×

آئین نامه اجرائی قانون مقررات مرزنشینان کشور

آئین نامه اجرائی قانون مقررات مرزنشینان کشور

آئین-نامه-اجرائی-قانون-مقررات-مرزنشینان-کشور

وکیل


شماره 3084و7 17و5و45
وزارت اقتصاد
هیئت وزیران در جلسه مورخ 12و5و45 در اجرای قانون مقررات مرزنشینان کشور مصوب اسفندماه 44 آئین نامه اجرای قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمودند.
ماده 1 - مناطق سه گانه مرزی و سواحل کشور و جزایر خلیج فارس از نظر مبادلات مرزی به شرح زیر تعیین می شود.
الف - منطقه درجه یک عبارت است از:
جزایر کیش - سری - هندوراس - لاوان
ساکننین منطقه درجه یک از تاریخ تصویب این آئین نامه می توانند هر نوع کالای مجاز محصول محل را به هر میزان بدون دادن تعهد ارزی و بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی صادر و هر نوع کالائی را به استثناء کالای ممنوع الورود و غیرمجاز حداکثر تا مبلغ سی هزار ریال کالا برای هر نفر در سال بدون پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و هر نوع عوارض گمرکی و غیرگمرکی وارد نمایند.
تبصره - هر گاه اجناسی که به منطقه درجه یک وارد شده به مناطق درجه 2 و 3 یا سایر نقاط کشور حمل شود باید مستقیما به نزدیکترین دفتر گمرکی مجاز ساحلی که از طرف اداره کل گمرک تعیین و اعلام خواهد شد اظهار و با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و غیرگمرکی و سود بازرگانی متعلقه و رعایت سایر مقررات ترخیص شود.
ب - منطقه درجه 2 عبارت است از جزایر قشم - هرمز - هنگام - لارک و آبادیهای متصل به مرز که از بندر دیلم شروع و به بندر ریگ ختم و از دلوار شروع و به بندر بل منتهی و از بندر گرگان شروع و به بندر گواتر پایان می یابد.
کلیه ساکنین منطقه درجه 2 اعم از زن و مرد برای خود و افراد عائله تحت تکفل خود با ارائه شناسنامه می توانند برای هر نفر تا مبلغ پانزده هزار ریال در سال کالای مجاز اعم از محصول محل و غیرمحل با سپردن تعهدنامه مبادله مرزی از کشور صادر ودر مقابل کالای مجاز وارد و تا پنج هزار ریال معافیت از مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض گمرکی و غیرگمرکی ترخیص و پیمان خود را واریز نمایند.
تبصره 1 - عوارض گمرکی عبارت است از هزینه و کارمزدهای گمرکی من جمله بهای تمبر گمرکی و نظایر آن/
تبصره 2 - اسامی آبادیهای متصل به مرز مشمول منطقه درجه 2 که در فواصل بندر دیلم تا بندر گواتر واقع شده است با اطلاع ژاندارمری کل کشور از طرف وزارت اقتصاد تعیین و اعلام خواهد شد.
ج - منطقه درجه 3 عبارت است از سایر نقاط مرزی و جزایر به استثناء نقاط مرزی و جزایری که نام آنها در بندهای الف و ب فوق ذکر شده است.
ساکنین منطقه درجه 3 از لحاظ مقررات مبادلات مرزی از کلیه مزایای ساکنین منطقه درجه 2 استفاده می نمایند ولی حق استفاده از پنج هزار ریال معافیت موضوع بند ب ماده 1 این آئین نامه را ندارد.
