×

آئین نامه تاسیس چاپخانه و گراورسازی

آئین نامه تاسیس چاپخانه و گراورسازی

آئین-نامه-تاسیس-چاپخانه-و-گراورسازی-

وکیل


صورت مجلس مورخ 28/7/36
در اجرای امر به شماره 662-25/3/36 مقام نخست وزیری کمیسیونی مرکب از امضاءکنندگان ذیل در سازمان اطلاعات و امنیت کشور تشکیل و پس از شور و بحث لازم در جلسات مورخ 12 و 22 مرداد 36 و 30 شهریور 36 و 28 مهر 36 آئین نامه تأسیس چاپخانه ها و گراورسازی ها باستناد لایحه قانونی مطبوعات مصوب 10/5/34 باتفاق آراء و بشرح ذیل تنظیم میگردد :

آئین نامه تأسیس چاپخانه و گراورسازی
فصل اول - تعریف چاپخانه
ماده 1 - چاپخانه بمؤسسه اطلاع میشود که حداقل دارای وسایل فنی زیر باشد .
الف) یکدستگاه که قدرت چاپ دو ورق کاغذ بقطع 25*17 سانتیمتر در آن واحد داشته باشد .
ب) یکدستگاه ماشین برش
ج) یکدستگاه ماشین مفتول دوزی
د) یکدستگاه ماشین پرفراژ
هـ) یکدستگاه پرس حروف چینی
و) حروف یا وسائل فنی دیگر (از قبیل افست و غیره) بمقداری که لااقل 4 صفحه روزنامه 6 ستونی را کفایت نماید .
تبصره 1 - ممکن است ماشین چاپ مندرجه در بند الف شامل دو دستگاه با قدرت دو ورق باشد ولی دستگاههای کوچک دستی مخصوص چاپ کارت و امثال آن مشمول این قاعده نبوده و هر چند دستگاهی که در چاپخانه موجود باشد بابت دو ورق مورد بحث محسوب نخواهد شد .
فصل دوم - شرائط مالک چاپخانه که مدیر مسئول و مؤسس شناخته میشود .
ماده 2 - هیچکس نمیتواند چاپخانه ای تأسیس کند مگر با اجازه قبلی وزارت کشور و وزارت کشور پس از رسیدگی لازم پروانه تأسیس چاپخانه را صادر خواهد نمود .
تبصره - در صورتیکه چاپخانه با سرمایه چند نفر و بصورت شرکت سهامی تأسیس شده باشد مدیر عامل شرکت بعنوان مدیر مسئول چاپخانه شناخته شده و پروانه تأسیس چاپخانه بنام او صادر خواهد شد .
ماده 3 - مدیر مسئول چاپخانه بایستی دارای شرائط ذیل باشد :
الف) تابعیت ایران
ب) حداقل سن (22سال)
د) دارا بودن گواهینامه سه ساله اول متوسطه و با سابقه 5 سال اداره کردن چاپخانه
هـ) تقاضا کننده پروانه تأسیس چاپخانه پرسشنامه چاپی که از طرف وزارت کشور یا فرمانداری شهرستان طبق نمونه ضمیمه این آئین نامه باختیار وی گذارده میشود تنظیم و سه قطعه عکس و 4 نسخه رونوشت گواهی شده شناسنامه خود را ضمیمه پرسشنامه تسلیم خواهند نمود .
فصل سوم - شرایط محل چاپخانه و تأسیس آن
ماده 4 - تناسب عمارتی که برای تأسیس چاپخانه اختصاص داده شود بایستی از نظر قدرت تحمل حرکات ماشین آلات و سایر امور مربوط به بهداشت عمومی بتصدیق شهرداری یا برزن مربوطه رسیده باشد .
ماده 5 - محل چاپخانه بایستی صرفاً اختصاص بچاپخانه داشته باشد و جزاً و کلا عنوان مسکونی صاحب ملک یا مؤسس یا فرد دیگری را نداشته باشد سرایدار چاپخانه که قبلاً باین عنوان معرفی شده باشد حق سکونت در چاپخانه را خواهد داشت .
