×

دستورالعمل اجرای ماده 74 قانون محاسبات عمومی در مورد ارسال محاسبه ماهانه

دستورالعمل اجرای ماده 74 قانون محاسبات عمومی در مورد ارسال محاسبه ماهانه

دستورالعمل-اجرای-ماده-74-قانون-محاسبات-عمومی-در-مورد-ارسال-محاسبه-ماهانه

وکیل


شماره 25900.27
تاریخ 50.4.27
به استناد ماده 93 قانون محاسبات عمومی مصوب دیماه 1349 بمنظور حسن اجرای مفاد ماده 74 قانون مزبور که عیناً درج می شود:
«ذیحسابان مکلفند صورتحساب دریافت و پرداخت هر ماه را در 2 نسخه به ضمیمه مدارک و اصل اسناد منتهی تا آخرماه بعد به وزارت دارایی ارسال دارند. وزارت دارایی باید نسخه اصلی صورت حسابهای واصل را به همراه مدارک واسناد ضمیمه آنها ظرف 10 روز به دیوان محاسبات تسلیم دارد.
تبصره ـ صحت صورت حسابها و اسناد باید از طرف ممیز حساب مربوط گواهی شده باشد، مراتب زیر ابلاغ می گردد:
1ـ ذیحساب موظف است روزانه اسناد هزینه قطعی را پس از پرداخت برای رسیدگی و گواهی به ممیز حساب تحویل نماید.
2ـ ممیز حساب باید اسناد دریافتی هر روز را حداکثر ظرف دو روز برابر مقررات رسیدگی و پس از گواهی اعاده دهد.
3ـ هرگاه سندی بنظر ممیز حساب بعلت وجود نقص قابل گواهی نباشد باید واخواهی رسمی نموده به ذیحسابی عودت دهد و یک نسخه از واخواهی را به اداره کل تمرکز حسابها و امور حسابداریها ارسال دارد.
4ـ در صورتی که از سند واخواهی شده تا موقع گواهی حساب مربوط رفع نقص بعمل نیاید ذیحساب موظف است معادل رقم سند از حساب هزینه قطعی برگشت داده و به حساب انتظامی به نام اسناد هزینه واخواهی شده منظور دارد تا پس از رفع نقص و گواهی از حساب انتظامی مذکور برگشت و به حساب هزینه قطعی محسوب شود.
5ـ اگر پاسخ واخواهی بنظر ممیز حساب قانع کننده نباشد باید مراتب را مستدلاً با اظهار نظر صریح به اداره کل تمرکز حسابها و امور حسابداریها پیرو واخواهی قبلی برای اقدام مقتضی اعلام دارد.
6ـ ذیحساب شهرستان مکلف است پس از انتقال وجوه درآمد عمومی به حسابهای خزانه بلافاصله تأئیدیه تلگراف انتقال وجه را به خزانه بفرستد و در مورد درآمدهایی که با صدور فرم 4 به خزانه منتقل می شود باید منتهی تا روز سوم هر ماه صورت فرم 6، ماه قبل را تهیه و برای گواهی به خزانه ارسال دارد.
7ـ ذیحساب درمرکز باید تا روز سوم هر ماه صورت فرم 6 مربوط به وجوه درآمدهای انتقالی به حسابهای خزانه را تهیه و برای گواهی به خزانه ارسال دارد.
8ـ خزانه باید فرمهای 6 و تأئیدیه تلگرافهای انتقال وجه را حداکثر ظرف 15 روز گواهی و اعاده دهد و در صورت وجود نقص در تأئیدیه تلگرافهای مزبور مراتب را به ذیحساب برای رسیدگی و رفع اختلاف اعلام دارد و هرگاه در صورت فرم 6 رقم یا ارقامی باشد که در دفاتر خزانه انعکاس نداشته و یا اختلاف داشته باشد خزانه رقم یا ارقام مزبور را از صورت فرم 6 حذف و بقیه را گواهی و به ذیحسابی مربوط ارسال می دارد تا پس از رفع اختلاف فرم 6 جداگانه تهیه و مجدداً برای گواهی خزانه ارسال دارد.
9ـ هرگاه فرمهای 6 و تأئیدیه های تلگراف گواهی شده یا موقع گواهی حساب ماهانه مربوط واصل نگردد و یا اعلام نقص شود ذیحساب باید معادل ارقام گواهی نشده را با صدور برگه محاسباتی از حساب درآمد ارسالی دست عمل برگشت و به حساب درآمد ارسالی گواهی نشده منظور و شماره ردیف برگه را در ذیل صورتحسابها و نمونه های مربوط قید نماید.
در صورتی که حداکثر ظرف دو ماه گواهی این اقلام اعلام نشود ذیحساب باید مراتب را در شهرستانها تلگرافی و در مرکز کتبی به وزارت دارایی گزارش نماید.
10ـ ذیحساب در مرکز باید صورت ریز دریافتنی های از خزانه را در هر ماه حداکثر تا پنجم ماه بعد به خزانه ارسال دارد وخزانه صورت مزبور را ظرف 10 روز گواهی و عودت دهد تا به حساب مربوط ضمیمه شود.
