×

آئین نامه اجرائی آموزشگاههای رانندگی

آئین نامه اجرائی آموزشگاههای رانندگی

آئین-نامه-اجرائی-آموزشگاههای-رانندگی
شماره65806/ت30608ه - 15/12/1383
وزارت کشور - وزارت دادگستری - وزارت راه و ترابری - وزارت بازرگانی - سازمان حفاظت محیط زیست
هیات وزیران در جلسه مورخ 5/12/1383 بنا به پیشنهاد شماره 37/3/1/473 مورخ 13/2/1383 وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به مصوبه 21/9/1358 شورای انقلاب آئین نامه اجرائی آموزشگاههای رانندگی را به شرح زیر تصویب نمود :
آئین نامه اجرائی آموزشگاههای رانندگی
فصل اول - تعاریف :
ماده 1 - در این آئین نامه ، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می رود :
الف - آموزشگاه رانندگی : مؤسسه ای که بر اساس مقررات این آئین نامه تاسیس و از متقاضیان ثبت نام نموده و منحصرا دانش و مهارت رانندگی را وفق برنامه آموزشی مندرج در ماده ( 16 ) این آئین نامه در محلهای تعیین شده مجاز به انان تعلیم می دهند.
ب - مؤسس آموزشگاه رانندگی : شخص حقیقی یا حقوقی است که به منظور فعالیت در زمینه آموزشگاه رانندگی اجازه تاسیس ان را از راهنمایی و رانندگی ناحیه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اخذ نموده است.
پ - مدیر آموزشگاه رانندگی : شخصی حقیقی است که مسئولیت اداره امور آموزشگاه رانندگی را به عهده دارد.
ت - مربی آموزشگاه رانندگی : شخصی است آموزش دیده و ماهر در امر تعلیم رانندگی که فنون ، قوانین و مقررات و اصول ایمنی مربوط به رانندگی صحیح را برای کسب مهارتهای لازم به هنرآموز آموزش می دهد.
ث - گروه بندی آموزشگاه : یعنی تفکیک آموزشگاهها بر اساس شرایط تاسیس و نوع فعالیت آموزشگاه.
ج - وسیله نقلیه آموزشی : وسیله ای است که دارای علایم مشخصه و تجهیزات مندرج در این آئین نامه بوده و به وسیله ان به هنرآموزان آموزش رانندگی داده می شود.
چ - اجازه تاسیس آموزشگاه رانندگی : اجازه نامه ای است که با رعایت مقررات این آئین نامه توسط راهنمایی و رانندگی صادر و به متقاضی واجد شرایط تسلیم می گردد.
ح - گواهی آموزش : مدرکی است که پس از طی دوره های آموزشی و کسب مهارتهای لازم و موفقیت در ازمونهای مربوط از طرف آموزشگاه به نام هنرآموز صادر می گردد.
فصل دوم - گروه بندی آموزشگاههای رانندگی و شرائط آنها :
ماده 2 - آموزشگاههای رانندگی به شرح زیر گروه بندی می شوند :
1 - آموزشگاه رانندگی گروه ( الف ) : این آموزشگاه وظیفه آموزش هنرآموزان متقاضی دریافت گواهینامه موتورگازی و انواع موتورسیکلت را بر عهده دارد.
2 - آموزشگاه رانندگی گروه ( ب ) : این آموزشگاه وظیفه آموزش هنرآموزان متقاضی دریافت گواهینامه وسایل نقلیه تا 15 نفر ظرفیت و خودروهای خدمات عمومی و وانت تا 3500 کیلوگرم را به عهده دارد.
3 - آموزشگاه رانندگی گروههای ( پ ) و ( ت ) : این آموزشگاه وظیفه آموزش هنرآموزان متقاضی دریافت گواهینامه وسایل نقلیه سنگین ( اعم از باربری با ظرفیت بیش از 3500 کیلوگرم و مسافربری بیش از 16 نفر مسافر با راننده ) را به عهده دارد.
تبصره - آموزشگاههای موضوع این بند می توانند صرفا به آموزش خودروهای مسافربری یا باربری بپردازند.
4 - آموزشگاه رانندگی ویژه : این آموزشگاه وظیفه آموزش هنرآموزان متقاضی دریافت گواهینامه برای رانندگی و هدایت ماشین الات سبک و سنگین عمرانی و کشاورزی و وسایل نقلیه فوق سنگین را به عهده دارد.
