه بر آگهی درداخله کشور یک نسخه از آگهی از طریق وزارت امور خارجه به هر یک از سفارتخانه های ممالک مربوط درتهران به تشخیص سازمان و یک نسخه هم به سفارتخانه های کشور شاهنشاهی در ممالک مزبور فرستاده شود.
7 - برنده مناقصه یا مزایده ملزم است برای حسن انجام معامله مبلغی که در امور ساختمانی و حمل و باربری و خرید ماشین آلات از پنج درصد و در سایر موارد از صدی ده کل معامله کمتر نباشد نقدا به حساب سپرده سازمان در بانک یا تضمین بانکی از یکی از بانکهای مجاز و یا اسناد خزانه بعنوان تضمین حسن انجام معامله بسپارد و همچنین در آگهی های مناقطه مربوط به امور ساختمانی و حمل و باربری باید قید شود که از وجوه اقساط کارهای انجام شده وسیله پیمانکار نیز ده درصد بعنوان تضمین حسن انجام معامله کسر خواهد شد و استرداد تضمین حسن انجام معامله طبق شرایطی خواهد بود که در آگهی تعیین می شود.
پس از پرداخت تضمین حسن انجام معامله و انعقاد قرارداد سپرده شرکت در مناقصه و مزایده مسترد خواهد شد.
تبصره - در مورد خرید کالا می توان معادل یک دهم عین جنس را به عنوان سپرده حسن انجام معامله پذیرفت.
8 - هرگاه پیمانکار در تحویل جنس یا انجام کار طبق شرایط پیمان جزئا یا کلا تاخیر نماید تا مدت معینی که منوط به تشخیص سازمان خواهد بود جریمه تاخیر از او دریافت و اگر پس از انقضاء مدت باز هم پیمانکار تعهدات خود را انجام نداده باشد سازمان مختار است به هر نحو که مقتضی بداند کار را انجام یا کالا را تهیه نماید و اگر اضافه بر مبلغ قرارداد تمام شود تفاوت آن رااز محل تضمین حسن انجام معامله و در صورت عدم تکافوی آن راسا از هرگونه مطالبات دیگر که پیمانکار از سازمان داشته باشد و یا بطرق قانونی از سایر اموال او استیفا نماید و یا قرارداد را فسخ و تضمین پیمانکار را ضبط نموده معامله را با رعایت این آئین نامه انجام دهد.
هر یک از شقوق فوق که در نظر گرفته می شود و مدتی که جریمه تاخیر تعلق خواهد گرفت و میزان جریمه باید در آگهی یا شرایط مناقصه قبلا برای استحضار داوطلبان قید شود.
9 - سازمان در رد یا قبول یک یا تمام پیشنهادهای رسیده مختار است.
10 - هزینه ثبت قرارداد (در صورتیکه سازمان ثبت قرارداد در دفاتر رسمی را ضروری تشخیص دهد) و پرداخت مالیات و هرگونه عوارض متعلقه به معامله به عهده پیمانکار خواهد بود.
11 - به پیشنهادهای مشروط و مبهم و پیشنهادهائی که بعد از مدت مقرر در آگهی می رسد و همچنین به پیشنهادهائی که شرایط مندرج در آگهی در آن ملحوظ نشده باشد مطلقا ترتیب اثر داده نخواهد شد.
12 - سازمان مجاز خواهد بود تا صدی بیست و پنج از میزان یا کار مورد معامله را کسر یا اضافه نماید.
13 - روز و ساعت قبول و قرائت پیشنهادها و همچنین اجازه حضور پیشنهاد دهندگان یا نمایندگان آنها در کمیسیون مناقصه یا مزایده نیز در آگهی قید شود.
14 - سازمان بنا بر اهمیت معامله حداکثر مدتی را که برای بررسی پیشنهادها و تشخیص برنده مناقصه یا مزایده لازم است در شرایط معامله قید خواهد نمود و در صورتیکه مطالعه کمیسیون از مدت مزبور تجاوز نماید پیشنهاددهندگان می توانند از پیشنهاد خود عدول و سپرده خود را مسترد دارند.
