×

آئین نامه پروانه زیارت

آئین نامه پروانه زیارت

آئین-نامه-پروانه-زیارت

وکیل


آئین نامه پروانه زیارت
مصوبه جلسه 17 و 12 و 34 هیئت وزیران

ماده 1 – پروانه زیارت سندی است به قطع 5/12 سانتیمتر در 5/9 سانتیمتر دارای جلد مقوائی زرد رنگ و شانزده صفحه بدو رنگ سبز و زرد با علامت شیر و خورشید در وسط هر صفحه که در متن صفحات عبارت پروانه زیارت دولت شاهنشاهی ایران چاپ شده است .
مندرجات صفحات از 1 تا 6 بدو زبان فارسی و عربی میباشد .
ماده 2 – چاپ و توزیع پروانه زیارت طبق نمونه پیوست بوسیله وزارت امور خارجه بعمل خواهد آمد و اعتبار چاپ آن را وزارت دارائی از محل اعتبار تهیه اوراق بهادار تأمین و در اختیار وزارت امور خارجه خواهد گذاشت .
ماده 3 – پروانه زیارت برای ایرانیانی که قصد زیارت اعتاب مقدسه در کشورهای عراق و سوریه را دارند صادر میگردد و برای مدت 3 ماه و یکمرتبه مسافرت به کشورهای مزبور اعتبار دارد .
ماده 4 – صدور پروانه زیارت در مرکز بعهده شهربانی کل کشور و برای ساکنین شهرستانها بعهده شهربانی های مربوطه میباشد و در شهرهائیکه فقط کلانتری مستقل وجود دارد کلانتری مزبور عهده دار صدور آن خواهد بود و در صورت اقتضاء شهربانی کل میتواند انجام این امر را بعهده سایر کلانتری ها نیز واگذار نماید .
ماده 5 – دوائر صلاحیتدار مذکور در ماده 4 این آئین نامه مکلفند به متقاضیان یکبرگ تعرفه طبق نمونه ضمیمه تسلیم نمایند متقاضیان برگ تعرفه را تکمیل و بضمیمه یکنسخه رونوشت مصدق شناسنامه و دو قطعه عکس خود و همسر و فرزندان که به سن 18 سال تمام نرسیده باشند بقطع 4*6 تسلیم خواهند نمود تا متصدیان مربوطه در صدور پروانه زیارت اقدام نمایند .
ماده 6 – برای صدور پروانه زیارت مبلغ یکصد و پنجاه (150) ریال دریافت خواهد شد که یکصد (100) ریال آن بابت بهای پروانه بوده و معادل آن تمبر الصاق و باطل شده و بحساب وزارت دارائی تحویل میگردد و پنجان (50) ریال دیگر آن برای مصارف مخصوص مندرج در تبصره 2 ماده واحده قانون پروانه زیارت تخصیص داده خواهد شد .
تبصره 1 – برای تمرکز وجوه جمع آوری شده از محل پنجاه (50) ریال مزبور حساب مخصوصی در بانک ملی ایران بنام وزارت امور خارجه باز و وجوه مذکور را شهربانی های مربوطه بوسیله بانک ملی محل بآن حساب تحویل و در اختیار وزارت امور خارجه خواهد بود و مطابق آئین نامه خاصی که بتصویب هیئت وزیران رسیده باشد بمصرف خواهد رسید .
تبصره 2 – در شهرهائی که بانک ملی ایران شعبه ندارد دارائی محل وجوه حاصله از این بابت را دریافت و حواله بانک ملی ایران شعبه مرکز بهمان حساب مخصوص وزارت امور خارجه منتقل خواهد نمود .
ماده 7 – در صورتیکه پروانه زیارت در ایران مفقود شود المثنی برای آن صادر نخواهد شد و در اینصورت باید مجدداً تحصیل پروانه زیارت با پرداخت بهای آن بشود و هرگاه در کشورهای عراق یا سوریه پروانه مزبور گم شود برای مفقود کننده برگ شهادتنامه مجانی جهت مراجعه بایران از طرف نمایندگیهای شاهنشاهی در دو کشور مزبور صادر خواهد گردید .
ماده 8 – پروانه زیارت جهت کسانیکه در سنین مشمولیت نظام وظیفه هستند و در صورتی صادر خواهد شد که متقاضی دارای دفترچه پایان خدمت زیر پرچم و یا دارای برگ معافیت دائم و یا موقت بوده و رونوشت آن را که بگواهی مراجع صلاحیتدار دادگستری رسیده باشد تسلیم نماید .
تبصره – بدارندگان برگ معافیت موقت در صورتی پروانه زیارت داده خواهد شد که اعتبار برگ معافیت موقت آنان از سه ماه کمتر نباشد و الا باید اجازه مخصوص از نظام وظیفه تحصیل و تسلیم نمایند .
ماده 9 – برای پروانه زیارت جواز خروج صادر نمیشود .
ماده 10- گذرنامه هائی که فعلا در دست زائرین اعتاب مقدسه میباشد تا خاتمه مدت پنجسال اعتبار قانونی آن بشرط آنکه سال بسال تمدید گردد بقوت خود باقی است و صاحبان این قبیل گذرنامه ها فقط حق مسافرت بعراق و سوریه را دارند .
ماده 11- صاحبان پروانه زیارت هنگام مراجعت بایران از تحصیل روادید ورود معافند .
ماده 12- مأمورین شاهنشاهی در خارجه حق صدور پروانه زیارت ندارند .
ماده 13- پروانه های زیارت باید دارای روادید عراق و سوریه بوده و بدون تمبر و مهر و امضاء از درجه اعتبار ساقط است .
ماده 14- پروانه های زیارت را گمرکات مرزی هنگام مراجعه زائرین جمع آوری و کلیه صفحات آنرا با مهر باطل نموده و برای شهربانی کل کشور ارسال میدارند و ضمناً صفحه آخر پروانه را که بمنزله رسید است جدا و به دارندگان پروانه تسلیم مینماید .
ماده 15- بکلیه پروانه های زیارت باید عکس روشن الصاق و دو مهر در دوگوشه عکس از طرف مقام صادر کننده پروانه زده شود .
ماده 16- در صورتیکه دارنده پروانه زیارت قبل از مسافرت در ایران فوت نماید همراهان او نمیتوانند با آن پروانه زیارت مسافرت نمایند و باید پروانه جدید تحصیل کنند .
ماده 17- کسانیکه بدون پروانه زیارت یا گذرنامه بخواهند از مرز بگذرند طبق لایحه قانونی تشدید مجازات بزه عبور از مرز تحت تعقیب قرار خواهند گرفت .
ماده 18- در پشت جلد پروانه تحت عنوان تذکر بدارندگان پروانه زیارت خلاصه از مواد مهم این آئین نامه درج میشود .
ماده 19- بمنظور رعایت و اجرای ماده 8 قانون گذرنامه مصوبه 20 دیماه 1311 هر متقاضی باید ضمانت نامه بمبلغ یکهزار و پانصد (1500) ریال باری تأمین هزینه معاودت خود به دوائر صلاحیتدار صادر کننده پروانه تسلیم نماید

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 4292

تاریخ تصویب : 1334/12/17

تاریخ ابلاغ : 1335/03/08

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.