ماده 3 - آموزشگاه رانندگی گروه ( الف ) باید برای آموزشهای مربوط ، دارای شرایط و تجهیزات زیر باشد :
الف - در اختیار داشتن کلاس مناسب آموزشی به تعداد لازم ، دفتر کار ، سالن انتظار ، نمازخانه و سرویسهای بهداشتی مناسب ، حداقل به مساحت اعیانی 130 متر مربع زیر بنای مفید برای آموزش حداکثر 250 نفر هنرآموز در ماه. مساحت زیر بنا متناسب با تعداد هنرآموزان افزایش خواهد یافت.
تبصره - محل آموزش نظری رانندگی ترجیحا باید در مناطق شهری باشد و به هرحال تامین امکانات رفاهی ضروری است.
ب - محلی اسفالته و محصور به مساحت حداقل 1000 متر مربع برای آموزش عملی رانندگی هنرآموزان با استانداردهای تعیین شده واقع در خارج از بافت مسکونی شهرها و با نصب علایم و خط کشیهای مورد نظر که از هر حیث ایمن سازی گردیده و مورد تایید راهنمایی و رانندگی محل قرار گیرد.
تبصره - چنانچه تعدادی از آموزشگاههای رانندگی مربوط بخواهند مشترکا محلی برای آموزش عملی رانندگی تهیه و استفاده نمایند ، در صورت رعایت مفاد این آئین نامه و کسب مجوز از راهنمایی و رانندگی اشتراک آنها با رعایت تناسب و معیارهای فوق بلامانع است.
پ - در اختیار داشتن حداقل 5 دستگاه موتور سیکلت دنده ای سالم و اماده به کار متناسب با نوع آموزش متقاضی که مدل آنها حداکثر از 3 سال بیشتر نبوده و دارای برگ معاینه فنی معتبر و بیمه شخص ثالث و مجهز به گارد محافظ بوده و دو دستگاه از آنها دارای سایدکار باشند.
ت - در اختیار داشتن حداقل 3 دستگاه دوچرخه و 3 دستگاه موتورسیکلت گازی جهت تمرین و تعلیم متقاضیان.
ث - تجهیزات ایمنی و کمکهای اولیه مطابق دستور العملهای مربوط.
ج - دارا بودن مربیان واجد شرایط حداقل متناسب با تعداد موتورسیکلتها.
ماده 4 - آموزشگاههای رانندگی گروه ( ب ) باید برای آموزشهای مربوط ، دارای شرایط و تجهیزات زیر باشند :
الف - در اختیار داشتن کلاسهای مناسب آموزشی به تعداد کافی ، دفتر کار ، سالن انتظار ، نمازخانه و سرویسهای بهداشتی مناسب ، حداقل به مساحت اعیانی 130 مترمربع زیر بنای مفید برای آموزش حداکثر 250 نفر هنرآموز در ماه. مساحت زیربنا متناسب با تعداد هنرآموزان افزایش خواهد یافت.
ب - در اختیار داشتن حداقل 10 دستگاه خودرو سواری آموزشی ( در شهرهائی که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند ) و حداقل 3 دستگاه ( در سایر نقاط کشور ) که سالم و فاقد عیب و نقص و دارای برگ معاینه فنی معتبر بوده و بیش از 5 سال از مدل سال عقبتر نباشند.
پ - در اختیار داشتن حداقل 25 متر مربع محل توقف ( اعم از زمین محصور یا توقفگاه ) به ازای هر وسیله نقلیه ، جهت توقف خودروهای آموزشگاه ، با درب ورود و خروج مناسب خودرو و حداکثر به فاصله یکصد متر از محل آموزشگاه.
ت - مجهز بودن به سیستم رایآنهای مناسب.
ث - دارا بودن مربیان واجد شرایط مندرج در این آئین نامه حداقل به تعداد وسایل نقلیه موجود و متناسب با تعداد هنرآموزان برای آموزشهای نظری و عملی.
ج - داشتن تجهیزات کمک آموزشی مناسب.