تبصره 1 - در صورتیکه شرایط با رعایت مراتب فوق مفصل باشد و درج آنها در آگهی موجب هزینه زیاد گردد سازمان میتواند در آگهی قید کند که برگ یا دفترچه شرایط معامله در دفتر اداره مربوط موجود است و پیشنهاد دهندگان باید یک نسخه از شرایط معامله را دریافت و امضاء کرده ضمیمه پیشنهاد خود نمایند.
تبصره 2 - نمونه ضمانت نامه و قرارداد نیز باید به داوطلبان تسلیم شود و شرکت کننده باید نمونه ضمانتنامه و قرارداد را بعنوان قبول امضاء و ضمیمه پیشنهاد خود نماید.
تبصره 3 - در صورتی که سازمان ذکر شرایط خاصی را مقتضی بداند می تواند با رعایت مفاد آئین نامه نکات لازم را در متن آگهی یا در برگ شرایط و مشخصات معامله درج نماید بطوریکه عموم داوطلبان قبل از تسلیم پیشنهاد از مدلول آن استحضار حاصل کنند و بهرحال منظورداشتن امتیازاتی برای طرف معامله خارج از آنچه قبلا در آگهی و مشخصات پیش بینی شده ممنوع است.
ب - کمیسیون مناقصه یا مزایده در مرکز با شرکت رئیس اداره معامله کننده یا نماینده او - رئیس حسابداری سازمان یا نماینده او - نماینده سازمان و در امور فنی با حضور یک نفر مامور فنی و در شهرستانها با شرکت رئیس اداره یا نماینده او - رئیس حسابداری اداره یا نماینده او - رئیس قسمت معامله کننده یا نماینده او در امور فنی با حضور یک نفر مامور فنی تشکیل و به شرح زیر اقدام می نمایند.
1 - کمیسیون باید در موعد مقرر که در آگهی قید شده تشکیل و پیشنهادهای رسیده را اعم از اینکه یک یا بیشتر باشد باز و قرائت و صورت مجلس نماید و در صورتی هم که پیشنهادی نرسیده باشد باید کمیسیون تشکیل و اظهارنظر نماید.
2 - اداره معامله کننده حتی الامکان باید نرخ عادله جنس و یا کار مورد معامله را به وسایل مطمئن بدست آورده و روز تشکیل کمیسیون قبل از قرائت پیشنهادها در دسترس اعضای کمیسیون بگذارد تاکمیسیون بتواند با بصیرت کامل نسبت به پیشنهادهای واصله اظهارنظر نموده و تصمیم مقتضی در حدود این آئین نامه اتخاذ و صورتمجلس لازم تنظیم نماید.
3 - در صورتیکه پیشنهادی نرسیده باشد و یا نرخ از حدود اعتدال خارج باشد کمیسیون می تواند با توجه به نرخ عادله ای که قبلا بدست آمده با تنظیم صورتمجلس نظر به انجام معامله از طریق استعلام و یا تجدید آگهی بدهد و در هر حال بیش از یک مرتبه آگهی مناقصه یا مزایده تجدید نخواهد شد.
4 - در صورتیکه پیشنهادهای رسیده کمتر از سه فقره باشد قیمت عادله بوسیله استعلام بها تعیین می شود. هرگاه قیمتی که مساوی و یا زیادتر و در مزایده مساوی و یا کمتر باشد معامله با حائز حداقل در مناقصه و حداکثردر مزایده انجام می شود و در صورت عکس آن اگر حائزین حداقل و حداکثر مذکور حاضر باشند معامله را با آن قیمت قبول نمایند معامله با آنها والا بماخذ نرخ بدست آمده در استعلام بها با کسی که با صرفهترین پیشنهاد را داده است انجام خواهد شد.
5 - در صورتیکه پیشنهادهای رسیده سه فقره یا زیادتر باشد پس از خواندن آنها و اطلاع از بهای پیشنهادی و تشخیص حائز حداقل در مناقصه و حداکثر در مزایده کمیسیون با رعایت مدت و سایر شرایط مقرر در آگهی تصمیم مقتضی اتخاذ و برنده معامله را تعیین و صورتمجلس تنظیم خواهد نمود.
