×

آیین نامه بند (هـ) ماده (14) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی موضوع برقراری نظام اقساطی فروش سهام موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آیین نامه بند (هـ) ماده (14) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی موضوع برقراری نظام اقساطی فروش سهام موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آیین-نامه-بند-(هـ)-ماده-(14)-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی،اجتماعی-و-فرهنگی-موضوع-برقراری-نظام-اقساطی-فروش-سهام-موضوع-ماده-(9)-قانون-برنامه-چهارم-توسعه-اقتصادی،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل

آیین نامه بند (هـ) ماده (14) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی موضوع برقراری نظام اقساطی فروش سهام موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب1383ـ
ماده 1ـ فروش سهام شرکتهای موضوع ماده (7) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به صورت نقد و اقساط و در مواردی که با توجه به شرایط بازار به صورت نقد امکان پذیر نباشد، به پیشنهاد مشترک شرکت مادر تخصصی ذی ربط و سازمان خصوصی سازی م تصویب هیئت عالی واگذاری انجام خواهد شد.
ماده 2ـ ثمن معامله در فروش اقساطی عبارت است از رقمی که حسب مورد در بورس اوراق بهادار تهران طبق مقررات مربوط نهایی می شود ویا رقم حداکثری که متقاضیان در مزایده پیشنهاد می نمایند، به اضافه سود فروش اقساطی سیستم بانکی در بخش مربوط نسبت به مبلغی که به صورت اقساطی دریافت خواهد شد. منظور از بخش مربوط، بخش صنعت و معدن بوده و می باشد.
ماده 3ـ در فروش اقساطی سهام بخشی از ثمن معامله به صورت نقدی دریافت می شود و مابقی ثمن به اضافه سود اقساطی نتعلقه ظرف پنج سال و در اقساط مساوی وصول خواهد شد. میزان بخش نقدی ثمن معامله و حداکثر زمان پرداخت اقساط بنا به پیشنهاد سازمان خصوصی سازی و با تصویب هیئت عالی واگذاری خواهد بود و مراتب حسب مورد در آگهی مزایده سهام به اطلاع عموم خواهد رسید.
تبصره 1ـ در صورتی که پرداخت تمام یا قسمتی از بخش نقدی ثمن معامله توسط خریدار یا خریداران، بنا به دلایل موجه به تایید هیئت عامل سازمان خصوصی سازی بعد از مهلت تعیین شده حسب مورد به موجب مقررات بورس و یا آیین نامه معاملاتی سازمان خصوصی سازی صورت پذیرد، سود فروش اقساطی برای مدت مازاد فوق محاسبه و ار خریدار دریافت می شود،مگر آنکه هیئت عالی واگذاری با عدم احتساب سود فروش اقساطی یادشده موافقت نماید.
تبصره 2ـ در صورتی که خریدار «دفعتا واحده» نسبت به پرداخت اقساط مربوط اقدام نماید، در تسویه نهایی، سود فروش اقساطی آن بخش از اساط که قبل از سررسید پرداخت شده است از بدهی وی کسر خواهدشد.
ماده 4ـ فروش اقساطی با تنظیم قرارداد بر اساس دستورالعمل موضوع ماده (17) قانون برنامه سوم توسعه انجام می گیرد و در آن،شرایط زیر جهت حفظ حقوق طرفین ملحوظ خواهد شد:
الف ـ سهام واگذارشده باید تا تسویه کامل اقساط بدهی خریدار در وثیقه سازمان خصوصی سازی باقی مانده و حداکثر تا یک برابر سهام در روز معامله و یا معادل وجوه پرداخت نشده ثمن معامله، سفته یا اسناد معتبر دیگر از خریدار یا خریداران اخذ شود.تا زمانی که سهام در وثیقه است،حق هر گونه تغییر در وضعیت سهام از خریدارن سلب می شود.
ب ـ فروش و واگذاری اموال و داراییهای ثابت شرکت واگذارشده تا تادیه کامل بدهی خریدار یا خریداران منحصرا با اجازه کتبی سازمان خصوصی سازی صورت می گیرد.
ج ـ هر گونه تغییر در مواد اساسنامه شرکت واگذارشده از جمله تغییر در سرمایه و همچنین توقف فعالیت یا انحلال یا تادیه کامل بدهی از سوی خریدار یا خریدارن منحصرا با اجازه کتبی سازمان خصوصی سازی صورت می گیرد.
د ـ در صورت استنکاف اشخاص حقیقی یا حقوقی از پرداخت دو قسط متوالی و یا چهار قسط متناوب از بدهی ناشی از واگذاری سهام یا عدم ایفای تعهدات مندرج در قرارداد، مانده بدهی به دین حال تبدیل می شود و سازمان خصوصی سازی به منظور حفظ حقوق دولت حسب مورد مکلف است نسبت به تامین و وصول آن با توجه به وثایق ماخوذه طبق قوانین و مقررات اقدام نماید.
هـ ـ خریدار یا خریداران به منظور تضمین ایفای تعهدات خود می بایستی وکالتنامه رسمی و محضری بلاعزل مبنی بر تفویض اختیار به فوشنده برای تملیک یا انتقال سهام مورد معامله به هر شخص و با هر شرایط و به قیمتی که صلاح بداند، تنظیم و در زمان امضای دفتر نقل و انتقال سهام شرکت واگذارشده، به سازمان خصوصی سازی تسلیم نماید و سازمان اختیار تام دارد که هرگاه اقدامی از طرف خریدار به عمل آید که منافع سازمان را از نظر وصول مطالبات و سهام مورد وثیقه به خطر اندازد بدون هیچ گونه قید و شرطی با استفاده از مکالتنامه مذکور نسبت به انتقال سهام مورد معامله، مطابق مقررات مربوط اقدام نماید.
ماده 5 ـ در صورتی که خریدار یا خریداران اقدامات لازم به موجب این آیین نامه از جمله مبادله قرارداد، توثیق سهام، ارائه سفته یا اسناد معتبر و تسلیم وکالتنامه به شرح ماده (4) آن را انجام داده و آزادسازی بخشی از سهام وثیقه را بعد از پرداخت ثمن نقدی معامله درخواست ننمایند،سازمان خصوصی سازی مجاز است فقط برای یک بار نسبت به آزادنمودن سهام موردنظر و حداکثر به میزانی که معادل بهای آن بر مبنای روز واگذاری توسط خریدار یا خریداران پرداخت شده است اقدام نماید، سود فروش اقساطی پرداخت شده طی اقساط در محاسبه فوق منظور نمی گردد، تکرار آزادسازی سهام وثیقه در یک معانله برای دفعات بعدی با درخواست خریدار یا خریداران،پیشنهاد سازمان خصوصی سازی و تصویب هیئت عالی واگذاری مجاز خواهد بود.
ماده 6 ـ سازمان خصوصی سازی مکلف است گزارش فروش اقساطی سهام متضمن آمار و اطلاعات مربوط از جمله مبلغ و نوع معامله و مشخصات خریداران را در هر مورد حداکثر ظرف پانزده روز پس از انجام معامله به دبیرخانه هیئت عالی واگذاری ارسال نماید.
ماده 7 ـ سازمان خصوصی سازی مکلف است حداکثر دوماه پس از پایان هر سال مالی گزارش سالیانه فروش را به تفکیک نقد و اقساط و متضمن آمار و اطلاعات لازم،به هیئت عالی واگذاری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه نماید.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17571

تاریخ تصویب : 1384/3/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.