×

نظامنامه صندوق احتیاط ادارات طرق

نظامنامه صندوق احتیاط ادارات طرق

نظامنامه-صندوق-احتیاط-ادارات-طرق

وکیل


نمره 3911 16/5/1310
وزارت جلیله طرق و شوارع
هیئت وزراء در جلسه نهم امرداد ماه 1310 بنا به پیشنهاد نمره 9577 وزارت طرق و شوارع در تتمیم تصویبنامه نمره 8824 مورخه 30 اسفند ماه 1309 نظامنامه صندوق احتیاط ادارات طرق را بشرح 14 ماده ذیل تصویب نمودند :
نظامنامه صندوق احتیاط ادارات طرق
ماده 1 - بطوری که در تصویبنامه مورخه 30/12/1309 نمره 8824 هیئت وزراء مقرر شده از اول فروردین ماه 1310 از مزد هر یک نفر عمله که در طرق کار کند در یک روز یک شاهی و از حقوق کلیه روزمزدها و کنتراتیهائی که در طرق کار کند صدی دو کسر شود .
تبصره 1 - نصف روز کار یک روز محسوب خواهد شد .
تبصره 2 - بناء - نجار - آهنگر - کوه بر و امثال آنان که عمله خوانده نشوند روز مزد شناخته خواهند شد .
ماده 2 - از کسور فوق صندوقی بنام صندوق احتیاط تأسیس میشود و بکار گماشتن طبقات مذکوره در ماده اول در موسسات مربوطه بطریق مشروط بدادن اعانه بصندوق مزبور بر طبق این نظامنامه خواهد بود .
ماده 3 - وجوه حاصله بر طبق ماده اول منحصراً باید بمصارف ذیل برسد :
1 - مراقبت صحی عملیات و اعضاءروز مزد و کنتراتی و معالجه اشخاص از طبقات مزبوره که در نتیجه ایفای وظیفه مریض و یا مجروح شوند .
2 - پاداش نقدی بکسانی که از طبقات مزبوره در نتیجه ایفاء وظیفه دائماً از عضوی از اعضاء بدن محروم و یا برای مدت عمر از کار بیفتند .
3 - پاداش بوراث کسانی از طبقات مزبوره که در نتیجه ایفاء وظیفه و در سر خدمت تلف شوند .
ماده 4 - ادارات طرق ولایات مکلف هستند وجوه مأخوذه از بابت اعانه صندوق احتیاط را که در هر موقع پرداختی باید اخذ نمایند بادارات مالیه ایالات و ولایات تحویل دهند تا بحساب صندوق احتیاط در خزانه داریکل جمع شود و محاسبه وجوه را علیحده مرتباً در آخر هر ماه بوزارت طرق ارسال دارند .
ماده 5 - وزارت طرق و خزانه داریکل حساب مخصوصی برای این وجوه باز خواهند نمود که عایدات جمع آوری شده و منافع حاصله از آن معلوم و مخارج آن بموجب درخواستهای صادره از وزارت طرق در حدود مقررات نظامنامه پرداخت شود .
ماده 6 - محاسبه جمع و خرج صندوق احتیاط در آخر هر سال تهیه و بطبع رسیده و منتهی تا آخر فروردین ماه سال بعد منتشر خواهد شد و موجودی هر سال به محاسبه سال بعد منتقل خواهد شد .
ماده 7 - مراقبت صحی و معالجه مذکور در جزء اول ماده سوم بوسیله تعیین اطباءدر مراکز مهمه و تهیه دوا و غذا و اسباب و اثاثیه لازمه از قبیل تدارک اطاقها و چادرهای مخصوصی نگاهداری مرضی و غیره انجام خواهد گرفت و کلیه مصارف مربوطه باین امور از صندوق احتیاط پرداخته خواهد شد جزئیات ترتیب مراقبت صحی و معالجه در ولایات و طرز اداره قسمت صحیه در مرکز موکول بنظر وزارت طرق است و بودجه آنرا تنظیم و بوزارت مالیه ارسال خواهد داشت .
ماده 8 - پاداش نقدی مذکور در جزء دو ماده سوم به طریق ذیل خواهد بود :
الف - اشخاصی از طبقات مذکوره در ماده اول که در نتیجه ایفاء وظیفه طوری صدمه به بیند که منجر به از کار افتادن دائمی آنها بشود معادل دو سال آخرین حقوق به آنها پرداخته میشود و حداکثر این مبلغ نباید از دو هزار تومان تجاوز کند .
ب - اشخاصی که از طبقات مذکوره در ماده اول که قسمتی از اعضاء بدن آنها در اثر سانحه مربوطه بایفاء وظیفه معیوب دائمی شوند علاوه بر معالجه ابتدائی ذیل حق استفاده خواهند داشت :
1 - برای فقدان و یا از کار افتادن دائمی دو چشم و یا دو دست و یا دو پا پنجاه درصد دو سال آخرین حقوق .
2 - برای فقدان و یا از کار افتادن دائمی ست راست از آرنج ببالا بیست و پنج درصد دو سال آخرین حقوق .
3 - برای فقدان و یا از کار افتادن دائمی دست چپ از آرنج ببالا دست راست از آرنج بپائین یا از زانو ببالا سی درصد دو سال آخرین حقوق .
4 - برای فقدان و یا از کار افتادن دائمی دست چپ از آرنج بپائین و پا از زانو بپائین و از کار افتادن کلیه قوه سامعه بیست و پنج درصد دو سال آخرین حقوق .