تبصره - تصمیم کمیسیون به اکثریت آراء معتبر است و کسی که در اقلیت واقع شود باید نظر خود را با ذکر دلیل درذیل صورتمجلس نوشته و امضاء نماید و در معاملات مربوط به امور فنی در صورتیکه مهندس یا مامور فنی در اقلیت واقع شود و یا در صورت تساوی آراء معامله هر مبلغ که باشد اخذ تصمیم با کمیسیون مذکور در بند 6 قسمت ب این ماده خواهد بود.
6 - در مورد معاملاتی که مبلغ آن از چهار میلیون ریال بیشتر است و همچنین در مورد معاملات موضوع تبصره بند 5 بالا پس از اعلام نظر کمیسیون بدوی پرونده در کمیسیون دیگری که از سه نفر عضو عالی مقام و ذیصلاحیت به انتخاب وزیر تولیدات کشاورزی و موادمصرفی تشکیل می شود بررسی و نظر این کمیسیون قطعی بوده و اجراء خواهد شد.
7 - کمیسیونهای مزبور مکلفند نظر خود را در کوتاهترین مدت ممکن (به نحوی که سازمان بتواند سه روز قبل از انقضای مهلت مندرج در آگهی و برگ شرایط نظر کمیسیونها را به طرف معامله ابلاغ نماید) به سازمان اعلام دارند و سازمان باید در ضرب الاجل مزبور نتیجه تصمیم متخذه را به برنده معامله براساس شرایط مقرر ابلاغ نماید.
اگر برنده مناقصه یا مزایده تاهفت روز ( باستثنای روزهای تعطیل رسمی) پس از ابلاغ حاضر به پرداخت تضمین حسن انجام معامله و امضای قرارداد نشود سازمان باید سپرده وی را ضبط و معامله را بطریق دیگری که در این آئینامه پیش بینی شده انجام دهد.
8 - اگر حائز حداقل نرخ درمناقصه و حداکثر نرخ در مزایده بیش از یک نفر باشند برنده بوسیله قرعه تعیین خواهد شد.
9 - در صورتیکه آگهی مناقصه یا مزایده برای اجناس مختلف منتشر شده و نرخ یک یا چند قلم از یک پیشنهاد نسبت به پیشنهاد دیگر کمتر و یا بیشتر باشد اگر معامله با پیشنهاد دهندگان متعدد مقرون به صرفه و ممکن باشد معامله تفکیک و در غیر این صورت با کسی که پیشنهاد او من حیث المجموع به صرفه نزدیکتر است انجام می شود.
- حق تفکیک معامله در اینگونه موارد باید در آگهی قید شود.
10 - مناقصه حضوری در کلیه معاملات مطلقا ممنوع است.
ماده پنجم - در موارد زیر معاملات سازمان با ترک مزایده یا مناقصه صورت خواهد گرفت.
1 - در مورد معاملاتی که فوریت دارد یا مصلحت ایجاب کند ترک مناقصه و مزایده تا مبلغ پانصد هزار ریال به تصویب رئیس سازمان و بیش از مبلغ مزبور در هر مورد به پیشنهاد رئیس سازمان و تصویب کمیسیونی مرکب از سه نفر صاحب منصبان عالیرتبه دولت که به پیشنهاد وزیر تولیدات کشاورزی و مواد مصرفی و تصویب هیئت وزیران برای یکسال مالی انتخاب می شوند خواهد بود.
تبصره – معاملات خارجی غله در مواردی که ترک مناقصه و یا مزایده اجازه داده می شود بعد از تحقیق از منابع مختلف درباره نرخ بین المللی غله و توافق مقدماتی با طرف معامله با تصویب وزیر تولیدات کشاورزی و مواد مصرفی انجام خواهد شد.
2 - در صورتی که طرف معامله وزارتخانه یا موسسه دولتی یا وابسته به دولت یا شرکتهائی که نصف یا بیشتر سرمایه آنان متعلق به دولت باشد.
