×

أئین نامه اجرائی قانون فروش اجناس ممنوعه

أئین نامه اجرائی قانون فروش اجناس ممنوعه

أئین-نامه-اجرائی-قانون-فروش-اجناس-ممنوعه
شماره 11068 12/5/1336
تصویب نامه
وزارت گمرکات و انحصارات
هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت گمرکات و انحصارات و موافقت وزارت بازرگانی مواد زیر را در جلسه مورخ 9/5/36
تصویب مینمایند
ماده 1 - از این تاریخ اجرای قانون فروش اجناس ممنوعه مصوب 16 شهریور 1314 بعهده اداره کل گمرک واگذار میشود.
ماده 2 - باداره کل گمرک اجازه داده میشود برای فروش کالاهای موضوع قانون پیش گفته و کالاهای ممنوع ایکه در اجرای ماده 18 قانون تعرفه گمرکی و قانون مجازات مرتکبین قاجاق ضبط نموده یا بعداَ بنماید و همچنین کالا
های ضبطی و متروکه را که در حراج یامزایده بقیمت مناسب بفروش نمیرسد فروشگاه در تمام نقاط مختلفه کشور بتعداد کافی در ادرات گمرک یا فروشگاههای شرکتهای واابسته بادرات دولتی دائر نموده و کالاهای مزبور را بقیمت مقطوع بمصرف کننده بفروش برساند.
تبصره 1 - قیمت مقطوع کالاهای مزبور باید از طرف کمیسیونی متشکل ازیکنفر نمایده اداره کل گمرک و یکنفر
اطاق بازرگانی و یکنفر نمایده اطاق بازرگانی و یکنفر نماینده بانک ملی ایران تعیین و وسیله اداره کل گمرک در جرایدباطلاع عموم برسد قیمت تعیین شده هر کالا باید وسیله اتیکت روی آن کالا الصاق شود.
تبصره2 - اداره کل گمرک مجاز است تصدی فروشگاه را شخصاَبعهده گرفته یا بشرکتهای وابسته بادرات دولتی مانند فروشگاه افسران یا فروشگاه کارمندان دولت با توجه به مقررات این تصویب نامه واگذار نماید در صورت واگذاری حق العمل شرکتها بیش از 5 درصد موضوع ماده 6 این تصویب نامه نخواهد بود.
ماده 3 - اداره کل گمرک مکلف است در هر نقطه ایکه در اجرای ماده 2 این تصویبنامه فروشگاه دائر خواهد نمود مراتب راوسیله روزنامه رسمی و دو روزنامه کثیر الانتشار و رادیو لااقل در سه نوبت هر نوبت بفاصله ده روز باطلاع عموم برساند .
ماده 4 - اداره کل گمرک مکلف است در آگهی مزبور انواع کالا هائیکه باید از طرف اشخاص بفروشگاهها تسلیم شود قید نماید و نیز در آگهی متذکر شود چنانچه پس از سه ماه از تاریخ نشر آخرین آگهی کالاهای ممنوعه ای بمنشور کسب و تحارت در نزد اشخاصی یافت شود آن کالاها نیز طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق ظبط خواهد شد.
ماه5 - اداره کل گمرک مکلف است برای کالاهای تحویلی اشخاص و کالاهای ضبطی و متروکه دفاتر رسمی طبق قانون تجارت در فروشگاهها نگاهداری نموده و پس از تحویل کالای رسیدی حاوی نوع کالا و مشخصات کامل آن بتحویل دهنده تسلیم دارد و نوع و مشخصات کالا را در دفاتر مزبور منعکس نماید.
ماده 6 - اداره کل گمرک حق دارد 5 درصد از حاصل فروش کلیه کالاهای موضوع این تصویبنامه را برداشت و در حساب مخصوصی برای حقوق و مزایای و پاداش فروشندگان و سایر کارکنان فروشگاه و سایر مخارج ضروری نگاهداری نماید.
ماده 7 - صاحبان کالا پس از فروش تمام یا قسمتی از کالای تحویلی میتوانند برای دریافت بهای کالای فروش رفته بفروشگاه مراجعه نماید و مسئول فروشگاه مکلف است بمحض مراجعه صاحب کالا در صورتیکه تمام یا قسمتی از کالای تحویلی بفروش رفته باشد بهای کالای فروش رفته را پس از وضع 5 درصد موضوع ماده 6 این تصویبنامه در مقابل اخذ رسید که نمونه آن از طرف اداره کل گمرک تهیه خواهد شد بصاحب کالا تسلیم نماید.
ماده 8 - اداره کل گمرک در مقابل صاحبان کالا امین محسوب میشود.
ماده 9 - هر نوع دخل و تصرف و برداشت غیر قانونی در عین کالاهای تحویل شده بفروشگاهها یا حاصل فروش آنها در حکم اختلاس اموال دولت محسوب و با مرتکبین آن طبق مقررات مجازات مختلسین اموال دولت رفتار میشود.
ماده 10 - چنانچه کالاهای تحویلی اشخاص در اثر تفریط و تعدی متصدیان و سایر کارکنان فروشگاه از بین برود اداره کل گمرک مکلف است طبق ماده 200 آئین نامه تعرفه کل گمرک غرامت اموال آنان را براساس ارزیابی که طبق تبصره 9 ماده 2 این تصویب نامه بعمل آمد فوراَ از محل اعتبار مربوطه پرداخت و منتظر تعیین تکلیف موضوع از طرف دادگاهها صلاحیتدار نشود و بلادرنگ برای وصول غرامت از کسی که تفریط و تعدی نموده اقدام نماید.
تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
از طرف نخست وزیر

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1336/05/09

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.