×

آیین‌نامه اجرایی تبصره (2) اصلاحی ماده (5) قانون ثبت احوال ـ مصوب 1363ـ

آیین‌نامه اجرایی تبصره (2) اصلاحی ماده (5) قانون ثبت احوال ـ مصوب 1363ـ

آیین‌نامه-اجرایی-تبصره-(2)-اصلاحی-ماده-(5)-قانون-ثبت-احوال-ـ-مصوب-1363ـ

وکیل

آیین‌نامه اجرایی تبصره (2) اصلاحی ماده (5) قانون ثبت احوال ـ مصوب 1363ـ
ماده1ـ کلیه مراکز درمانی، بیمارستانها و زایشگاههای دولتی و غیردولتی مکلفند فهرست مشخصات نوزادان متولدشده و یا مرده بدنیا آمده و همچنین فوت‌شدگان را درمهلت قانونی به نماینده ثبت احوال محل تحویل یا به اداره ثبت احوال محل ارسال نمایند.
تبصره ـ آن دست از بیمارستانها و زایشگاههایی که بنا به تشخیص ادارات ثبت احوال محل نیازمند استقرار مأمور جهت ثبت واقعه ولادت یا وفات هستند، همکاری لازم را جهت اجرای تکالیف قانونی با ادارات مذکور معمول خواهندداشت.
ماده2ـ چنانچه زایمان درمراکز درمانی یا زایشگاهها یا بیمارستانها انجام شود، پزشکان و ماماهای رسمی دخیل در امر زایمان مکلفند گواهی ولادت طفل را در (2) نسخه صادر و یک نسخه از آن را به صاحب واقعه و نسخه دوم را به مرکز درمانی، زایشگاه یا بیمارستان مربوط تحویل نمایند و چنانچه زایمان، خارج از مراکز مزبور و در مطب یا منزل و مانند آن انجام شود یک نسخه را به صاحب واقعه تسلیم و نسخه دیگر را در مهلت قانونی به ثبت احوال محل ارسال نماید.
ماده3ـ پزشک معالج در مراکز درمانی نظیر بیمارستانها به محض اطلاع از وقوع فوت با رعایت ماده (24) قانون ثبت احوال باید گواهی فوت را در 3 نسخه صادر و یک نسخه را به بستگان متوفی، یک نسخه به اداره ثبت محل و یک نسخه دیگر را به بیمارستان یا مرکز درمانی تحویل نماید.
درصورتی که فوت در خارج از مرکز مزبور نظیر مطب یا منزل رخ دهد پزشک معالج مکلف است و پزشکی که از وقوع فوت مطلع می‌شود مجاز است با هماهنگی سازمان پزشکی قانونی کشور پس از معاینه جسد نسبت به صدور گواهی فوت در (3) نسخه اقدام و یک نسخه را به بستگان متوفی، یک نسخه به اداره ثبت احوال محل و یک نسخه را به مرکز درمانی محل ارسال نماید.
ماده4ـ مسئولین مؤسساتی که طفل فاقد شناسنامه به آنجا سپرده شده است مکلفند حداکثر ظرف مدت (15) روز نسبت به اعلام مراتب به اداره ثبت احوال و ایجاد تسهیلات لازم جهت صدور شناسنامه طفل اقدام نمایند.
ماده5 ـ مسئولین مراکز و خانه‌های بهداشت مکلفند مشخصات وقایع ولادت و وفات روستاییان را ثبت و به نماینده اداره ثبت احوال محل اعلام و در صورت عدم مراجعه نماینده اداره ثبت احوال محل هر 10 روز یکبار گزارش مربوط را به اداره مذکور ارسال نمایند.
ماده6 ـ نیروی انتظامی هر محل مکلف است در راستای وظایف تصریح شده در ماده (26) قانون ثبت احوال واقعه وفات را از تاریخ وقوع یا وقوف بر آن ظرف مهلت مقرر به اداره ثبت احوال محل اعلام نماید.
ماده7ـ وزارت اطلاعات، وزارت امورخارجه و نیروی انتظامی موظفند استعلامهای سازمان ثبت احوال کشور را درخصوص فاقدین شناسنامه و افرادی که تابعیت آنها مشکوک و یا در هویت آنها تردید می‌باشد، رسیدگی و پاسخ لازم را به سازمان مزبور اعلام دارند.

ماده8 ـ سازمان امور عشایری مکلف است همکاری لازم را درخصوص ثبت وقایع حیاتی و صدور کارت شناسایی عشایر به عمل آورد.
ماده 9ـ در اجرای تبصره ماده(6) قانون ثبت ‌احوال، شهرداریها مکلفند از طریق واحدهای اجرایی خود نسبت به اعلام واقعه وفات به اداره ثبت احوال حوزه مربوط اقدام نمایند.
ماده10ـ دهیاریها مکلفند نسبت به جمع‌آوری اطلاعات و آمار وقایع حیاتی روستاییان اقدام و به مأمورین ثبت احوال مربوط اعلام نمایند.
تبصره1ـ ادارات ثبت احوال مکلفند برای ارایه خدمات سجلی به روستاییان از همکاری دهیاریها استفاده کنند. دستورالعمل چگونگی همکاری دهیاریها توسط سازمان ثبت احوال کشور با همکاری سایر واحدهای ذی‌ربط تهیه و از طرف وزارت کشور ابلاغ خواهدشد.
تبصره2ـ سازمان ثبت احوال کشور موظف است حداقل هر سال سه بار مأموران خود را به مناطق عشایرنشین و روستایی اعزام تا نسبت به ثبت وقایع ولادت و وفات و صدور شناسنامه افراد فاقد شناسنامه و نوزادان اقدام نمایند.
ماده11ـ اداره پزشکی قانونی هر محل مکلف است فهرست مشخصات فوت‌شدگان در قلمرو خود و مرتبط با وظایف قانونی آن سازمان را ظرف مهلت مقرر به ثبت احوال محل ارسال نمایند.
ماده12ـ نیروی انتظامی، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها مکلفند کلیه وقایع فوت و ولادت اتباع خارجی مقیم ایران در حوزه مأموریت خود را به اداره ثبت احوال محل اعلام نمایند.
ماده13ـ بمنظور هماهنگی در اجرای این آیین‌نامه کمیته‌ای با مسئولیت سازمان ثبت احوال کشور و با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های دادگستری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای سراسر کشور در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل می‌شود.
ماده14ـ به منظور تسهیل و تسریع در انتقال و ثبت اطلاعات مربوط به وقایع حیاتی سازمان ثبت احوال کشور و سایر دستگاههای ذی‌ربط مکلفند در مراکزی که امکانات آن فراهم شده است از فناوری نوین به ویژه تسهیلات دولت الکترونیک استفاده نمایند.
معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17823

تاریخ تصویب : 1385/1/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - وزارت دادگستری - وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.