5 - برای فقدان و یا از کار افتادن دائمی یک چشم پانزده درصد دو سال آخرین حقوق .
6 - برای فقدان و یا از کار افتادن دائمی شصت دست دوازده درصد دو سال آخرین حقوق .
7 - برای فقدان و یا از کار افتادن دائمی تمام انگشتهای یک پا ده درصد دو سال آخرین حقوق .
8 - برای فقدان و یا از کار افتادن دائمی قوه سامعه یک گوش هفت درصد دو سال آخرین حقوق .
9 - برای فقدان و یا از کار افتادن دائمی یک بند انگشت شصت دست ویا انگشت سبابه و یا شصت پا پنج درصد دو سال آخرین حقوق .
10 - برای فقدان و یا از کار افتادن دائمی هر انگشت دست غیر از انگشت سبابه دو و نیم درصد دو سال آخرین حقوق .
تبصره 1 - حداکثر حقوق دو ساله در تمام موارد دهگانه فوق از دو هزار تومان بیشتر و از پانصد تومان کمتر نباید باشد .
تبصره 2 - در مورد کسانی که کمتر از دو سال کارکرده باشند معادل سال حقوق نسبت بآخرین حقوقی که دریافت میداشته اند محسوب میشود .
ج - اشخاصی از طبقات مذکوره در ماده اول که در اثر ایفاء وظیقه مبتلا بمرضی شوند برای اعاده صحت مزاج احتیاج بمدتی معالجه و استراحت داشته باشند معادل نصف حقوق ایام معالجه و استراحت ایشان بعنوان حق العلاج از صندوق احتیاط پس از تنظیم صورتمجلس مذکوره در ماده یازدهم پرداخت خواهد شد ولی حداکثر این مدت نباید از دو ماه تجاوز کند .
د - اشخاصی از طبقات مذکوره در ماده اول که در موقع ایفاء وظیفه مریض میشوند و معالجه آنها مانع از انجام کار نیست حق دارند ازدوا و طبیبی که از محل صندوق احتیاط تهیه شده است مجاناً استفاده نمایند .
ماده 9 - اشخاصی از طبقات مذکوره در ماده اول که در حین ایفاء وظیفه مقتول و یا صدماتی بر آنها وارد شود که منجر بمرگ گردد بوراث قانون آنها و اشخاصی که در تحت کفالت آنها بوده اند معادل دو سال آخرین حقوق شخص مقتول یا متوفی تأدیه خواهد شد .
ماده 10 - طبقات مذکوره در ماده اول ذیل فقط معالجه خواهند شد و حق استفاده پاداشهای مذکور در ماده هشتم را نخواهند داشت :
الف - در صورتیکه در موقع حادثه وارده بآنها در تحت تأثیر مشروبات الکلی و ادویه مخدره باشند .
ب - در صورتیکه عمداً احکام و قواعدی را که مخصوصاً برا ی حفاظت آنها وضع شده مراعات ننمایند .
ج - در صورتی که عالماً و عامداً وسائل و وسائطی را که برای حفظ آنها تعبیه شده است مراعات ننموده و عمداً وسائل مزبور را تغییر داده و یا از کار بیاندازند .
ماده 11 - برای اثبات استحقاق استفاده از فقرات مذکوره در ماده هشتم و نهم باید صورت مجلسی که دارای امضاء و تصدیق سرعمله - مباشر قسمت - رئیس محاسبات - رئیس اداره و طبیب اداری یا صحی و در نبودن آنها یکنفر طبیب معتمد محلی باشد تهیه و ارائه گردد . صورتمجلس مذکور باید دارای تمام اطلاعات لازمه و تفصیل جزئیات قضیه و مخصوصاً تصریح باینکه در نتیجه ایفاء بوظیفه حادثه اتفاق افتاده بوده باشد .
تبصره - صورتمجلسی که بر خلاف حقیقت و از نظر خصوصی امضاء شده باشد امضاء کنندگان تعقیب جزائی خواهند شد .
ماده 12 - رسیدگی به صورتمجلسهای واصله بطریق فوق به کمیسیون مرکب از سه نفر از اعضاء وزارتخانه که وزارت طرق تعیین خواهد نمود محول میشود تا صورتمجلس را با نظامنامه و سایر اطلاعات موجوده تطبیق و نظر خود را در آن خصوص اظهار دارند .
در صورتیکه کمیسیون با صورتمجلس واصله موافقت و مقام وزارت هم آن را تصدیق نماید درخواست لازم صادر و برای پرداخت بوزارت مالیه ارسال خواهد شد که بر طبق مقررات جاریه باشخاصی که باید از آن استفاده نمایند تأدیه شود .
ماده 13 - استفاده از وجوه صندوق احتیاط برای غیر اشخاصی که بموجب ماده اول این نظامنامه اعاده داده اند ممنوع میباشد .
ماده 14 - این نظامنامه در سال 1310 بطور آزمایش بموقع اجرا گذاشته میشود و اصلاحاتی که در ضمن عمل لزوم آنها محرز شود در فروردین ماه 1311 به هیئت وزراء پیشنهاد خواهد شد .

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1310/05/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.