3 - نسبت به خرید اشیائی که منحصر به فرد باشد.
4 - در مورد معاملاتی که طبق قانون حمایت از صنایع داخلی کشور مصوب بیست و چهارم آذرماه 1343 مجلس شورای ملی و بیست و هفتم دی ماه 1343 مجلس سنا ترک مناقصه اجازه داده شده است.
5 - در مورد رنگ کاری و تعمیرات ابنیه و انبارها و تغییر وضع وتکمیل آنها در صورتی که سازمان مصلت بداند می تواند کار را بطریق امانی انجام دهد. هرگاه میزان کل کار در این مورد از پانصد هزار ریال متجاوز باشد جلب موافقت وزارت تولیدات کشاورزی و مواد مصرفی ضروری است.
6 - در مورد ماشین آلات و لوازم یدکی کارخانجات و وسائط نقلیه و آلات و ادوات آن و سایر کالاها که کارخانه سازنده یا کمپانی فروشنده نماینده انحصاری در ایران دارند خرید براساس نرخ معینه از طرف اداره نظارت بر قیمتهای وزارت اقتصاد یا مرجع دیگری که از طرف دولت یا بر طبق مقررات موضوعه صالح تشخیص شود انجام می گردد.
در صورتیکه نماینده انحصاری اشیاء مذکور را موجود نداشته و یا حاضر به فروش به بهای تعیین شده فوق نشود و یا نماینده انحصاری در ایران نباشد سازمان می تواند این قبیل احتیاجات خود را از سایر فروشندگان با رعایت مقررات این آئین نامه خریداری و یا اجناس مورد نیاز را بوسیله افتتاح اعتبار مستقیما از کارخانه سازنده به نرخی که به گواهی اطاق بازرگانی کشور مبدا و نماینده دولت شاهنشانی (در صورت وجود نماینده) رسیده باشد وارد نماید.
در مواردی که نماینده انحصاری حاضر نباشد جنس خود را به قیمت تعیین شده بفروشد سازمان می تواند جنس را به قیمتی که فروشنده تعیین می نماید خریداری و وزارت اقتصاد را از جریان امر آگاه نماید.
در مواردی که نماینده انحصاری حاضر نباشد جنس خود را به قیمت تعیین شده بفروشد سازمان می تواند جنس را به قیمتی که فروشنده تعیین می نماید خریداری و وزارت اقتصاد را از جریان امر آگاه نماید.
7 - در مورد چاپ و صحافی براساس تعرفه مصوب وزارت دارائی و سایر مقررات مربوط عمل میشود جز در موارد فوری و ضروری که سازمان می تواند امور چاپ و صحافی مورد نیاز را تا ده هزار ریال مستقیما و با رعایت مفاد این آئین نامه وسیله یکی از چاپخانه های سهم دار انجام و مراتب را جهت اطلاع به کمیسیون تقسیم کارهای مطبوعاتی دولت برای احتساب مبلغ مورد معامله در سهمیه چاپخانه مربوط اطلاع دهد.
8 - در مورد فروش اشیاء فرسوده و ضایعات انبارها و سیلوها در صورتیکه میزان معامله از یکصد هزار ریال تجاوز نماید به طریق حراج صورت خواهد گرفت و نرخ کالای مورد حراج بایستی قبلا وسیله اداره مربوطه تحقیق و سپس اطلاعات کلی نسبت به نوع اشیاء با تعیین روز و ساعت و محل حراج آگهی شود. ماخذ حراج از مبلغ تعیین شده قبلی وسیله اداره مربوطه آغاز می شود. حراج در حضور کمیسیون موضوع قسمت ب ماده چهارم انجام خواهد شد.
در صورتیکه سازمان ضروری و مصلحت بداند معامله به طریق مزایده کتبی بعمل خواهد آمد.
تبصره - فضولات حاصله از بو جاری در سیلوها و انبارها از شمول این بند مستثنی می باشد.
9 - در مورد خرید و اجاره کردن و معاوضه ابنیه و اراضی سازمان می تواند به ماخذ تعیین شده از طرف کارشناس رسمی اقدام به معامله نماید.
