×

آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت

آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت

آیین‌نامه-اجرایی-افزایش-ثروت-خانوارهای-ایرانی-از-طریق-گسترش-سهم-بخش-تعاون-براساس-توزیع-سهام-عدالت

وکیل

آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 11/8/1384 بنا به پیشنهاد شماره 122859/101 مورخ 22/7/1384 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت را به شرح زیر تصویب نمود:
آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت
ماده1ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات به کار برده شده در معانی مشروح زیر به کار می‌رود:  
1ـ قانون برنامه چهارم: قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383.
2ـ خانوار مشمول: کلیه خانوارهای ایرانی مقیم داخل کشور با اولویت ایثارگران و خانوارهای دهکهای پایین درآمدی از قبیل خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی، کارمندان، کارگران و بازنشستگان که بر اساس تصویب شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی مشمول دریافت سهام خواهند شد. 
3ـ شرکت‌های واسط: آن دسته از شرکت‌های سهامی عام غیردولتی که سهام موضوع این آیین نامه به آنها واگذار می‌شود. 
4ـ سهام عدالت: سهام شرکت‌های واسط که به موجب مقررات این آیین نامه به افراد مشمول واگذار می‌شود.
ماده2ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی مسئول اجرای بند « ز» ماده (7) قانون برنامه چهارم خواهد بود. 
ماده3ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط و سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و پس از تشکیل شرکت‌های واسطه‌ای استانی، نسبت به واگذاری سهام قابل واگذاری دولت در شرکت‌های مادرتخصصی به شرکت‌های واسطه‌ای مذکور اقدام نماید. 
تبصره ـ وزارت یادشده مکلف است حداکثر تا پایان سال 1384 سهام موضوع این آیین نامه را در یک استان به خانوارهای مشمول واگذار نماید.
ماده4ـ وزارت رفاه و تأمین اجتماعی موظف است ظرف دو ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، کار و امور اجتماعی، جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران و دفتر امور مناطق محروم کشور فهرست اولویت بندی شده افراد مشمول این آیین‌نامه و میزان سهام واگذاری به هر فرد را تهیه و به تصویب شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی برساند. 
ماده5 ـ تعداد افراد خانوار موضوع این آیین‌نامه (5) نفر خواهد بود و در صورتی که تعداد خانوار بیش از تعداد مذکور باشد، سهام تخصیصی بین همه افراد خانوار توزیع خواهد شد و از این بابت سهام اضافه‌ای تعلق نخواهد گرفت. 
ماده6 ـ‌ اساسنامه نمونه و اعضای هیئت مؤسس شرکت‌های واسط مشترکاً توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارتخانه‌های رفاه و تأمین اجتماعی، کار و امور اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، با رعایت سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی تعیین و ظرف یک ماه اعلام می‌گردد.
ماده7 ـ میزان سهام واگذاری دولت موضوع این آیین‌نامه به شرکتهای واسط، متناسب با تعداد سهامداران هر شرکت با توجه به ماده (4) و (5) خواهد بود. 
ماده8 ـ نحوه انعقاد قرارداد و ثبت نقل و انتقال سهام موضوع این آیین‌نامه از شرکت‌های قابل واگذاری به شرکتهای واسط و سهام افراد مشمول در شرکتهای واسط و بدهی سهامداران به شرکتهای واسط و توثیق سهام به موجب دستورالعملی خواهد بود که ظرف دو ماه به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، رفاه و تأمین اجتماعی و کار و امور اجتماعی تدوین خواهد شد. 
ماده9ـ نحوه قیمت گذاری سهام شرکتهای مشمول این آیین‌نامه مطابق آیین‌نامه موضوع بند (و) تنفیذی ماده (14) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه خواهد بود. 
ماده10ـ واگذاری سهام شرکتهای واسط به خانوارهای مشمول حداکثر با اقساط 20 ساله خواهد بود. وجه اقساط سهام واگذار شده در دستورالعمل موضوع ماده (4) این آیین نامه تعیین می‌شود بهای سهام موضوع این ماده شامل احتساب سود فروش اقساطی نخواهد بود. 
ماده11ـ شرکتهای واسط موظفند با انعقاد قراردادی با دولت، ظرف 20 سال متناسب با میزان دریافتی از مردم و بلافاصله پس از آن نسبت به تسویه حساب اقساط سهام واگذاری دولت اقدام کنند. بهای سهام موضوع این ماده شامل احتساب سود فروش اقساطی نخواهد بود. 
ماده12ـ به منظور حفظ و تداوم فعالیت واحدهایی که سهام آنها واگذار می‌شود، باقی مانده سهام قابل واگذاری به صورت بلوک سهام حداکثر به میزان 20 درصد با رعایت حفظ منافع ملی واگذار خواهد شد. هیئت عالی واگذاری، موضوع ماده (13) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه، مسئولیت نظارت و کنترل فرآیند واگذاری را عهده‌دار خواهد بود. 
ماده13ـ به شرکتهای واسط موضوع این آیین‌نامه اجازه داده می‌شود با جلب مشارکت سهامداران خود و سایر اشخاص غیردولتی با کسب احراز سایر شرایط نسبت به خرید سهام ماده (12) این آیین‌نامه اقدام نمایند.
ماده14ـ این آیین‌نامه از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا بوده و جایگزین تصویب‌نامه شماره 26369/ت33561هـ مورخ 11/5/1384 می‌گردد و وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است همه ماهه گزارش پیشرفت آن را به هیئت وزیران ارایه نماید.
معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1384/8/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.