×

آئین نامه کمیسیونهای مشورتی اداره حقوقی

آئین نامه کمیسیونهای مشورتی اداره حقوقی

آئین-نامه-کمیسیونهای-مشورتی-اداره-حقوقی-
شماره 3105و7 15و5و51

ماده 1 - به منظور اجرای وظایفی که به موجب قانون برعهده اداره حقوقی محول است و همچنین انجام اموری که وزارت دادگستری ارجاع می نماید کمیسیونهای مشورتی طبق مقررات این آئین نامه و در معیت اداره حقوقی تشکیل می گردد.
تعدادکمیسیونها و تشکیل آنها
ماده 2 - کمیسیونهای مشورتی عبارتند از 1 - کمیسیون حقوق مدنی
2 - کمیسیون حقوق تجارت 3 - کمیسیون آئین دادرسی مدنی 4 - کمیسیون جزای عمومی 5 - کمیسیون جزای اختصاصی 6 - کمیسیون آئین دادرسی کیفری 7 - کمیسیون امور مالی و اداری و استخدامی 8 - کمیسیون حقوق بین الملل 9 - کمیسیون قوانین ثبت 10 - کمیسیون امور حسبی و اجرای احکام
ماده 3 - هر کمیسیون از یک رئیس و چهار عضو تشکیل می شود. رئیس و اعضاء کمیسیون از میان معاونین یا مستشاران اداره حقوقی انتخاب می شوند. اعضاء کمیسیونهای مشورتی نمی توانند بعضویت مستمر کمیسیون دیگری درآیند و یا در ساعات تشکیل کمیسیون ماموریت دیگری را قبول نمایند.
ماده 4 - در هر کمیسیون یکی از معاونین یا مستشاران اداره حقوقی که به عضویت کمیسیون مشورتی انتخاب می شوند علاوه بر عضویت سمت دبیری کمیسیون را نیز خواهند داشت.
ماده 5 - رئیس هر کمیسیون مشمول اداره جلسات کمیسیون و انجام امور آن می باشد و هرگاه در کار کمیسیونها و تشکیل آن اشکالی پیش آید مراتب را به اداره حقوقی اطلاع می دهد.
وظایف کمیسیونها
ماده 6 - وظایف کمیسیونهای مشورتی عبارتند از:
الف - اظهارنظر نسبت به اتعمالات قضائی و قرادادهای قضائی و امور مربوط به استرداد و تعاون قضائی که ارجاع می گردد.
ب - مطالعه آراء دیوان عالی کشور و هیئت عمومی و طرز دادرسی محاکم و نحوه استنباط از قوانین و پیشنهاد تدابیر لازم برای تسریع دادرسی و جلوگیری از تضییع حق و تفسیر غلط قوانین با همکاری قسمت رویه قضائی اداره حقوقی.
پ - بررسی قوانین خارجی و جمع آوری و ترجمه و مقایسه آنها با قوانین ایران به منظور تهیه طرح های اصلاحی و انجام سایر امور تحقیقی که وزارت دادگستری ارجاع می نماید با همکاری دفتر تحقیقات و مطالعات وزارت دادگستری.
ت - تهیه و تنظیم طرحهای قانونی در هر مورد که وزارت دادگستری مقتضی بداند و بررسی و اظهارنظر نسبت به طرحهائی که به کمیسیونها فرستاده می شود.
ماده 7 - کمیسیونها معمولا به امور مربوط به خود رسیدگی و اظهارنظر خواهند کرد لیکن این ترتیب مایع تکلیف آنها از رسیدگی به هر امر دیگری که به کمیسیون ارجاع شود نخواهد بود.
ماده 8 - رئیس اداره حقوقی هر موقع که مفید یا ضرور تشخیص دهد می تواند بررسی و اظهارنظر در هر مورد را به دو یا چند کمیسیون ارجاع نماید که مشترکا به تشکیل جلسه اقدام نمایند. همچنین می تواند برحسب تشخیص خود یا پیشنهاد کمیسیون ها از اشخاص صابح نظر و خبره برای شرکت در کمیسیون دعوت بعمل آورد.
ماده 9 - هرگاه کمیسیونهای مشورتی در نتیجه بررسی استعمالات قضائی یا مطالعه آراء محاکم یا بطرق دیگر به ابهام و یا اجمال قوانین برخورد نمایند و یا از تفسیر غلط قوانین که موجب تضییع حق و یا کندی دادرسی می شود مستحضر شوند مکلفند نظر خود را متدلا و با پیشنهاد اصلاحی به اداره حقوقی اعلام نمایند تا برای اقدام مقتضی تسلیم وزارت دادگستری گردد.
ماده 10 - هرگاه کمیسیونها در نتیجه تحولات و ضرورتهای اجتماعی تغییری در قوانین موجود ضرور تشخیص بدهند و یا تصویب قانون تازه را مفید بدانند طرح لازم را تهیه و پیشنهاد می نمایند.