ماده 5 - آموزشگاههای رانندگی گروههای ( پ ) و ( ت ) باید برای آموزشهای مربوط ، دارای شرائط و تجهیزات زیر باشند :
الف - برای آموزش نظری :
1 - در اختیار داشتن کلاسهای مناسب آموزش آئین نامه و سایر قوانین و مقررات ، به تعداد کافی.
2 - در اختیار داشتن کلاسهای مناسب آموزش فنی مجهز به قطعات منفصله خودرو ، به تعداد کافی.
3 - دفتر کار مناسب.
ب - برای آموزش عملی :
1 - در اختیار داشتن حداقل دو دستگاه کامیون با ظرفیت بارگیری حداقل 6 تن و دو دستگاه اتوبوس که سالم و فاقد عیب و نقص و دارای برگ معاینه فنی معتبر بوده و بیش از 7 سال از مدل سال عقبتر نباشند.
2 - در اختیار داشتن توقفگاه به میزان کافی جهت توقف وسائل نقلیه آموزشگاه متناسب با تعداد آنها ، با امکان دسترسی ایمن و درب ورودی و خروجی مناسب.
3 - در اختیار داشتن مجوز بهره برداری از منطقه ای دارای معابر شیب دار که حداقل مقدار شیب ان نسبت به سطح افق 10% بوده و موقعیت ان برای آموزش در منطقه کوهستانی و شیب دار به تایید راهنمایی و رانندگی رسیده باشد و استفاده از ان محل نیز طبق مقررات مجاز باشد.
پ - سایر شرایط :
1 - مجهز بودن به سیستم رایانه ای مناسب.
2 - دارا بودن مربیان واجد شرایط مندرج در این آئین نامه حداقل به تعداد وسایل نقلیه موجود و متناسب با تعداد هنرآموزان برای آموزشهای نظری و عملی.
3 - داشتن تجهیزات کمک آموزشی مناسب.
4 - نمازخانه ، سالن انتظار و سرویسهای بهداشتی مناسب در محل آموزشهای نظری و عملی.
تبصره 1 - مراجع ذیربط همکاری لازم را در راستای تامین زمین در منطقه مربوط جهت آموزش عملی ، تاسیسات و تجهیزات به عمل خواهند آورد.
تبصره 2 - اجرای این ماده از نظر نحوه استفاده و بهره برداری مشترک آموزشگاهها از محل آموزش عملی ، امکانات و تجهیزات مناسب محل مزبور ، چگونگی دسترسی این محلها به راههای اصلی و فرعی ، ایمن سازی آنها به لحاظ رفت و امد در خارج از شهر و نیز موقعیت رفت و امدی آموزشگاههای نظری داخل شهر و سایر امور مربوط ، به موجب دستورالعمل موضوع ماده ( 23 ) این آئین نامه خواهد بود.
ماده 6 - آموزشگاههای رانندگی ویژه باید برای آموزشهای مربوط ، دارای شرائط و تجهیزات زیر باشند :
الف - برای آموزش نظری : همانند موارد مندرج در بند ( الف ) ماده ( 5 ) در خصوص گروههای ( پ ) و ( ت ).
ب - برای آموزش عملی :
1 - در اختیار داشتن ماشین الات سبک و سنگین مورد نیاز عمرانی ، راهسازی ، کشاورزی و فوق سنگین و یا اینکه بر اساس توافقنامه استفاده از ماشین الات ، امکانات و تجهیزات وزارت راه و ترابری یا وزارت جهادکشاورزی و یا دیگر دستگاهها و نهادها برای آنها فراهم شده باشد.
2 - در اختیار داشتن توقفگاه به میزان کافی جهت توقف وسائل نقلیه آموزشگاه متناسب با تعداد آنها ، با امکان دسترسی ایمن و درب ورودی و خروجی مناسب.
3 - در اختیار داشتن محلی خارج از مناطق مسکونی و مناسب آموزش مهارت عملی و با وسعت متناسب با نوع ماشین الاتی که داوطلبان را آموزش خواهند داد با تایید راهنمایی و رانندگی.
پ - سایر شرایط : همانند موارد مندرج در بند ( پ ) ماده ( 5 ) درخصوص گروههای ( پ ) و ( ت ).
