×

آیین نامه اجرایی بند «ط» ماده (17) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ

آیین نامه اجرایی بند «ط» ماده (17) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ

آیین-نامه-اجرایی-بند-«ط»-ماده-(17)-قانون-برنامه-چهارم-توسعه-اقتصادی،اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران-ـ-مصوب-1383ـ آیین نامه اجرایی بند «ط» ماده (17) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ
ماده 1ـ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف ـ طرحهای موضوع این آیین نامه: طرحهای آب شامل شبکه های اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی، طرحهای کوچک آبی و احیای قنوات و چشمه سارها، با اولویت طرحهای شبکه های آبیاری و زهکشی زیر دست سدهای در دست بهره برداری.
ب ـ وجوه اداره شده: اعتباراتی از بودجه عمومی کشور که طی قرارادهای منعقدشده در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد تا به منظور حجم اعتبارات، با منابع بانکی (به استثنای تسهیلات تکلیفی) و منابع حاصل از مشارکت تولیدکنندگان و بهره برداران کشاورزی تلفیق و با نظارت دستگاه اجرایی ذی ربط برای سرمایه گذاری درجهت اجرای طرحهای موضوع این آیین نامه به صورت تسهیلات،کمک بلاعوض، یارانه سودسهم منابع بانکی و در چارچوب قراردادهای منعقدشده در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی قراردهد.
ج ـ اعتبارات: منابع منظورشده در برنامه های کمکهای فنی و اعتباری و بخشی از اعتبارات طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای فصل منابع آب براساس قوانین موضوعه در جهت اجرای طرحهای موضوع این آیین نامه در چارچوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،توسط دستگاههای اجرایی ذی ربط در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد تا به صورت وجوه اداره شدهبه مصرف برسد.
د ـ واگذارنده اعتبار: هریک از دستگاههای اجرایی وزارت نیرو (شرکت مدیریت منابع آب ایران،شرکتهای آب منطقه ای و سازمان آب و برق خوزستان) وزارت جهاد کشاورزی و دستگاههای اجرایی وابسته (ملی و استانی) که با عقد قرارداد با بانک کشاورزی اعتبارات را در اختیار بانک قرار می دهند.
هـ ـ بهره بردار: تولیدکننده و بهره بردار کشاورزی.
و ـ کارگروههای مشترک: شامل کارگروههای مشترک ملی و کارگروههای مشترک استانی.
ز ـ کارگروه مشترک ملی: کارگروهی مرکب از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارتخانه های نیرو، جهادکشاورزی و بانک کشاورزی (به عنوان ناظر) برای طرحهای موضوع این آیین نامه تشکیل خواهد شد.کارگروه مشترک ملی حسب مورد در وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی تشکیل می شود.
ح ـ کارگروه مشترک استانی: کارگروهی مرکب از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و شرکتهای آب منطقه ای (در خوزستان سازمان آب و برق خوزستان) و سازمان جهاد کشاورزی استان و بانک کشاورزی استان (به عنوان ناظر) در سطح استان تشکیل خواهد شد. کارگروه مشترک استانی حسب مورد در شرکتهای آب منطقه ای استان و سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل می شود.
ماده 2ـ واگذارنده اعتبار موظف است همه ساله ودر چارچوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،اعتبارات را به صورت وجوه اداره شده بزای اجرای طرحهای موضوع این آیین نامه و طبق قرارداد منعقدشده در اختیار بانک کشاورزی قرار دهد.
ماده 3 ـ تامین اعتبار طرحهای موضوعاین آیین نامه به صورت سی درصد(30%) آورده تولیدکنندگان و بهره برداران کشاورزی و واگذارنده اعتبار و هفتاددرصد (70%) بقیه از منابع بانک کشاورزی (به استثنای تسهیلات تکلیفی) انجام می گیرد.
تبصره ـ آورده تولیدکنندگان و بهره برداران کشاورزی ده درصد (10%) وجوه موضوع این ماده خواهد بود.در موارد استثناء بنا به تشخیص کارگروههای مشترک، این نسبت می تواند کمتر از ده درصد (10%) نیزباشد.
ماده 4ـ سرمایه گذارانی که با استفاده از «قانون تشویق سرمایه گذاری در طرحهای آب» اقدام به سرمایه گذاری می نمایند،می تواننداز تسهیلات این آیین نامه استفاده نمایند.
