×

آئین نامه تشکیلات کمیسیونهای مشورتی اداره حقوقی

آئین نامه تشکیلات کمیسیونهای مشورتی اداره حقوقی

آئین-نامه-تشکیلات-کمیسیونهای-مشورتی-اداره-حقوقی
شماره 7353/7 30/9/1342
آئین نامه تشکیلات کمیسیونهای مشورتی اداره حقوقی
ماده 1 - بمنظور اجرای وظایفی که طبق بند اول و دوم قسمت 1 ماده 6 اصول تشکیلات دادگستری بعهده اداره حقوقی محول است در معیت اداره حقوقی و قسمت های تابعه آن کمیسیونهای مشورتی بر طبق مقررات این آئین نامه تشکیل میشود.
تشکیلات کمیسیونهای مشورتی
مادة 2 - کمسیسونهای مشورتی بقرار زیر است :
الف : کمسیون حقوق مدنی
ب : کمیسیون آئین دادرسی مدنی
ج : کمیسیون جزای عمومی
د : کمیسیون جزای خصوصی
ه : کمیسیون آئین دادرسی کیفری
و : کمیسیون حقوق تجارت
ز : کمیسیون حقوق بین الملل عمومی
ح : کمیسیون حقوق بین الملل خصوصی
ط : کمیسیون امور اداری و مالی و اقتصادی
ی : کمیسیوسن قوانین ثبت
ک : کمیسیون تعیین اصطلاحات و لغات قضائی
مادة 3 - هر کمیسیون از 3 تا 5 عضو تشکیل میشود. اعضاء کمیسیونها را وزیر دادگستری از بین قضات انتخاب خواهد کرد. یکنفر از اعضاء هر یک از کمیسیونهای یازده گانه از بین کارمندان قضائی اداره حقوقی انتخاب خواهد شد.
وظایف کمیسیونها
مادة 4 - وظایف کمیسیونهای مشورتی عبارتد از :
الف : تنقیح قوانین و تعیین و اعلام قوانین معتبر و جمع آوری آنها بترتیب علمی ( کودیفیکاسیون ) و بررسی قوانین معتبر و تطبیق آنها با اصول ششگانه مصوب ملی در بهمن 1341
ب : اظهار نظر در استعلامات قضائی و قراردادهای قضائی و امور مربوط به استرداد و تعاون قضائی که از طرف اداره حقوقی به آنها ارجاع می شود.
ج : مطالعه مداوم آراء و طرز دادرسی محاکم و پیش بینی و پیشنهاد تدابیر مقتضی بمنظور جلوگیری از بطوه جریان دادرسی تضییع حق وتفسیر غلط قوانین.
د : بررسی مداوم قوانین خارجی و جمع آوری و ترجمه و مقایسه و اظهار در آنها.
ه : تهیه و پیشنهاد طرحهای لازم قانونی
و : اظهار نظر در طرح هائیکه برای امعان نظر به آنها ارجاع میگردد.
ز : رسیدگی و اظهار نظر نسبت به دروسی که برای دوره کارآموزی تهیه میشود.
مادة 5 - در مورد وظایف فوق الذکر هر یک از کمیسیونها بامور مربوط بخود رسیدگی و اظهار نظر خواهد کرد.
مادة 6 - کمیسیونها میتوانند از تعاون و معاضدت یکدیگر برخورد دارشوند و در هر مورد که کمیسیون لازم بداند از یک یا چند تن از اعضاء سایر کمیسیونها یا کسانیکه در امور مربوطه خبره هستند دعوت مینماید که در بحث و اظهار نظر شرکت نمایند.
مادة 7 - چنانچه کمیسیونها درنتیجه استعلامات قضائی مطالعه آراء و طرز دادرسی محاکم ویا بطرف دیگر بابهام یا اجمال قوانین برخورد نمایند که دادگاهها و سایر مراجه دادگستری و دولتی در همل با آنها مواجه هستند طرح های اصلاحی تهیه و پیشنهاد خواهند نمود.
