×

آئین نامه سازمان و وظائف تدارکات کل کشور

آئین نامه سازمان و وظائف تدارکات کل کشور

آئین-نامه-سازمان-و-وظائف-تدارکات-کل-کشور

وکیل


تصویب نامه شماره 185610 مورخ 14/12/1334
هیئت وزیران در جلسه مورخ 21/12/34 بنا به پیشنهاد شماره 57927 - 21/11/1334 وزارت دارائی آئین نامه سازمان و وظائف تدارکات کل کشور را بشرح یر تصویب نمودند:
هیئت نظارت :
1 - هیئت نظارت تشکیل میشود از نمایندگان وزارتخانه های دارائی - جنگ - راه - بهداری - فرهنگ - پست و تلگراف که زیر نظر وزارت دارائی انجام خواهند نمود.
2 - اعضای هیئت را وزارتخانه های مربوطه بر طبق مندرجات تصویب نامه شماره 14223 - 26/9/1334 هیئت وزیران بوزارت دارائی معرفی خواهند نمود.
3 - ریاست هیئت بر طبق تصویب نامه بالا بعهده نماینده وزارت دارائی خواهد بود.
تبصره - حقوق و سایر مزایای دریافتی نمایندگان وزارتخانه های جنگ - راه - فرهنگ - بهداری - پست و تلگراف که قبل از تعیین به این سمت دریات میداشتند در وزارتخانه های مربوطه محفوظ خواهد ماند .
وظایف هیئت نظارت :
4 - رسیدگی و تصویب میزان احتیاجات هر یک از وزارتخانه ها و ادارات مستقل و موسسات و بنگاههای دولتی با توجه به میزان مصرف سال قبل ( نه اعتبار) و در حدود اعتبارات موجود
5 - تصویب صدور آگهی مناقصه یا مزایده
6 - کلیه پیشنهادات واصله اعم از مناقصه یا مزایده را هیئت نظارت رسیدگی نموده و در پایان صورت مجلسی بامضای آقایان تنظیم و رونوشت آن به سازمان تدارکات کل ابلاغ میشود.
7 - هیئت نظارت وظیفه دارد که در پایان هر هفته گزارش گردش کار تدارکات کل کشور را مطالبه و رسیدگی نموده و چنانچه نواقصی بنظر آنها رسید بوسیله رئیس هیئتی مراتب را متذکر و رفع نقیصه را بخواهند.
8 - کلیه معاملات اعم از خرید یا فروش که بعمل می آید تحت نظر دقیق اعضای هیئت نظارت انجام می پذیرد.
9 - جلسات هیئت نظارت وقتی رسمیت خواهد داشت که اکثریت اعضای آن حضور داشته باشند و تصمیمات هیئت نامبرده باکثریت آراء حاضر در جلسه قابل اجراء است و این تصمیمات قطعاً باید بامضاء رئیس یا نایب رئیس برسد.
تبصره - رسیدگی و اعلام نظر هیئت نظارت نباید بیش از یک هفته بطول بیانجامد.
10 - اعضای هیئت نظارت در اولین جلسه یک نفر از بین خود بسمت نیابت ریاست تعیین مینمایند.
11 - غیبت اعضای هیئت نظارت در جلسات بایستی با عذر موجه باشد در صورتیکه غیبت از سه جلسه در ماه تجاوز نماید رئیس هیئت میتواند بمنظور جلوگیری از وقفه در کار از طریق وزارت دارائی تقاضای تعویض عضو غائب را بنماید.
12 - هیئت نظارت وظیفه کمیسیونی را که در تبصره 1 ماده 15 آئین نامه معاملاتی دولتی پیش بینی نموده و همچنین وظیفه بازرسی مندرج در ماده 10 آئین نامه مذکور را عهده دار خواهد بود.
13 - کلیه تصمیمات هیئت نظارت تدارکات کل کشور بایستی صورتمجلس شده و عین آن در دفتری ثبت و بامضاء کلیه حاضرین در جلسه رسیده مسئول نگاهداری این دفتر منشی هیئت خواهد بود که قبلا از بین اعضاء هیئت تعیین گردیده است.
اختیارات اعضای نظارت بر طبق قوانین مربوطه و آئین نامه های مصوبه معاملات دولتی خواهد بود .
15 - هیئت نظارت مکلف است هر ماه یک مرتبه گزارشی متضمن خرید مناقصه های انجام شده و در جریان و همچنین فروش و مزایده های انجام شده و در جریان را با ذکر مبلغ خرید و فروش قطعی بامضاء رئیس هیئت بمقام وزارت دارائی تسلیم نماید. رونوشت گزارش فوق بخزانه داریکل و اداره تمرکز حسابها ارسال خواهد شد.
