×

آئین نامه ورود ، فروش و مصرف سموم دفع آفات نباتی و حیوانی و خانگی

آئین نامه ورود ، فروش و مصرف سموم دفع آفات نباتی و حیوانی و خانگی

آئین-نامه-ورود-،-فروش-و-مصرف-سموم-دفع-آفات-نباتی-و-حیوانی-و-خانگی

وکیل


شماره 3164 - 27/3/1342
وزارت کشاورزی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 6/3/42 بنابر پیشنهاد شماره 8778 - 30/2/43 وزارت کشاورزی آئین نامه تهیه ، ورود ،فروش و مصرف سموم دفع آفات نباتی را که مشتمل بر 31 مده و 16 تبصره می باشد تصویب نمودند.
اصل تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است
ازطرف نخست وزیر
آئین نامه ورود، فروش و مصرف سموم دفع آفات نباتی و حیوانی و خانگی
ماده 1 - از تاریخ تصویب این آئین نامه ، ورود و فروش و مصرف سموم دفع آفات نباتی و حیوانی مشمول مقررات زیر خواهد بود.
تبصره : سموم دفع آفات نباتی و حیوانی اعم ده و شامل کلیه سموم فسفردار ، کلردار وسایر ترکیبات آلی و معدنی و غیره است که بمنظور دفع آفات نیاتی و حیوانی و خانگی بصورت جامد مایع یا بخار یا صورتهای دیگر بکار برده میشود.
ماده 2 - تعیین نوع سموم و طرز بسته بندی و غلظت سمومی که در داخل کشور تهیه شده یاازخارج وارد کشور میشود برعهده هیئت نظارت بر سموم دفع آفات میباشد.
ماده 3 - هیئت نظارت بر سموم دفع آفات از نمایندگان دادستان ، شهرستان تهران ، اداره پزشکی قانونی وزارت بهداری ، انستیتوی بررسی آفات و بیماریهای گیاهی وزارت کشاورزی ،بهداری ، شهرداری ، انستیتو رازی حصارک ، انستیتو پارایتولوژی و مالاریا لوژی اداره کل دفع آفات نباتی وزارت کشاورزی دانشکده کشاورزی کرج و اداره کل دامپزشکی تشکیل میشود.
تبصره 1 : جلسات هیئت نظارت با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد داشت.
تبصره 2 : محل انعقاد این هیئت در وزارت کشاورزی خواهد بود
ماده 4 - جلسات هیئت نظارت بر سموم دفع آفات سالی دومرتبه ، یکمرتبه در تیرماه برای تصویب و تهیه صورت سموم مجاز ویکمرتبه دیگر در مهرماه جهت بررسی تجدید نظر در صورت مزبورتشکیل خواهد شد.
تبصره : بموجب تقاضای هر یک از نمایندگان وزارتخانه های مربوط هیئت مزبور تشکیل جلسه فوق العاده میدهد.
تبصره : علاوه بر جلسات مذکور در فوق برحسب تقاضای هریک از نمایندگان مقامات مذکور در ماده 3 هیئت مزبور بطور فوق العاده تشکیل جلسه میدهد.
ماده 5 - صورت انواع سموم مجاز و طرز بسته بندی آنها بوسیله وزارت کشاورزی تهیه شده و پس از تصویب هیئت نظارت توسط وزارت کشاورزی بوارد کنندگان و سازندگان سموم ابلاغ خواهد شد.
ماده 6 - ورود نمونه سموم جدید بمنظور انجام آزمایش بمقدار محدود با اجازه قبلی وزارت کشاورزی مجازاست ولی تمام آن مقدار باید جهت انجام آزمایش تحویل انستیتوی بررسی آفات و بیمارهای گیاهی بشود.
ماده 7 - نتایج حاصله از آزمایش سموم جدید با کاتالوگ ها و توضیحات لازم بضمیمه نظریات کارشناسان برای هیئت نظارت بر سموم فرستاده خواهد شد تاچنانچه مورد تصویب قرار گرفت بصورت مذکور درماده 5 اضافه گردد.
ماده 8 - وارد کنندگان سموم باید قبلاَ از وزارت کشاورزی پروانه لازم اخذ نمایند.
تبصره 1 : صلاحیت سازندگان سموم در داخل کشور یافورمورلاتورها را باید هیئت نظارت بر سموم گواهی نمایند و (متقاضیان با تسلیم رونوشتی از این گواهی بوزارت کشاورزی و کسب اجازه بساختن سموم اقدام بنمایند.
