×

آئین نامه اجرائی قانون شکار

آئین نامه اجرائی قانون شکار

آئین-نامه-اجرائی-قانون-شکار

وکیل


شماره 8464 مورخ 5/10/1336
فصل اول - توضیحات
ماده 1 - منظور از قانون شکار که در آئین نامه ها اسم برده بشود همان قانون مصوب اسفند ماه یکهزار و سیصد و سی و پنج شمسی میباشد.
ماده 2 - منظور از کانون یا کانون شکار که در آئین نامه ها اسم برده میشود کانون شکار ایران است که بموجب مواد(1)و(2) قانون شکار تشکیل میگردد.
ماده 3 - منظور از شعبه مذکور در آئین نامه ها هر شعبه کانون شکار ایران است که بموجب تبصره(2) ماده (2) قانون شکار در مراکز استانها و شهرستانها و بخشها تشکیل میگردد.
فصل دوم - سازمان
قسمت اول - سازمان مرکزی
ماده 4 - کانون شکار ایران دارای دو نایب رئیس - یک خزانه دار و دو منشی خواهد بود که در اولین جلسه از بین اعضاء انتخاب میشوند.
ماده 5 - کانون شکار ایران از بین خود یا خارج یک دبیر کل و یک قائم مقام برای مدت سه سال به حقوق ثابت انتخاب مینماید.
ماده 6 - احکان نواب رئیس و خزانه دار و منشی ها و دبیرکل و قائم مقام کانون بامضای رئیس کانون شکار ایران صادر خواهد گردید.
ماده 7 - اشخاص زیر از طرف کانون حق امضاء خواهند داشت.
الف - رئیس کانون در کلیه امور بتنهائی
ب - یکی از نواب رئیس باتفاق دبیرکل( و در غیاب او قائم مقام) در امور تعهدآور
ج - دبیرکل کانون( و درغیاب او قائم مقام) باتفاق خزانه دار در امور مالی
د - دبیرکل کانون (و در غیاب او قائم مقام) در امور اداری اجرائی بتنهائی.
تبصره - خزانه دار میتواند در صورت غیبت حق امضای خود را بطور موقت با تصویب کانون شکار به یکنفر دیگر از اعضای کانون تفویض نماید.
ماده 8 - دعوت برای تشکیل حلسات کانون توسط رئیس یا نایب رئیس بعمل خواهد آمد و حضور رئیس یا نایب رئیس و نصف اعضای کانون برای رسمیت جلسه کافی است اتخاذ تصمیم و اخذ رای در جلسات با اکثریت سه چهارم حاضرین در جلسه خواهد بود.
ماده 9 - صورت جلسات کانون توسط منشی تهیه و بامضای حاضرین در جلسه خواهد رسید.
صورت جلسات مزبور در دفتر مخصوص بامضای رئیس یا نایب رئیس و منشی جلسه ثبت خواهد گردید.
ماده 10 - در صورت فوت یا استعفای هر یک از اعضای کانون و دبیرکل و قائم مقام جانشین عضو مزبور بهمان ترتیبی که در قانون شکار و آئین نامه پیش بینی شده است. برای تتمه مدت عضویت تعیین خواهد گردید و نیز چنانچه هر یک از اعضاء کانون و دبیر کل و قائم مقام در انجام وظایف محوله مرتکب تصور و تعللی شوند بنا به پیشنهاد کانون و تصویب مقام ریاست عضو دیگری برای بقیه مدت تعیین خواهد گردید.
قسمت دوم - شعب
ماده 11 - کانون شکار ایران لدی الاقتضا شعبی در مراکز استانها و شهرستانها و بخشها تشکیل خواهد داد.
ماده 12 - شعب کانون شکار ایران در تهران که بجای شعبه کانون در مراکز استان و شهرستان تهران عمل خواهند نمود بریاست افتخاری استاندار و عضویت 14 نفر بقرار زیر تشکیل میگردد.
الف) فرمانده ژاندارمری کل کشور - رئیس شهربانی کل کشور - دبیر کل و خزانه دار کانون شکار ایران
ب) ده نفر از مطلعین بامور شکار که طبق مفاد ماده (27) این آئین نامه برای مدت دو سال انتخاب میشوند.
ماده 13 - شعبه تهران دارای یک رئیس - دو نایب رئیس - یک دبیر و دو منشی خواهد بود که در اولین جلسه از بین اعضای مذکور در بند(ب) ماده (12) این آئین نامه انتخاب میشوند.
تبصره - خزانه دار کانون شکار ایران که عضویت دائمی شعبه تهران را دارد خزانه دار شعبه مزبور نیز خواهند بود.
