×

تصویبنامه در مورد شرکت سهامی هواپیمائی ملی ایران

تصویبنامه در مورد شرکت سهامی هواپیمائی ملی ایران

تصویبنامه-در-مورد-شرکت-سهامی-هواپیمائی-ملی-ایران
شماره 40440 30/6/46
وزارت راه
هیات وزیران در جلسه مورخ 27/6/42 بنابر پیشنهاد شماره 11335 - 23/6/42 وزارت راه و موافقت وزارت دارائی بمنظور تامین حمل و نقل هوائی تجارتی و حمایت از شرکت هواپیمائی ملی ایران که بر طبق تصویبنامه جایگزین قانون شماره 10152/4 - 1/11/1340 با حق پرواز انحصاری در کشور برای مدت نامحدود تشکیل گردیده است مراتب زیر را تصویب نمودند.
ماده 1 - کلیه سهام شرکت سهامی هواپیمائی ملی ایران متعلق بدولت و با نام و غیر قابل انتقال میباشد و اداره کل هواپیمائی کشوری مکلف است وجوهی را که اشخاص و مؤسسات برای خرید سهام شرکت سهامی هواپیمائی ملی ایران پرداخته اند از حساب مربوطه برداشت و مسترد دارد.
ماده 2 - نظر باینکه شرکت هواپیمائی ملی ایران تمام سهام شرکت هواپیمائی ایران را خریداری نموده و صاحب تمام سهام شرکت مزبور میباشد لذا از تاریخ صدور این تصویبنامه جایگزین قانون شرکت هواپیمائی ایران با تمام تشکیلات و دارائی و اعتبارات و دیون و اختیارات و امتیازات و تعهدات و حقوق مکتسبه داخلی و بین المللی ضمیمه شرکت هواپیمائی ملی ایران گردید و شرکت هواپیمائی ملی ایران از هر جهت قائم مقام قانونی شرکت هواپیمائی ایران شناخته میشود.
تبصره : شرکت هواپیمائی ملی ایران مجاز خواهد بود کارمندان و کارگران شرکت هواپیمائی ایران را که مورد نیاز باشند بخدمت ابقاء و آنانرا از حقوق و مزایا و مقررات استخدامی مخصوص شرکت هواپیمائی ملی ایران برخوردار نماید.
ماده 3 - ماده 11 تصویبنامه جایگزین قانون شماره 4/10152 -1/11/1340 هیات وزیران باین شرح اصلاح میگردد .
الف : شرکت سهامی هواپیمائی ملی ایران و همچنین شرکت سهامی سرویس فرودگاه مهرآباد که تمام سهام آن متعلق بدولت میباشد از پرداخت مالیات بردرآمد و هر گونه مالیات و عوارض دولتی و شهرداری و حق تمبر صدور سهام معاف میباشند.
ب : هواپیما و موتور و قسمت ها و قطعات منفصله هر یک و کلیه وسائل و آلات و ادوات و تجهیزات و دستگاه های مربوط به هواپیما وموتور
2 - کلیه وسائل و لوازم مخابراتی و رادیوئی ( دستگاههای فرستنده و گیرنده و ملحقات آنها) و رادار و قطعات منفصله آن و غیره که در هواپیما بکار میرود ولو اینکه مصرف مشابه داشته باشد.
3 - کلیه دستگاهها و لوازمی که برای آماده کردن هواپیماها بکار رود و هم چنین وسائل و لوازمی که برای تعمیر و یا تعویض و یا ساختن قطعات هواپیما و موتور بکار میرود و وسائط نقلیه و ماشینها ( باستثنای اتومبیل سواری و اتوبوس شهری ) و تجهیزات و وسائل و متفرعات که برای حمل یا پیاده و سوار کردن مسافر و یا حمل به اروپا تخلیه و بارگیری هواپیما بکار رود و لوازم و قطعات منفصله مربوط به هواپیما اعم از اینکه در داخل و یا خارج هواپیما مورد استفاده قرار گیرد.
4 - کلیه مواد نفتی و روغنی که برای سوخت و تمیز کردن موتور و سایر مصارف دیگر هواپیمائی ( باستثنای بنزین ) بکار میرود که بوسیله شرکت سهامی هواپیمائی ملی ایران و همچنین شرکت سهامی سرویس فرودگاه مهرآباد ولواینکه غیر مجاز باشد از خارج کشور باید وارد شود از پرداخت حقوق و عوارض و هزینه های گمرکی
(باستثنای باربری و انبارداری ) و سود بازرگانی و عوارض شهرداری
و هر گونه عوارض دیگر معاف میباشد.
تبصره 1 : معافیتهای مذکوره درفوق تاپایان سال 1343 میباشد و از ابتدای سال 1344 گمرک موظف است واردات را بطور نسیه ترخیص نماید تا چنانچه حساب سود وزیان شرکت سودی نشان داد از آ“ بابت برداشت نماید.
ماده 4 - شرکت ملی نفت ایران مکلف است هر نوع بنزین و روغن و نتانول و بطورکلی مواد سوختنی مورد نیاز هواپیماها برای کلیه پروازها و سایر وسائط نقلیه ای را که شرکت سهامی هواپیمائی ملی ایران و شرکت سهامی سرویس فرودگاه مهرآباد برای حمل و نقل بازرگانی هوائی اشخاص یا اشیاء و یا تخلیه بارگیری هواپیماها و یا سایر امور مربوط به هواپیمائی مورد استفاده قرار دهد.
تاپایان سال 1343 بنرخ فروش داخلی آذرماه 1336 با مؤسسات مذکور محاسبه و از دریافت تفاوت گذشته مصارف شرکت هواپیمائی ملی ایران و شرکت هواپیمائی ایران و شرکت سهامی سرویس فرودگاه مهرآباد صرفنظر نماید.
ماده 5 - مقررات ماده 10 تصویب نامه جایگزین قانون شماره 4/10152 - 1/11/40 و ماده 4 تصویب نامه جایگزین قانون شماره 34462/ ت 24/11/40 و سایر تصویبنامه های مربوط بشرکت هواپیمائی ملی ایران شامل شرکت سهامی سرویس فرودگاه مهرآباد میگردد.
ماده 6 - از تاریخ صدور این تصویب نامه از تاریخ صدور این تصویب نامه جایگزین قانون تصویب نامه شماره 4/3753 - 8/7/41 و شماره 4/3893 - 22/3/42 و مواد 3و4 و6 تصویب نامه جایگزین قانون شماره 4/10152 -1/11/40 هیات وزیران لغو میگردد.
وزارت دارائی و وزارت راه مکلفند پس از گشایش مجلسین لایحه تحصیل مجوز قانونی این تصویب نامه را تقدیم نمایند.
اصل تصویب نامه در دفترنخست وزیر است
از طرف نخست وزیر

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 5448

تاریخ تصویب : 1342/06/27

تاریخ ابلاغ : 1342/08/06

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.