تبصره 2 - وارد کنندگان وسازندگان سموم موظفند موظفند یکنفر دکتر یا مهندس کشاورزی و با دکتر دامپزشک را بعنوان مسئول فنی معرفی نمایند.
تبصره 3 : افراد فنی فوق علاوه بر داشتن مدارک تحصیلی باید صلاحیت آنها توسط کمیسیون نظارت بر سموم تصویب شود.
تبصره 4 : فروشندگان سموم باید از وزارت کشاورزی در تهران و ادرات کشاورزی در شهرستانها پروانه اخذ نمایند.
صدور پروانه باید با تصویب کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشاورزی بهداری و شهرداری در تهران ودر شهرستانها نماینده شهرداری محل در صورت نبودن شهرداری نماینده بخشداری باشد.
ماده 9 - واردکنندگان و سازندگان سموم موظفند کلیه اطلاعات فنی لازم و مورد نیاز وزارت کشاورزی را قبل از سفارش با تهیه جنس در احتیاج وزارت کشاورزی بگذارند.
وزارت کشاورزی وزارت بهداری را در جریان اطلاعات فنی لازم قرار خواهد داد.
وارد کنندگان و سازندگان سموم موظفند یک نمونه لاک و مهر شده از هریک از فرآورده هائیکه وارد کشور مینمایند یا تهیه میکند توسط وزارت کشاورزی باداره پزشکی قانونی ارسال دارند.
تبصره 1 : همراه نمونه لاک و مهرشده سم اطلاعات زیر نیز باید فرستاده شود.
نام تجارتی و شیمیایی ،نوع سم ، فرمول آن ، غلظت سم ، تجسس های علمی که در باره سم مورد بحث به عمل آمده است. اطلاعات کامل در باره سم شناسی ( فارماکولوژی که مربوط به آن سیاست محل تجمع این سم در بدن انسان و حیوانات خون گرم احتیاطات لازم ، نحوه معالجه و تریاق سم .
تبصره 2 : منظور اطلاعات فوق نحوه ساخت و یا سایر رموز کارخانه سازنده که جنبه تجارتی دارد نیست بلکه اطلاعاتی است که پزشکی قانونی و وزارت بهداری را میتواند راهنمائی نماید.
ماده 10 - روی کلیه بسته های سموم باید برچسب مخصوصی با علامت کله مرده طبق نظر وزارت کشاورزی تهیه خواهد شد نصب و روی بر چسب باید تریاق آن سم بطور وضوح بفارسی نوشته شده باشد.
ماده 11 - فروشندگان موظفند بسته های ساخته یا وارد شده را بدون تغییر بمعرض فروش در آورند و چنانچه بخواهند تغییری دربسته بندی بدهند باید قبلاَ انستیتوی بررسی آفات و بمیاریهای گیاهی وزارت کشاورزی را در جریان گذارده واین تغییر با موافقت انستیتو انجام گیرد.
ماده 12 - فروشندگان موظف اند بهر خریدار و مصرف کننده ای ورقه شامل اطلاعات و مقررات مربوط به استعمال سم زمان سم پاشی احتیاطات لازمه و پادزهر وغیره را بدهد این اوراق باید قبلاَ بتصویب مقامات صلاحیتدار وزارت کشاورزی رسیده باشد.
ماده 13 - فروشنده موظف است رسید سم واوراق را از خریدار اخذ ومقدار سم فروخته شده را بانام و نشانی خریدار در دفتر مخصوص پلمپ شده ثبت نموده ورسید دریافتی را ضمیمه دفاتر خود نماید.
ماده 14 - فروش سموم دفع آفات در فروشگاههای مواد غذائی اکیداَ ممنوع است.
ماده 15 - حمل سموم با کامیون ویاواگن حامل مواد غذائی و یا حامل موادی که پس از تحویل مکانیکی یا شیمیائی و یافیزیکی بمصرف تغذیه انسان و یادام میرسد اکیداَممنوع است.
ماده 16 - ترکیبات تیوفسفات ، دودی اتیل ، پارانیتو و فینل و یا سایر آسترهای فسفره آلی نباید بصورت فرآورده تکنیکال دردسترس مصرف کننده قرار گیرد.
