×

مقررات مربوط به اجرای ماده 17 آئین نامه اصلاحات ارضی

مقررات مربوط به اجرای ماده 17 آئین نامه اصلاحات ارضی

مقررات-مربوط-به-اجرای-ماده-17-آئین-نامه-اصلاحات-ارضی

وکیل


شماره 5556 20و5و44
وزارت کشاورزی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 20و5و44 بنا بر پیشنهاد 3و22471 - 12و5و44 وزارت کشاورزی مقررات مربوط به اجرای ماده 17 آئین نامه اصلاحات ارضی مصوب سوم مرداد ماه کمیسیون مشترک مجلسین را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده 1 - هرگاه اکثریت زارعین با اکثریت مالکین هر ده توافق نمایند می توانند بهره برداری از آن ده را به موجب ماده 17 آئین نامه اصلاحات ارضی مصوب سوم مرداد ماه کمیسیون مشترک مجلسین به صورت یک واحد سهامی زراعی اداره نمایند.
تبصره - مقصود از اکثریت مالکین برحسب میزان مالکیت و مقصود از اکثریت زارعین اکثریت برحسب میزان زراعت است.
ماده 2 - توافق در تشکیل واحد سهامی زراعی باید کتبی بوده و به سازمان اصلاحات ارضی محل تسلیم شود. مالکین و زارعین هر ده می توانند با رعایت مقررات اقدام به تشکیل واحد سهامی زراعی بنمایند.
ماده 3 - چنانچه ظرف دو ماه از تاریخ تصویب این تصویبنامه مالکین و زارعین که توافقنامه را امضاء نموده اند اقدام به تشکیل واحد سهامی زراعی در آن ده ننمایند سازمان اصلاحات ارضی برابر مقررات ماده 5 این تصویبنامه اقدام خواهد کرد.
ماده 4 - مامورین سازمان اصلاحات ارضی مالکین و زارعین ده مربوطه را صورت برداری و ضمن تنظیم صورتمجلسی که بامضای کدخدا و معتمدین قریه رسیده باشد میزان حق السهم اشخاص اعم از زارع و مالک را که نسبت به مجموع عوائد با توجه به مالکیت عوامل مختلف زراعی طبق عرف و معمول محل نصیب آنها می شود تعیین می نمایند.
ماده 5 - هرگاه در ظرف دو ماه مهلت مقرر در ماده 3 این تصویبنامه نسبت به تشکیل واحد سهامی زراعی اقدام نشود مامورین سازمان اصلاحات ارضی به مالکین و زارعین حاضر در ده اطلاع خواهند داد که در موعد معینی برای تشکیل واحد سهامی و انتخاب هیئت مدیره حاضر شوند. هرگاه اکثریت مالکین یا زارعین امضاءکننده توافقنامه در موعد مقرر در محل حاضر نشوند توافق تشکیل واحد زراعی کان لم یکن محسوب می شود.
و مالک یا مالکین موظفند حداکثر در ظرف یکماه یکی از شقوق دیگر قانونی را انتخاب و به اصلاحات ارضی محل ضمن اظهار انتخاب عضو سوم هیئت مدیره توافق ننمایند مامور سازمان اصلاحات ارضی برطبق اختیار حاصل از قسمت اخیر ماده 17 آئین نامه اصلاحات ارضی مصوب کمیسیون خاص مشترک مجلسین به قائم مقامی وزارت کشاورزی اقدام خواهد کرد.
ماده 6 - هر واحد سهامی زراعی بعد از تشکیل به نام همان قریه یا مزرعه نامیده می شود و دارای شخصیت حقوقی می باشد. هیئت مدیره این واحد در برداشتن محصول و جمع آوری انواع عوائد و انجام هزینه های ده قائم مقام قانونی صاحبان سهام بوده و عایدات بر طبق عرف و معمول محل به نسبت سهام به دارندگان آنها تحویل خواهد شد.
ماده 7 - هیئت مدیره موظف است با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به حسن اداره و بهره برداری صحیح ده اقدام نماید.
تبصره - زارعین باید در نسق خود شخصا یا وسیله افراد خانواده خود در روی زمین کار کنند والا هیئت مدیره با رعایت ماده 33 قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی زمین را از ید او خارج می نماید و زمین برای زراعت در اختیار کسانی قرار داده خواهد شد که طبق ماده 16 قانون اصلاحی اصلاحات ارضی مصوب 19و10و40 اولویت داشته باشند.
ماده 8 - مدت تصدی هیئت مدیره سه سال است و تصمیمات آنها با کثریت قابل اجرا خواهد بود.
مجموع حق الزحمه هیئت مدیره در سال تا میزان حداکثر 3 درصد کل عوائد ده با توافق اکثریت زارعین و مالکین در موقع انتخاب هیئت مدیره تعیین و قابل پرداخت خواهد بود.
بعد از سه سال از تاریخ تصدی هئیت مدیره انتخابات تجدید و هیئت مدیره جدید تعیین می گردد انتخاب مجدد اعضای هیئت مدیره قبلی بلامانع است.
تبصره - مادام که هیئت مدیره جدید انتخاب نشده هیئت مدیره سابق عهده دار انجام وظائف خواهد بود.
ماده 9 - اعضای هیئت مدیره واحد سهامی زراعی در انجام وظایفی که به موجب این تصویبنامه برعهده آنان محول است در حکم امین خواهند بود.
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
نخست وزیر

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 5973

تاریخ تصویب : 1344/05/20

تاریخ ابلاغ : 1344/06/03

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.