×

آیین نامه اجرایی قانون استفاده اجباری از کلاه ایمنی

آیین نامه اجرایی قانون استفاده اجباری از کلاه ایمنی

آیین-نامه-اجرایی-قانون-استفاده-اجباری-از-کلاه-ایمنی

وکیل

ماده 1- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف – کمربند ایمنی : تسمه‌ای که نیم تنه بالای راننده و هر یک از سرنشینان را تحت کنترل و مهار ایمن خود قرار می‌دهد تا هنگام ضرورت، همچون کاهش ناگهانی سرعت یا توقف آنی خودرو که ممکن است ناشی از ترمز یا برخورد با جسم دیگری یا حوادث دیگر رانندگی باشد، مانع از جدا شدن سرنشینان و راننده از صندلی خود و اصابت به شیشه جلو یا سایر قسمتهای داخل و یا پرتاب به خارج از خودرو شود.
ب- کلاه ایمنی :کلاهی است که راننده و سرنشین موتور سیکلتها از آن برای محافظت سرخود در برابر ضربات احتمالی ناشی از بروز سوانح استفاده می‌کنند.
ج- راه: عبارت است از تمامی سطح خیابان، جاده،کوچه و کلیه معابری که برای عبور ومرور عموم اختصاص داده شود.
ماده 2- کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری در سطح کشور که سال ساخت خودرو آنان 1375 خورشیدی به بالا یا معادل سال میلادی آن می‌باشد، مکلفند ظرف دو سال وسایل نقلیه خود را به کمربند ایمنی استاندارد برای راننده و هر یک از سرنشینان ( بر اساس ظرفیت مجاز خودرو ) و تجهیزات ایمنی استاندارد مجهز سازند.
وزارت صنایع و معادن و کلیه تولید‌کنندگان، واردکنندگان و توزیع کنندگان انواع خودروها موظفند وسایل نقلیه موتوری تولیدی و وارداتی را همراه با کمربند ایمنی استاندارد منصوب در کلیه صندلیها به صورت انفرادی و بر اساس ظرفیت مجاز عرضه نمایند. شماره گذاری و ارایه خدمات خودرویی، اجازه حرکت و تردد وسایل نقلیه یاد شده منوط به رعایت مفاد این آیین نامه و نصب کمر‌بند ایمنی استاندارد می‌باشد.
ماده 3-تعداد سرنشینان ردیف جلو باید بر اساس ضوابط مندرج در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحیه های آن باشد و هر یک از سرنشینان ردیف جلو باید تنهاز از کمربند ایمنی مربوط به خود و به صورت انفرادی استفاده نمایند.
ماده 14- پس از مدت دو سال از تصویب این آیین‌نامه صندلی‌های خودروهای تولیدی و وارداتی می‌باید مجهز به پشت سری ویژه باشند.
ماده 5- سوار شدن به موتور سیکلت بدون استفاده از کلاه ایمنی ممنوع است و راکبین موتور سیکلت مکلفند در طول حرکت از کلاه ایمنی استفاده نمایند.
ماده 6- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزاتخانه‌های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی موظفند با همکاری و هماهنگی وزاتخانه‌های کشور ، راه و ترابری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و بیمه مرکزی ایران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به ترویج و ارتقاء سطح فرهنگ و آموزشهای عمومی موضوع این آیین‌نامه اقدام نمایند. چگونگی همکاری و تعامل بین دستگاه‌های یاد شده به موجب دستورالعملی که توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تهیه و به تصویب وزیر کشور می‌رسد مشخص می‌شود.
ماده 7- وزارتخانه‌های صنایع و معاون و بازرگانی مکلفند نسبت به تولید و تأمین کمربند و کلاه ایمنی استاندارد حسب نیاز کشور اقدام نمایند.
ماده 8- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعتبار لازم را برای اجرای هر چه بهتر مفاد این آیین‌نامه و ارتقاء سطح آگاهی عمومی از رفتارهای صحیح در رانندگی و عبور و مرور عابران در لایحه بودجه هر سال پیش‌بینی و در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهد.
تبصره – بیمه مرکزی ایران موظف است بر اساس تصمیم شورای عالی بیمه همه ساله در‌صدی از سود شرکتهای بیمه رابرای اجرای سیاستهای آموزشی مصوب موضوع ماده (6) قرار دهد.
معاون اول رئیس جمهور – محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17597

تاریخ تصویب :

تاریخ ابلاغ : 1384/5/6

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.