×

تصویبنامه در مورد پرچم ایران

تصویبنامه در مورد پرچم ایران

تصویبنامه-در-مورد-پرچم-ایران
شماره 9470 8و11و36

وزارت جنگ
هیئت وزیران در جلسه مورخه 14و10و36 بنا بر اصل 5 متمم قانون اساسی مراتب مصرح زیر را در مورد پرچم ایران تصویب نمودند.
1 - الوان رسمی پرچم ایران از سه رنگ مساوی سبز و سفید و قرمز و علامت شیر و خورشید تشکیل می گردد. بطوری که رنگ سبز بالا و سفید وسط و قرمز در پائین قرار خواهد گرفت.
2 - نقش شیر و خورشید به رنگ زرد طلائی در وسط پرچم روی قسمت سفید و به قسمی رسم می شود که سر شیر به طرف چوب پرچم و شمشیر به طور عمودی در دست راست شیر قرار گرفته و پای شیر به طرف رنگ قرمز دم شیر به شکل قلاب کمر ( اس ایتالیک) و یک خم به طرف بالا داشته و نگاه شیر متمایل خواهد بود.
خورشید به طور نیم قرص در انتهای گردن و کمر واقع شده و ا شعه های آن بایستی به سمت سر تجاوز نماید (طبق شکل شماره 1) زیر پای شیر مطابق شکل شماره 1 قسمت الف رعایت نکات فوق در هر دو روی پرچم لازم می باشد.
3 - پرچم نظامی به همان ترتیب و اندازه پرچم ایران بوده و فقط یک تارج پهلوی در بالای سر شیر و خورشید و دور شیر خورشید یک دایره برگ خرما (پالم) قرار گرفته و در قسمت فوقانی باز می باشد و در پائین گرهی به شکل پروانه (پاپیون) زده شده (طبق شل شماره 2)
4 - ابعاد پرچم ایران با توجه به مکانی که نصب می شود به اندازه های زیر خواهد بود و اصولا نسبت عرض به طول پرچم به نسبت یک به یک و هفتاد و پنج می باشد:
الف - 59و0 * 45و0
ب - 60و1 * 90و0
ج - 75و0 * 00و1
د - 15و2 * 25و1
ه - 40و2 * 50و1
و - 27 * 0 * 10و0
5 - چون تاکنون در موسسات و بنگاهها و اماکن ملی از پرچمهای بدون علامت شیر و خورشید استفاده می شود لذا موافقت می شود که موسسات غیردولتی همواره برای تزئین در اعیاد و جشنها و همچنین افراشتن پرچم در بالای عمارت از پرچمهای بدون علامت شیر و خورشید ( به ابعاد بالا) استفاده نمایند (طبق شکل شماره 3)
6 - شیر و خورشیدو تاج پهلوی فقط روی مراسلات رسمی به کار برده خواهد شد (طبق شکل شماره 4)
7 - چوب پرچم به رنگ سفید و طول آن همواره سه برابر عرض پرچم بوده و طنابی که پرچم را به چوب آن اتصال می دهد نیز باید به رنگ سفید باشد. سرچوب پرچم های رسمی قبه ای کروی شکل به رنگ سفید نصب خواهد شد.
تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است.
از طرف نخست وزیر

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 3789

تاریخ تصویب : 1336/10/14

تاریخ ابلاغ : 1336/11/20

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.