این قبیل معاملات در صورتیکه مبلغ آن زاید بر یک میلیون ریال باشد پس از موافقت وزارت تولیدات کشاورزی و موادمصرفی انجام می شود.
فصل سوم
انعقاد پیمان
ماده ششم - در پیمان باید نکات زیر رعایت و قید گردد.
1 - نوع و مقدار جنس و موضوع و میزان کار با مشخصات لازم.
2 - مدت انجام تعهد و محل تحویل و شرایط تحویل.
ضمنا باید پیش بینی شود که هرگاه پیمانکار در تحویل جنس یا انجام کار طبق شرایط پیمان جزئا یاکلا تاخیر نماید تا مدت معینی که منوط به تشخیص سازمان خواهد بود جریمه تاخیر از او دریافت و اگر پس از انقضاء مدت مذکور باز هم تعهدات پیمانکار انجام نشده باشد سازمان مختار است بهر نحو که مقتضی بداند کار را انجام یا کالا را تهیه نماید و اگر اضافه بر مبلغ قرارداد تمام شود تفاوت را از محل تضمین حسن انجام معامله و در صورت عدم تکافوی آن راسا از هرگونه مطالبات دیگر که پیمانکار از سازمان داشته باشد و به طرف قانونی از سایر اموال او استیفا نماید و یا قرارداد را فسخ و تضمین پیمانکار را ضبط نموده و معامله را با رعایت این آئین نامه انجام دهد.
3 - نمونه کالای مورد معامله در مواردی که تهیه آن میسر بوده و تهیه شده باشد بایستی با مهر کمیسیون مناقصه و با مزایده و پیمانکار ممهور و در اداره مربوطه نگاهداری شود تا معامله طبق نمونه مزبور صورت گیرد.
4 - در پیمان تصریح شود که پیمانکار از مشخصات جنس یا کار مورد معامله و مقتضیات محل اطلاع کامل داشته و در اجرای پیمان به عذر عدم اطلاع نمی تواند متعذر شود.
5 - در پیمان تصریح شود که در صورت لزوم سازمان می تواند تا حدود بیست و پنج درصد از میزان کار یا جنس موضوع معامله را کسر و یا اضافه نماید و در هر دو حال باید قبل از انقضاء مدت پیمان کتبا به پیمانکار اطلاع داده شود. در این صورت مدت پیمان و میزان کل بهای مورد معامله به همین نسبت تغییر خواهد نمود.
6 - در پیمان بطور صریح میزان کل بهای مورد معامله و ترتیب پرداخت آن قید گردد و در مواردی که ماخذ معامله روی واحد بها باشد مبلغ کل معامله بطور پیش بینی شده بر طبق واحد بها احتساب و پرداخت خواهد شد.
7 - اگر پیش پرداخت ضرورت داشته و در آگهی یا برگ شرائط معامله قید شده باشد میزان و ترتیب استهلاک آن به اقساط یا یک جا بایستی در پیمان ذکر شود.
8 - در پیمان های مربوط به ساختمان و خرید کارخانجات و نظائر آن فاصله بین تحویل موقت و تحویل قطعی کار به طور صریح باید ذکر شود.
9 - برای تضمین حسن انجام معامله به ماخذی که در آگهی یا برگ شرایط و مشخصات معامله قید گردیده باید وجه نقد یا تضمین بانکی و یا اسناد خزانه قبل از انعقاد پیمان اخذ و علاوه بر آن در مورد پیمانهای ساختمانی و حمل و نقل از وجوه اقساط کارهای انجام شده ده درصد کسر و به حساب سپرده منظور و قبض سپرده به پیمانکار داده شود و رد تضمین حسن انجام معامله بستگی خواهد داشت به ترتیب و رعایت مدتی که با توجه به طبع معامله در آگهی یا برگ شرایط و مشخصات معامله تصریح شده است.