ماده 6 - ادارات روزنامه و مجله که دارای چاپخانه اختصاصی می باشند موظفند محل چاپخانه را با محلی که مربوط به روزنامه یا مجله است ولو در یک عمارت قرار گرفته باشد از یکدیگر مجزی نمایند بطوریکه دو قسمت مجزی از هم تشخیص داده شود .
ماده 7 - در تمام مدت شبانه روز که تمام یا قسمتی از چاپخانه مشغول کار است بایستی درب چاپخانه بروی مأمورین صلاحیتدار باز باشد .
ماده 8 - نام چاپخانه بایستی از کلمات فارسی انتخاب گردد بطوری که چاپخانه دیگری قبلاً آن نام را بخود اختصاص نداده باشد .
ماده 9 - هر چاپخانه تابلوئی حاکی از نامه چاپخانه با زمینه سفید و خط مشکی حداقل بقطع 50*60 سانتیمتر بر بالای سر در چاپخانه نصب نماید .
ماده 10- هر یک از قسمت های چاپخانه که برای انجام کاری اختصاص داده شده بایستی دارای پلاک راهنما باشد .
فصل چهارم - شرایط کارگران فنی و کارمندان
مالی و دفتر چاپخانه ها
ماده 11- کارگران هر چاپخانه بایستی در موقع کار پلاکی که حاکی از شغل و شماره کارگری آنها باشد در روی سینه یا بازوی خود داشته باشند .
ماده 12- هر چاپخانه بایستی صورت اسامی و نشانی محل اقامت کارگران و کارمندان و حدود مسئولیت و شغل آنها را در دفتر مخصوص ثبت و در اطاق دفتر چاپخانه نگهداری کند و اینصورت بایستی طوری تنظیم شود که همواره وضع آمار و اسامی کارگران و کارکنان را نشان بدهد و نیز عکس هر یک از کارگران بایستی در پرونده آنها موجود باشد .
ماده 13- در صورتی که مدیر چاپخانه بعلتی بخارج از محل کار خود مسافرت نماید که مدت آن از شش ماه تجاوز نکند موظف است قائم مقامی بمسؤلیت خود کتباً در مرکز بوزارت کشور و در شهرستان ها بفرمانداری محل معرفی کند .
فصل پنجم - شرایط قبول سفارش و چاپ کتب و اوراق
ماده 14- هر چاپخانه موظف است دفتر ثبت و پلمپ شده قانونی برای معاملات مطبوعاتی خود تهیه و سفارشهای رسیده را در آن ثبت و همچنین مطبوعاتی که تهیه و تحویل سفارش دهنده شده در آن قید نماید .
ماده 15- مدیر چاپخانه در صورتی که تقاضای سفارش دهنده را قبول نمود سفارش دهنده بایستی هویت کامل و محل سکونت خود و تعداد مورد سفارش را در برگ سفارشنامه ذکر و نمونه خطی مورد سفارش را با امضای صریح خود و گواهی وزارت فرهنگ بچاپخانه تسلیم نماید و مدیر چاپخانه ملزم است نمونه خطی و 2 نسخه نمونه که از روی نسخه خطی چاپ شده برای مدت شش ماه در چاپخانه نگاهداری کند .
تبصره 1 - در صورتیکه سفارش برای چاپ کلیشه باشد فقط 2 برگ نمونه چاپ شده آن با امضای سفارش دهنده و مدیر چاپخانه ضمیمه سفارش نامه نگهداری خواهد شد .
تبصره 2 - مدیر چاپخانه موظف است بطور کلی 2 نمونه از کلیه کتب و اوراقی که چاپ میشود حداقل برای مدت 6 ماه در چاپخانه خود نگهداری نموده و 2 نسخه بوزارت فرهنگ تسلیم نماید .
ماده 16- در کلیه مطبوعاتی که در چاپخانه ها بچاپ میرسد ولو ورقه های تبلیغاتی روی جعبه خوراک و دارو و امثال آن باشد بایستی نام چاپخانه و تاریخ چاپ و شماره ثبت علائم ذکر شود .
ماده 17- کلیه مطبوعات مورد سفارش بایستی در برابر رسید مخصوص سفارش دهنده یا نماینده او که معروف چاپخانه باشد تحویل و رسید آن ضمیمه سفارش نامه و نمونه های ضبط شده در دفتر چاپخانه بایگانی گردد .
