×

نظامنامه راجع به اجرای حکم اعدام

نظامنامه راجع به اجرای حکم اعدام

نظامنامه-راجع-به-اجرای-حکم-اعدام
نظر به ماده 485 قانون اصول محاکمات جزائی برای اجرای احکام اعدام مواد ذیل تصویب می شود:
ماده 1 - محکوم به اعدام مصلوب میشود.
ماده 2 - هرگاه محکوم به اعدام زن حامله باشد یا زنی باشد که تازه وضع حمل کرده اجرای حکم اعدام تا چهل روز بعد از وضع حمل به تعویق می افتد.
ماده 3 - به محض اینکه حکم محکمه در باب اعدام قطعی شد مدعی العموم محکمه جنائی از طریق وزارت عدلیه اداره نظمیه را مطلع میسازد.
ماده 4 - اداره ی نظمیه منتها در ظرف 48 ساعت پس از اطلاع وسایل اجرا را از قبیل میها کردن محل و تهیه چوبه دار و طناب و غیره را فراهم خواهد ساخت.
ماده 5 - موقع اجرای حکم اعدام اول آفتاب خواهد بود و محل آن را اداره نظمیه معین خواهد کرد.
ماده 6 - قبل از اجرای حکم مدعی العموم محکمه جنائی و طبیب قانونی در محبس محکوم رفته طبیب قانونی شخص محکوم علیه را معاینه مینماید در صورتیکه محکوم تقاضای ملاقات اشخاص را بنماید مدعی العموم فورا امر با حضار آنان خواهد داد مشروط بر این که قبول این تقاضا موجب تاخیر اجرای حکم نشود.
ماده 7 - در این موقع محکوم حق دارد هرگونه مطلبی دارد بخواهد در حضور مدعی العموم یا بدون حضور اشخاصی که میل دارد کتبا یا شفاها اظهار دارد فقط رئیس محبس در تمام مذاکرات محکوم علیه باید حضور داشته باشد ( در صورت احتیاج ممکن است یک نفر مترجم دعوت شود)
ماده 8 - مکتوبات محکوم را مامورین نظمیه پس از ملاحظه در صورتیکه مخل انتظامات یا کاشف از جرمی نباشد بدون تاخیر به مقصدی که معین کرده است میرسانند.
ماده 9 - آداب مذهبی قبل از اجرای حکم بر طبق مقررات مذهبی محکوم به عمل خواهد آمد.
ماده 10 - در موقعی که محکوم را برای اجرای حکم از محبس خارج می کنند صورت مجلس تهیه شده مدعی العموم نماینده نظمیه - طبیب قانونی و منشی محکمه آن را امضا کرده و مراتب را در دفتر خروجی محبس قید می کنند.
ماده 11 - در موقع اجرای حکم اشخاص مذکوره در ماده قبل با مامورین کافی برای حفظ انتظامات باید حضور داشته باشند.
ماده 12 - قبل از اجرای حکم اگر محکوم علیه خوردنی یا آشامیدنی تقاضا کند مامورین مکلفند برای او تهیه نمایند مگر اینکه تقاضای مشار الیه فقط برای تاخیر اجرای حکم باشد ( تشخیص این قسمت با مدعی العموم محکمه جنائی است )
ماده 13 - قبل از اجرای حکم چوبه دار و طناب و سایر آلات و ادوات اجرا معاینه شده از صحت و استحکام اطمینان حاصل خواهد گردید.
ماده 14 - اجرای حکم باین ترتیب بعمل می آید که پس از اجازه مدعی العموم منشی محکمه حکم را بصدای بلند قرائت کرده و پس از آن بلافاصله امر به اجراء داده و مامورین مخصوص حکم را اجراء خواهند کرد.
ماده 15 - تمام عملیات اجرائی باید با کمال آرامش و بدون خشونت انجام شده نسبت به محکم علیه شفقت و مهربانی بعمل آید.
ماده 16 - نعش مصلوب باید یک ساعت در بالای دار بماند.
ماده 17 - پس از یک ساعت فوق نعش مصلوب را طبیب قانونی مجددا معاینه کرده در صورتیکه کسان مشارالیه تسلیم او را تقاضا نکنند بر طبق مراسم معموله دفن خواهد شد در این صورت کلیه مخارج بعهده دولت است.
ماده 18 - صورت مجلسی از اجرای حکم ترتیب داده شده و به امضای اشخاص مذکور در ماده 10 رسیده و در دوسیه محکوم ضبط خواهد شد.
ماده 19 - اداره نظمیه می تواند در صورتیکه مقتضی بداند از ورود تماشاچی به محل اعدام یا از ورود طبقه معینی از تماشاچیان جلوگیری نماید.
ماده 20 - نظامنامه راجع به اجرای حکم اعدام مورخه 25 بهمن ماه 306 نسخ میشود این نظامنامه که مشتمل بر بیست ماده است تصویب می شود.
داور - وزیر عدلیه

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1307/00/00

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.