×

تصمیم جلسه هفتم عقرب 1303 راجع به دعوت دولت به تشکیل هیات مختلفی برای مطالعه در امور اقتصادی و تسلیم راپرت آن به مجلس شورای ملی

تصمیم جلسه هفتم عقرب 1303 راجع به دعوت دولت به تشکیل هیات مختلفی برای مطالعه در امور اقتصادی و تسلیم راپرت آن به مجلس شورای ملی

تصمیم-جلسه-هفتم-عقرب-1303-راجع-به-دعوت-دولت-به-تشکیل-هیات-مختلفی-برای-مطالعه-در-امور-اقتصادی-و-تسلیم-راپرت-آن-به-مجلس-شورای-ملی
مصوب 7 عقرب 1303 شمسی
"مجلس شورای ملی دولت را دعوت می کند به این که در ظرف سه ماه به وسیله هیات های مختلفه مرکب از مطلعین ادارات و اشخاص بصیر غیر اداری مسائل ذیل را جز بجز تحت مطالعه آورده و در موضوع هر یک از آنها راپرت مفصل جامعی تهیه و با پیشنهادهای مقتضیه تقدیم مجلس شورای ملی نماید:
1 - نواقص فعلی طرز زراعت - راه عملی رفع نواقص اساسی به طور صریح و روشن - وسائل علمی دفع آفات فلاحتی مانند ملخ و سن و زنگ به قسمی که مقدور و عملی باشد - و میزان مخارج اصلاحات فلاحتی .
2 - اصول مختلفه که فعلا در نقاط مختلفه ایران سهم مالک و رعیت را معین می کند - کدامیک از آن اصول بیشتر قابلیت تعمیم دارد؟ - نقشه تشویق مالک و رعیت به آبادی .
3 - نقشه عملی تشویق و بسط ابریشم کاری در ایران - اعتباری که در این راه برای دولت لازم است .
4 - حالت فعلی زراعت و تجارت تریاک - میزان سالیانه محصول تریاک در ایران - مقداری که سالیانه در ایران تریاک و شیره کشیده می شود - اگر دفعتا این زراعت قدغن بشود چه ضرر واقعی برای مملکت دارد؟ - اگر صلاح در ترک تدریجی این زراعت است چند سال مهلت باید داد؟ چه زراعتی را باید بیشتر سعی کرد قائم مقام زراعت تریاک بشود؟ نقشه عملی برای رسیدن به مقصود که عبارت از برانداختن زراعت تریاک است - میزان اعتبار یکه دولت برای اجرای آن نقشه لازم دارد چیست ؟".
5 - از نقطه نظر آبادی املاک و عایدات دولت خالصجات را دولت بفروشد بهتر است یا خیر؟ اگر صلاح در فروش خالصجات است فروختن تمام املاک خالصه بهتر است یا فروش قسمتی از آن ؟ - در صورت فروش املاک خالصه به ترتیب استهلاکی فروختن بهتر است یا به طریق دیگر؟ اگر قسمتی از خالصجات یا تمام آن باید به ملکیت دولت باقی بماند اجاره دادن خالصجات مفیدتر است یا اداره آنها به توسط خود دولت است ؟ - اگر به طریق استهلاکی خالصجات دولت فروخته شود چه میزان از این راه عاید دولت خواهد شد؟
6 - تشخیص طرقی که از نقطه نظر اقتصادی تسطیح آنها اهمیت و فوریت دارد - تسطیح و نگاهداری طرق به وسیله دولت بهتر است یا به توسط شرکتهای تجارتی ؟ - مخارج تسطیح و نگاهداری طرق مهمه - نقشه تبدیل وسایل نقلیه فعلی (دواب ) به اتومبیل های بارکش .
7 - تهیه مقدمات جلب کارگر و مخصوصا فلاح خارجی به ایران و ترتیب نقشه ای که با رعایت لزوم جلوگیری از مضار سیاسی و نژادی فلاح و صنعتگر خارجی را به توطن در ایران تشویق کند".
تصمیم فوق در جلسه هفتم عقرب یک هزار و سیصد و سه شمسی اتخاذ و به تصویب مجلس شورای ملی رسیده است .
رییس مجلس شورای ملی - موتمن الملک

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1303/00/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.