ماده 18- در صورتی که چاپخانه پس از قبول سفارش بر اثر زیادی کار یا خرابی دستگاههای فنی قادر به انجام سفارش نباشد و مورد سفارش را با موافقت سفارش دهنده بچاپخانه دیگری رجوع کند چاپخانه قبول کننده بایستی چاپخانه سفارش دهنده را مانند یکنفر مشتری تلقی و مقررات مندرجه در مواد 16 و 17 و 18 را اجرا نماید .
ماده 19- نظرباینکه برای چاپ جراید و مجلات که بطور یومیه یا هفتگی یا ماهانه چاپ آن تکرار میشود در هر مرتبه تنظیم سفارشنامه مقدور نیست سفارش دهنده و چاپخانه مربوطه موظفند قراردادی در 2 نسخه بین خود مبادله و تکنسخه از قرار داد را بمنزله سفارشنامه در چاپخانه نگهداری کنند .
تبصره - هیچ یک از چاپخانه ها مجاز نیستند در مورد روزنامه ها و مجلات بدون مطالبه و ملاحظه امتیاز و در مورد سایر مطبوعات بدون پی بردن بهویت واقعی سفارش دهنده اوراقی بچاپ برسانند .
فصل ششم - شرایط فروش و اجاره دادن و تغییر محل چاپخانه وتعطیل آن
ماده 20- در صورتیکه مدیر و مؤسس چاپخانه بخواهد چاپخانه خود را به دیگری بفروشد موظف است مراتب را فورا بوزارت کشور و در شهرستان ها بفرمانداری های محل کتباً اعلام و خریدار موظف است طبق مقررات ماده 13 برای اخذ پروانه چاپخانه بنام خود اقدام نماید .
ماده 21- در صورتیکه مدیر و موسس چاپخانه بخواهد چاپخانه خود را بطور اجاره بدیگری واگذار نماید موظف است مقررات ماده 20 را رعایت نماید .
ماده 22- در صورتیکه محل چاپخانه تغییر داده شود مالک چاپخانه موظف است پس از اخذ پروانه شهرداری برای محل جدید تغییر محل جدید تغییر محل چاپخانه را بلافاصله بوزارت کشور اعلام و رونوشت پروانه شهرداری را نیز بضمیمه اعلامیه خود تسلیم نماید .
ماده 23- در صورتیکه مالک چاپخانه قصد تعطیل یا انحلال چاپخانه را داشته باشد بایستی قبل از اقدام بتعطیل در تهران بوزارت کشور و در شهرستانها فرمانداری محل را از تصمیم خود مطلع و پروانه دریافتی را مسترد نماید .
فصل هفتم - تکالیف چاپخانه هائیکه قبل از تصویب این آئین نامه دائر شده است .
ماده 24- صاحبان چاپخانه هائیکه تا این تاریخ تاسیس و دائر شده است بایستی در ظرف یکماه پس از انتشار این آئین نامه و درج در روزنامه رسمی کشور تقاضای خود را در مرکز بوزارت کشور و در شهرستانها بفرمانداری محل تسلیم و مقامات مذکور موضوع را طبق مقررات این آئین نامه رسیدگی و پروانه صادر نمایند در صورتی که متقاضی صالح برای اداره چاپخانه تشخیص نگردید مراتب بتقاضا کننده اعلام و از صدور پروانه خودداری خواهد شد .
ماده 25- چاپخانه ها مجاز نیستند اعلانات و نشریاتیکه منتشر کننده آن معلوم نیست بچاپ برسانند و ضمناُ در صورتی که مدیر چاپ خانه از زمینه موضوع اطلاعاتی کسب نمود موظف است مراتب را بمقامات مربوطه اطلاع دهد .