10 - ده درصد مذکور در بند اخیرالذکر را می توان به تقاضای پیمانکار به جای وجه نقد تضمین بانکی دریافت کرد و یا وجوه نقد دریافتی را بااخذ تضمین بانکی مسترد نمود.
11 - در پیمان بایستی قید شود که پرداخت مالیات و هرگونه عوارض و هزینه ثبت قرارداد بعهده پیمانکار است.
تبصره - در صورتی که ضرورت و یا مصلحت یا مقتضیات دیگر ایجاب نماید سازمان می تواند در معاملاتی که با افتتاح اعتبار انجام می شود و یا جنس مورد معامله بلافاصله پس از انجام تشریفات مناقصه و یا مزایده تحویل و بهای آن نقدا پرداخت و یا دریافت می شود از عقد پیمان صرفنظر نماید. شرایط معامله در برگ گشایش اعتبار باید درج شود.
فصل چهارم
ترتیب تحویل مورد معامله
ماده هفتم - ترتیب تحول جنس مورد معامله و یا کار انجام شده بطرق زیر صورت میگیرد:
1 - در مورد معاملاتی که مبلغ آن از پنجاه هزار ریال تجاوز ننماید تحویل بوسیله انباردار یا متصدی مربوطه انجام می شود.
2 - در مورد معاملاتی که از مبلغ فوق الذکر بیشتر باشد در صورتی که تهیه و انجام آن در داخله کشور صورت گیرد عمل تحویل در مرکز با نظارت کمیسیونی مرکب از نماینده اداره مربوطه و نماینده اداره حسابداری یا نماینده او در امور فنی با حضور یک نفر کارشناس فنی انجام خواهد شد. کمیسیون مذکور موظف است برای تحویل هر فقره جنس یا کار انجام شده در صورتمجلس قید نماید که جنس مورد معامله یا کار انجام شده طبق نمونه ممهور (موضوع بند 3 ماده ششم) یا مشخصات مندرج در پیمان می باشد و ذیل آن را تمام اعضاء کمیسیون و فروشنده یا پیمانکار امضاء و در مورد اجناسی که تحویل انبار می شود انباردار نیز صورتمجلس را امضاء و قبض انبار صادر خواهد نمود و هم چنین در مورد تحویل ساختمان ها و امثال آن متصدی مربوطه باید حضور داشته و صورتمجلس را امضاء و قبض انبار صادر خواهد نمود و هم چنین در مورد تحویل ساختمان ها و امثال آن متصدی مربوطه باید حضور داشته و صورتمجلس را امضاء نماید.
3 - هرگاه در نوع جنس و مشخصات مورد تحویل بین اعضاء کمیسیون و یا کمیسیون مذکور در بند 2 همین ماده از یک طرف و پیمانکار از طرف دیگر اختلاف نظر حاصل شود مراتب صورتمجلس می شود و هر یک از اعضاء کمیسیون و پیمانکار نظر خود را در ذیل صورتمجلس قید در مرکز به سازمان در شهرستانها به اداره غله گزارش و سازمان یا اداره غله کمیسیونی از اشخاص دیگر به ترتیب مقرر در بند 2 و در صورت لزوم با حضور کارشناس معین می نماید تا با حضور پیمانکار یا نماینده او به مورد اختلاف رسیدگی و رای این کمیسیون ولو باکثریت باشد قاطع خواهد بود و این مطلب در شرایط معامله و قرارداد باید قید شود.
4 - در مورد خرید از خارج کشور که از طریق افتتاح انجام می شود در رابطه با فروشنده امر تحویل از نظر تطبیق با مشخصات براساس گواهی سورویانس و یا هر مرجعی که در قرارداد قید شود و از جهت تعداد و مقدار بر مبنای اسناد حمل صورت خواهد گرفت.
در مورد سایر خریدهائی که از خارج از کشور انجام می شود تحویل کالا بر طبق بندهای 2 و 3 عمل خواهد شد.
فصل پنجم
کلیات و مقررات عمومی
ماده هشتم - در مورد حمل و نقل در داخل کشور در صورتیکه استفاده از راه آهن مقدور باشد (مبداء و مقصد دارای ایستگاه باشد) بایستی از حمل و نقل با وسایل غیردولتی خودداری گردد مگر در صورت ضرورت و فوریت با موافقت قبلی راه آهن دولتی.