11ـ ذیحساب شهرستان باید اصل تلگرافهای تأئیدیه مربوط به وجوه دریافتی از خزانه را پیوست حساب ماهانه نماید.
12ـ یک نسخه از اصل درخواست تمبر و سایر اوراق بهادار گواهی شده اداره کل اسناد خزانه و اوراق بهادار و همچنین مدرک برگشتی اوراق که به گواهی اداره مزبور رسیده باشد باید ضمیمه حساب ماهانه شود.
13ـ اصل گواهی ماهانه دایر به میزان موجودی هر حساب و همچنین صورت مغایرت بانکی که از طریق تطبیق ارقام دریافتیها و پرداختیهای دفتر ذیحسابی و صورتحساب بانک بدست آمده باشد باید با امضاء مسئولین تهیه و ضمیمه حساب ماهانه شود.
هرگاه اختلافی با صورتحساب بانک نباشد مراتب باید به امضای مسئولین مربوطه ذیل اصل گواهی موجودی بانک قید گردد.
14ـ مرکز خدمات ماشینی مکلف است دفتر فرم 6 را هر ده روز یکبار تحویل خزانه نماید و در صورت تأخیر باید مراتب از طرف خزانه به وزارت دارایی گزارش داده شود ذیحسابانی که تهیه دفاتر و حساب آنها به مرکز خدمات ماشینی محول گردیده است باید برگه های محاسباتی را روزانه به مرکز مذکور تحویل دهند و در صورت تأخیر مراتب را باید توسط مرکز خدمات ماشینی به وزارت دارایی گزارش داده شود.
15ـ مرکز خدمات ماشینی باید دفاتر را روزانه و صورت حساب را ماهانه منتهی تا پنجم ماه بعد به ذیحساب تحویل دهد ذیحساب موظف است در صورت عدم تحویل مراتب را بلادرنگ به وزارت دارایی گزارش نماید.
16ـ ذیحساب موظف است حساب هر ماه را به انضمام اصل اسناد و مدارک و فرمهای مربوط بدین ترتیب:
الف ـ نسخه اول مخصوص دیوان محاسبات شامل نسخه اول تراز و نمونه های مربوط را به انضمام مدارک گواهی درآمدهای انتقالی و فرمهای 13 و صورت ریز دریافتیها که به گواهی خزانه رسیده باشد (در مرکز) و اصل تأئیدیه های تلگرافی خزانه (در شهرستانها) و گواهی بانک و صورت مغایرتها و صورتحساب گردش تمبر و اوراق بهادار در یک پوشه و نسخ اول اسناد و مدارک مربوط را در کارتنهای جداگانه.
ب ـ نسخه دوم حساب مخصوص تمرکز حسابها شامل نسخه دوم تراز و نمونه های منظم به آن بدون مدارک.
ج ـ نسخه سوم مخصوص بایگانی ذیحسابی.
تفکیک و طی نامه حداکثر تا بیستم ماه بعد به واحد ممیزی حساب تسلیم و رونوشت آن را به اداره کل تمرکز حسابها وامور حسابداریها ارسال نماید.
17ـ ممیز حساب باید ظرف پنج روز حساب را طبق مقررات رسیدگی و گواهی نماید. هرگاه حساب ناقص یا مدارک آن کامل نباشد و از طریق تشریک مساعی با ذیحساب رفع نقص نشود باید با صدور واخواهی حساب را بلافاصله به ذیحسابی اعاده و رونوشت واخواهی را به اداره کل تمرکز حسابها و امور حسابداریها ارسال دارد. حسابهایی که بدین طریق مورد واخواهی قرار می گیرد تحویل نشده تلقی خواهد شد.
18ـ ذیحساب مکلف است نسخه اول و دوم حساب را به ترتیبی که تفکیک شده در یک محموله و حداکثر ظرف پنج روز در مرکز به اداره کل تمرکز حسابها و امور حسابداریها و در شهرستانها به پست مقصد اداره مذکور تحویل و بلافاصله بارنامه پستی را برای دریافت حساب به اداره کل تمرکز حسابها و امور حسابداریها ارسال دارد و نسخه سوم حساب را در بایگانی ذیحسابی نگهداری نماید.
19ـ اداره کل تمرکز حسابها و امور حسابداریها نسخه اول حسابهای رسیده و اسناد هزینه را باید ظرف ده روز از تاریخ وصول به دیوان محاسبات ارسال دارد.
20ـ در صورتی که ذیحساب یا ممیز حساب در انجام وظایف مقرر در این دستورالعمل قصور یا تعلل نماید که در نتیجه موجبات تعویق در ارسال حساب فراهم شود از شغل خود برکنار خواهد شد.
وزیر دارایی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 25900

تاریخ تصویب : 1350/04/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.