×

طرح اصلاحی اساسنامه اتحادیه شهرداریها

طرح اصلاحی اساسنامه اتحادیه شهرداریها

طرح-اصلاحی-اساسنامه-اتحادیه-شهرداریها
شماره 68074 29/10/1354
وزارت کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 29/10/54 بنا به پیشنهاد شماره 1/3/33482/10260 مورخ 8/9/1354 وزارت کشور و باستناد ماده 108 اصلاحی قانون شهرداری مصوب 29/7/1354 طرح اصلاحی اساسنامه اتحادیه شهرداریها را به شرح زیر تصویب نمودند:
فصل اول - کلیات
ماده 1 - اتحادیه شهرداریهای کشور که در این اساسنامه اتحادیه نامیده خواهد شد سازمانی است برای بهبود وضع شهرداریهای و ایجاد همکاری و هماهنگی بین شهرداریهای کشور و برقراری ارتباط با اتحادیه های بنی المللی شهرداریها.
ماده 2 - اتحادیه دارای شخصیت حقوقی است و کلیه شهرداریهای کشور عضویت آن را خواهند داشت.
فصل دوم - وظائف اتحادیه
ماده 3 - وظائف اتحادیه بشرح زیر است :
1 - تحقیق و مطالعه در امور و مسائل شهری و شهرداری و ارشاد و راهنمایی شهرداریها در جهت بهبود وضع شهر و شهرداری
2 - جمع آوری اطلاعات و آمارهای مربوط و تجزیه و تحلیل آمارها برای استفاده در برنامه ریزی و بهبود امور و مسائل شهری و شهرداری
3 - برسی قوانین و مقررات مورد عمل شهرداریها کشور و تهیه طرحهای لازم برای اصلاح و تکمیل مقررات موجود و پیشنهاد آنها بوزارت کشور .
4 - بررسی مداوم مسائل سازمانی و روشهای اداری و مالی و سایر امور شهرداریها و توصیه برای اصلاح سازمان و روشها و تهیه فرمهای مناسب و متحدالشکل برای شهرداریها و همچنین انجام خدمات مزبور بنا بدرخواست هر یک از شهرداریها.
5 - برقراری ارتباط بین شهرداریها بمنظور تبادل اطلاعات و تجارب مربوط به روشهای اداری و مالی و همچنین ایجاد شرایط لازم در جهت همکاری موثر بین آنان و فراهم ساختن موجبات اجتماع نمایندگان شهرداریها برای بررسی مسائل و حل و فصل مشکلات مشترک و اتخاذ تصمیمات مقتضی از طریق تشکیل سمینارها و کنفرانسها.
6 - ایجاد ارتباط بین هر یک از شهرداریهای کشور با شهرداریها و اتحادیه های شهرداری سایر کشورها و همچنین قبول عضویت در اتحادیه های بین المللی شهرداریها و سازمانهائیکه مربوط بامور شهری و شهرداری میباشند بمنظور آگاهی و استفاده از تجارب و تحولات علمی و عملی در زمینه امور و مسائل شهری و شهرداری .
7 - تعیین ضوابط و معیارهای مربوط باستفاده مدیران و سایر کارکنان شهرداری ها از بورسها یا اعطای بورسهای آموزشی در زمینه امور و مسائل شهری و شهرداری به آنان.
8 - تشکیل دوره های آموزش قبل از ورود بخدمت و حین خدمت برای شهرداران و کارکنان شهرداریها بوسیله اتحادیه یا طرق دیگر
9 - همکاری با وزارت کشور و سایر دستگاهها در زمینه مسائل شهری و شهرداری .
10 - قبول نمایندگی شهرداریها برای انجام معاملات آنها با رعایت آئین نامه مالی شهرداریها و سایر مقررات مربوط .
11 - ترجمه و تالیف و انتشار کتب و نشریات و مجلات در امور و مسائل اداری مالی و فنی و شهرداریها
12 - مشاوره و راهنمائی حقوقی شهرداریها حسب درخواست آنها.
13 - انجام آن قسمت از وظایفی که طبق مقررات شهرداریها بعهده اتحادیه واگذار میشود.
فصل سوم - ارکان اتحادیه
ماده 4 - ارکان اتحادیه بقرار زیر است :
1 - شورایعالی
2 - هیئت مدیره
3 - مدیر عامل
4 - حسابرس
شورایعالی
ماده 5 - شورایعالی از شهرداران منتخب شهرداریهای منتخب شهرداریها حوزه هر استان یا فرمانداری کل به نسبت هر هفت شهرداری یک نفر تشکیل میشود و در صورتی که در تقسیم تعداد شهرداریهای هر حوزه به عدد 7 باقیمانده تقسیم چهار یا بیشتر باشد یک نماینده بتعداد نمایندگان آن حوزه اضافه می شود.
تبصره 1 - در صورتیکه تعداد شهرداریهای حوزه یک استان یا فرمانداری کل کمتر از هفت شهرداری باشد یک نفر نماینده انتخاب خواهند کرد.