ماده 2 - به منظور رسیدگی و احراز سکونت هر خانواده و افراد آن که در منطقه درجه 2 اقامت دارند همه ساله کمیسیونی در محل به دعوت فرماندار یا بخشدار با شرکت رئیس یا نماینده اداره آمار و رئیس ژاندارمری محل در شهریور ماه تشکیل می شود این کمیسیون حداکثر پس از دعوت ظرف یکماه باید به درخواست متقاضیانی که حداقل یک سال در محل سکونت داشته اند رسیدگی نموده و صورت واجدین شرایط را (رئیس خانواده و افراد آن ) با ذکر مشخصات کامل تهیه و یک نسخه آنرا به گمرک حوزه مربوطه ارسال دارد. استفاده از مزایای مبادلات مرزی در منطقه 2 برای هر مرزنشین منوط به این است که نام و مشخصات او از طرف کمیسیون فوق در فهرست اشاره شده ذکر شده باشد و این فهرست برای مدت یک سال از تاریخ تسلیم به گمرک ملاک عمل گمرک خواهد بود.
تبصره - هر یک از ساکنین مناطق مرزی بنادر خلیج فارس و بحر عمان و جزایر خلیج فارس می توانند در سال فقط پنج کیلو قند یا شکر تحت عنوان مبادلات مرزی وارد و طبق مقررات مربوط به مناطق درجه 2 و 3 از گمرک مرخص نمایند.
ماده 3 - وزارت اقتصاد می تواند قیمت کالاهای وارده و صادره موضوع مبادلات مرزی را با رعایت مقررات تعیین نموده و جهت اجرا به گمرکات ابلاغ نماید.
ماده 4 - تشریفات گمرکی و صدور کالا و ترخیص کالای وارده موضوع مبادلات مرزی مستقیما وسیله اشخاص ذینفع یا از طرف حق العمل کاران مجاز گمرکی به عمل خواهد آمد.
روسا خانواده می توانند به وکالت از طرف افراد خانواده تحت تکفل خود تشریفات گمرکی کالای موضوع مبادلات مرزی را انجام دهند.
ماده 5 - کارکنان ایرانی قایق های موتوری و کشتیهای شراعی و بلمها ساکننین مناطق 1 و2 بوده و در سواحل جنوبی رفت و آمد می کنند هنگام ورود به محل سکونت به شرطی می توانند از مزایای ماده 5 قانون مقررات مرزنشینان کشور استفاده نمایندکه کارت دریانوردی از طرف اداره بنادر و کشتیرانی منطقه برای آنها صادر شده باشد.
ماده 6 - ساکنان منطقه درجه 2 و 3 مکلفند تعهدنامه مبادله مرزی خود را ظرف مدت هشت ماه از تاریخ انعقاد پیمان واریز نمایند در غیر این صورت مادام که تعهدنامه مبادله مرزی خود را انجام نداده اند حق استفاده از مزایای مبادلات مرزی ندارند و اداره گمرک مکلف است تعهد واریز نشده را جهت تعقیب به بانک مرکزی ارسال دارد.
ماده 7 - به منظور نظارت مستمر در اجرای مقررات مرزنشینان کشور و این آئین نامه و بررسی آثار اجرای آنها در مناطق مرزی هیئتی به نام هیئت نظارت نقاط مرزی مرکب از یک افسر عالیرتبه ژاندارمری - یک بازرس از اداره بازرسی کل کشور و یک مامور عالیرتبه گمرکی تشکیل می شود. وظیفه این هیئت سرکشی به نقاط مرزی لااقل هر شش ماه یک مرتبه می باشد سازمانهای گمرک و ژاندارمری و سایر ادارات دولتی به توصیه های این هیئت بلافاصله ترتیب اثر خواهند داد.
ماده 8 - نوع و مقدار کالاهای مورد مبادله مرزنشینان مناطق درجه 2 و 3 موضوع ماده 6 قانون مقررات مرزنشینان کشور به شرح فهرست پیوست تعیین می شود.
هرگونه تغییری در این فهرست منوط به پیشنهاد وزارت اقتصاد و وزارت دارائی و تصویب هیئت دولت خواهد بود.
اصل تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور - دکتر محمود کشفیان

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6263

تاریخ تصویب : 1345/05/12

تاریخ ابلاغ : 1345/05/30

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.