ماده 7 - وسایل نقلیه آموزشی آموزشگاهها ، باید علاوه بر شرایط مذکور در این آئین نامه دارای شرایط و تجهیزات زیر باشند :
1 - دارای پدال کلاج و ترمز در طرفین جلو وسیله نقلیه جهت استفاده هنرجو و مربی و دو آئینه داخل و دو آئینه بغل.
2 - بیمه نامه های شخص ثالث ، دیه و سرنشین.
3 - فقدان عیب و نقص فنی.
4 - نصب تابلو با نام آموزشگاه با زمینه زرد به صورت عمودی در روی سقف خودرو.
5 - نقش نام آموزشگاه در دو طرف بدنه خودرو.
6 - نصب تابلو خطر با شکل مثلث تحت عنوان ( احتیاط تحت آموزش رانندگی ) با زمینه سفید یا زرد و دارای حاشیه به رنگ قرمز در عقب و جلو وسیله نقلیه.
فصل سوم - شرائط و ضوابط تاسیس آموزشگاههای رانندگی :
ماده 8 - شرایط مؤسس آموزشگاه عبارت است از :
1 - دارا بودن برگ پایان خدمت و یا معافیت دایم یا موقت از خدمت دوره ضرورت برای آقایان.
2 - دارا بودن حداقل 20 سال تمام.
3 - عدم اعتیاد به مواد مخدر.
4 - دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی پنجم ابتدایی.
5 - نداشتن سوء پیشینه مؤثر کیفری.
ماده 9 - شرایط مدیر آموزشگاه عبارت است از :
1 - تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2 - دارا بودن حداقل 25 سال تمام.
3 - متاهل بودن و در صورت فقدان همسر ، داشتن فرد یا افراد تحت تکفل.
4 - دارا بودن برگ پایان خدمت و یا معافیت دایم یا موقت از خدمت دوره ضرورت برای آقایان.
5 - اشتغال تمام وقت در آموزشگاه ( ده ساعت کار در روز ).
6 - داشتن حداقل گواهینامه رانندگی متناسب با نوع آموزشگاه.
7 - عدم ابتلا به بیماریهای مسری و صرع و عدم اعتیاد به مواد مخدر با ارایه گواهی از مراجع ذی صلاح.
8 - دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه.
9 - نداشتن سوء پیشینه مؤثر کیفری.
10 - عدم اشتهار به فساد اخلاق.
تبصره 1 - مؤسس می تواند مدیریت آموزشگاه را نیز به عهده داشته باشد. در این صورت باید شرایط مندرج در این ماده را احراز نماید.
تبصره 2 - مدیریت آموزشگاه برای مستخدمین شاغل در دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی ممنوع بوده و در صورت تخلف مجوز مدیریت ابطال خواهد شد.
ماده 10 - شرایط مربی آموزشگاه عبارت است از :
1 - تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2 - دارا بودن حداقل 23 سال تمام و گواهینامه متناسب با وسیله نقلیه مربوط که از زمان دریافت ان حداقل دو سال سپری شده باشد.
3 - متاهل بودن و در صورت فقدان همسر ، داشتن فرد یا افراد تحت تکفل.
4 - دارا بودن برگ پایان خدمت و یا معافیت دایم یا موقت از خدمت دوره ضرورت برای آقایان.
5 - نداشتن سوء پیشینه مؤثر کیفری.
6 - نداشتن نقص عضو مؤثر منطبق با شرایط پزشکی مندرج در آئین نامه راهنمایی و رانندگی برای رانندگی بر روی وسایل نقلیه عمومی و همچنین عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم ابتلاء به بیماریهای مسری.
7 - گذراندن دوره آموزش مربیگری مورد نیاز بر اساس ضوابطی که از سوی راهنمایی و رانندگی اعلام و به تایید وزارتخانه های کشور و راه وترابری می رسد و موفقیت در ازمون مربیگری که توسط راهنمایی و رانندگی انجام می گیرد و دریافت کارت مربیگری با اعتبار چهار ساله.
تبصره - مدت اعتبار کارت مربیگری مزبور ، در صورت احراز شرائط مندرج در این آئین نامه و دستورالعمل ان قابل تمدید است.
8 - دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه. تبصره - شرط مذکور در بند ( 8 ) ، شامل مربیانی که در حال حاضر دارای کارت مربیگری می باشند نمی گردد.