مادة 8 - در مورد مطالعه آراء و طرز دادرسی چنانچه کمیسیونها واقف شوند که نفسیر غلط قوانین موجب بطوء جریان دادرسی و تضیه حق میشود مکلفند نظر خود را مشروحاَ گزارش نمایند تا دادسرای انتظامی قضات وسیله بخشنامه مراتبرا بدادگاهها و سایر مراجع قضائی اعلام نماید.
مادة 9 - در مورد بررسی قوانین خارجی و مقایسه آنها با قوانین ایران در صورتی که کمیسیونها بقانون مفیدی برخورد نمایند طرح قانونی لازم تهیه و پیشنهاد خواهند کرد
مادة 10 - در صورتیکه کمیسیونها در نتیجه تحولات و ضروریهای اجتماعی تغییری در قوانین موجود یا تصویب قانون جدیدی را لازم بدانند طرح قانونی تهیه پیشنهاد خواهند نمود. ضرورتهای اجتماعی وسیله مدیر کل قضائی از روی آمار و گزارشهائی که میرسد به کمیسیونها اعلام میگردد.
مادة 11 - کلیه طرهای تنظیم شده در کمیسیونها به کمیسیون تعیین اصطلاحات و لغات قضائی فرستاده میشود.کمیسیون مذکور نسبت به لغات و اصطلاحات قضائی بکار رفته در طرح ها اظهار نظر مینماید تا برای معانی و مقاصد قضائی بخصوص لغات و
اصطلاحات معنی با معانی صریح بوجود آمده و بکاررود.
مادة 12 - کمیسیونها هر روز باستثنای روزهای پنجشنبه و تعطیل از ساعت 4 تا 7 بعدازظهر تشکیل میشوند.
مادة 13 - رئیس اداره حقوقی مسئول اداره کمیسیونها است و مکلف است وسائل کار کمیسیونها را فراهم نموده و کلیه موضوعات مطروحه را قبلاَ بکمیسیون مربوطه بفرستد و می تواند در هریک از کمیسیونها شرکت کرده توضیحات لازم را بدهد ولدی الاقتضا و نظر خود را در باب مسائل مطروحه باطلاع اعضاء کمیسیونها برساند اظهار نظر و پیشنهادات و طرح های قانونی تنظیم شده وسیله کمیسیونها از طریق رئیس اداره حقوقی نزد مدیر دادگستری گزارش خواهد داد.
مادة 14 - اعضاء قضائی اداره حقوقی مذکور در ماده 3 علاوه بر عضویت کمیسیون سمت دبیری کمیسیون را رانیز خواهند داشت.
مادة 15 - دبیر کمیسیون موظف است کارهای رسیده بکمیسیونها را دردفار مخصوصی ثبت برای رسیدگی در کمیسیون به نوبت بگذارد و نتیجه کار کمیسیون را نزد رئیس اداره حفوقی ارسال دارد.
مادة 16 - به آقایان اعضاء کمیسیونها و کارمندان قضائی اداره حقوقی که بعنوان پاداش به تشخیص وزارت دادگستری از محل اعتبار مربوطه بر طبق مقررات راجع به تأدیه این قبیل وجوه در سازمان برنامه پرداخت خواهد شد.
اعتبار هزینه های مربوط کمسیمونها
مادة 17 - کلیه هزینه های مربوط به تهیه اوراق و خرید کتاب وو مجله و وسائل کار و امثال آن و همچنین هزینه های مربوط به فوق العاده اشخاص مذکور در ماده 16 از محل اعتبارات سازمان برنامه که بموجب موافقت نامه جداگانه در اختیار دادگستری گذاشته شده است قابل پرداخت خواهد بود .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 5494

تاریخ تصویب : 1342/09/30

تاریخ ابلاغ : 1342/10/03

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.