×

تصویب‌نامه راجع به بیمه حادثه و فوت کلیه بازنشستگان و مستخدمان رسمی اعم از لشکری یا کشوری

تصویب‌نامه راجع به بیمه حادثه و فوت کلیه بازنشستگان و مستخدمان رسمی اعم از لشکری یا کشوری

تصویب‌نامه-راجع-به-بیمه-حادثه-و-فوت-کلیه-بازنشستگان-و-مستخدمان-رسمی-اعم-از-لشکری-یا-کشوری

وکیل

تصویب‌نامه راجع به بیمه حادثه و فوت کلیه بازنشستگان و مستخدمان رسمی اعم از لشکری یا کشوری

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
هیئت‌وزیران در جلسه مورخ25/10/1384 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
1ـ کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها و مؤسسات دولتی و سازمانهایی که شمول قانون برآنها مستلزم ذکر نام است، نهادهای انقلاب اسلامی، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، بانکها، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سایر مؤسسات وابسته به دولت که به نحوی از بودجه عمومی یا کمک دولت استفاده می‌نمایند، موظفند کلیه بازنشستگان و مستخدمان رسمی (ثابت) خود را اعم از لشکری یا کشوری مشروط بر آنکه قانوناً در قبال حوادث تحت پوشش بیمه دیگری نباشند به شرط مشارکت بیمه‌شده در سود حاصل از قرارداد با رعایت موارد ذیل بیمه حادثه و فوت به هر علت نمایند.
2ـ سرمایه بیمه برای هر نفر بابت فوت به هر علت و نقص عضو یا از کارافتادگی دایم (کلی یا جزیی) در اثر حوادث حداکثر مبلغ بیست میلیون (20،000،000) ریال برای یک دوره پنج ساله از سال 1384 تا پایان سال 1388 و با حق بیمه ماهانه به مبلغ دوازده هزار (12،000) ریال برای هر نفر بدون در نظر گرفتن سقف سنی خواهدبود.
تبصره ـ در پایان دوره برنامه چهارم توسعه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌تواند در صورت لزوم نسبت به پیشنهاد تغییر مبلغ سرمایه بیمه و حق بیمه ماهانه به هیئت وزیران اقدام نماید.
3ـ در صورت نقص عضو یا از کارافتادگی جزیی دایم در اثر حوادث طبیعی از مبلغ بیست میلیون (20،000،000) ریال طبق جدول نقص عضو موردعمل سازمان بازنشستگی کشوری به بیمه‌شده پرداخت خواهدگردید.
تبصره1ـ چنانچه تمام سرمایه بیمه به دلیل نقص عضو و یا از کارافتـادگی دائم پرداخت شود، در صورت استمرار پرداخت حق بیـمه، صرفاً پوشـش بیمه عمـر ادامه خواهدیافت.
تبصره2ـ چنانچه بخشی از سرمایه بیمه به علت نقص عضو و یا از کارافتادگی دائم به بیمه‌شده پرداخت شود، در صورت استمرار پرداخت حق بیمه، بیمه خطر فوت به هر علت برای کل سرمایه بیمه و بیمه نقص عضو و از کارافتادگی برای باقیمانده سرمایه بیمه حادثه ادامه خواهدیافت.
4ـ حق بیمه سالانه توسط افراد بیمه شده و بقیه آن از محل اعتبارات دستگاه مربوط پرداخت خواهدشد.
تبصره ـ یک دوم حق بیمه سالانه بازنشستگان توسط دولت و از مبلغ مابقی، دو سوم توسط بازنشستگان و یک سوم توسط صندوقهای بازنشستگی مربوط پرداخت می‌شود و حق بیمه سهم مستخدم بازنشسته توسط صندوق بازنشستگی ذی‌ربط از حقوق بازنشستگی وی کسر و به حسابی که سازمان مذکور اعلام می‌نماید به صورت مرتب و هر ماه واریز می‌گردد.
5 ـ دستگاههای اجرایی موظفند حق بیمه سهم مستخدم را هرماه از حقوق و مزایای دریافتی مستخدمین و حق بیمه سهم کارفرما را از محل منابع داخلی کسر و به حسابی که سازمان بازنشستگی کشوری یا صندوق بازنشستگی ذی‌ربط اعلام می‌نماید واریز نمایند.
تبصره ـ سازمان بازنشستگی کشوری موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که پرداخت سرمایه بیمه به آن دسته از بیمه‌شدگانی که مشمول دریافت بخشی از سرمایه بیمه یا تمام آن می‌گردند، حداکثر در مدت یک ماه صورت پذیرد و گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یکبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه نماید.
6 ـ مفاد قراردادهای بیمه دستگاههای دولتی که قبلاً برحسب مجوزهای قانونی تنظیم و به مورداجرا گذاشته شده همچنان معتبر خواهدبود.
7ـ استفاده افراد خرید خدمت یا عناوین مشابه از این تصویب‌نامه مشروط برآن است که حداقل یک سال سابقه خدمات در دستگاه مربوط داشته‌باشند و از محل اعتبارات جاری دستمزد دریافت نمایند.
8 ـ دستگاههای مشمول این تصویب‌نامه موظفند تا زمان برقراری حقوق بازنشستگی و وظیفه کارکنان که بازنشسته و از کارافتاده می‌شوند، حق بیمه سهم کارمند را از محل وجوه علی‌الحساب یا تنخواه در اختیار بیمه‌گذار پرداخت و پس از برقراری حقوق بازنشستگی حق بیمه سهم بیمه‌شدگان را از حقوق آنان کسر نمایند.
9 ـ پوشش بیمه‌ای کارکنانی که ازمرخصی بدون حقوق استفاده می‌نمایند مشروط بر آنکه حق بیمه مربوط (سهم مستخدم و دستگاه) در طول دوره مرخصی بدون حقوق، به طور مستمر و در موعد زمانی مقرر رأساً توسط کارکنان مذکور به سازمان بازنشستگی کشوری پرداخت گردد، کماکان به قوت خود باقی خواهدبود.
10ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، با هماهنگی سازمان بازنشستگی کشوری، دستورالعمل اجرایی آن را تهیه و به دستگاههای ذی‌ربط ابلاغ نماید. بدیهی است تا ابلاغ دستورالعمل جدید، ضوابط قبلی در مورد بیمه عمر و حادثه کارکنان دولت به قوت خود باقی خواهدبود.
11ـ دستگاههای موضوع بند (1) می‌توانند به تشخیص خود، کارکنان مشمول این تصویب‌نامه را با رعایت ضوابط مقرر نزد کلیه شرکتهای بیمه، بیمه حادثه و فوت به هر علت نمایند.
12ـ این تصویب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه‌های شماره5024/ت253هـ مورخ11/4/1367، شماره94742/ت522 هـ مورخ26/12/1369، شماره60094/ت 16361هـ مورخ22/4/1367 و شماره 56516/ت22809هـ مورخ 9/12/1379 می‌شود.
معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17826

تاریخ تصویب : 1384/10/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.