تبصره 2 - برای انتخاب شهرداران موضوع این ماده استاندار یا فرمانداری کل مکلف است در نیمه اول بهمن ماه هر سال شهرداران حوزه ماموریت خود را دعوت نماید تا نسبت به انتخاب نمایندگان با رای مخفی و با اکثریت نسبی اقدام نمایند. منتخبین توسط استاندار یا فرماندار کل بلافاصله به اتحادیه معرفی خواهند شد.
تبصره 3 - شهردار پایتخت در هر حال بعنوان نماینده شهر تهران در شورایعالی عضویت خواهد داشت.
ماده 6 - جلسه سالانه شورا هر سال یک بار در نیمه دوم بهمن ماه تشکیل میگردد و تصمیمات شورا با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.
تبصره - جلسات فوق العاده شورا به تشخیص وزارت کشور یا پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیئت مدیره و یا بدعوت وزیر کشور تشکیل خواهد شد.
ماده 7 - شورا بریاست مسن ترین عضو تشکیل میشود و بلافاصله سه نفر را بعنوان رئیس و نایب رئیس و دبیر از بین اعضاء برای اداره جلسه انتخاب مینماید.
ماده 8 - جلسات شورا با حضور بیش از دو سوم اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیمات شورا با اکثریت نسبی مناط اعتبار خواهد بود.
ماده 9 - وظائف شورا بشرح زیر میباشد:
1 - انتخاب اعضاء هیئت مدیره و حسابرس
2 - تعیین حقوق و مزایا و پاداش رئیس و اعضاء انتخابی هیئت مدیره و مدیر عامل با تائید شورای حقوق و دستمزد و تعیین حق الزحمه حسابرس .
3 - بررسی و اظهارنظر راجع به گزارش هیئت مدریه درباره اقدامات و عملیات انجام شده و تعیین خط مشی آینده اتحادیه .
4 - تصویب ترازنامه و صورتحساب عملکرد و بودجه اتحادیه
5 - بررسی و تصویب جدول حق عضویت شهرداریها که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد میگردد.
6 - بررسی و اتخاذ تصمیم درباره برنامه ها و سایر اموریکه هیئت مدیره در دستور قرار میدهد.
7 - تعیین محل تشکیل اجلاسیه سال آینده .
هیئت مدیره
ماده 10 - هیئت مدیره اتحادیه از سه نفر بترتیب زیر تشکیل میشود:
1 - دو نفر از بین افرادیکه حداقل دارای تحصیلات لیسانس و همچنین دارای اطلاعات و تجارب کافی در امور شهرداریها و مسائل شهری باشند توسط شورایعالی برای مدت دو سال انتخاب مجدد هر یک از آنان بلامانع خواهد بود.
2 - یک نفر که دارای بصیرت و اطلاعات در امور شهری و شهرداری باشد بانتخاب وزیر کشور.
تبصره - اعضاء انتخابی ( موضوع بند 1) موظفاَ و بطور تمام وقت انجام وظیفه خواهند نمود و نمیتوانند به شغل موظف دیگری اشتغال ورزند.
ماده 11 - هیئت مدیره در اولین جلسه یک نفر رئیس از بین خود انتخاب و بوزارت کشور معرفی مینماید. جلسات هیئت مدیره با حضور دو نفر از اعضاء رسمیت خواهد داشت و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.
ماده 12 - در صورت استعفاء یا فوت یا صدور کیفر خواست به مناسبت جرائم موضوع ماده 19 قانون مجازات عمومی درباره هر یک از اعضاء انتخابی هیئت مدیره وزیر کشور جانشین وی را برای بقیه مدت از بین منتخبین شورایعالی که واجد شرایط و حائز آراء بیشتری باشد تعیین مینماید.
ماده 13 - وظایف هیئت مدیره بشرح زیر است :
1 - بررسی و اظهارنظر نسبت به بودجه سالانه اتحادیه و طرح آن در شورایعالی بمنظور تصویب شورا و ارسال بوزارت کشور برای تایید.
2 - بررسی و اظهارنظر در مورد گزارش مالی و عملیاتی سالانه و خط مشی و برنامه ها و تسلیم آن به شورا وسیله رئیس هیئت مدیره جهت تصویب .
3 - بررسی جدول حق عضویت شهرداریها و پیشنهاد آن به شورا جهت تصویب.
4 - اتخاذ تصمیم نسبت به پشنهادهای مدیر عامل و اعضاء هیئت مدیره در جهت پیشبرد هدفهای اتحادیه
5 - بررسی و تصویب تشکیلات اتحادیه و ارسال آن به وزارت کشور جهت تایید
6 - اهداء و قبول هدایا بنام اتحادیه به پیشنهاد مدیر عامل
7 - تصویب عضویت اتحادیه در سازمانهای بین المللی مربوط بنا به پیشنهاد مدیر عامل و پیشنهاد آن بوزارت کشور برای تایید.
8 - بررسی و اظهارنظر و اتخاذ تصمیم در مورد طرحها و برنامه ها و هر موضوعی که مربوط به فعالیتهای اتحادیه باشد و از طرف مدیر عامل یا اعضاء هیئت مدیره پیشنهاد یا مطرح گردد.