ماده 14 - شعب استان در مراکز استان که بجای شعبه مرکز شهرستان مربوطه نیز عمل خواهد نمود بریاست افتخاری استاندار و عضویت ده نفر بقرار زیر تشکیل می گردد.
الف) - فرماندهان نیروی نظامی و ژاندارمری محل
ب) - هشت نفر از مطلعین بامور شکار که طبق مفاد ماده (27) این آئین برای مدت دو سال انتخاب میشوند.
ماده 15 - شعبه استان دارای یک رئیس - دو نایب رئیس - یک دبیر - یک خزانه دار و دو منشی خواهد بود که در اولین جلسه از بین اعضای مذکور در بند (ب) ماده (14) این آئین نامه انتخاب میشوند.
ماده 16 - شعب شهرستان در مراکز شهرستان بریاست افتخاری فرماندار و عضویت هشت نفر بقرار زیر تشکیل میگردد.
الف - فرمانده نیروی نظامی محل و در صورت نبودن پادگان نظامی رئیس شهربانی شهرستان
ب) فرمانده ژاندارمری محل
ج) شش نفر از مطلعین بامور شکار که طبق مفاد مده (27) این آئین نامه برای مدت دو سال انتخاب میشوند.
تبصره - چنانچه فرماندهی نیروی نظامی محل با یکی از امرای لشگر باشد فرمانده مزبور ریاست افتخاری شعبه شهرستان را خواهد داشت.
ماده 17 - شعبه شهرستان دارای یک رئیس - یک نایب رئیس - یک دبیر - یک خزانه دار و دو منشی خواهد بود که در اولین جلسه از بین اعضای مذکوره در بند(ج) ماده (16) این آئین نامه انتخاب میشوند.
ماده 18 - شعب پخش در مراکز بخش بریاست افتخاری بخشدار و عضویت شش نفر بقرار زیر تشکیل می گیرد.
الف) فرمانده نیروی نظامی محل و در صورت نبودن پادگان نظامی شهردار بخش یا دهبان.
ب) فرمانده ژاندارمری محل.
ج) چهارنفر از مطلعین بامور شکار که طبق مفاد ماده (127) این آیئن نامه برای مدت دو سال انتخاب میشوند.
ماده 19 - شعبه بخشداری یک رئیس - یک دبیر - یک خزانه دار و یک منشی خواهد بود که در اولین جلسه از بین اعضای مذکور در بند(ج) (ماده 18) این آئین نامه انتخاب می شوند.
تبصره - دبیرشعبه بخش ضمنا" سمت نیابت ریاست شعبه را خواهد داشت.
ماده 20 - دبیران شعب متصدی کلیه امور اداری و اجرائی شعبه مربوطه خواهند بود.
ماده 21 - مواد(8)و(9) این آئین نامه در مورد کلیه شعب اعمال خواهد گردید.
ماده 22 - در صورت فوت یا استعفاء و همچنین در صورت تصور هر یک از اعضاء شعب کانون از انجام وظایف محوله جانشین عضو مزبور توسط کانون شکار ایران از بین سایر اعضاق پیشنهاد شده برای بقیه مدت عضویت تعیین خواهد گردید.
ماده 23 - اشخاص زیر را از طرف شعب کانون حق امضاء خواهند داشت:
الف) رئیس یا نایب رئیس باتفاق دبیر در امور اداری و اجرائی
ب) - دبیر باتفاق خزانه دار در امور مالی و تعهدآور.
تبصره - دبیران و خزانه داران شعب میتوانند در وصرت غیبت حق امضای خود را بطور موقت با تصویب شعبه بیکنفر دیگر از اعضاء تفویض نمایند.
ماده 24 - عضویت شعب افتخاری خواهد بود.
ماده 25 - احکام اعضای شعب بامضای رئیس یا نایب رئیس کانون شکار ایران صادر خواهد گردید.
ماده 26 - شعب بخش تابع شعبه شهرستان مربوطه و سایر شعب مستقیما" تابع کانون شکار ایران خواهند بود.
ماده 27 - اعضای انتخابی شعب از طرف کانون از بین دو برابر عده لازم که بطریق زیر انتخاب و پیشنهاد می شوند تعیین خواهند گردید.
(الف) در نقاطیکه باشگاههای شکار با توجه ببتصره (3) ماده (2) قانون شکار تشکیل شده باشد توسط باشگاههای مزبور طبق آنچه در اساسنامه آنها پیش بینی شده است.