ماده 11 - اوقات کار کمیسیونهای مشورتی هفته ای دو جلسه از ساعت 4 تا 7 بعداز ظهر خواهد بود. روزهای جلسه را رئیس اداره حقوقی با جلب نظر هر کمیسیون تعیین می نماید. کمیسیون های مشورتی در اداره حقوق تشکیل جلسه می دهند.
ماده 12 - رئیس اداره حقوقی مسئول اداره کمیسیون های مشورتی است اداره حقوقی باید وسائل کار کمیسیون ها را فراهم نماید.
ماده 13 - کلیه استعملامات و امور مربوط به کمیسیونها از طریق اداره حقوقی به آنان ارجاع می گردد. رئیس اداره حقوقی می تواند در هر یک از کمیسیونها شرکت نماید و توضیح لازم را در مورد امور ارجاعی باطلاع کمیسیون برساند و نظر خود را لدی الاقتضاء اعلام بنماید.
ماده 14 - اظهارنظر و پیشنهاد کمیسیونهای مشورتی وسیله دبیر هر کمیسیون به اداره حقوقی فرستاده می شود. اداره حقوقی در هر مورد مراتب را ضمن اظهارنظر نزد مدیر کل قضائی ارسال می دارد تا تصمیم مقتضی اتخاذ شود.
ماده 15 - کمیسیونهای مشورتی مکلفند رسیدگی به استعلام یا امور معینی را به تقاضای اداره حقوقی بر کارهای دیگر مقدم بدارند یا در مورد مسئله ای بطور فوری و خارج از نوبت اقدام کنند.
طرز کار کمیسیونها
ماده 16 - هر کمیسیون دفتر مخصوص خواهد داشت که کارهای کمیسیون در آن به ثبت می رسد. دبیر هر کمیسیون موظف است کارهای رسیده را با قید تاریخ وصول در این دفتر ثبت کند و پس از بررسی و اعلام نتیجه نظر کمیسیون رابطور دقیق و توام با استدلالی که شده در دفتر به ثبت برساند و تاریخ حصور نتیجه را نیز قید نماید.
ماده 17 - دبیر کمیسیون استعلام ها و امور ارجاعی را پس از وصول و ثبت در دفتر به نوبت میان اعضای کمیسیون تقسیم خواهد نمود. هر یک از اعضای کمیسیون و همچنین دبیر کمیسیون مکلفند نسبت به استعلام یا امر ارجاعی مطالعه نموده و پس از این که مسئله در کمیسیون مطرح گردید نتیجه مطالعه و نظر خود را برای بحث و بررسی به کمیسیون بدهند.
ماده 18 - کارهای ارجاعی به کمیسیونها به نوبت مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت مگر در مواردی که فوریت داشته باشد یا تقاضای رسیدگی خارج از نوبت بعمل بیاید.
ماده 19 - دبیر کمیسیون مکلف است در پایان هر جلسه صورت مجلس متضمن تاریخ و مدت جلسه و نام اعضای حاضر و صورت دقیق کارهای انجام شده در آن جلسه و نتایج حاصله و دیگر مسائل لازم تنظیم نموده و بامضای اعضای حاضر برساند. دبیر کمیسیون مکلف است صورت مجلس هر جلسه را امضا کرده و در همان روز تسلیم اداره حقوقی کند.
ماده 20 - در غیبت دبیر یکی از اعضای کمیسیون وظایف مذکور در ماده 19 را انجام خواهد داد.
ماده 21 - دبیر کمیسیون در پایان هر ماه صورتی از کارهای انجام شده در کمیسیون را تهیه و به اداره حقوقی تسلیم می نماید. این صورت با گزارش اداره حقوقی باستحضار وزارت دادگستری خواهد رسید.
پاداش
ماده 22 - به اعضاء کمیسیون ها برای حضور در هر جلسه کمیسیون مبلغ متناسبی بعنوان حق حضور طبق آئین نامه اجرائی قسمتی از تبصره 2 ماده 43 قانون استخدام کشوری مصوب 13و9و 1350 هیئت وزیران در آخر هر ماه پرداخت خواهد شد.
ماده 23 - عدم حضور 3 جلسه غیرموجه هر یک از اعضاء کمیسیون ها در هر ماه به منزله انصراف از عضویت تلقی شده و بجای وی عضو دیگر انتخاب خواهد شد.
ماده 24 - هرگاه در نتیجه رسیدگی معلوم شود که کمیسیونی بطور مرتب و کامل تشکیل نمی شود و یا میزان کار آن متناسب با ساعات و جلسات معین شده نیست کمیسیون مذکور منحل می گردد.
ماده 25 - آئین نامه شماره 4721و7 مورخ 7و7و47 کمیسیون های مشورتی اداره حقوقی از تاریخ تصویب این آئین نامه فسخ می گردد.
وزیر دادگستری - صادق احمدی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 8025

تاریخ تصویب : 1351/05/15

تاریخ ابلاغ : 1351/05/21

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.