×

دستورالعمل در مورد افتتاح اعتبار اسنادی و حواله های ارزی

دستورالعمل در مورد افتتاح اعتبار اسنادی و حواله های ارزی

دستورالعمل-در-مورد-افتتاح-اعتبار-اسنادی-و-حواله-های-ارزی

وکیل


پیرو دستورالعمل شماره 4854 مورخ 1352.1.25 طرز عمل در مورد افتتاح اعتبارات اسنادی و حواله های ارزی از محل اعتبار طرحهای عمرانی بشرح ذیل اعلام می گردد:
1ـ افتتاح اعتبار اسنادی یا صدور حواله ارزی مشروط بر آن است که در موافقتنامه طرح وجود اعتبار ارزی و یا وام خارجی برای افتتاح اعتبار و یا حواله ارزی پیش بینی شده باشد.
2ـ افتتاح اعتبارات اسنادی و حواله ارزی توسط خزانه و بنام دستگاه های اجرایی خواهد بود.
آنچه از اعتبارات اسنادی که در برنامه چهارم مفتوح گردیده و در برنامه پنجم ادامه داشته باشد ذیحساب مربوطه از طریق امورمالی سازمان برنامه و بودجه باید درخواست نماید تا اعتبار مذکور بنام دستگاه اجرایی تبدیل گردد.
بنابراین توجه خواهند داشت که نگهداری حساب و تعقیب عملیات حساب اعتبارات اسنادی که از سال جاری افتتاح شده یا در اجرای مفاد این بند بنام دستگاه اجرایی تبدیل شده باشد تا خاتمه کامل کار با ذیحسابی خواهد بود.
3ـ مدارک موردنیاز برای گشایش اعتبارات اسنادی بشرح زیر می باشد:
الف ـ فرم گشایش اعتبار در 2 برگ.
ب ـ بیمه نامه از شرکت سهامی بیمه بیمه ایران که بنام دستگاه اجرایی مربوط صادر شده باشد در 2 نسخه.
پ ـ نسخه زرد برگ ثبت سفارش که به تأئید دبیرخانه شورای ثبت سفارشات و سازمان برنامه و بودجه رسیده باشد.
ت ـ پروفرما در 2 برگ.
ث ـ قرارداد یا رونوشت ماده مخصوص پرداخت.
ح ـ درخواست وجه طبق فرم 23 که براساس حواله رسید، از دستگاه اجرایی تکمیل شده باشد و در ردیف اولدرخواست وجه مبلغ ارزی موردنیاز با ذکر نوع ارز که مبلغ تسعیر شده آن در ستون مبلغ درخواست قید شده وهزینه های تبعی اعتبار نیز به تفکیک در درخواست وجه در ردیف بعد مشخص گردد.
4ـ در صورتی که کل مبلغ گشایش اعتبار یا قسمتی از تنخواه اعتبار اسنادی از محل اعتبار وامهای خارجی طرح باشد مدارک مورد لزوم عبارتست از:
الف ـ فرم گشایش اعتبار در 2 برگ.
ب ـ بیمه نامه از شرکت سهامی بیمه ایران که بنام دستگاه اجرایی مربوط صادر شده باشد در 3 نسخه.
پ ـ نسخه زرد برگ سفارش تأئید شده دبیرخانه شورای ثبت سفارشات و سازمان برنامه و بودجه.
ت ـ پروفرما در 3 نسخه.
ث ـ دونسخه از قرارداد یا مواد مخصوص پرداخت.
ج ـ موافقتنامه و اجازه تحصیل وام طبق ماده 25 و 26 قانون برنامه و بودجه کشور.
چ ـ درخواست وجه براساس حواله رسیده از دستگاه اجرایی طبق بند (ج) ردیف 3 بشرح زیر:
یکم ـ مبلغ ریالی مورد درخواست (معادل هزینه های تبعی اعتبار).
دوم ـ مبلغ ارزی (معادل سهمیه نقدی).
سوم ـ مبلغ وامی (معادل رقم مورد درخواست از محل وام).
5ـ مدارک موردنیاز برای حواله های ارزی بشرح زیر می باشد:
الف ـ درخواست حواله ارزی.
ب ـ برگ زرد ثبت خدمات که به تأئید دبیرخانه شورای ثبت سفارشات و سازمان برنامه و بودجه رسیده باشد.
پ ـ قرارداد یا فتوکپی ماده مخصوص پرداخت در قرارداد.
ت ـ فاکتورهای خرید جزئی که وجه آن از طریق حواله ارزی انجام می شود (مبلغ خریدها از 160 دلار نباید تجاورنماید و بهای مطبوعات).
ث ـ برگ درخواست وجه.
6ـ به این نکته باید توجه شود که تأمین اعتبار اعم از ریالی ـ ارزی ـ وام خارجی که در درخواستهای وجه به تفکیک ذکرمی شود با ذیحساب می باشد.
7ـ درصورتی که اجرای قراردادها مستلزم پیش پرداخت ارزی باشد ضمانت نامه نیز باید اخذ و فتوکپی آن ضمیمه اسناد گردد.
8ـ در حواله های ارزی مربوط مربوط به حق الزحمه خدمات مهندسین مشاور از مبلغ صورت وضعیت درصد تضمین حسن انجام کار طبق قرارداد و مالیات طبق مقررات به ریال کسر می گرددو بقیه آن طبق نسبتی که در قرارداد درج گردیده به ریال و ارز قابل پرداخت می باشد و در خاتمه کار تضمین فوق به ریال قابل پرداخت است.
9ـ در صورتی که ذیحساب هزینه های تبعی اعتبارات اسنادی و حواله های ارزی را بخواهد از محل حسابجاری طرح پرداخت نماید کافی است که در درخواست ذکر نماید که هزینه های تبعی از حسابجاری طرح برداشت خواهد شد.
10ـ ذیحساب موظف است در گشایش اعتباراتی که از محل وام خارجی انجام می شود در موقع دریافت اسناد حمل،اطلاعات مورد تقاضای امور مالی اعتبارات خارجی را طبق فرمی که توسط آن مدیریت ارسال می شود در اختیارمدیریت مذکور بگذارد.
11ـ تقاضای تمدید مدت اعتبارات اسنادی مفتوحه از محل وامهای خارجی پس از کسب موافقت امور مالی اعتبارات خارجی باید به جریان گذاشته شود.

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 35569

تاریخ تصویب : 1300/00/00

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.