سازمان اداری تدارکات کل
16 - سازمان اداری تدارکات کل که زیر نظر رئیس هیئت نظارت اداره خواهد شد از نظر کارمند و خدمتگذار و ادارات و دوائر مربوطه طبق صورت پیوست است.
17 - کلیه کارمندان و خدمتگزاران تدارکات کل باید از بین کارمندان و خدمتگزاران فعلی وزارت دارائی با همان اعتبار و بودجه که فعلا استفاده مینماید و عنداللزوم بر طبق تصویب نامه شاغل وزارتخانه ها و موسسات دولتی تعیین و بتدارکات کل کشور منتقل و منصوب شوند در مورد رانندگان وسائط نقلیه با کارگر سرایدار و غیره نیز بطریق بالا عمل خواهد شد.
18 - چون تدارکات کل جزء تشکیلات وزارت دارائی است سازمان مندرج در ماده 16 بتصویب مقام وزارت دارائی رسیده بموقع اجراء درخواهد آمد.
تبصره - وزارت دارائی از اول سال 35 بودجه و سایر هزینه های اداره تدارکات کل کشور را بهمین نام در بودجه کلی خود منظور خواهد نمود.
19 - تدارکات کل از لحاظ قوانین و مقررات مالی استخدامی - اداره مانند سایر ادارات وزارت دارائی خواهد بود.
وظایف تدارکات کل
20 - مطالبه و دریافت صورت احیتاجات سالیانه وزارتخانه ها و موسسات و بنگاههای دولتی تا پایان ماه هشتم هر سال برای سال بعد
21 - رسیدگی دقیق و تطبیق صورتهای واصله با احتیاجات واقعی و تهیه گزارش برای رسیدگی هیئت نظارت.
تبصره - چنانچه ضمن رسیدگی باضافه برآوردی برخورد نمایند میتوانند با دعوت متصدیان امر در تعریل آن اقدام نمایند.
22 - تدارکات کل موظف است بلافاصله اقدام به تهیه مایحتاج دولتی بر طبق آئین نامه معاملات دولتی که از تصویب کمیسیون قوانین دارائی مجلس شورای ملی گذشته یا در نظر سایر قوانین و آئین نامه های موجود بنماید.
23 - تدارکات کل کشور باید منتها تا پایان هر سال برای سال بعد کلیه احتیاجات را تهیه ( بعلت نبودن وقت استثنا اجازه داده میشود که احتیاجات سال 35 تا پایان مرداد همان سال تهیه گردد.
34 - کلیه اعتبارات مربوطه از بودجه وزارتخانه ها و موسسات و بنگاههای دولتی بوسله خزانه داریکل بحساب مخصوص تدارکات کل کشور در بانک ملی ایران متمرکز میگردد.
تبصره 10 - موسسات و بنگاههای دولتی که دارای شخصیت مالی و حقوقی مستقل بوده و عمل جمع و خرج آنها بوسیله خزانه داریکل انجام نمیگیرد موظفند کلیه اعتبارات مربوطه را بلافاصله بشماره حسابی که از طریق خزانه داریکل در بانک ملی ایران تعیین خواهد شد انتقال خواهد شد انتقال دهند.
تبصره 2 - چون تهیه یک جای احتیاجات بسود خزانه دولت میباشد برای انجام این منظور خزانه دار کل تنخواه گردان مورد احتیاج را در اختیار سازمان تدارکات کل کشور قرار خواهد داد.
تبصره 3 - صرفه جوئی حاصله از اعتبارات پرداختی مستقیما و بهمین نام تحویل خزانه داریکل خواهد شد.
تبصره 4 - بمنظور نظارت دقیق تحویل مایحتاج هر یک از وزارتخانه ها - ادارات مستقل و بنگاهها و موسسات دولتی سه ماه به سه ماه انجام خواهد شد ( مگر احتیاجاتی که قابل تفکیک نباشد)
25 - تدارکات کل میتواند تمام یا قسمتی از احتیاجات خود را از خارج وارد نماید.
رویه وزارتخانه و موسسات مستقل و بنگاههای دولتی نسبت بتدارکات کل
26 - هر یک از وزراتخانه ها و موسسات مستقل و بنگاههای دولتی موظفند صورت کلیه احتیاجات پیش بینی شده خود را با رعایت حداکثر صرفه جوئی در حدود اعتبار مصوب تا پایان ماه آبان هر سال بتدارکات کل کشور ارسال و رسید دریافت دارند.