ب) در نقاطی که باشگاههای شکار تشکیل نشده باشد توسط جلسه ای از شکارچیان با سابقه محلی که بوسیله رئیس افتخاری شعبه دعوت شده و حداقل نصاب آن در شعبه تهران یکصد و پنجاه نفر و در شعبه استان 40 نفر و در شعبه شهرستان 30 نفر و در شعبه بخش 20 نفر خواهد بود.
تبصره1 - چنانچه پس از انتشار آگهی عمومی حداقل نصاب فوق الذکر حاصل نگردید جلسه دیگری بفاصله ده روز دعوت شده و در جلسه مزبور بدون رعایت حد نصاب اعضای لازم انتخاب خواهند گردید.
تبصره 2 - حق حضور در جلسات مزبور منحصر است به شکارچیانی که با سابقه ومقیم محل بوده و دارای پروانه شکار یا پروانه تفکیک شکاری باشند.
تبصره3 - انتخاب شوندگان باید منحصرا" از شکارچیان با سابقه و معتمد محلی باشند.
امور مالی
ماده 28 - خزانه دار کانون شکار ایران مسئول کلیه امور مالی کانون میباشد.
ماده 29 - خزانه داران شعب استان و شهرستان تحت نظارت خزانه دار کانون شکار ایران مسئول امور الی شعب مربوطه میباشند.
ماده 30 - خزانه داران شعب بخش تحت نظارت خزانه دار شعبه شهرستان مربوطه مسئول امور مالی شعبه بخش خود خواهند بود.
ماده 31 - شعبه بخش موظفند ترازنامه محاسبات سالیانه خود را منتهی تا پایان فروردین ماه سال بعد جهت شعبه شهرستان تابعه ارسال دارند.
ماده 22 - شعب تهران و استان و شهرستان موظفند ترازنامه محاسبات سالیانه خود را بانضمام ترازنامه محاسبات هر یک از بخش های تابعه تا 15 اردیبهشت ماه سال بعد جهت کانون ارسال دارند.
قسمت سوم - بازرسان
ماده 23 - کانون شکار ایران و شعب آن می توانند بازرسانی بطور افتخاری برای نظارت در حسن اجرای قانون شکار و آئین نامه ومقررات مربوطه تعیین نمایند.
تبصره - کارتهای بازرسی از تاریخ صدور برای یکسال شمسی معتبر خواهد بود.
ماده 34 - حوزه بازرسی بازرسان کانون تمام کشور و حوزه بازرسی بازرسان شعب تهران و استان و شهرستان و بخش فقط همان استان و شهرستان و بخش مربوطه خواهد بود.
فصل سوم - پروانه ومقرررات شکار
قسمت اول - پروانه شکار
ماده 35 - کانون شکر ایران مستقیما" یا توسط شعب خود پروانه شکار برای درخواست کنندگان صلاحیت دار صادر خواهند نمود. این پروانه ها برای تمام کشور متحد الشکل بوده و از طرف کانون شکار ایران بتعداد کافی در اختیار شعب گذارده خواهد شد.
ماده 36 - پروانه شکار از تاریخ صدور برای یکسال شمسی در تمام کشور معتبر خواهد بود.
ماده 37 - بهای پروانه شکار هر ساله از طرف کانون تعیین و آگهی خواهد گردید.
ماده 38 - کانون می تواند استثنائا" در موارد خاص پروانه های افتخاری صادر نماید.
ماده 39 - درخواست کنندگان پروانه شکار باید دارای پروانه حمل اسلحه مجاز شکاری صادره از طرف مقامات انتظامی کشور باشند مگر در مورد صاحبان تفنگهائیکه قانونا" احتیاج بپروانه حمل اسلحه ندارند.
قسمت دوم - مقررات شکار
ماده 40 - شکار بوسائل و در مناطق زیر ممنوع است.
الف - قرقهای سلطنتی
ب - مناطق حفاظت شده که از طرف کانون در روزنامه رسمی کشور و یکی از رونامه های کثیرالانتشار آگهی شده باشد جز با اجازه مخصوص کانون.
د - تعقیب و شکار آهو - جیبیر - گور - قوچ ومیش - دراج با وسالئل نقلیه موتوری
ه - استعمال هر گونه سموم و مواد مخدره ومنفجره
و - بسته سد و کلهام در مسیر رودخانه ها برای انواع ماهی و صید ماهی قزل آلا جز با قلاب
ز - استعمال هر گونه تله و دام و تور جز برای مرغابی و بلدرچین و ماهی( غیراز قزل آلا)
ماده 41 - خرید و فروش شکار در فصول غیر مجاز که از طرف کانون آگهی میشود ممنوع است.