ماده 26- مدیران مسؤل چاپخانه ها مکلفند جز در مورد چاپ روزنامه ها و مجلات و ضمائم آن ها که طبق قانون مطبوعات دارای امتیاز رسمی میباشند از چاپ کتب مضره و ضاله که در ماده 20 متمم قانون اساسی تصریح شده مطلقه خودداری نمایند.
فصل هشتم - وظایف فروشندگان و تولید کنندگان وسائل چاپ و گراورسازی
ماده 27- کسانی که در داخله کشور دارای کارگاه های تهیه ماشین چاپ و حروف ریزی و سایر لوازم فنی چاپ و گراور میباشند اعم از این که قبل از تصویب این آئین نامه کارگاه خود را تاسیس کرده باشند یا بعداً دایر نمایند موظفند خود را بوزارت کشور معرفی و پرسش نامه ای مطابق نمونه ضمیمه تنظیم و جواز مخصوص از وزارت کشور برای وارد کردن یا تهیه لوازم چاپ تحصیل نمایند .
ماده 28- فروشندگان و تولید کنندگان وسایل چاپ و گراور مندرجه در ماده 27 بایستی دارای دفتر ثبت شده قانونی بوده و وسائلی که بفروش میرسانند در دفتر مزبور ثبت و لوازم چاپ را فقط بکسانی بفروشند که پروانه تأسیس چاپخانه از وزارت کشور در دست داشته باشند .
ماده 29- بنگاهها و تجارتخانه ها و موسساتی که ماشین چاپ و حروف و وسایل گراور سازی را از ممالک دیگر وارد می کنند مکلفند وسائل وارده را در دفتر تجارتی خود ثبت و با صدور ورقه خرید بکسانی بفروشند که پروانه تأسیس چاپخانه در دست داشته باشند .
فصل نهم - مواد متفرقه
ماده 30- کلیه ماشین آلاتی که از تاریخ تصویب این آئین نامه در چاپخانه ها موجود است در پرسش نامه مربوطه ذکر خواهد شد و ماشین آلاتی که من بعد وارد چاپخانه ها می شود بایستی دارای ورقه خرید بوده و در دفتر اموال چاپخانه به ثبت رسیده باشد .
ماده 31- هر یک از صاحبان امتیاز روزنامه یا مجله قبلا چاپخانه برای خود تاسیس کرده یا بعد از این قصد تاسیس آنرا داشته باشند مشمول مقررات این آئین نامه خواهند بود .
ماده 32- چاپخانه هائی که به هزینه دولت تأسیس شده یا خواهد شد مشمول مقررات این آئین نامه نیست ولی موسسه دولتی دایر کننده چاپخانه یکنفر مدیر مسئول واجد صلاحیت بوزارت کشور معرفی خواهد کرد .
ماده 33- هر چاپخانه که بر خلاف مفاد این آئین نامه رفتار نماید پروانه کار او لغو می گردد .
نماینده وزارت کشور نماینده وزارت دادگستری نماینده وزارت فرهنگ نماینده سازمان اطلاعات و امنیت کشور
تبصره 3 - الحاقی بماده 15- وزارت خانه ها و ادارات دولتی و سازمانهائی که بودجه آنها از طرف خزانه داری کل تأمین شده و همچنین سایر مؤسسات و بنگاههائیکه تحت نظر دولت اداره میشود مشمول ماده 15 آئین نامه مربوط بصلاحیت چاپخانه ها مصوب 10/9/36 هیئت وزیران نخواهند بود منتهی با توجه به ماده 15 آئین نامه مذکور مدیر چاپخانه ملزم است نمونه خطی (وزارتخانه ها و ادارات دولتی و سازمانها و مؤسسات و بنگاههای مذکور) و دو نسخه از روی نمونه خطی چاپ شده را تا مدت شش ماه در چاپخانه نگاهداری نماید .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 4195

تاریخ تصویب : 1336/07/28

تاریخ ابلاغ : 1338/04/16

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.