ماده 5 ـ واگذارنده اعتبار مجاز است در ازای خدمات بانک کشاورزی که شامل بررسی و ارزیابی طرحها، برآورد میزان سرمایه گذاری لازم،ارزیابی وثایق و تضمینها، تنظیم و انعقاد قراردادها، تعیین طول مدت اجرای طرح، چگونگی بازپرداخت اصل وجوه اداره شده و تسهیلات اعطایی، نظارت بر مصرف وجوه و تسهیلات و وصول می باشد، حداکثر یک درصد (1%) از وجوه اداره شده را طبق قرارداد منعقدشده به عنوان کارمزد به بانک کشاورزی پرداخت نماید.
ماده 6 ـ درصورت لزوم برای تسریع در امر بهره برداری از طرحها و بازپرداخت سرمایه گذاری انجام شده، واگذارنده اعتبار موظف است طرحها را در مقیاس کوچکتری که مستقلا قابل بهره بردازی باشندتهیه و جهت تصویب به کارگروه مشترک پیشنهاد نماید،به گونه ای که عملیات هر بخش موضوع یک مصوبه مستقل قرارگیرد تا به مجرد آماده بهره برداری شدن هر بخش،قرارداد فروش اقساطی سهم الشرکه بانک با متقاضیان مربوط منعقدشود.
ماده 7 ـ شناسایی و تعیین مشخصات کلیه طرحهای قابل اجرا،معرفی متقاضیان موضوع این آیین نامه به بانک کشاورزی و نحوه تجهیزمنابع مالی طرحها به عهده واگذارنده اعتبار می باشد.
ماده 8 ـ اهم وظایف کارگروههای مشترک به شرح زیر می باشد:
الف ـ بررسی فنی و اقتصادی و تصویب نهایی طرحهای پیشنهادی از طرف بانک کشاورزی.
ب ـ ایجاد هماهنگی اعتباری در تهیه و اجرای همزمان طرحهای تامین آب و مکمل به منظور اجرای کامل طرح.
ج ـ تعیین میزان قدرالسهم مشارکت مالی بهره برداران با توجه به بضاعت مالی آنها و سودآوری طرح.
د ـ تعیین میزان سهم آورده بهره بردار برای طرح.
هـ ـ بررسی پیشنهاد واگذارنده اعتبار در خصوص تفکیک طرحها به مقیاس کوچکتر و تصمیم گیری حداکثر ظرف دو هفته.
و ـ بررسی مشکلات اجرایی طرحهای مصوب تبصره (769 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1375ـ و بند «الف» ماده (106) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1379 ـ و برطرف نمودن آنها.
ز ـ بررسی پیشنهاد واگذارنده اعتبار در خصوص بخشودگی قسمتی از سود و یا قسمتی از اصل و سود به عنوان کمک بلاعوض با توجه به شرایط اجرای هر طرح و امکانات متقاضیان و میزان درآمد آنان از اجرای طرح، این بخشودگی به هیچ وجه شامل میزان کارمزد استحقاقی بانک نمی باشد.
تبصره ـ کارگروه مشترک ملی می تواند ضمن تدوین ضوابطدر صورت لزوم نسبت به تفویض اختیار تصویب طرحها در کارگروههای مشترک استانی اقدام نماید.
ماده 9 ـ مسئولیت نظارت بر عملیات اجرایی طرحهای مصوب تا خاتمه عملیات در هر مورد بر عهده واگذارنده اعتبار خواهد بود. واگذارنده اعتبار و بانک کشاورزی مکلفند همکاریهای لازم در مورد ارائه اطلاعات مورد نیاز را به عمل آورند.
ماده10ـ بانک کشاورزی موظف است گزارش توجیهی طرحهایی راکه پس از بررسی های انجام شده از نظر فنی و اقتصادی موجه تشخیص می دهد، همچنین دلایل نداشتن توجیه طرحهایی که غیر موجه تشخیص داده است را ظرف دو ماه از تاریخ دریافت برای گروههای مشترک ارسال دارد.
تبصره ـ در صورتیکه بانک کشاورزی تا زمان مقرر اقدام ننماید به ازای هر ماه تاخیر نیم (5/0) درصد ار کارمزد موضوع ماده پنج این آیین نامه کاسته خواهدشد.