ماده17 - فروشندگان مصرف کنندگان سموم باید نکات زیر را برای جلوگیری از خطرات احتمالی مراعات نمایند.
الف : ماده سمی باید در ظروف مخصوص طبق مفاد مواد 10و11و20 بفروش رسانیده شود.
ب : درمحل مقفل دور از مواد غذائی نگهداری شوند.
ج : این محلها باید خنک باشد و برای جلوگیری از جمع شدن گازهای سمی تهویه شود.
مقررات مربوط به مصرف کنندگان سسموم
ماده 18 - کلیه اشخاصیکه عمل سم باشی انجام میدهند به سه دسته تقسم میشوند:
الف : صاحبان مزارع باغانی که بوسیله کارگران خود اقدام به سم باشی مینمایند.
ب :
ج : اشحاص و یاشرکتهائی که در مقابل دریافت مزد و حق سم پاشی باغها و مزارع اشخاص دیگری را انجام میدهند.
ماده 19 - صلاحیت فنی اشخاصی که در بند ج از ماده 28 نامبرده شد قبلاَ از طرف وزارت کشاورزی یا نمایندگان آن وزارت تشخیص و پروانه کسب آنها از طرف شهرداری مربوط صادر می شود.
تبصره 5 : چنانچه سم پاشی بوسیله شرکتهائی انجام شود.شرکتهای مزبور موظفند شخصی که صلاحیت فنی اواز طرف وزارت کشاورزی گواهی شده است بعنوان مسئول فنی به وزارت کشاورزی و یا نمایندگان آنها معرفی وپروانه بنام آن شخص اخذ نمایند.
ماده 20 - شرکتها و اشخاص مذکور در بند ج از ماده 18 باید برای هر ده دستگاه سم پاش موتوری و یا هر بیست دستگاه سم پاش دستی یکنفر مربی با سواد بوزارت کشاورزی با نمایندگان وزارت کشاورزی واقع باشد حق شرکت درعملیات دفع آفات را خواهند داشت.
ماده 21 - شرکتها و اشخاص مندرج در یند ب و ج ماده 18 حق ندارند ازکارگرانی که یکمرتبه سمومیت حاصل کرده و معالجه شده اند تا مدت 60 روز پس از معالجه در عملیات استفاده نمایندو در صورت مسمومیت مجدد معالجه دیگر حق گماشتن چنین کارگری
بکار سم پاشی برای مدت یکسال مجاز نیست در صورتی که آن کارگر برای بار سوم مسموم شود ارجاع عمل سمپاشی مطلقاَ باینگونه اشخاص ممنوع خواهد بود.
تبصره شرکتها و شاخص مذکور در فوق در موقع استخدام کارگران باید ازانها گواهی بهداری محل را مبتنی بر استعداد مزاجی مطالبه نمایند.
ماده 22 - اشخاص وشرکتهای مذکوردربند ب و ج از ماده 18 موظف هستند کارگران خود را که درامر سمپاشی دخالت دارند در فصل سمپاشی لاااقل هر سه ماهی یکمرتیه جهت معاینه پزشکی بنمایند و بهداری یا نمایندگان بهداری شهرداری و محل معرفی و گواهی صلاحیت و استعداد سمپاشیرا از نظر بهداشتی برای آنان اخذ نمایند.
تبصره : چنانچه سمپاشی بسموم فسفره الی و یا سمومی که وزارت کشاورزی تعیین خواهد کرد انجام شود باید کارگران مجهز به لباس و ماسک و دستکش غیر قابل نفوذ و عینک باشند و بهیچوجه نباید سم با پوست بدن و دهان و بینی تماس حاصل نماید.
ماده 23 - شرکتها و اشخاص مذکور در بند ج ماده 18 قبل از شروع بکار باید نکات زیر را بموقع اجراء بگذارند.
الف : قبل از شروع سمپاشی موقع سمپاشی و نوع آن در هر ناحیه ای بوزارت کشاورزی یا ادارات کشاورزی محل اطلاع دهند.
ب : تعداد و انواع سمپاشهائی که در اختیار دارند به اطلاع وزارت کشاورزی و یا ادرات کشاورزی محل برسانند.
ج : نوع سم و غلظت ماده مؤثره آن را به وزارت کشاورزی و اداره بهداری محل اعلام نمایند شرکا فوق موظف است یک نسخه از این ورقه که نوع سم و غلظت آن را تعیین میکنند و محل سم پاشی شده را برای اداره پزشکی قانونی در تهران بفرستند.