تبصره - ادارات شهرستانها نیز از نظرتمرکزکار بایستی کلیه مایحتاج خود را تا پایان نیمه اول آبان ماه بوزارتخانه یا ادارات مرکزی خود ارسال دارند که پس از رسیدگی های لازم جزء صورت احتیاجات کلی وزارتخانه یا ادارات و موسسه و بنگاه مربوطه منظور گردد
27 - هیچ یک از وزارتخانه ها و ادارات و موسسات و بنگاههای دولتی حق ندارند احتیاجات خود را راسا تهیه نمایند.
نبصره 1 - احتیاجاتی که بوسیله تدارکات کل کشور تهیه میشود در پایان این ائین نامه توضیح داده شده است.
تبصره 2 - احتیاجات وقتی غیر پیش بینی شده تلقی میشود که بعلت تغییرات یا توسعه تشکیلات بوجود بیاید.
تبصره 3 - برای تهیه احتیاجات پیش بینی نشده هم بایستی بعد از احساس احتیاجات بلافاصله بتدارکات کل کشور مراجعه و تدارکات کل کشور در صورتی که میزان اعتبار آن جزئی باشد از نظر تسریع در کار میتواند تهیه آن را بعهده قسمتی که پیشنهاد نموده است بگذارد.
28 - احتیاجاتی که احیانا برای شهرستانها ضرورت پیدا نموده و تهیه آن در مرکز بعلت بعد مسافت یا گرانی قیمت بصرفه و صلاح نباشد بعهده اداره ذیربط واگذار میگردد مشروط بر اینکه انجام معامله مورد تصویب تدارکات کل واقع شده باشد.
29 - هر یک ازوزارتخانه ها - ادارات مستقل - بنگاهها و موسسات دولتی یک نفر از اعضای خود را بنام رابط برای تسریع در انجام تقاضا و احتیاجات خود تعیین و بتدارکات کل معرفی خواهند نمود.
30 - تخلف از مقررات این آئین نامه موجب مواخذه شدید و تعقیب متصدیان و مسئولین امر خواهد بود.
31 - باستثنای احتیاجات فنی و اختصاصی از قبیل ساختمان و تعمیرات آن - لوازم و وسائل کشاورزی آبیاری - لوازم و وسائل حرفه وزارت جنگ - پست و تلگراف راه - دارو و سائل طبی کارخانجات و قطعات یدکی آن که جنبه مشترک ندارد بعهده تدارکات کل بوده و همچنین فروش لوازم زائد دولتی که تهیه مشابه آن بر طبق این آئین نامه در عهده تدارکات کل کشور است از وظایف سازمان مذکور میباشد.
ماده 32 - بمنظور رفاه و کمک قابل ملاحظه به تمام یا قسمتی از نیازمندی های کارمندان دولت سازمان تدارکات کل کشور مجاز است با مکاتبه و مذاکره با صاحبان صنایع و کمپانی های داخلی و خارجی احتیاجات کارمندان را به نازلترین بهاء از دست اول با قید اینکه بهاء آن از یک سال تا 18 ماه پرداخت گردد. تهیه و باقساطی در حدود همین مدت در دسترس کارمندان قرار دهد.
تبصره 1 - خزانه داریکل و ادارات حسابداری در این سازمان تدارکات تشریک مساعی خواهند نمود.
تبصره 2 - وجهی از بابت این معاملات از خزانه دولت پرداخت نخواهد شد.
تبصره 3 - بمنظور تامین هزینه های لازم از قبیل پست و تلگراف و کسر و انکسار کالا سازمان تدارکات میتوانند فقط حداکثر صدی شش سود نسبت به قیمت تمام شده منظور نماید و چنانچه در پایان هر سال پس از هزینه های لازم وجهی از بابت سود باقی بماند بنام صرفه جوئی تحویل خزانه کشور میگردد.
تبصره 4 - برای اجرای ماده 32 آئین نامه لازم توسط کمیسیونی مرکب از خزانه داری کل و رئیس سازمان تدارکات و روسای حسابداری تنظیم و بعد از موافقت وزیر دارائی بموقع اجراء درخواهد آمد.
تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است
از طرف نخست وزیر

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 185610

تاریخ تصویب : 1334/12/21

تاریخ ابلاغ : 1334/12/14

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.