×

آئین نامه مربوط به مدت کار ، تعطیلات و مرخصیها ، مزد یا حقوق کارگران ماهیگیر و ملاحان و کارکنان کشتیها

آئین نامه مربوط به مدت کار ، تعطیلات و مرخصیها ، مزد یا حقوق کارگران ماهیگیر و ملاحان و کارکنان کشتیها

آئین-نامه-مربوط-به-مدت-کار-،-تعطیلات-و-مرخصیها-،-مزد-یا-حقوق-کارگران-ماهیگیر-و-ملاحان-و-کارکنان-کشتیها
شورایعالی کار در جلسه مورخ 5/2/1351 آئین نامه مربوط به مدت کار ، تعطیلات و مرخصیها ، مزد یا حقوق کارگران ماهیگیر و ملاحان و کارکنان کشتیها را در 21 ماده و یک تبصره به شرح زیر مورد تصویب قرار داد:
ماده 1 - کلیه کارگران ماهیگیر و ملاحان و سایر کارکنانی که در کشتیهای با پرچم ایران بکار اشتغال دارند مشمول مقررات این آیدن نامه خواهند بود .
فصل اول - کارگران ماهیگیر
ماده 2 - کارگران ماهیگیر از نظر این آئین نامه کارگرانی هستند که به صید ماهی و یا سایر آبزیان اشتغال دارند اعم از اینکه در کشتیهای ماهیگیری و یا در ساحل اشتغال داشته باشند.
تبصره - کشتی ماهیگیری از نظر این آئین نامه عبارت از هر نوع کشتی و قایقی است که برای صید ماهی و یا سایر آبزیان در آبهای شور بکار برده میشود:
ماده 4 - مدت کار کارگران ماهیگیر 48 ساعت در هفته است و در صورت لزوم 24 ساعت کار اضافی در هفته مجاز خواهد بود در مورد کارگران ماهیگیر که در کشتیهای ماهیگیری بکار اشتغال داشته و کار آنان در کشتی ظرف مدتی کمتر از یک هفته خاتمه پذیرد مدت کار 8 ساعت در روز بوده و در صورت لزوم انجام 4 ساعت کار اضافی روزانه نیز برای آنان مجاز خواهند بود. اوقات استراحت و صرف غذا جز ساعات کار محسوب نمیشود.
ماده 4 - استفاده از تعطیلات هفتگی و تعطیلات رسمی کارگران ماهیگیر طبق مواد 14و15 قانون کار خواهد بود.
ماده 5 - کارگران ماهیگیر که در کشتیهای ماهیگیری بکار اشتغال دارند بازای هر سی روز کار حق استفاده از 2 روز مرخصی با دریافت مزد را خواهند داشت . نسبت به سایر کارگران ماهیگیر طبق مقررات ماده 15 قانون کار رفتار خواهد گردید ولی مرخصی سالانه آنان بازای هر اه کار قابل تفکیک و احتساب خواهد بود.
ماده 6 - مزد یا حقوق کارگران ماهیگیر تابع مقررات فصل پنجم قانون کار میباشد.
فصل دوم - ملاحان وکارکنان کشتیها
ماده 7 - مدت کار ملاحان و سایر کارکنان کشتیها 48 ساعت در هفته میباشد و در صورت لزوم انجام 24 ساعت کار اضافی در هفته برای آنان مجاز خواهد بود. اوقات استراحت و صرف غذا جزء ساعات کار محسوب نمیشود.
ماده 8 - ملاحان و سایر کارکنان کشتیها بازای هر یکسال کار حداقل از یک ماه مرخصی استفاده خواهند کرد. مرخصی سالانه بازای هرماه کار قابل تفکیک و احتساب خواهد بود. استفاده از مرخصی در بند محل استخدام ملاح و یا کارکنان کشتی بعمل خواهد آمد مگر اینکه ترتیب دیگری با موافقت طرفیت تعیین شده باشد.
ماده 9 - ملاحان و سایر کارکنان کشتیها از نظر تعطیلات هفتگی و تعطیلات رسمی تابع مقررات مواد14و15 قانون کار خواهند بود. روزهای تعطیل رسمی که ملاحان یا سایر کارکنان کشتیها بعلت طبیعت کار خود نمیتوانند از آن استفاده کنند به مدت مرخصی استحقاقی آنان اضافه خواهد گردید.
ماده 10 - مقررات فصل پنجم قانون کار باستثنای تبصره2 ماده 21 در مورد مزد یا حقوق ملاحان و سایر کارکنان کشتیها لازم الاجرا خواهد بود.
ماده 11 - مزد یا حقوق ملاحان و سایر کارکنان کشتیها در مواقعی که کشتی در یک بندر خارجی باشد در صورت دادخواست و یا موافقت آنان به پول خارجی با رعایت نرخ رسمی ارز پرداخت خواهد گردید.