د : وسایل جلوگیری از مسمومیت را نمایندگان وزارتین کشاورزی اعلام خواهد شد مشخص نمایند.
ه : نقاط سمپاشی شده را باعلائمی که از طرف وزارت کشاورزی اعلام خواهد شد مشخص نمایند.
ماده 24 : اشخاص و شرکت های مذکور در ماده 18 این آئین نامه در صورت مشاهده اولین علائم و آثار مسمومیت موظفند فوراَ مسموم را بنزدیکترین بهداری و با پزشک برسانند و مراتب را نیز به وزارت بهداری و اداره بهداری محل اطلاع دهند.
ماده 25 - گرد باشی با سموم فسفره دار که وزارت کشاورزی اعلام خواهد کرد ممنوع است.
ماده 26 - غلظت گردهای قابل تعلیق در آب برای سموم فسفره الی (قابل پودر و یا پودر مویابل ) و یا امولسیون آنها برای آن دسته از سموم که آنها کمتر از 100 میلیگرم برای یک کیلو گرم وزن زنده است نباید بیش از 25 درصد باشد و برای آنهائی که آنها بیش از 100 میلیگرم است 60 درصد می باشد در هرصورت میزان استرهای نئوفسفوریک در محلولهای مصرفی باید کمتر از یک در هزار باشد.
ماده 27 - استعمال سموم بمنظور دفع آفات نباتی در دوره های زیر ممنوع است.
الف : سمپاشی در عرض مدت حداقل 15 روز قبل از جمع و برداشت میوه و محصولاتی که بمصرف غذائی انسان یا دام میرسد و یا در تهیه مواد غذائی بکار خواهد رفت و برداشت محصولات زیر درختان سمپاشی شده و تعلیف دامها در باغها و مزارع سمپاشی شده در عرض این مدت .
ب : سمپاشی محصولات برداشت شده که برای مصرف غذائی انسان با دام اختصاص داده شده است.
سمپاشی نهال و بذر و یا مواد فوق فقط موقعی مجاز است که بسم مورد استفاده یک ماده رنگی نیز اضافه گردد.
تبصره : سمپاشی در مناطق عسل خیز وسیله ادارات و نمایندگان کشاورزی محل باید باطلاع کندو دارها برسد.
تبصره : شستشوی ظروف و وسائل آلوده بسم در ابهائی که مورد استفاده عموم است ممنوع و باید ظروف خالی و بقایای سم نیز مدفون گردد و مطلقاَ بقایای سم در کنار نباتات ریخته نشود.
ماده 28 - وزارت کشاورزی بر طرق توصیه کمیسیون نظارت بر سموم برای افرادی که با سموم سروکار دارند کلاسهای فصلی تشکیل خواهند داد .
ماده 29 - شهرداریها برای جلو گیری از ورود تره بار و میوه هائی که پس از سمپاشی به بازار عرضه میشود نظارت دقیق باید بنمایند و برای این منظور میتوانند از کارشناسان صلاحیت دار استفاده نمایند.
ماده 30 - کمیسیون نظارت بر سموم سالی چند بار از متخصصین و کارشناسان فنی کلیه وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مربوطه دعوت میکند و کنفرانسهائی برای بررسی و بحث در اطراف مسائل مربوط بسم تشکیل میدهد و در صورتی که لازم بداند نتیجه این بررسی ها طی مقالاتی که ضروری تشخیص داده میشود منتشر و در معرض افکار عمومی قرار داده خواهد شد.
ماده 31 - متخلفین از مواد 6 و8 و تبصره های آن و 9 تبصره 1 آن و 10و11و12و13و14و15و16و18و19 تبصره ان 20و21 و تبصره آن 23و24و25و26و27 و تبصره آن بحبس تکدیری از دو روز و تاده روز قابل تبدیل بجزای نقدی از قرار روزی ده تا پانصد ریال و به غرامت تا دویست ریال محکوم خواهند شد.
هر گاه عمل متخلفین مشمول مقررات جزائی دیگر بوده که مستلزم کیفر بیشتری باشد طبق همان مقررات محاکمه و مجازات خواهند شد.
در صورت تکرار علاوه بر مجازات فوق دادگاه محکومیت متخلف را باداره کشاورزی شهرداری برای استرداد و لغو پروانه صادر بنام متخلف اعلام خواهد نمود.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1342/03/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.