×

شرح وظایف دفاتر کارآفرینی

شرح وظایف دفاتر کارآفرینی

شرح-وظایف-دفاتر-کارآفرینی

وکیل

شرح وظایف دفاتر کارآفرینی
وزارت کار و امور اجتماعی ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 10/7/1384 بنا به پیشنهاد شماره 58800 مورخ 2/7/1384 وزارت کار و اموراجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
کلیه وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی موظفند حسب ضرورت بنا به اعلام وزارت کار و اموراجتماعی، شرح وظایف پیوست را که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، از طریق ایجاد دفاتر کار آفرینی با استفاده از پستهای سازمانی مصوب موجود زیر نظر مستقیم وزیر یا بالاترین مقام مسؤول سازمان و یا با اضافه کردن شرح وظایف یادشده به وظایف یکی از معاونتهای موجود به انجام برسانند. 
این تصویب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه شماره 37929/ت25504هـ مورخ 16/8/1380 می شود و نظارت بر اجرای آن برعهده وزارت کار و امور اجتماعی است.
شرح وظایف دفاتر کارآفرینی
1ـ بررسی و مطالعه در زمینه چگونگی ایجاد و توسعه اشتغال در بخشهای مرتبط با اهداف و مأموریت‌های دستگاه ذی‌ربط و ارایه راه کارهای مناسب در این زمینه به وزارت متبوع و وزارت کار و امور اجتماعی.
2ـ بررسی و مطالعه به منظور شناسایی وضعیت موجود اشتغال، ویژگیها و نیازهای بازار کار در بخشهای مرتبط با دستگاه و ارایه نتایج حاصل به وزارت کار و امور اجتماعی از طریق دستگاه متبوع جهت بهره‌برداری در تهیه برنامه‌های تنظیم عرضه و تقاضای بازار کار کشور.
3ـ بررسی و مطالعه و ارایه راهکار در زمینه چگونگی فراهم آوردن زمینه‌های مناسب جلب مشارکت بخش خصوصی و تعاونی در فعالیت‌های اشتغال‌زا و ایجاد بنگاه‌های کسب و کار و ارایه نتایج حاصل به بالاترین مقام دستگاه جهت اعلام به وزارت کار و امور اجتماعی به منظور استفاده در تدوین سیاستهای اشتغال کشور.
4ـ شناسایی نیازهای مهارتی نیروی کار موردنیاز بخشهای مرتبط با وظایف دستگاه جهت اعلام به وزارت کار و اموراجتماعی به منظور تهیه و اجرای برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای.
5 ـ مطالعه و پیشنهاد ساز و کارهای لازم به منظور جلوگیری از کاهش فرصتهای شغلی ناشی از اجرای سیاستهای مختلف دستگاه متبوع.
6 ـ نظـارت، پیـگیری و حصول اطمـینان از اجـرای سیاستهای اشتغال در مورد « مجوزهایی که به منظور تأسیس بنگاههای کسب و کار جدید صادر می‌شود» و همچنین « قراردادهای داخلی و خارجی» توسط دستگاه ذی‌ربط و ارایه نتایج مربوط به میزان اشتغال‌زایی طرحها در این زمینه.
7 ـ نظارت عالیه بر توزیع اعتبارات وجوه اداره شده و تسهیلات بانکی متناسب با سهم متقاضیان سرمایه‌گذاری در طرحهای اشتغال‌زا در حیطه فعالیت دستگاه مذکور و در چارچوب سیاستهای اشتغال و حصول اطمینان از ایجاد فرصتهای شغلی موردانتظار و ارایه نتایج آن به بالاترین مقام دستگاه جهت اعلام به وزارت کار و امور اجتماعی.
8 ـ تهیه و ارایه گزارش نوبه‌ای از وضعیت اشتغال در دستگاه متبوع براساس دستورالعمل وزارت کار و امور اجتماعی.
9 ـ مطاله و بررسی در زمینه جایگزینی نیروی کار ایرانی با نیروی کار خارجی شاغل در دستگاه و پروژه‌های در دست اجرای آن و اعلام نتایج امر از طریق دستگاه متبوع به وزارت کار و امور اجتماعی به منظور تعیین سیاستها و برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای موردنیاز.
10 ـ مطاله و بررسی در زمینه اشاعه فن‌آوری‌های نوین در واحدهای مربوط به اثرات آن بر کمیت و کیفیت نیروی کار شاغل در آن واحد و اعلام نتایج به وزارت کار و امور اجتماعی.
11ـ انجام وظایف و مأموریت‌های ارجاعی از طرف وزیر کار و امور اجتماعی یا شورای عالی اشتغال که توسط بالاترین مقام دستگاه متبوع ابلاغ می‌گردد.
12ـ ظرفیت سنجی از دستگاه متبوع (اشتغال در بخش دولتی) در پنج سال آینده و اعلام آن از طریق دستگاه متبوع به وزارت کار و امور اجتماعی جهت برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و نظارت بر بخش آموزش عالی و سوق‌دهی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متناسب با نیاز بازارکار.
13ـ مطالعه و بررسی طرحها و ایده‌های کارآفرینی در حوزه وظایف دستگاه متبوع و ارایه پیشنهاد به وزارت کار و امور اجتماعی از طریق دستگاه متبوع.
14ـ جمع‌آوری آمار و اطلاعات مربوط به شاغلین خارجی در هر دستگاه و پروژه‌ها و طرحهای عمرانی وابسته به آن و ارایه گزارشهای دوره‌ای به وزارت کار و امور اجتماعی.
15ـ استعلام از وزارت کار و امور اجتماعی درخصوص امکان صدور پروانه کار برای اتباع خارجی موردنیاز اجرای طرحهای عمرانی و پروژه‌های وابسته به دستگاه ذی‌ربط قبل از نهایی شدن و انعقاد قرارداد استخدام اتباع خارجی.
16ـ مطالعه و بررسی در مورد چگونگی امکان انتقال تجربه، دانش و مهارت متخصصین خارجی شاغل در طرحهای عمرانی و پروژه‌های دولتی و خصوصی وابسته، به کارکنان ایرانی شاغل در این پروژه‌ها و اعلام نتایج به وزارت کار و اموراجتماعی جهت برنامه‌ریزی و پیگیری لازم در تحقق بند «ج» ماده (121) قانون کار.
17ـ ارایه پیشنهاد و پیگیری برای توسعه فعالیت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی (داخلی و خارجی) در جهت توسعه اشتغال و ایجاد بنگاه‌های جدید کار و کسب و رفع موانع مربوط.
18ـ ارایه پیشنهاد و پیگیری و بررسی زمینه‌های صدور خدمات اعم از خدمات فنی و مهندسی و نرم‌افزاری به خارج از کشور در حیطه فعالیت‌های ذی‌ربط با دستگاه اجرایی متبوع.
19ـ نظارت و مشارکت در فرآیند سیاستگذاری دستگاه ذی‌ربط به منظور تعیین سیاست‌ها و راهبردهای اشتغال در چارچوب اهداف و مأموریت‌های دولتی دستگاه.

معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1384/7/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - وزارت كار و امور اجتماعی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.