ماده نهم - در مورد تعمیر و رنگ کاری ساختمانها و امثال آن در صورتی که اداره مربوطه انجام عمل را بطور امانی به صرفه تشخیص نداده و بخواهد به مقاطعه واگذار نماید و همچنین در مورد حمل محمولات و خرید نوشت افزار و اشیاء دیگری که در مدت سال بطور استمرار مورد احتیاج بوده و نمی توان مقدار و میزان آن را جهت درج در آگهی مناقصه پیش بینی کرد ممکن است مناقصه را مدتی که بیش از یک سال نباشد محدود و به ترتیب زیر عمل نمود:
1 - نسبت به تعمیر ابنیه و رنگ کاری ساختمانها اداره مربوطه با درنظر گرفتن بهای مصالح و دستمزد کاری که برای واحد هر یک از عملیات لازم خواهد بود قیمت واحد هر نوع عمل را عادلانه تعیین و ماخذ مناقصه قرار می دهد و شرکت کنندگان در مناقصه نسبت به فهرست بهای مزبور به قرار صدی چند پیشنهاد کسر یا اضافه خواهند داد.
2 - برای بدست آوردن نرخ کرایه حمل آگهی مناقصه باید به ماخذ تن کیلومتر منتشر و پس از بدست آوردن نتیجه طبق سایر مقررات مندرج در این آئین نامه با حائز حداقل پیمان منعقد شود.
3 - در مورد خرید خواربار و نوشت افزار یا اشیاء دیگر اداره مربوطه صورت جامعی از انواع خواربار و یا نوشت افزار یا اشیاء دیگر مورد احتیاج را تهیه و خرید آنها را با قید اینکه اشیاء مورد مناقصه هر مقدار که در مدت مقرر مورد احتیاج واقع شود تحویل گرفته خواهد شد به مناقصه می گذارد.
تبصره - در موارد فوق در صورتیکه پیمانکار از انجام تعهد خودداری نماید اگر اداره مربوطه بتواند با همان قیمت و شرایط احتیاجات خود را برای بقیه مدت تامین نماید می تواند بدون این که مناقصه را تجدید کند اجرای پیمان را به دیگری واگذار و در صورتی که به آن قیمت تهیه احتیاجات مورد پیمان میسر نگردد مناقصه را تجدید و مادامی که نتیجه مثبت از مناقصه حاصل نشده اداره مربوطه به نحو مقتضی احتیاجات خود را تامین و در تمام موارد فوق طبق مواد پیمان با پیمانکار رفتارخواهد نمود.
ماده دهم - در مورد مناقصه کارهای ساختمانی با آن که سازمان مکلف است بهای واحد انواع مختلف عملیات را قبلا در برگ مشخصات مناقصه پیش بینی نماید معذالک هرگاه کارهای جدیدی ضمن عمل پیش بیاید بهای واحد آن کارها به تناسب قیمت های اولیه از طرف سازمان تعیین و به موافقت پیمانکار و تصویب رئیس سازمان خواهد رسید ولی مجموع بهای میزان کارهای جدید که در قیمت های اولیه پیش بینی نشده نباید از صدی ده برآورد اولیه کار مورد پیمان تجاوز نماید.
ماده یازدهم - هرگونه اصلاح و تغییری که در این آئین نامه لازم شود پیشنهاد رئیس سازمان و تصویب شورای عالی صورت خواهد گرفت.
این آئین نامه که مشتمل بر پنج فصل و 11 ماده و 13 تبصره می باشد باستناد ماده 16 اساسنامه سازمان غله کشور مصوب کمیسیونهای مجلسین شوری و سنا و پیشنهاد سازمان غله کشور در جلسه مورخ 25و8و1347 شورای عالی سازمان غله تصویب و برای اجراء ابلاغ می شود.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 7253

تاریخ تصویب : 1347/08/25

تاریخ ابلاغ : 1348/10/08

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.