×

طرز انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان

طرز انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان

طرز-انتخاب-نمایندگان-کارگران-و-کارفرمایان

وکیل


شماره 16642 18/6/30
هیئت وزیران در جلسه مورخ هفدهم شهریور ماه 330 نظر پیشنهاد شماره 5531 وزارت کار مقررات مربوطه ( طرز انتخابات نماینده کارگران - کارفرمایان در کمیسیون سازش و شورای توافق) را که مشتمل بر 5 ماده است و بموجب ماده 13 قانون کار مصوب 17 خرداد 1328 از طرف وزارت کار تهیه و بتصویب شورای عالی کار رسیده تصویب نمود .
تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است
نخست وزیر
طرز انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان
در کمیسیون سازش و شورای توافق
قسمت اول - انتخاب نماینده کارگر
ماده 1 - شرایط انتخاب کننده (اعم از مرد یا زن)
1 - هیجده سال تمام داشته باشد.
2 - تبعه ایران باشد .
3 - کارگر کارگاهی باشد که در آن رأی میدهد.
ماده 2 - شرایط انتخاب شونده :
1 - لااقل سی سال تمام داشته باشد .
2 - تبعه ایران باشد .
3 - دارای سواد خواندن و نوشتن باشد .
4 - منتسب بسازمانها و احزاب غیر قانونی نبوده و محکومیت جزائی نداشته باشد .
5 - داوطلب نمایندگی کارگران نباید فعالیت های سیاسی در داخل کارخانه و کارگاه بنماید متخلف از خدمت کارخانه و حق رأی دادن و انتخاب شدن و انتخاب کردن محروم خواهد بود .
6 - داوطلب نمایندگی نباید سابقه ایجاد اعتصاب غیرقانونی داشته باشد که در اینصورت نیز از حق انتخاب شدن - انتخاب کردن محروم خواهد بود .
7 - لااقل دو سال سابقه کارگری در کارگاه مربوطه داشته باشد .
8 - لااقل ده درصد از کارگران کارگاه تمایل خود را نسبت به نمایندگی داوطلب کتباً اعلام نموده باشند .
9 - هر شخصی که دارای شرایط فوق باشد می تواند خود را داوطلب انتخاب معرفی نموده و لااقل یک هفته قبل از آغاز انتخابات با تسلیم ورقه تمایل کارگران موضوع (بند8) داوطلب بودن خود را باداره کار محل اعلام نماید داوطلب بایستی نیز برگ عدم سابقه جزائی را از مقامات قضائی تحصیل و باداره کار تسلیم نماید نیز نسبت به سوابق داوطلب رسیدگی نموده و اوراق مربوطه او ضبط میکند .
10- انتخابات در کارگاه بایستی 3 هفته قبل از آغاز اعلام شود تا داوطلب بتواند خود را باداره کار محل معرفی نماید .
11- نام داوطلب یک هفته قبل از آغاز انتخابات هر کارگاه بایستی در محل کار نصب شود .
ماده 3 - طرز انتخابات - هیئت نظارت انتخابات از اشخاص زیر تشکیل میشود :
فرماندار یا نماینده او - رئیس اداره کار محل یا نماینده او - دو نفر نمایندگان کارگر (بانتخاب و تشخیص اداره کار محل) دو نفر نماینده کارفرما .
تبصره 1 - هیئت نظارت یک هفته قبل از شروع انتخابات اعلانی مبنی بر ساعت و روز شروع انتخابات تهیه و باطلاع کارگران کارگاه مربوطه خواهد رسانید .
تبصره 2 - دادن رأی مخفی بوده و کارگران باید قبلا رأی خود را در روی کاغذ نوشته با حضور هیئت نظارت در صندوق رأی بیاندازند .
تبصره 3 - پس از اتمام اخذ رأی بلافاصله قرائت آراء شروع و اگر قرائت در یک جلسه تمام نشود صندوق رأی از طرف هیئت نظارت مهر و موم و تا جلسه آتیه در محل امنی نگاهداری خواهد شد . حضور داوطلبان در موقع بازکردن صندوقها و شماره و قرائت آراء آزاد است پس از قرائت آراء نتیجة انتخابات در صورت مجلسی که بامضای هیئت نظارت خواهد رسید در سه نسخه تنظیم و خلاصه آن در جایگاه آگهی های کارگاه نیز اعلام میشود . اوراق رأی تا یک هفته پس از اعلام نتیجة انتخابات محفوظ و سپس بوسیله انحمن نظارت معدوم خواهند شد و نیز نتیجة انتخابات در دفاتر محلی و مرکزی اداره کار ثبت خواهد گردید و اعتبار نامه از طرف اداره کار محل صادر خواهد گردید .
قسمت دوم - انتخاب نماینده کارفرما
ماده 4 - کارفرما شخصاً در شورای کارگاه حاضر یا نماینده از طرف خود انتخاب و کتباً معرفی خواهد نمود .
ماده 5 - اعتبار نمایندگی نمایندگان فوق از تاریخ تشکیل اولین جلسه شورای کارگاه برای مدت یکسال خواهد بود مگر اینکه دو سوم کارگران کتباً تغییر نماینده خود را از اداره کار محل تقاضا نمایند و در مورد تغییر نماینده کارفرما هم بایستی توسط کارفرما کتباً باداره کار محل اطلاع داده شود در اینصورت نمایندگان جدید برای بقیه مدت بطریق فوق انتخاب خواهند شد .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1330/06/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.