ماده 12 - در مواردی که ملاح یا کارکن کشتی برای یک سفر معین استخدام شده باشد در صورت بطول انجامیدن سفر بیش از مدتی که در قرارداد کار تعیین گردیده است ملاح و یا کارکن مزبور استحقاق دریافت مزد یا حقوق خود را برای مدت اضافی خواهد داشت. در صورتیکه سفر مزبور به علتی کوتاهتر از مدت تعیین شده در قرارداد کار انجام پذیرد مزد یا حقوق ملاح یا کارکن مزبور برای مدتی که تعیین گردیده است پرداخت خواهد گردید.
ماده 13 - کارفرمایان کشتیها دارای الزامات زیر خواهند بود و این الزامات نباید در میزان مزد یا حقوق ملاحان و سایر کارکنان کشتیها موثر باشد.
1)محل استراحت و سکونت آنان راحت و بهداشتی باشد.
2)غذای سالم و مناسب به میزان کافی به آنان داده شود.
3)هنگامیکه کشتی در یک بندر خارجی است و وضوع کشتی بعللی اجازه سکونت در آنرا نمیدهد غذا ومسکن رایگان برای ملاحان و سایر کارکنان کشتی در بندر فراهم شود. این الزام در بنادر ایران نیز جز در بندر محل استخدام ملاح یا کارکن کشتی وجود خواهد داشت.
4)هنگامیکه کشتی در یک بندر خارجی است مخارج ارسال وجه جهت اعضای خانواده ملاح یا کارکن کشتی پرداخت گردد.
5)درمان ومرافبتهای پزشکی برای ملاحان و سایر کارکنان در کشتی و در صورت لزوم در بنادر خارجی تامین شود.
ماده 14 - در صورتیکه در قرارداد کار بندر محل پیاده شده ملاح یا کارکن کشتی هنگام خاتمه مدت قرارداد کار یا فسخ آن پیش بینی نشده باشد بندر محل پیاده شدن همان بندر محل استخدام خواهد بود. در غیر اینصورت کارفرما مکلف است که وسیله و هزینه مسافرت ملاح یا کارکن مزبور را تا بندر محل استخدام تامین نماید و در هر حال نامبرده تا زمان رسیدن به محل مذکور طبق عرف بین المللی استحقاق دریافت مزد یا حقوق مقرر خود را خواهدداشت.
فصل سوم - مقررات عمومی
ماده 15 - در ازای هر ساعت کار اضافی 035/0 اضافه بر مزد هر ساعت کار پرداخت خواهد گردید. ارجاع کاراضافی به کارگران ماهیگیر و ملاحان و سایر کارکنان کشتیها که کمتر از 16 سال دارند ممنوع است.
ماده 16 - شرایط کارزنان و کودکان موضوع فصل چهارم قانون کار در مورد مشمولین مقررات این آئین نامه لازم الاجرا خواهد بود.
ماده 17 - قرارداد کار ملاحان و سایر کارکنان کشتیها و همچنین کارگران ماهیگیر که در کشتیهای ماهیگیری بکار اشتغال دارند کتبی خواهد بود.
ماده 18 - ناخدای کشتی از نظر این آئین نامه بمنزله نماینده کارفرما موضوع ماده 3 قانون کار میباشد.
ماده 19 - در مواردی که مقررات قسمت اخیر ماده 9 ومواد12و13و14 این آئین نامه به تشخیص وزارت کار و امور اجتماعی با وضع کار کارگران ماهیگیر که در کشتیهای ماهیگیری کار میکنند قابل تطبیق باشد مقررات مزبور در مورد این دسته از کارگران نیز اجرا خواهد گردید.
ماده 20 - در مواردی که مقررات خاصی در این آئین نامه پیش بینی نشده باشد طبق مقررات قانون کار رفتار خواهد گردید در صورتیکه در موارد مزبور قانون کار نیز ساکت باشد طبق توافق کتبی کارگر و کارفرما عمل خواهد شد و در غیر اینصورت عرف بین المللی مجری خواهد بود.
ماده 21 - اجرای این آئین نامه هیچگونه خللی به حقوق مکتسب مشمولین این آئین نامه وارد نخواهد ساخت

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 7960

تاریخ تصویب : 1351/02/05

تاریخ ابلاغ : 1351/03/06

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.