ماده 11ـ مانده وجوه اداره شده نزد بانک کشاورزی جزو سپرده اعتباری محسوب شده و سود سپرده کوتاه مدت نسبت به آن تعلق خواهد گرفت.وجوه حاصل از سود یاد شده به حساب خزانه واریز می گردد و بانک کشاورزی موظف است مانده وجوه مذکور را در پایان هر سال به واگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام نماید.
ماده 12ـ بانک کشاورزی موظف است گزارش پیشرفت فیزیکی و ریالی طرحهای معرفی شده و عملکرد تسهیلات پرداختی را در قالب فرمهای مورد توافق،هر سه ماه یکبار به واگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورارائه نماید.
ماده 13ـ تنظیم روابط بانک کشاورزی با متقاضی،بر اساس مقررات و آیین نامه های اعتباری بانک کشاورزی و مفاد این آیین نامه و قرارداد منعقدشده بین واگذارنده اعتبار و بانک کشاورزی می باشد.طول مدت قرارداد، شامل دوره اجرا (حداکثر2سال) و بازپرداخت (حداکثر8 سال) است.
تبصره ـ در مورد طرحهای بزرگ واگذارشده در قالب «قانون تشویق سرمایه گذاری در طرحهای آب»، طول مدت قرارداد براساس شرایط طرح و توافقات فی مابین تعیین می شود.
ماده 14ـ وجوه تخصیص یافته برای اجرای طرحهای موضوع این آیین نامه،توسط واگذارنده اعتبار به حساب مخصمصی که نزد بانک کشاورزی( در مرکز،شعبه مرکزی و در استانها،شعب مرکزاستانها) افتتاح خواهد شد،تودیع و با اعلام وصول توسط بانک،مبالغ مذکور توسط ذی حساب به حساب هزینه قطعی منظور خواهد شد.
ماده 15ـ بانک موظف است هرسال مبالغ دریافتی از بابت بازپرداخت اقساط ناشی از سهم واگذارنده اعتبار (تبصره «76» قانون برنامه دوم توسعه، بند «الف» ماده(106) قانون برنامه سوم توسعه وبند«ط» ماده (17) قانون برنامه چهارم توسعه) و سود موضوع ماده (11) این آیین نامه را در حساب جداگانه ای نگهداری و گزارش مالی این حساب را هرسه ماه یکباربه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و واگذارنده اعتبار ارسال نمایند. وجوه مذکوردر چارچوب ماده هفت (7) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـمصوب 1380 ـ عمل خواهد شد.
ماده 16ـ بانک و واگذارکننده اعتبار موظفند حسابهای مربوط به اجرای طرحهای موضوع این آیین نامه را به صورتی نگهداری نمایند،که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف اصل تسهیلات اعطایی به طرحها و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده مصرف شده قابل تحصیل باشند.
ماده 17ـ بهره بردارانی که از احداث شبکه های آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی بطور مجزا و توام مشارکت نموده اند،به میزان سرمایه گذاری انجام داده و حداکثر تا سقف حق اشتراک تعیین شده، از پرداخت حق اشتراک معاف می باشند. برای این اشخاص (حقیقی یا حقوقی) بر اساس سهم القدر مشارکت پروانه بهره برداری صادر خواهدشد.
ماده 18ـ اعتبارات، موضوع بند « ج » ماده یک آیین نامه، در طی سالهای برنامه چهارم توسعه، با توجه به منابع قابل تخصیص، با اولویت پرداخت خواهد شد.
ماده 19ـ کشاورزانی که در اجرای این آیین نامه نسبت به ایجاد شبکه های آبیاری و زهکش (فرعی و اصلی) در محدوده اراضی خودمشارکت نموده اند، به عنوان مالک تلقی شده و مسئولیت بهره برداری و نگهداری این شبکه ها حسب مورد به عهده آنان یا تشکلهای کشاورزان ذی ربط خواهد بود.
ماده20ـ وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی موظفند از لیه اقدامات انجام شده در مسیر راهبری،حمایت، نظارت مستمر و نیز ارزشیابی عملکرد سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی در فعالیتهای موضوع این آیین نامه، گزارشهای ادواری تدوین و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه نمایند.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17571

تاریخ تصویب : 1384/3/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان حفاظت محیط زیست - وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.