×

آیین‌نامه اجرایی ماده (53) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

آیین‌نامه اجرایی ماده (53) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

آیین‌نامه-اجرایی-ماده-(53)-قانون-الحاق-موادی-به-قانون-تنظیم-بخشی-از-مقررات-مالی-دولت

وکیل

آیین‌نامه اجرایی ماده (53) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
شماره17018/ت35043هـ



سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه مورخ16/1/1385 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (53) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1384ـ آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی ماده (53) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

ماده1ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ وجوه اداره شده: وجوهی که طی قراردادهای منعقدشده بین شرکتهای دولتی ذی‌ربط با بانکهای عامل، از محل منابع داخلی شرکتهای مزبور در اختیار بانکهای عامل قرار می‌گیرد تا برای منظور خاصی استفاده شود.
ب ـ بانک عامل: کلیه بانکهای دولتی، خصوصی و مؤسسات اعتباری که به حکم قانون یا مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده یا می‌شوند.
ج ـ شرکت: کلیه شرکتهای دولتی مندرج در قوانین بودجه سنواتی که در بودجه آنها وجوه اداره شده پیش‌بینی شده است.
ماده2ـ وجوه اداره‌شده، در اختیار بانکهای عامل قرار می‌گیرد تا براساس ضوابط این آیین‌نامه و با نظارت شرکت، برای سرمایه‌گذاری در جهت توانمندسازی و توسعه مشارکت بخش غیردولتی در فعالیتهای اصلی شرکت ذی‌ربط، به صورت تسهیلات و یا یارانه قسمتی از سود و کارمزد تسهیلات بانکی در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیردولتی قرارگیرد.
ماده3ـ شرکت مجاز است در ازای خدمات ارایه شده از سوی بانک عامل، شامل بررسی، ارزیابی، توجیه فنی و اقتصادی و مالی طرح، برآورد میزان سرمایه‌گذاری لازم، زمان اجرای طرح، ارزیابی وثیقه‌ها و تضمین‌ها، تنظیم و انعقاد قراردادها و چگونگی بازپرداخت اصل و سود وجوه و تسهیلات اعطاشده، نظارت بر مصرف وجوه و تسهیلات در طول اجرای طرح و وصول مطالبات، کارمزد بانک عامل را طبق قرارداد منعقدشده پرداخت نماید.
تبصره1ـ شرکت مکلف است قرارداد با بانک عامل را به گونه‌ای تنظیم کند که مانده وجوه اداره شده موضوع این آیین‌نامه مادام که دراختیار بانک عامل است به عنوان سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت تلقی و حداقل سود سپرده کوتاه مدت موردعمل بانک عامل به آن تعلق گیرد.
تبصره2ـ بانک عامل مکلف است برای حفظ حقوق شرکت اقدامات قانونی لازم را برای نظارت بر مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی به عمل آورد.
ماده4ـ بانک عامل مکلف است براساس قرارداد منعقدشده با شرکت، طرحهای معرفی‌شده شرکت را از نظر توجیه فنی، مالی و اقتصادی بررسی و ظرف یک ماه اعلام نظر نماید و حسب اعلام شرکت، اقدام لازم را در مورد طرحهای دارای توجیه به عمل آورد.
ماده5 ـ روابـط بانک عامل با متـقاضی دریافـت تسهیـلات، براساس مقررات و آیین‌نامه‌های اعتباری بانک عامل، مصوبات شورای پول و اعتبار و این آیین‌نامه و مفاد قرارداد منعقد شده بین شرکت و بانک عامل تنظیم می‌شود.
ماده6 ـ بانک عامل مکلف است گزارش پیشرفت طرحهای تصویب‌شده را به شرکت ارایه نماید. شرکت نیز مکلف است عملـکرد موضوع این آیین‌نامه را هر چهار ماه یکبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گزارش نماید.
ماده7 ـ رقم وجوه اداره شده در بودجـه مـصوب شـرکت، موضوع این آیین‌نامه، در بودجه اصلاحی شرکت قابل کاهش نیست.





معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی


نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17831

تاریخ تصویب : 1385/02/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.