9 - تصویب معاملات و قراردادها و خرید خدمات و اقداماتیکه بنحوی از انحاء ایجاد تعهدات مالی برای اتحادیه مینماید.
تبصره - هیئت مدیره میتواند اختیار انجام معاملات و عقد قرار داد تا مبلغ معینی را به مدیر عامل تفویض نماید.
10 - ختم دعاوی بسازش و یا ارجاع امر بداوری با رعایت مقررات مربوط.
11 - تصویب مرخصی و ماموریت هر یک از اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل.
12 - عزل و نصب مدیر عامل.
مدیر عامل
ماده 14 - مدیر عامل از بین افراد بصیر و مطلع حداقل لیسانس و تجربه کافی در امور و مسائل شهری و شهرداری از طرف هیئت مدیره برای مدت دو سال انتخاب و با حکم وزیر کشور منصوب میشود و انتخاب مجدد او بلامانع خواهد بود.
ماده 15 - مدیر عامل بالاترین مرجع اداری اتحادیه است و مسئول اداره امور اتحادیه در حدود این اساسنامه میباشد و وظایف و اختیارات ذیل را نیز داراست:
1 - تنظیم برنامه و گزارش و ترازنامه سالانه اتحادیه و طرح آن در هئیت مدیره جهت بررسی و تسلیم آن به شورایعالی برای تصویب .
2 - اجرای مصوبات هیئت مدیره.
3 - تنظیم و پیشنهاد بودجه اتحادیه به هیئت مدیره.
4 - پیشنهاد جدول حق عضویت شهرداریها به هیئت مدیره
5 - اداره امور جاری اتحادیه
6 - عزل و نصب و تغییر کارکنان اتحادیه با رعایت مقررات
7 - تهیه و پیشنهاد تشکیلات اداری اتحادیه و یا پیشنهاد تغییر و اصلاح آن به هیئت مدیره برای بررسی و تصویب و ارسال آن به وزارت کشور جهت تایید.
8 - نمایندگی اتحادیه در برابر اشخاص و کلیه مراجع با حق انتخاب وکیل.
حسابرس
ماده 16 - شورای عالی یک نفر از حسابرسان رسمی را برای حسابرسی یک دوره مالی انتخاب مینماید و تجدید انتخاب وی بلامانع است. مدیر عامل موظف است تسهیلات لازم را برای حسابرس بمنظور مراجعه بدفاتر و اسناد اتحادیه فراهم نماید و هیئت مدیره باید لااقل یک ماه قبل از تشکیل جلسه سالانه شورای عالی ترازنامه و صورت عمل کرد اتحادیه را همراه گزارش سالانه مدیر عامل برای حسابرس ارسال دارد. حسابرس مکلف است گزارش خود را با اظهارنظر صریح به شورا تقدیم نماید.
فصل چهارم - متفرقه
ماده 17 - منابع مالی اتحادیه بشرح زیر است:
الف - درآمد حاصل از اجرای ماده 82 اصلاحی قانون شهرداری
ب - حق عضویت دریافتی از شهرداریهای کشور
ج - کمکهای هدایای دریافتی و سایر منابع
ماده 18 - اتحادیه از نظر امور مالی و استخدامی تابع آئین نامه های مالی و استخدامی شهرداریها خواهد بود.
ماده 19 - اعضاء انتخابی هیئت مدیره و مدیر عامل از نظر مرخصی استحقاقی و استعلاجی و رفاه و درمان و هزینه مسافرت و ماموریت تابع مقررات آئین نامه استخدامی شهرداریها میباشند.
ماده 20 - اتحادیه شهرداریها میتواند به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیئت مدیره شخصیت های داخلی و خارجی را که خدمات قابل توجهی برای پیشرفت امور شهرداریها و اتحادیه نموده باشند بعضویت افتخاری خود بپذیرد.
ماده 21 - ضوابط و میزان تغییر اقلام بودجه اتحادیه همه ساله حسب نیاز توسط شورایعالی تعیین می شود. ولی به هر حال بیش از 20 درصد بودجه مصوب نخواهد بود.
ماده 22 - هر گونه تغییر و اصلاح در این اساسانامه به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران خواهد بود.
ماده 23 - اساسنامه اتحادیه مصوب 30/10/1346 هیئت وزیران و اصلاحات بعدی آن از تاریخ تصویب این اساسنامه ملغی و هیئت مدیره کنونی تا تشکیل شورا و انتخاب هیئت مدیره جدید بر طبق اساسنامه وظایف مقرر را انجام خواهد داد.
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور و معاوت اجرائی نخست وزیر - هادی هدایتی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 9077

تاریخ تصویب : 1354/10/29

تاریخ ابلاغ : 1354/12/07

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.