ماده 42 - از بین بردن یا برداشتن تخم پرندگان غیر اهلی و همچنین گرفتن یا شکار کردن جوجه پرندگان یا نوزادان شکار ممنوع است مگر با اجازه مخصوص کانون میباشد و همچنین خارج کردن آنها از کشور
ماده 43 - گرفتن هر نوع شکار زنده بادام یا بطریق دیگر مستلزم تحصیل اجازه مخصوص کانون
ماده 44 - شکار خووک - گرگ - شغال - خرگوش تشی که از جمله حیوانات موذی بوده و بخصوص برای مزارع و باغات و گله داران مضر هستند در هر فصل آزاد است.
فصل چهارم متفرقه
ماده 45 - کانون می تواند در موارد خاص پروانه موقت شکار بهر کیفیت صادر نماید.
ماده 46 - منظور از وسائل شکار مذکوره در تبصره(1) ماده (5) قانون شکار هر تعداد اسلحه است که متخلف هنگام شکار همراه نداشته باشد.
ماده 47 - مالکین املاک مزروعی ومزارع و جنگلها در مناطق مجاز شکار میتوانند املاک خود را با اجازه کانون بعنوان قرقهای اختصاصی اعلام نمایند و بدین منظور باید پیشنهاد خود را با نقشه محل بنزدیکترین شعبه کانون ارسال دارند شعبه مزبور ضمن اعلام نظریه خود مراتب را باستحضار کانون خواهد رسانید در صورت موافقت کانون حدود قرق اختصاصی و معابر آن باید از طرف مالک یا نصب تابلوهائی مشخص گردد.
ماده 48 - کلیه سازمان های کشوری و لشگری با کانون شکار ایران و شعب آن بمنظور حسن اجرای قانون و آئین نامه ها ومقررات شکار معاضدت و همکاری خواهند نمود.
ماده 49 - وزارت دارائی یا هر وزارتخانه و سازمان دیگری که نظارت صید ماهی در دریاها و رودخانه های کشور با بعهده داشته باشد با کانون شکار ایران بمنظور تنظیم مقررات صید بعضی از انواع ماهی که نسل آنها در خطرا انقراض می باشد همکاری خواهد نمود.
ماده 50 - سازمان های انتظامی کشور میتواند بتقاضای کانون شکار ایران مامورینی بمنظور شکاربانی در اختیار کانون و شعب آن بگذارد.
ماده 51 - ادارات دولتی میتوانند بتقاضای کانون شکار ایران کارمندانی در اختیار کانون شعب آن بگذارند. حقوق اینگونه مامورین از محل ثابت آنان پرداخت خواهد شد.
ماده 52 - تا موقعیکه کانون شکار ایران و شعب آن بعلت فقدان بودجه لازم نمیتواند محلی برای خود تهیه نمایند وزارت کشور محلهایی بطور رایگان در اختیار کانون و شعب آن خواهد گذارد.
ماده 53 - نصف جرایم نقدی مورد محکومیت متخلفین از قانون و آئین نامه و مقررات شکار در هر مورد بعنوان جایزه بکاشفین مربوطه تعلق خواهد گرفت.
ماده 54 - جنگل بانان و مستحفظین رودخانه ومامورین شیلات ضمن انجام وظایف مربوطه بخود از تخلفات نسبت بقانون و آئین نامه ها ومقررات شکارجلوگیری بعمل خواهند آورد.
ماده 55 - مامورین کشف جرم و دادستانها و بازپرسان با وصول گزارشهای مامورین انتظامی و جنگلبانان ومستحفظین رودخانه ها ومامورین شیلات و کلیه روسا و اعضاء و بازرسان کانون شکار ایران و شعب آن و همچنین شکار بانان چه آنهائی که مستقمیا" بدین منظور استخدام شده و چه آنهائی که بطور مامور انجام وظیفه می نمایند تحقیقات را شروع و در صورتی که نقصی در تحقیقات مشاهده نمایند پروانه را تکمیل و اقدام مقتضی خواهند نمود.
ماده 56 - مامورین انتظامی و جنگلبانان و مستحفظین رودخانه ها و مامورین شیلات در هر مورد که جرمی در حدود مقررات قانون و آئین نامه ومقررات شکار ملاحظه نمایند رونوشتی از گزارش با صورت جلسه مربوطه را برای نزدیکترین شعبه کانون ارسال خواهند داشت.
ماده 57 - این آئین نامه در چهار فصل و 57 ماده و 9 تبصره تدوین و بطور آزمایشی اجراء میگردد.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1336/10/05

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.