×

آئین نامه اجرائی ماده (180) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (129) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی ماده (180) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (129) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-ماده-(180)-تنفیذی-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران-موضوع-ماده-(129)-قانون-برنامه-چهارم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران
شماره11877/ت32900هـ 1/3/1384
وزارت کشور ـ وزارت اطلاعات ـ وزارت کار و امور اجتماعی ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 14/2/1384 بنا به پیشنهاد شماره 1310/14 مورخ 5/2/1384 وزارت کشور و به استناد ماده (180) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (129) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383 ـ آئین نامه اجرائی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

مقصود از اتباع خارجی ، موضوع ماده (180) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (129) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی که از این پس ـ قانون ـ نامیده میشود ، افرادی هستند (دارنده گذرنامه ، پناهنده ، مهاجر ، آواره ) که تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران را ندارند و تحت عناوین زیر متقاضی ورود به کشور جمهوری اسلامی ایران هستند و تابعیت خارجی آنها مورد قبول دولت جمهوری اسلامی ایران است.
الف ـ پناهنده: به شخصی اطلاق میگردد که به علت ترس موجه از اینکه به دلایل مربوط به نژاد یا مذهب ، ملیت یا عضویت در بعضی گروه های اجتماعی یا داشتن عقاید سیاسی تحت شکنجه قرار گیرد. در خارج از کشور محل سکونت عادی خود بسر میبرد و نمیتواند و یا به علت ترس مذکور نمی‏خواهد خود را تحت حمایت آن کشور قرار دهد.
ب ـ آواره : فردی است که به دلیل وقوع جنگ داخلی یا بین المللی ، بدون تشریفات قانونی ، کشور متبوع خود را ترک و یا وادار به ترک آن گردد اما نمیتواند برابر کنوانسیون 1951 و پروتکل 1967 ژنو و ملحقات آن بیم موجه از اذیت و آزار را به اثبات برساند.
ج ـ مهاجر: فردی است که متقاضی اقامت در جمهوری اسلامی ایران باشد و درخواست وی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته باشد.
د ـ دارنده گذرنامه : فردی است که در چهارچوب قوانین و مقررات داخلی و بینالمللی و با اجازه مخصوص وارد کشور میشود.
شورای هماهنگی اجرائی اتباع بیگانه ـ که از این پس در این آئین نامه شورا نامیده میشود ـ به ریاست وزیر کشور و با حضور سایر اعضا حداقل هر سه ماه یکبار در محل وزارت کشور تشکیل میگردد.
جلسات شورا با دعوت رییس شورا و درصورت نیاز به جلسات فوق العاده با درخواست یکی از اعضا و موافقت رییس شورا تشکیل میشود.
جلسات شورا با حضور حداقل اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن باید به تصویب حداقل پنج نفر از اعضای حاضر در جلسه برسد.
شورا در صورت لزوم و حسب مورد برای کسب اطلاعات و بررسی و تبادل نظر از نمایندگان سازمانهای دیگر بدون حق رای دعوت به عمل میآورد.
دبیرخانه شورا در وزارت کشور تشکیل و دستور جلسات این شورا توسط دبیر آن تهیه و ارایه می‏شود.
دبیر شورا به مدت دو سال توسط رییس شورا منصوب میشود.
منظور از ایجاد تمرکز در سیاستگذاری امور اتباع بیگانه تعیین سیاستهای اجرائی حاکم بر امور اتباع بیگانه ، تهیه و تصویب طرحها و برنامه ها ، پیشنهاد بودجه مورد نیاز طرحها ، نظارت برحسن اجرای سیاستهای مصوب شورا و ایجاد وحدت نظر و رویه در تمشیت کلیه امور مدیریت اتباع بیگانه است.
آئین نامه نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا توسط شورا تهیه و پس از تصویب هیئت وزیران به مرحله اجرا در میآید.
کلیه سازمانهای ذی ربط که به نحوی از انحا با امور اتباع خارجی مرتبط می باشند باید پیشنهادهای خود را قبل از طرح در شورای امنیت کشور ، هیأت وزیران و شورای عالی امنیت ملی در شورا مطرح نمایند و در خصوص نیروهای نظامی هرگونه هماهنگی و همکاری بین شورا و ستاد کل نیروهای مسلح براساس آئین نامه ای خواهد بود که به پیشنهاد دو مرجع یاد شده به تصویب فرماندهی معظم کل قوا میرسد.
کلیه دستگاه های موضوع ماده یادشده قانون و همچنین سایر دستگاه های مرتبط با اتباع بیگانه موظفند گزارش عملکرد خود را در ارتباط با مصوبات شورا به شورای مذکور ارایه نمایند.
به منظور پیشنهاد طرحهای اجرائی و دستورالعملهای لازم و انجام مطالعات و برنامه ریزیهای متناسب با قوانین و مقررات و خط مشی دولت جمهوری اسلامی ایران و ایجاد هماهنگی اجرائی در بین سازمانهای عمل کننده کارگروه دایمی اتباع بیگانه به ریاست و تحت نظر دبیر شورا در وزارت کشور و با شرکت مدیران کل یا مدیر مربوط در وزارتخانه ها و نهـادهای عضـو بـا معـرفـی بـالاتـرین مقام اجرائی هر دستگاه هر پانزده روز یکبار تشکیل می‏گردد.
جلسات کارگروه دایمی اتباع بیگانه با حضور اکثریت نسبی اعضای اصلی رسمیت یافته و تصمیمات آن باید به تصویب حداقل پنج نفر از اعضای شرکتکننده برسد.
کارگروه های فرعی اتباع بیگانه در استانها درصورت لزوم و پس از تصویب شورا با حضور مدیران استانی وزارتخانه ها و نهادهای عضو به ریاست استاندار به منظور اجرای مصوبات شورا تشکیل می گردد.
کارگروه دایمی اتباع بیگانه برحسب نیاز ، کمیسیونهای تخصصی و کارشناسی موضوعات اتباع بیگانه را با مسؤولیت یکی از اعضای کارگروه تشکیل میدهد.
تعداد اعضا و نحوه تشکیل جلسات کمیسیونهای تخصصی توسط کارگروه دایمی اتباع بیگانه تعیین و مشخص خواهد شد.
حدود اختیارات کارگروه دایمی اتباع بیگانه ، دبیرخانه ، کارگروه های فرعی استانها ، کمیسیونهای تخصصی و نحوه طرح مباحث در جلسات کارگروه دایمی و پیگیری و نظارت بر امور محول شده براساس دستورالعملی خواهد بود که با رعایت این آیین ‏نامه در اولین جلسه کارگروه دایمی تدوین و به تصویب شورا میرسد.
کلیه اختیارات کارگروه دایمی پناهندگان موضوع آئین نامه اجرائی پناهندگان ـ مصوب 25/9/1342 ـ درطول برنامه چهارم به کارگروه دایمی اتباع بیگانه موضوع این آئین نامه محول میشود.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در قالب طرحهای مصوب شورا اعتبارات لازم در طول برنامه چهارم را ذیل ردیف دستگاه های اجرائی ذی‏ربط در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی می کند. اختیار هیئت وزیران ، موضوع قسمت اخیر ماده یادشده در اجرای اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تا پایان مدت قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به اکثریت وزرای عضو شورا واگذار میشود و مصوبات آن با رعایت ماده (19) آئین نامه داخلی هیئت دولت قابل ابلاغ است.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17545

تاریخ تصویب : 1384/02/14

تاریخ ابلاغ : 1384/03/04

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.