ماده 11 - ضوابط صدور اجازه نامه آموزشگاههای رانندگی عبارتست از :
1 - درخواست کتبی صدور اجازه تاسیس آموزشگاه رانندگی.
2 - ارائه اسناد مثبته مالکیت یا حق انتفاع نسبت به مکان آموزشگاه و محل آموزش عملی مربوط.
3 - انطباق مشخصات مکان آموزشگاه و وسایل نقلیه و تجهیزات و امکانات معرفی شده موجود با شرایط مندرج در این آئین نامه.
4 - معرفی مدیر واجد شرایط مذکور در این آئین نامه.
5 - معرفی مربیان آموزشگاه حایز شرایط مندرج در این آئین نامه.
تبصره - فعالیت آموزشگاه و استمرار ان منوط به تحقق شرایط یادشده در این آئین نامه است.
ماده 12 - راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی موظف است پس از اخذ و بررسی مدارک لازم و احراز شرایط ، حداکثر ظرف یکماه نسبت به صدور اجازه تاسیس به نام متقاضی اقدام نماید و در صورت وجود نقص مدارک مکلف است مراتب را کتبا و حداکثر ظرف 15 روز جهت رفع نقص به متقاضی اعلام نماید.
ماده 13 - مؤسس موظف است ظرف مدت شش ماه پس از تاریخ صدور مجوز تاسیس ، فعالیت عملی آموزشگاه را در چارچوب ضوابط تعیین شده اغاز نماید. در غیر این صورت مجوز صادره لغو و از درجه اعتبار ساقط می گردد.
ماده 14 - واگذاری مجوز آموزشگاههای رانندگی به اشخاص واجد شرایط یا تغییر مکان آنها به مکان واجد شرایط این آئین نامه ، با تایید اداره راهنمایی و رانندگی محل بلامانع است.
ماده 15 - چنانچه مؤسس یا مدیر یا مربی ، هر یک از شرایط تاسیس یا فعالیت مندرج در این آئین نامه را از دست بدهد ، مراتب ظرف حداکثر یک هفته از طریق راهنمائی و رانندگی حسب مورد به هر یک از انان ابلاغ می گردد. موارد ابلاغی به مدیر یا مربی ، به مؤسس آموزشگاه نیز ابلاغ می گردد. مؤسس یا مدیر یا مربی موظف است حداکثر تا 15 روز از تاریخ ابلاغ ، نسبت به ارایه اسناد و مدارک مثبته مبنی بر عدم زوال شرایط اعلام شده و یا رفع نواقص به مرجع مذکور اقدام نماید. در صورتی که ظرف مدت تعیین شده ، اقدامی از سوی آنها به عمل نیاید راهنمایی و رانندگی می تواند نسبت به لغو مجوز مربوط اقدام کند. معترض در هر مرحله می تواند به مراجع قضایی مراجعه کند.
تبصره - در صورتی که تخلفات مزبور عنوان یکی از جرایم مندرج در قوانین جزایی را داشته باشد ، راهنمائی و رانندگی مکلف است مراتب را برای رسیدگی به اصل جرم به مراجع قضایی ذی صلاح منعکس نماید.
فصل چهارم - سایر مقررات :
ماده 16 - آموزشگاههای رانندگی موظفند هنرآموزان خود را از نظر فراگیری مسائل ذیل آموزش داده و موارد مربوط را در برنامه آموزشی آنها منظور نمایند :
الف - آموزش عملی رانندگی در شب و روز ، شرایط متفاوت جوی ( باران ، برف و... ) و محیطی ( رانندگی در انواع راههای جاده ای و شهری ) تا حصول مهارت کافی و همچنین آموزش روشهای مقابله با خطر تصادفات در حد ضرورت.
ب - آموزش کامل آئین نامه راهنمایی و رانندگی و سایر قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل و رفت و امد ( ترافیک ) و ایمنی.
پ - در حد رفع نیاز و ضرورت ، آموزش فنی وسیله نقلیه ( شامل شناخت اجزاء خودرو و نحوه عمل آنها ) ، آموزش روشهای کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از الودگیهای زیست محیطی و همچنین آموزش کمکهای اولیه در ارتباط با سوانح و تصادفات رانندگی.
تبصره 1 - آموزشگاههای رانندگی گروههای ( پ ) و ( ت ) می باید علاوه بر موارد یادشده در این ماده ، حسب مورد نسبت به آموزش رفتار با مسافر ، شرایط و ضوابط حمل و نقل کالا بویژه حمل و نقل مواد خطرناک ، رفتارهای اجتماعی و سایر اطلاعات موردنیاز در رانندگی با وسایل نقلیه عمومی نیز اقدام نمایند.
تبصره 2 - کلیه آموزشگاهها موظفند برنامه آموزشی هنرجویان را طبق دستورالعملی که به پیشنهاد راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به تصویب وزیر کشور می رسد به مورد اجراء بگذارند.
ماده 17 - آموزشگاهها نمی توانند هنرآموزان را در محدوده ها و راههایی که راهنمایی و رانندگی غیرمجاز بودن رانندگی در آنها را کتبا به انان ابلاغ می نماید آموزش دهند.
ماده 18 - نرخ آموزشهای موضوع این آئین نامه ، توسط وزارت کشور پیشنهاد و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. نرخهای تعیین شده بر اساس نرخ تورم که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود هر سه سال یکبار قابل تجدیدنظر می باشد.
ماده 19 - مدیر آموزشگاه یا قائم مقام وی که واجد شرایط مندرج در ماده ( 9 ) این آئین نامه می باشد ، موظف است ضمن عقد قرارداد با هنرآموز ( اعم از ساعتی یا دوره ای ) ، ان را در دو نسخه تنظیم کرده و یک نسخه ان را در دفتر آموزشگاه نگهداری و نسخه دوم را تسلیم هنرآموز نماید.
تبصره - برگه قرارداد نمونه متضمن نرخ ، ساعات آموزش و مشخصات طرفین ، توسط راهنمایی و رانندگی تعیین و اعلام می گردد.
ماده 20 - راهنمایی و رانندگی با ارائه گواهی آموزش صادره از آموزشگاهها ، نسبت به انجام ازمونهای مربوط به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و ازمون عملی سنجش مهارت رانندگی داوطلبان و اعطای گواهینامه رانندگی به متقاضیان اقدام می نماید.
ماده 21 - مؤسسین آموزشگاههای رانندگی موجود که بر اساس مقررات قبلی پروانه اخذ نموده اند موظفند حداکثر یکسال پس از سپری شدن مدت زمان اعتبار ان با رعایت شرایط مندرج در این آئین نامه پروانه جدید اخذ نمایند و در غیر این صورت پروانه انان تمدید نخواهد شد.
تبصره - مقررات این آئین نامه نافی حقوق مکتسبه آموزشگاههایی که قبل از لازم الاجراء شدن دستور العمل مورخ 19/11/1369 وزارت کشور دارای پروانه بوده و به فعالیت اشتغال دارند نخواهد بود.
ماده 22 - دستورالعمل تاسیس آموزشگاهها و چگونگی آموزش رانندگی و هدایت شناورهای تفریحی و جابجایی مسافر که در راههای ابی شهرها و حومه آنها و همچنین ابهای ساحلی آنها تردد می نمایند توسط وزارت کشور با همکاری سازمآنهای بنادر و کشتیرانی و تربیت بدنی تهیه و پس از تایید وزیر کشور به مورد اجراء گذاشته می شود.
ماده 23 - دستورالعملهای موضوع این آئین نامه از جمله تخلفات آموزشگاههای رانندگی ، نحوه و چگونگی اجراء و ضوابط مربوط به فعالیت هر یک از گروههای تعیین شده با توجه به مقررات مندرج در این آئین نامه و موارد مورد اشاره در تبصره ( 2 ) ماده ( 5 ) این آئین نامه ، بنا به پیشنهاد راهنمایی و رانندگی از سوی وزیر کشور با هماهنگی دستگاههای ذیربط ابلاغ می گردد.
تبصره - در تهیه دستورالعملهای یادشده ، ضوابط مربوط به امور صنفی آموزشگاههای رانندگی ، توسط وزارت بازرگانی پیشنهاد خواهد شد.
ماده 24 - از تاریخ تصویب این آئین نامه ، ان دسته از مقررات مربوط به آموزشگاههای رانندگی که با این آئین نامه مغایر باشد لغو می گردد.
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17487

تاریخ تصویب : 1383/02/13

تاریخ ابلاغ : 1383/12/17

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.